Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
1801/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saa edes bruttona tuota summaa. Silti minulle jää valtavasti säästöön. No, lapsia ei kylläkään ole, asun mieheni kanssa kahdestaan. Hän saa eläkettä noin 1000 euroa. Ja häneltäkin jää rahaa säästöön aika paljon. Kumpikin olemme aina olleet pienipalkkaisia mutta silti pystyimme ostamaan pääkaupunkiseudulta muutama vuosi sitten rivitalokolmion. Ihminen pystyy kyllä omilla toimillaan vaikuttamaan aika paljon siihen miten rahat riittävät. Meillä tehdään kaikki ruuat itse, olemme vegaaneja. Minä ostan vaatteeni UFF:n euron päiviltä. Hoidan itse tukkani ja leikkaan myös mieheni tukan. Käymme matkoilla vain Virossa. Eikä ikinä ole sellainen olo, että elämä olisi jotenkin tylsää. Että jäisimme paitsi jostakin.  Tietenkin kun lapsia on joutuu sitä tietenkin heidän mukaansa elämään varmasti. Ei heiltä kaikkea voi kieltää. Vaikka toisaalta kun sitä ajattelee sitä omaa lapsuuttaan, niin... huh huh. Ja silti siitäkin selvittiin. On tuo 2200 kuitenkin jo aika iso summa käytettäväksi. Ja kun tuleehan siihen tosiaan ne lapsilisät vielä päälle. Ja ehkä asumistuetkin.

Vierailija
1802/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanviljelijä tekee töitä tällä hetkellä täysin hyväntekeväisyytenä. Kassa useilla miinuksella, omasta palkasta ei tietoakaan, sen verran että saa kaupasta leipää ettei pelkällä maidolla tai lihalla tarvi elää.

Ja joku ”vieraalla” töissä käyvä valittaa yli 2000 euron palkasta?

Tämä ikävä kyllä totta. Sitten joku hoitaja marmatti miksi maataloudelle löytyi hätärahoitusta. Se tilanne polttoaineen, siementen, lannotteiden, energian ym kanssa on niin karmaiseva että en halua edes tietää kuinka moni on tai suunnittelee narun jatkoksi menemistä. Samalla hoitsu vikisee ripsihuollossa maatessaan kun niin rankkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1803/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivooja saan max. 30h viikossa töitä tuntipalkka 10,88e. Alueet tehtävä erittäin kiireellä. Vuorot voi osua viikonloppuun ja ne ei ylityötä koska arkena vapaata. Iltavuorosta saa 18.00 jälkeen 0,70e lisän. Niin ja 30min päivässä palkaton ruokatauko. Eka sairasloma päivä myös palkaton. Ei arkipyhäkorvauksia ym. Hoitajilla hyvät työehdot.

Vierailija
1804/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Lähihoitajan koulutuksella ei voi vaatia enempää. Millä perusteella kuuluisi saada se palkankorotus? Ei ole perustetta. Hylkäsivät vielä erittäin hyvän sovintoesityksen. En ymmärrä.

Vierailija
1805/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Lähihoitajan koulutuksella ei voi vaatia enempää. Millä perusteella kuuluisi saada se palkankorotus? Ei ole perustetta. Hylkäsivät vielä erittäin hyvän sovintoesityksen. En ymmärrä.

Tämä on mielestäni outo väite, että enempää ei voi vaatia jos on x tai y. Ensinnäkin, kunnollisessa maailmassa jokainen saisi palkkaa niin ettei tarvitse kärvistellä, tai anoa jotain ylimääräistä valtion tukea. Jotkut näyttävät haluavan yhteiskunnan jossa joillain menee tosi huonosti palkallisesti. Miksi?

Toiseksi, on outoa että yhteiskunnallisia huoltotöitä tekeviä aloja jatkuvasti halveksitaan. Totuus on että ihan joka hemmo ei kykenisi tekemään vaikka laitossiivoojan työtä, ei vain fyysisesti pystyisi. Ihmisillä on ihme kuvitelmia, "kyllä minäkin osaisin savupiipun nuohota jos vain viitsisin", ja niin edelleen. Et varmaankaan kuitenkaan osaisi. Et välttämättä kykenisi vanhustenhoitotyöhön yhtään sen enempää kuin mekaanikoksi.

