Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko olisi auton omistamisen kulut?

Vierailija
01.04.2022 |

Auton hankintahinta noin 15000€, käytetty jolla ajettu max 50 000 km.

Yritän laskea kannattaako ostaa oma vai pysyä autottomana.

Parkkipaikka meidän yhtiössä on 20€/kk. Lisäksi tulisi pakolliset vakuutukset ja kaskot ym (en ole ennen omistanut autoa niin en tiedä kaskon bonuksista), bensat (ajoa max 600 km/kk), mahdolliset kesä/talvirenkaat, katsastukset, huollot, pesut ym. Nämä ainakin. Ja sitten pitäisi arvioida auton arvon alenema, luultavasti pitäisin samaa autoa joku kolme vuotta.

Osaisiko joku arvioida mitä olisi kuukaudessa tällaiset kulut ja arvon alenema kolmessa vuodessa jyvitettynä kuluksi/kk?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aikeissa ostaa tonnin autoa, koska haluan uudemman, jossa on isofix, kunnon turvatyynyt ym ja ei tarvitse koko ajan pelätä että se hajoaa. En osaa itse tehdä autolle mitään, koska en ole koskaan omistanut autoa, joten renkaanvaihdoistakin tulisi kuluja kun joutuisin viemään ammattilaiselle. Ap

Olet ajatellut ryhtyä kolaroimaan?

Jaa-a :D . Toivottavasti en. Mutta asun Helsingissä ja täällä joutuisi parkkeeraamaan autohalleihin vaikka prismassa käydessä ja kai siellä joku muu helposti vähän naarmuttaa… eli en voi kuvitella että mitään ei koskaan tulisi. Ap

Vierailija
42/49 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton hinta jyvitettynä 10 vuodelle ja jaettuna 12 kuukaudelle tekee mulla 130€ kuukausi. Bensa 200€ kuukaudessa. Vakuutukset 50€ kuukaudessa, vero 30€ kuukaudessa. Tekee siis 410€ kuukaudessa. Päälle tulee huollot, renkaat, pyyhkijät ym. kuluvat osat.

Alle 500e/kk ei kannata edes haaveilla.

Onko joku haaveillut? Mulla varmaan just ton 500€ kuukaudessa kun jyvittää huollot ja renkaat kuukausihinnaksi. Jarrupalat vaihdetaan itse, pyyhkijät on aina edullisimmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aikeissa ostaa tonnin autoa, koska haluan uudemman, jossa on isofix, kunnon turvatyynyt ym ja ei tarvitse koko ajan pelätä että se hajoaa. En osaa itse tehdä autolle mitään, koska en ole koskaan omistanut autoa, joten renkaanvaihdoistakin tulisi kuluja kun joutuisin viemään ammattilaiselle. Ap

Sitten ei kannata edes haaveilla alle 500€ kuukausi kuluista.

Vierailija
44/49 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 snt/km.

Mutta valehtelemalla pääset vaikka ilmaiseksi ;-)

Vierailija
45/49 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä sitten enää?

Jos oletetaan että kulut olisi tasan 500€/kk, niin saisin sillä joka kuukausi bussikortin ja 14 taksimatkaa (arvioiden, että yhden taksimatkan hinta olisi 30€).

Ap

Vierailija
46/49 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä sitten enää?

Jos oletetaan että kulut olisi tasan 500€/kk, niin saisin sillä joka kuukausi bussikortin ja 14 taksimatkaa (arvioiden, että yhden taksimatkan hinta olisi 30€).

Ap

Ei olekaan järkeä.

47/49 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussikortti on aina halvempi kuin oma auto, vaikka olisi velatonkin. Auton omistamisessa on enemmän kyse helppoudesta ja vapaudesta. 

Varmaan onkin, jos asuu isossa kaupungissa, mutta esim täällä pienemmässä kaupungissa ei ole paikallisliikennettä ja välimatkaa kertyy monta kilometriä kauppoihin ja keskusta-alueelle ja töihin. Noihin autokustannuksiin olen laskenut noin 100-150 euroa kk. Mutta siihen ei sisälly isommat huollot tai uudet renkaat.

Vierailija
48/49 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bussikortti on aina halvempi kuin oma auto, vaikka olisi velatonkin. Auton omistamisessa on enemmän kyse helppoudesta ja vapaudesta. 

Varmaan onkin, jos asuu isossa kaupungissa, mutta esim täällä pienemmässä kaupungissa ei ole paikallisliikennettä ja välimatkaa kertyy monta kilometriä kauppoihin ja keskusta-alueelle ja töihin. Noihin autokustannuksiin olen laskenut noin 100-150 euroa kk. Mutta siihen ei sisälly isommat huollot tai uudet renkaat.

Kyllä kuluihin kannattaa laskea myös huollot ja vastaavat niin todelliset kulut tulee ilmi. Vaan jos ei bussit kulje, niin minkäs sille voi.

Vierailija
49/49 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä sitten enää?

Ap

Nih! Miksi syödä filettä kun nakkeja saa halvalla. LOL

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän