Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
1841/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitte hämmästyä ja kauhistua, mutta mä olen kuntoutustuella ja saan nettona 1900 euroa, kun kaikki etuudet lasketaan yhteen. Minä, aikuinen lapsi ja alaikäinen lapsi. En ihmettele, että työnteko ei aina matalapalkka-alalla motivoi.

Mutta vaihtaisin tämän sairauden milloin tahansa terveyteen ja työhön.

Miten sä noin kovaa kuntoutustukea saat? Itselläni joku 800 e.

"... kun kaikki etuudet lasketaan yhteen." Eli kuntoutustuen (takuueläkkeen suuruinen) lisäksi saan lapsikorotuksen kuntoutustukeen, lapsilisän, elarit, asumistuen ja aikuinen lapseni maksaa mulle

"ruokarahaa" toimeentulotuestaan.

Vierailija
1842/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin voi 1700 olla hoitajan palkka. Itse saan Helsingissä päivätyöstä käteen 1750e/kk. Sillä pärjää mutta olen sitä mieltä, ettei palkka ole linjassa vaadittavan osaamisen, vastuun ja työkuorman kanssa. Paikkoja ei etenkään nyt korona-aikana saada täytettyä, väki vähenee ja siihen raha on ratkaisu.

Uskon että kun henkilökuntapula ja sitä myöten työolot paranisi, tulisi ja jäisi ihmiset helpommin alalle. Todella kiinnostavaa ja merkityksellistä työtä, vaan löytyy myös monta miinusta.. Niinhän sitä kaikilla aloilla. Altistumista tulee monenlaista, osa työstä etenkin lähihoitajilla on fyysisestikin vaativaa ja suojavarusteet päällä hikistä hommaa, paino ei pääse nousemaan kun ruokatauot jää välistä, illalla voi sydän syrjällään muistella menikö kaikki oikein kun työlista kasvaa väen vähetessä yms.

Oletko lähihoitaja?

Keskustelua sotkee myös se, että sairaanhoitajat ja lähihoitajat sekoitetaan samaan joukkoon. Ensimmäinen ryhmä kuitenkin amk-koulutettuja ja lähihoitajat menneet ammattikoulutukseen heti peruskoulun jälkeen, jolloin on päässyt ansiotöihin jo sen ikäisenä kun muut vasta aloittavat opiskelun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitte hämmästyä ja kauhistua, mutta mä olen kuntoutustuella ja saan nettona 1900 euroa, kun kaikki etuudet lasketaan yhteen. Minä, aikuinen lapsi ja alaikäinen lapsi. En ihmettele, että työnteko ei aina matalapalkka-alalla motivoi.

"... kun kaikki etuudet lasketaan yhteen." Eli kuntoutustuen (takuueläkkeen suuruinen) lisäksi saan lapsikorotuksen kuntoutustukeen, lapsilisän, elarit, asumistuen ja aikuinen lapseni maksaa mulle

Eli ethän sinä tuota summaa tukina saa, kun aikuinen lapsesi maksaa sinulle tt-tuestaan.

Vierailija
1844/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa asua Pk-seudulla, jossa asumiskulut voivat olla yli puolet tuosta palkasta.

Kyllä ne asumiskulut muuallakin maksavat. Uusi pieni 100 neliön omakotitalo yli 500km Helsingistä, 15km lähimpään kauppaan. Pelkkää lainan takaisinmaksu näillä koroilla yli 900€/25 vuotta, siihen reilu 200€ sähköt, vesi jäte. Noin. 1200€ vähintään kk. Itse matallialalla, 2050€kk ja vaimo osa-aikainen lähihoitaja, 1500€, kolme lasta. Hyvin pärjätään...

Vierailija
1845/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat! Teidän palkankorotusvaatimuksenne kustantaisi yhteiskunnalle miljardi euroa lisää vuodessa. Mistä tämä raha säästetään tai leikataan jotta te saatte enemmän palkkaa?

Hölmö. Tietysti samasta taskusta, josta kansanedustajat, paperilaiset ja muutkin saavat palkankorotukset. ;))

Miksi hoitajien palkankorotukset ovat punainen vaate? Siksikö, kun se naisvaltainen ala? Munalisät ja "naisen euro on 80 senttiä" on niin muinaista munien palvontaa. 