Suurin ongelma on tällä hetkellä se että parhaiten palkatut ovat aivan överipalkattuja ja huonoiten tosi huonosti palkattuja. Ja tämä ero vain kasvaa jos sille ei tehdä mitään. Rahan hoitamisesta maksetaan kauheasti, ihmisten hoitamisesta vähän. Miksi? Se että "raha tuottaa rahaa" ei kelpaa vastaukseksi enää. Se ei edes ole totta.

Vierailija
1806/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut hoitajat eivät halua rokotuksia. Se on tietysti heidän oikeus tehdä oma päätös, mutta he haluavat silti olla työssä. Jos he olisivat työssä saisinko minä kuitenkin potilaana valita hoitaako minua rokottamaton hoitaja. Tuskin.

Minulta kaksi sukulaista jo kuollut koronaan, toinen saanut sen sairaalassa (ei siis joutunut sairaalaan koronan takia) ja toinen hoitokodissa, perusterve vanhus.

Joten pysyköön vaan kotona lomalla rokottamattomat hoitajat. Sellainenkin tuttavapiiristä löytyy, seko tyyppi jonka mielestä corona on salaliittoteoriaa. Tosi "vastuullinen" hoitaja. Eli ei niin hyviä kokemuksia hoitajista ja hoidosta

Se rokotus ei estä tartuttamista. Joillekin se itse rokotus voi olla enemmän haitaksi ja valinnanvapaus pitäisi olla myös työntekijöillä. Voihan myös olla niin, että rokotettu hoitaja ei huomaa olevansa oireinen ja menee töihin tartuttamaan? Rokottamaton saattaa herkemmin havaita oireet itsessään ja osaa paremmin jäädä ajoissa kotiin? Rokotetuilla myös immuunipuolustus heikkenee ja ovat alttiimpia saamaan koronan.

En tavallaan tahtoisi eritellä ihmisiä, mutta tässä tilanteessa mieluummin itse taas haluaisin valita rokottamattoman hoitajan minua hoitamaan. Miksi ei voitaisi sitten vaikka hoitajapulaa korjata sillä, että sallitaan myös rokottamattomien työnteko. Jos olisi vaikka rokottamattomien yksityinen lääkäriasema, menisin sinne.

Vierailija
1807/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että sairaanhoitajia roikotetaan määräaikaisesta sopparista toiseen ja vakivirkoja on vaikea saada. Mistä tämä johtuu? Joku alaa läheltä seurannut varmaan osaa selittää syyn.

Ei tarvi maksaa lomarahoja, eikä antaa ansaittuja lomia, vaan ne maksetaan rahana.

Minulla oli työkaveri jolla oli 11. määräaikainen sopimus menossa. On laillista silloin kun on joku nimetty henkilö jota sijaistaa.

Itsellä oli kolme sopparia. Sitten vakinaistettiin. Ei ollut näyttöä että sijaistan ketään.

Olen itse tyytyväinen palkkaani. Antakaa sataa alapeukkuja. Työajat kuriin. Ei illasta aamuun töihin, vaan kunnon kierto, että kroppa jaksaa.

Tein ennen usein kaksi vuoroa peräkkäin. Vaadin kuitenkin ylityöt vapaana, raha ei korvaa elämää. Hälytysrahat myös olisi oltava pakollisia. Niitä en koskaan saanut.

Vierailija
1808/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siivooja saan max. 30h viikossa töitä tuntipalkka 10,88e. Alueet tehtävä erittäin kiireellä. Vuorot voi osua viikonloppuun ja ne ei ylityötä koska arkena vapaata. Iltavuorosta saa 18.00 jälkeen 0,70e lisän. Niin ja 30min päivässä palkaton ruokatauko. Eka sairasloma päivä myös palkaton. Ei arkipyhäkorvauksia ym. Hoitajilla hyvät työehdot.

