Mistä hyvä vedenpitävä ulkoilupuku aikuiselle?
Nyt syksyn saapuessa haluaisin hankkia kunnollisen ulkoiluvaatteen itselleni ettei tarttisi tuulitakissa kastua aina sateen iskiessä. Onko siis sellaista "teknistä" asua (housut + takki), joka oikeasti pitäisi vettä? Vai onko sadehousut ja -takki ainoa kunnolla pitävä asu? Hinta voi olla korkeakin, jos vain olisi varmasti kestävä asu. Olisiko linkittää esim. hyviä asuja? Jotain katsoin intersportin sivuilta, mutta oli hankalaa, kun ei voinut hakea ominaisuuksilla, että vedenpitävä. Suosituksia siis? Koko on noin 42-44 jos sillä on merkitystä. Plussaa olisi myös se, että takin ja housut voi ostaa erikseen, koska alaosa usein isompi kuin yläosa. :)
Kommentit (47)
Olisiko Haglöfsin kuoripuku hintansa väärti?
Joo ja myyjiltä ei auta kysyä, kun "joo joo, pitää kaiken" :D Voi kai sitä kuoripukua kokeilla, tarvittaessa esim. kevyt sadetakki päälle sitten. Sadekuurotkin vain tosiaan yllättävät niin nopeasti. Mutta just, että olisi helpompi lähteä ulos sateellakin. Lapsella kun on kuravaatteet niin sillähän ei ole mitään ongelmaa. Ei me nyt kaatosateessa ulkona leikitä, mutta joskus sade yllättää. Ja pienemmässä sateessa on musta ihan ok olla ulkona kuitenkin. Ehkä vain pitää ostaa ja testata.
ap
Hyviä merkkejä Halti ja The North Face. Löytyy vedenpitävää.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 18:58"]Olisiko Haglöfsin kuoripuku hintansa väärti?
[/quote]
Haglöfsin kuoripuku todellakin on hintansa väärti! Oon itse myynyt Haglöfsin vaatteita ja sitä kautta mullekin niitä päättyi. Paljon oon niitä käyttänyt ja edelleen kuin uusia.
Mulla on Didriksonsin takki ja on todella hyvä. Pitää tuulen ja veden (myös tämän päiväisen rankkasateen), mutta on hengittävä myös. Housuina Icepeakin softshellit ja ne on kans hyvät vaikka hinnasta (muutaman kympin, ehkä n. 40e) voisi päätellä muuta.
Tietty tuo takki päästäisi varmaan veden läpi, jos päivän se päällä sateessa olisi, mutta esim. kilometrin matkan sateessa pystyn ihan helposti kävelemään kastumatta läpimäräksi.
Joo, varmaan se pitää vain lähteä sovittelemaan sitten liikkeisiin. Monesti tuntuu ettei housuista löydy oikein sopivaa (olen lyhyt), joten varmaan valinta menee, ei merkin mukaan, vaan sen mukaan mistä merkistä löytyy sopiva malli. Kiitos vastauksista, auttoivat kyllä. :) Seuraavaksi miettimään vedenpitäviä kenkiä: saappaat vai "vapaa-ajankengät". On siinä ostamista. Ja lapselle kaikki tällaiset hankittu. Miksi ikinä ei ajattele itseään :D
Kiva kun on kohtalotovereita enkä ole ainoa joka tuskailee kastumisen kanssa;-) Mä aion kokeilla tota Erätukun kuoripukua. Se ei maksa sen enempää kuin laadukas tuulipukukaan ja niitähän mainostettiin että vedenpitävä kuoripuku tuulipuvun hinnalla. Saa nyt sitten nähdä pitääkö se oikeasti kuivana kun menen ulos kaatosateeseen tai kun sellainen yllättää. Nuo äkilliset kuurot ovat kaikkein keljuimpia. Se viimekertainenkin kuuro alkoi kesken ulkoilun täysin yllättäen ja vettä tuli kuin saavista kaatamalla. Keljutti ihan vietävästi kun täysin läpimärkänä tulin kotiin ja kun sain märät vaatteet riisuttua niin sade loppui ja alkoi paistaa aurinko. Jos olis ollut vedenpitävät vaatteet niin ei olisi sen takia tarvinut ulkoilua keskeyttää. Noissa pitäisi olla myös vähän tukevampaa mallia, mulla myös monasti housut on pitkät.