Tätä ketjua on ollut todella ikävä lukea teidän sairaanhoitajien taholta. Te olette esiintyneet pääasiassa erittäin aggressiivisina ja omahyväisinä täällä. Vain te olette omasta mielestänne tärkeitä: muut voisivat mielestänne suksia suunnilleen jonnekin huitsinnevadaan ammatteineen ja koulutuksineen, se on käynyt enemmän kuin selväksi.

Mielikuvani ystävällisistä, auttavaisista ja empaattisista sairaanhoitajista on kyllä karissut erittäin tylyllä tavalla tätä ketjua lukiessa ja ihmisten kommenteista huomaan, etten todellakaan ole ainoa.

Sinäkin siellä: äärimmäisen ihmisläheisen koulutuksen – ainakin teoriassa – saanut sairaanhoitaja, aloitat kommentointisi nimittelemällä "vastustajaasi" heti ensimmäisessä sanassa! Sen jälkeen puhelet mm. munalisistä. No joo, saathan sinä toki sanoa niin, mutta pakko kysyä, että edustatko sinä mielestäsi siten omaa ammattikuntaasi parhaalla mahdollisella tavalla?

Samaa mieltä. Tuskin suhtaudun enää hoitajiin samalla tavalla jatkossa, vaan epäluuloisesti ja vihamielisesti. Ei tämä lakko kenellekään ole hyvää tehnyt.

Vierailija
1846/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa asua Pk-seudulla, jossa asumiskulut voivat olla yli puolet tuosta palkasta.

Kyllä ne asumiskulut muuallakin maksavat. Uusi pieni 100 neliön omakotitalo yli 500km Helsingistä, 15km lähimpään kauppaan. Pelkkää lainan takaisinmaksu näillä koroilla yli 900€/25 vuotta, siihen reilu 200€ sähköt, vesi jäte. Noin. 1200€ vähintään kk. Itse matallialalla, 2050€kk ja vaimo osa-aikainen lähihoitaja, 1500€, kolme lasta. Hyvin pärjätään...

Lisäksi pari autoa, joita tankataan kuukaudessa pelkästään työmatkoihin noin. 800€ edestä. Moniko pk seudulla maksaa 800€kk liikkumisesta kotoa töihin...

Vierailija
1847/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa ei makseta sen mukaan, kuinka monta lasta on!

Mutta asunto valitaan sen mukaan, kuinka monta jäsentä siihen kuuluu. Ja mitä isompi asunto, sitä enemmän asumiskuluja. Ihan yksiönkään ei voi olettaa sairaanhoitajan muuttavan lastensa kanssa asumaan. Kaksion tai kolmion vuokra lohkaisee nettopalkasta melkoisen loven. Mitä isommassa kaupungissa asuu, sitä kalliimmat ovat myös vuokrat. - Ja kaupungissahan sen sairaanhoitajan on pakko asua, siellä, missä on työpaikkakin, jotta pääsee kolmivuorotyöhönsä ja sieltä takaisin mihin vuorokaudenaikaan tahansa. 

En ole sairaanhoitaja eikä ammattini liity mitenkään hoitoalaan, mutta samat realiteetit ymmärrän koskevan myös matalapalkkaisia hoitajia. 

Jos joku tulee vähemmällä rahamäärällä toimeen, ihan hyvä niin. Tämä varmaan onnistuukin muuttotappiokunnissa, joissa vuokrataso on maan matalimpia ja ruuan voi kasvattaa omalla takapihalla, ynnä särvintä leivän päälle saa järvestä kalastamalla. 

Vierailija
1848/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomella ei ole varaa korkeimpiin palkkoihin, mutta hoitajien työoloja pitää ehdottomasti parantaa ja lopettaa turhat IT- ja hallintohössötykset. IT-järjestelmien pitää saada sopeutumaan hoitoproseseihin jä vähentämään ylimäärästä hallintotyötä, eikä päinvastoin. Lisäksi pitää saada loppua siihen että IT-tuottajat voivat jatkuvasti lypsätä aina lisää rahaa, kun korjailevat toimimattomia järjestelmiään. Valitettavasti laki julkisista hankinnoista ei ole siihen paras työväline.