Minä siivoan myös, toki sunnuntaista tulee tuplapalkka, sinullekin. Itse olen joka toinen sunnuntai töissä, aina , 7h, ja se on vaan hyvä. Ja tuntipalkkani on kyllä parempi kuin tuo 10,88

Vierailija
1809/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin jää käteen kuussa 2200 euroa. Sillä lyhentää omistusasuntoa pk-seudulta, eikä hintoja tarvitse ruokakaupassa kyttäillä. Koulutusta enemmän kuin hoitajalla, teen asiantuntijatyötä valtiolla. 

Vierailija
1810/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelma ole pelkästään se käteen jäävä summa vaan enemmänkin se ettei palkka vastaa millään lailla työn vaativuutta ja vastuullisuutta, lisäksi paineet huutavan resurssipulan keskellä työskennellessä on jotain ihan järkyttävää.

Vierailija
1811/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelma ole pelkästään se käteen jäävä summa vaan enemmänkin se ettei palkka vastaa millään lailla työn vaativuutta ja vastuullisuutta, lisäksi paineet huutavan resurssipulan keskellä työskennellessä on jotain ihan järkyttävää.

Mutta loppuisiko se huutava resurssipula, jos ainoastaan palkka nousisi?

Tulisiko alalle oikeasti uusia ihmisiä pelkän palkankorotuksen myötä, ts. houkuttelisiko pelkästään se uusia ihmisiä alalle, vai olisiko mielestäsi vielä jossain muuallakin parantamisen arvoisia asioita, jotka lisäisivät kiinnostusta hoitoalaa kohtaan?

Vierailija
1812/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huuuh-huh

Vierailija
1813/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä siivoan myös, toki sunnuntaista tulee tuplapalkka, sinullekin. Itse olen joka toinen sunnuntai töissä, aina , 7h, ja se on vaan hyvä. Ja tuntipalkkani on kyllä parempi kuin tuo 10,88

Sinä siivoat ilmeisesti kvtesillä, se kannattaakin.

Vierailija
1814/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien palkat onkin aivan naurettavia. työvoimapoliittisia koulutuksia pitävien palkka ollut jovuosia sitten 25 eur /h

Se palkka ei ota huomioon asumismenoja. Sosiaalisia avustukisa saavat voivat pitää lärvinsä ummessa tässä kohtaa, jos ihmetellään että 2200 ei riitä. Ihmisillä on erilaisia pakollisia menoja. On asuntolainoja ja älyttömiä yhtiövastikkeita ja kovia vuokria, joihin aloittajan kaltainen tyyppi ei saa asumistukea. Lisäksi ei katsota myöskään veroprosenttia.

2200 netto on pieni palkka, jos on lapsia taloudessa, eikä varmaan saa sossutukia. Sossutuilla on varaa ja mahdollisuksia harrastaa sitten niitä poniratksastuksia, joihin itselläni ei ole kovinkaan usein ollut varaa tarjota lapsilleni, kun joutunut ihan ite maksamaan kaiken ilman elättävää osapuolta ja lapsilisät saa kaikki, jote turha urputtaa yksäri lisistäkään. Onko se 30eur se korotus? ei sillä juhli.

Vierailija
1815/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtaistelut

TAYS on sanonut aluehallintovirastolle, ettei sillä ole keinoja määrätä hoitajia päivystykseen – johtajaylilääkäri: "He eivät vastaa puheluihin"  https://yle.fi/uutiset/3-12391927

Vierailija
1816/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin lääkäreiden palkkaan verrattuna vähemmän. Jospa se sieltä kumpuaa tämä palkkavaatimus? Kyllä 2200 kuussa on ihan hyvä palkka ja sillä pärjää, jos osaa elää sen mukaisesti. Mutta jos pitää matkustella ja harrastella yms niin ei tietenkään mikään riitä.

"Jos pitää matkustella ja harrastella", niin kukapa sitä haluaisi??

Hoitaja on palkka kehityksensä huipulla 10 vuoden jälkeen, jolloin hän saa 8% kokemuslisän. Eli käteen jää 2200. Ja mielestäsi ei saa haluta matkustella ja harrastella ikinä, vaan elää kädestä suuhun?

Jo työssä käynti syö palkasta ison osan esim. Hki 1000€ vuokra,

Bussilippu 63-100€/kk ruokailu 118€/kk eli 1000 koti elämään jää jäljelle, jos autolla kulkee niin ei taida 100€ bensoihin riittää ja tietysti auton kulut.