T:3 ja 7
Kyllä pitää...
http://www.ursuk.fi/fi/melonta/kuivapuvut/tuote/380/aws-active-watersport-suit-4-tex-lady/
Goretex ja vastaavat ovat ainoa vaihtoehto jos oikeasti tarvii vettä pitää.
Kaikki muut kastuvat läpi. Toiset heti, jotkut vähän myöhemmin mutta vaikkapa tunnin lenkillä on kaikilla lopputulos sama. Välikelin puvuksi joku laadukas softshell on kyllä paljon gorepukua mukavampi, eli mahdollisuuksien mukaan kannattaa hankkia molemmat.
Purjehdukseen tarkoiteut kamat pitää usein hyvin vettä. Mulla on miesten Helly Hansenin pujehdustakki eikä vielä ole vesi tullut läpi. Pinta kyllä kastuu märäksi.
vettähylkivä tarkoittaa juuri sitä että pitää pienen ripottelun, mutta ei sen enempää.
siitä paperilapusta kannattaa tarkistaa pilariarvo. mitä korkeampi arvo, sen paremmin pitää vettä. hyvissä vaatteissa on teipatut saumat. itselläni sellainen takki, että itse kangas pitää kovankin vesisateen, mutta sitten saumoista tulee vettä sisään.
Budget sport ja xxl laajat valikoimat. Budgetissa ainakin myös d mitoitusta
Eli pitää lukea waterproof, ei water repellent ja pilariarvo 10 000, ihan niin kuin niissä lastesi varusteissa.
Mulla on viitisen vuotta vanha erätukun kuoripuku. Siinä on teipatut saumat ja hyvin piti neljä vuotta vettä. Nyt on alkanut vesi tulemaan läpi ja ostin icepeakin puvun. Kangas kestää niissäkin vettä, mutta saumoista vuotaa.
Eli, kun ostat uuden kuoriasun niin pidä huoli että saumat on teipattu ja jos ei vetoketjuja ole teipattu, niin peitetty edes jollain läpällä. Jos itselläni olisi paljon rahaa ostaisin varmaan jonkun haltin, haglöfsin tai fjällrävenin puvun.
24, käytitkö sitä kuoripukua myös kunnon rankkasateessa ja pitikö se silloinkin sut kuivana? Kastuiko sulla huppu, olkapäät ja rinnukset yhtään läpi? Jos se neljä vuotta kestää vedenpitävänä niin se on hintansa haukkunut.
Erätukun Tiina-kuoripuvussa on esitteen mukaan täysin vedenpitävä Airtex-kalvo, teipatut saumat, kaksinkertainen suojalista vetskarissa ja roiskesuojattu rintatasku. Kaulus on korkea ja lisäksi on lipallinen huppu joten eipä rankempikaan sade pääse lirisemään tuon kuoritakin sisään;-)
Joo, mulla on myös ihan sama juttu. Ostin Raiskin vettähylkivän tuulipuvun siinä toivossa että se pitäisi vettä mutta se on ihan samanlainen kuin sullakin. Eli pienen ripsottelusateen se pitää vähän aikaa mutta kun kesällä sadekuurossa tuli vettä niskaan aivan kaatamalla niin vesi tuli läpi ihan samantien ja kastuin myös litimäräksi. Ihan hirvittää miten syyssateissa taas pärjätään kun tarvii olla ulkona ja vettä sataa kaatamalla. Se on niin syvältä se tunne kun joutuu tuulipuku päällä kaatosateeseen ja kastuu läpimäräksi ja palelee.
Minäkin olen katsellut noita Erätukun kuoripukuja. Olis kyllä ihan mahtavaa jos pysyisi kuivana ja lämpimänä kunnon kaatosateessakin mutta kyllähän kunnon rankkasade kastelee niin tehokkaasti että varmaan menee läpi kuoripuvuistakin.
Onko jollakulla käyttökokemusta noista Erätukun kuoripuvuista? Pitääkö ne oikeasti rankkasateen?