Vierailija
1849/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ethän sinä tuota summaa tukina saa, kun aikuinen lapsesi maksaa sinulle tt-tuestaan.

No, miten sen nyt tahtoo tulkita. Joka tapauksessa hän maksaa minulle 240 €/kk ja se raha on hänelle etuus.

Vierailija
1850/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäskö enemmin nuoristyön amkin omaavien ruveta lakkoilee, kun keskipalkka 2400, toisinkuin sairaanhoitajien 3000 keskipalkka. Häpeän silmät päästä jokaisen palkkaansa valittavat sairaanhoitajan puolesta.

Pieni palkka tuo 2400, jos on keskeytymätön kolmivuorotyö. Jopa mun mies saa parempaa palkkaa kolmivuorotyössä, vaikka on matalapalkka-alalla lyhyellä koulutuksella eikä joudu ikinä ylitöihin.

Mitä nämä mystiset alat ovat, joilla kommentoijien miehet ovat töissä jollain alle vuoden ammattikoulutuksella ja joissa ansaitsee jotain 10 000€/kk palkkaa? Tällaisista on nyt useampi hoitaja kertonut ketjuun, että heidän miehellään on tällainen työpaikka, perusteena kai sille miksi heilläkin pitäisi olla, Joten mitä nämä aina nimeltä mainitsettomat alat ovat joilla on tuollaisia työpaikkoja?

Vierailija
1851/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ruokarahaa" toimeentulotuestaan.[/quote

No mutta kaiken muun paitsi kuntoutusrahan ja sen korotuksen saisit työssäkin. Eli tienaisit kokonaisuudessaan paljon enemmän jos olisit töissä.

Vierailija
1852/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen teknisellä alalla ja mulle jää käteen verojen jälkeen 2200€. Ehkä saa satasen enemmän jos vaihtaa firmaa, muutaman satasen enemmän jos kiipeää uraportaita ylöspäin. Ei vaan nuo johtajan hommat kiinnosta. Ehkä harkitsen erikoistumista

Vierailija
1853/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tulee myös netto 1950€ ja amk taidealan koulutus, työnteolla päässyt etenemään sitten aivan toisella alalla ja etenemään ilman koulutuksia kohtuu hyvin 6 vuodessa. Palkassani ei ole mitään valitettavaa. Mielestäni voi mennä sitten insinööriksi jos haluaa sen mukaisen tilipussin, se vaatii ehkä enemmän vaivaa ja aivoja ja siitä syystä siitä maksetaan. Palkka sairaanhoitajalla tuskin tuli yllärinä. Ehkä inhimillisemmät työvuorot ja vapaajärjestelmät voisi heille kuitenkin suoda.

Vierailija
1854/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään laskujen maksun jälkeen tilille jäi 176 €. Tällä eletään ja ostetaan yhä kallistuvaa bensaa ja ruokaa. Muuhun ei ole varaa.

Vierailija
1855/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyrpiintynyt työläinen kirjoitti:

Tänään laskujen maksun jälkeen tilille jäi 176 €. Tällä eletään ja ostetaan yhä kallistuvaa bensaa ja ruokaa. Muuhun ei ole varaa.

Suomen ilmastotavoitteista pitäisi siksi tinkiä niin kauan kuin polttoaineen hinta on näin korkea.  Suomen päästöt ei maailmaa kaada vuodessa eikä sadassakaan, mutta ihmiset kurjistuu niin, ettei vaje ole heti korjattavissa.  Eli turpeet käyttöön ja haittaverot alas.