Siinä ei tosiaan paljoa nautita elämästä, kun on jälkikasvukin elätettävänä. Työttömänä vissiin täällä kehuvat toiset pääsevänsä samoihin kuukausi ansioihin, siis vuokran jälkeen käteen jäävä osuus, jos muutama muksu löytyy.

Tällä matematiikalla ei varmasti saada enempää hoitajia.

Siis mitä? Sulle jää 3,5 vuoden koulutuksella asumisen ja työmatkojen jälkeen käteen about 1200€ kuussa, ja mielestäsi tämä on vääryys? Tai siis sullehan jää paljon enemmän, koska ilmeisesti perheessäsi on toinen aikuinen tienaamassa (jos olisit yh, olisit varmaan maininnut asian ja siinä tapauksessa saisit myös asumistukea ja elatusmaksun, + lapsilisän korotettuna). Ahneudella ei ole rajaa. 

Helsingin asumiskustannukset ovat älyttömät ja se on ongelma, mutta se on sama ongelma kaikilla täällä asuvilla pieni- ja keskipalkkaisilla. Hoitajien uhriutuminen kääntyy nyt jo itseään vastaan, kun vaatimuksena on ilmeisesti se, että tulotason pitäisi olla HUOMATTAVASTI keskimääräistä parempi (plus hyvät lomat, ei työttömyysuhkaa, ei töitä kotiin jne.). 

Vierailija
1817/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi edes 10% tuosta niin olisin tyytyväinen.

Pakollisten menojen jälkeen (sähkölaskusta riippuen) kuussa jää 'ylimääräistä' 0-100€. Joka menee lähinnä kirppistavaraan, pääasiassa vaatteisiin yms. Jos kuussa jää sen verran yli että voi käydä pizzan ostamassa, se on luksusta.

Vierailija
1818/2121 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummelimammeli kirjoitti:

Opettajien palkat onkin aivan naurettavia. työvoimapoliittisia koulutuksia pitävien palkka ollut jovuosia sitten 25 eur /h

Se palkka ei ota huomioon asumismenoja. Sosiaalisia avustukisa saavat voivat pitää lärvinsä ummessa tässä kohtaa, jos ihmetellään että 2200 ei riitä. Ihmisillä on erilaisia pakollisia menoja. On asuntolainoja ja älyttömiä yhtiövastikkeita ja kovia vuokria, joihin aloittajan kaltainen tyyppi ei saa asumistukea. Lisäksi ei katsota myöskään veroprosenttia.

2200 netto on pieni palkka, jos on lapsia taloudessa, eikä varmaan saa sossutukia. Sossutuilla on varaa ja mahdollisuksia harrastaa sitten niitä poniratksastuksia, joihin itselläni ei ole kovinkaan usein ollut varaa tarjota lapsilleni, kun joutunut ihan ite maksamaan kaiken ilman elättävää osapuolta ja lapsilisät saa kaikki, jote turha urputtaa yksäri lisistäkään. Onko se 30eur se korotus? ei sillä juhli.

Tuohon tulee lisäksi korotetut lapsilisät ja elatustuet, jos on yksinhuoltaja. Moni perhe saa vähemmän.

Vierailija
1819/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että sairaanhoitajia roikotetaan määräaikaisesta sopparista toiseen ja vakivirkoja on vaikea saada. Mistä tämä johtuu? Joku alaa läheltä seurannut varmaan osaa selittää syyn.

Ei tarvi maksaa lomarahoja, eikä antaa ansaittuja lomia, vaan ne maksetaan rahana.

Minulla oli työkaveri jolla oli 11. määräaikainen sopimus menossa. On laillista silloin kun on joku nimetty henkilö jota sijaistaa.

KVTES alaisuudessa myös määräaikaisten osalta maksetaan lomaraha palvelusuhteen päättyessä. Lomarahan lisäksi maksetaan kertyneet lomapäivät lomakorvauksena, jos lomapäiviä ei ole pidetty. Aika usein kertyneet lomat pidetäänn palvelusuhteen lopuksi. Nimimerkillä KVTES palkanlaskija

Vierailija
1820/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse saan alle 2500e käteen, ei ole helppoa elämä