Vierailija
1856/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ruokarahaa" toimeentulotuestaan.[/quote

No mutta kaiken muun paitsi kuntoutusrahan ja sen korotuksen saisit työssäkin. Eli tienaisit kokonaisuudessaan paljon enemmän jos

Tein tarkistuslaskennan. Saan yhteensä

2009 €/kk tällä hetkellä. Laskin piruuttani, että kuinka paljon saisin, jos olisin työssä samalla palkalla, kuin mitä viimeksi olen saanut eli 1650 brutto. Viivan alle jäi 2167. Tässä siis edelleen laskettuna kaikki tulot ja tulonsiirrot. Tosin tilanne saattaisi olla aikuisen lapsen kannalta eri, koska hän ei ehkä tässä tapauksessa saisi toimeentulotukea sosiaalisin perustein, koska saisin palkkaa. Sitä ei voi arvioida varmaksi, koska asia harkitaan tapauskohtaisesti. Jos lapsi ei saisi tt-tukea, eikä pystyisi maksamaan minulle, niin siinä tapauksessa jäisin miinukselle.

Vierailija
1857/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat! Teidän palkankorotusvaatimuksenne kustantaisi yhteiskunnalle miljardi euroa lisää vuodessa. Mistä tämä raha säästetään tai leikataan jotta te saatte enemmän palkkaa?

Hölmö. Tietysti samasta taskusta, josta kansanedustajat, paperilaiset ja muutkin saavat palkankorotukset. ;))

Miksi hoitajien palkankorotukset ovat punainen vaate? Siksikö, kun se naisvaltainen ala? Munalisät ja "naisen euro on 80 senttiä" on niin muinaista munien palvontaa. 

Tätä ketjua on ollut todella ikävä lukea teidän sairaanhoitajien taholta. Te olette esiintyneet pääasiassa erittäin aggressiivisina ja omahyväisinä täällä. Vain te olette omasta mielestänne tärkeitä: muut voisivat mielestänne suksia suunnilleen jonnekin huitsinnevadaan ammatteineen ja koulutuksineen, se on käynyt enemmän kuin selväksi.

Mielikuvani ystävällisistä, auttavaisista ja empaattisista sairaanhoitajista on kyllä karissut erittäin tylyllä tavalla tätä ketjua lukiessa ja ihmisten kommenteista huomaan, etten todellakaan ole ainoa.

Sinäkin siellä: äärimmäisen ihmisläheisen koulutuksen – ainakin teoriassa – saanut sairaanhoitaja, aloitat kommentointisi nimittelemällä "vastustajaasi" heti ensimmäisessä sanassa! Sen jälkeen puhelet mm. munalisistä. No joo, saathan sinä toki sanoa niin, mutta pakko kysyä, että edustatko sinä mielestäsi siten omaa ammattikuntaasi parhaalla mahdollisella tavalla?

Saman huomannut. Karkeaa kielenkäyttöä, toisten aliarvioimista ja itsensä nostamista muiden yläpuolelle. Empatiakykyä ei näytä myöskään olevan. Mielikuva on muuttunut täysin täälläkin ja se vähä myötätunto mitä hoitajia kohtaan on ollut, on karissut pois. Aika röyhkeää käytöstä, kun ottaa huomioon, että me joiden työllä ei näytä olevan pahemmin merkitystä, maksamme heidän palkkansa ja mahdolliset korotuksensa. Pitääkö tästä vetää se johtopäätös, että alalle hakeutuvat jostain syystä vääräntyyppiset ihmiset? Ehkä opiskelijavalintaan pitäisi tehdä muutoksia nyt ensialkuun.

Vierailija
1858/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin paljon sairaanhoitajat oikeasti tienaavat – Tehy vastaa

Tehyn asiantuntijan mukaan sairaanhoitajan kokonaisansio on keskimäärin 3 309 euroa kuukaudessa, kun mukaan lasketaan erilaiset lisät.

Vierailija
1859/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verojen jälkeen jää kouraan noin 1450, työskentelen matalapalkka-alalla. Asumiskustannukset sen 550 kuussa, siihen päälle toki sitten ruokamenoja sen parisataa kuussa, autolainan lyhennys, polttoaineet, vakuutukset, yms laskuja. Jos tienaisin 2200 ni eläisin lähes herroiksi tällä nykytilanteella, joten tuon neidin valitus on kuin isku kasvoille.

Vierailija
1860/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni käteen jäävä palkka 1800.  Työskentelen taloushallinnossa. Aika moni tuntuu tosiaan Suomessa saavan paljonkin pienempää palkkaa kuin hoitajat nyt saavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan