"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Ansaitsen 2800 €/kk/brutto, olen koulutukseltani tradenomi. Työvuosia on takana 20. Palkka riittää hyvään elämiseen, mutta ei sillä kyllä luksustuotteita ostella tai osteta bemareita. Enkä kyllä oo vaillakaan mitään.
Olkoot 2000 e sehän on ok palkka. Aina voi haluta lisää ja lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä jää nettona joku 3600 ja ei taho riittää :D
Olen kyllä itse budjetoinut, että lainojen jälkeen pitäisi jäädä säästöön joka kk helposti 800 euroa ja ylikin. Vaimo vain tykkää ostella turhan paljon leluja lapsille ja sitten valittaa kokoajan kun talo on täynnä tavaraa..
Yhteinen tili siis käytössä, jonne molempien palkat menee. Pari vuotta jaksoin käydä läpi hänelle minkä verran passaisi käyttää, mutta ei mene jakeluun. Ei sitten millään. Itselle nyt en paljoa tarvitse muutenkaan, niin ei siinä mielessä merkitystä, mutta joutuu kaupassa käydessä aina laskemaan rahoja tarkkaan, kun aina on jotain "kivaa" löytynyt kaupasta..
Juu ratkaisuna on se, että siirtää oman palkan omalle tilille, mutta ei sekään auta. Tuhlaa silti omansa ja kaikki menee lainoihin, kun toinen ei huolehdi perusasioita ensin kuntoon. Kevyesti mt-ongelmainen on, saa jotain lohtua tms. tuosta tavaroilla miellyttämisestä. Ei ole tottunut vieläkään siihen että rahaa voisi olla säästössäkin, ettei niitä kukaan sieltä varasta. Lapsena ja nuoreksi aikuiseksi asti vanhempansa siis veivät hänen rahansa käytännössä.
Ei ikinä yhteistä tiliä! Se on ihan menneen talven lumia. Korkeintaan yhteinen taloustili. Varo vaan, jos ero tulee niin nainen tulee viemään mahdollisimman paljon ja vaatii 2000 elareita. Kannattaa turvata oma selusta nyt.
Noh. Lainat on 50/50 suhteella otettu, niin hänen tulonsa menisivät jo pelkästään omiin osuuksiin lainoista. Ja tuosta mt-taustasta johtuen voisin poikkeuksellisesti olla vahvoille siinä, kelle lapset jää. Myöskään hänen työajat ei mahdollista vientiä ja hakua päiväkotiin, minä voin katkoa päivää kuten tuntuu. Ei työaikaa, vain tietyt asiat mitkä pitää olla määräaikaan mennessä tehtynä. Mutta veikkaan että vaimon suku painostaisi vaatimaan kovia elareita, jos lapset hänelle jäisi erossa. Jos kovin röyhkeäksi menee, niin täytyisi lopettaa työt ja tehdä yhtiönä sitten jatkossa. Voisi maksaa pienempää palkkaa ja jättää yhtiöön sisälle rahat. Suhde on nyt vähän niin ja näin, niin ei passaa perustaa tähän väliin firmaa. Ainakaan omiin nimiin.
Taloustiliksi muuttamista olen harkinnut. Siirtäisin aina eräpäivinä maksuihin sen 50%, päiväkotimaksuun 2/3 tai 3/4 osaa jne. Jäisi jotain säästöönkin, mutta veikkaanpa ettei siellä sitten olisi kuin se oma osuus kuitenkaan eräpäivänä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä jää nettona joku 3600 ja ei taho riittää :D
Olen kyllä itse budjetoinut, että lainojen jälkeen pitäisi jäädä säästöön joka kk helposti 800 euroa ja ylikin. Vaimo vain tykkää ostella turhan paljon leluja lapsille ja sitten valittaa kokoajan kun talo on täynnä tavaraa..
Yhteinen tili siis käytössä, jonne molempien palkat menee. Pari vuotta jaksoin käydä läpi hänelle minkä verran passaisi käyttää, mutta ei mene jakeluun. Ei sitten millään. Itselle nyt en paljoa tarvitse muutenkaan, niin ei siinä mielessä merkitystä, mutta joutuu kaupassa käydessä aina laskemaan rahoja tarkkaan, kun aina on jotain "kivaa" löytynyt kaupasta..
Juu ratkaisuna on se, että siirtää oman palkan omalle tilille, mutta ei sekään auta. Tuhlaa silti omansa ja kaikki menee lainoihin, kun toinen ei huolehdi perusasioita ensin kuntoon. Kevyesti mt-ongelmainen on, saa jotain lohtua tms. tuosta tavaroilla miellyttämisestä. Ei ole tottunut vieläkään siihen että rahaa voisi olla säästössäkin, ettei niitä kukaan sieltä varasta. Lapsena ja nuoreksi aikuiseksi asti vanhempansa siis veivät hänen rahansa käytännössä.
Ei ikinä yhteistä tiliä! Se on ihan menneen talven lumia. Korkeintaan yhteinen taloustili. Varo vaan, jos ero tulee niin nainen tulee viemään mahdollisimman paljon ja vaatii 2000 elareita. Kannattaa turvata oma selusta nyt.
Noh. Lainat on 50/50 suhteella otettu, niin hänen tulonsa menisivät jo pelkästään omiin osuuksiin lainoista. Ja tuosta mt-taustasta johtuen voisin poikkeuksellisesti olla vahvoille siinä, kelle lapset jää. Myöskään hänen työajat ei mahdollista vientiä ja hakua päiväkotiin, minä voin katkoa päivää kuten tuntuu. Ei työaikaa, vain tietyt asiat mitkä pitää olla määräaikaan mennessä tehtynä. Mutta veikkaan että vaimon suku painostaisi vaatimaan kovia elareita, jos lapset hänelle jäisi erossa. Jos kovin röyhkeäksi menee, niin täytyisi lopettaa työt ja tehdä yhtiönä sitten jatkossa. Voisi maksaa pienempää palkkaa ja jättää yhtiöön sisälle rahat. Suhde on nyt vähän niin ja näin, niin ei passaa perustaa tähän väliin firmaa. Ainakaan omiin nimiin.
Taloustiliksi muuttamista olen harkinnut. Siirtäisin aina eräpäivinä maksuihin sen 50%, päiväkotimaksuun 2/3 tai 3/4 osaa jne. Jäisi jotain säästöönkin, mutta veikkaanpa ettei siellä sitten olisi kuin se oma osuus kuitenkaan eräpäivänä..
800e kuukaudessa on aika iso summa, melkein kymppitonni vuodessa. Silläkin rahalla voisi kartuttaa omaisuutta turhien ostosten sijaan. Kyllä tuo vaimon ostelujen impulsiivisuus pitäisi saada kuriin. Tuohon pitäisi keksiä joku haaste tms kannustin kun puhe ei ole mennyt perille.
Jännä miten ihmiset on erilaisia. Itse laitan säästöön joka roposen mikä jää. En osta turhaa vaan mietin kaksi ja kolme kertaa että tarvitsenko oikeasti tätä. On nautinnollista katsoa rahojen kertymistä vuosien varrella. Pitkään odotin 15t täyttymistä ja viime kuussa se tapahtui. Mutta jos reissuun halutaan niin tehdään se että ei niitä rahoja ikuisesti jemmailla. Auto on vanha koska en saisi säästöön jos ottaisin autolainan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat! Teidän palkankorotusvaatimuksenne kustantaisi yhteiskunnalle miljardi euroa lisää vuodessa. Mistä tämä raha säästetään tai leikataan jotta te saatte enemmän palkkaa?
Hölmö. Tietysti samasta taskusta, josta kansanedustajat, paperilaiset ja muutkin saavat palkankorotukset. ;))
Miksi hoitajien palkankorotukset ovat punainen vaate? Siksikö, kun se naisvaltainen ala? Munalisät ja "naisen euro on 80 senttiä" on niin muinaista munien palvontaa.
Tätä ketjua on ollut todella ikävä lukea teidän sairaanhoitajien taholta. Te olette esiintyneet pääasiassa erittäin aggressiivisina ja omahyväisinä täällä. Vain te olette omasta mielestänne tärkeitä: muut voisivat mielestänne suksia suunnilleen jonnekin huitsinnevadaan ammatteineen ja koulutuksineen, se on käynyt enemmän kuin selväksi.
Mielikuvani ystävällisistä, auttavaisista ja empaattisista sairaanhoitajista on kyllä karissut erittäin tylyllä tavalla tätä ketjua lukiessa ja ihmisten kommenteista huomaan, etten todellakaan ole ainoa.
Sinäkin siellä: äärimmäisen ihmisläheisen koulutuksen – ainakin teoriassa – saanut sairaanhoitaja, aloitat kommentointisi nimittelemällä "vastustajaasi" heti ensimmäisessä sanassa! Sen jälkeen puhelet mm. munalisistä. No joo, saathan sinä toki sanoa niin, mutta pakko kysyä, että edustatko sinä mielestäsi siten omaa ammattikuntaasi parhaalla mahdollisella tavalla?
Saman huomannut. Karkeaa kielenkäyttöä, toisten aliarvioimista ja itsensä nostamista muiden yläpuolelle. Empatiakykyä ei näytä myöskään olevan. Mielikuva on muuttunut täysin täälläkin ja se vähä myötätunto mitä hoitajia kohtaan on ollut, on karissut pois. Aika röyhkeää käytöstä, kun ottaa huomioon, että me joiden työllä ei näytä olevan pahemmin merkitystä, maksamme heidän palkkansa ja mahdolliset korotuksensa. Pitääkö tästä vetää se johtopäätös, että alalle hakeutuvat jostain syystä vääräntyyppiset ihmiset? Ehkä opiskelijavalintaan pitäisi tehdä muutoksia nyt ensialkuun.
Vastaus viimeiseen kysymykseesi: varmasti osittain. Sellaisen kuvan minä ainakin olen saanut tätä keskusteluketjua lukiessani.
On tänne kirjoitellut myös asiallisia hoitajia, mutta selvä enemmistö on ollut todella epäasiallisesti käyttäytyvää. Se on ollut ikävää ja hämmentävää huomata. Entinen mielikuvani perusempaattisista ja reiluista hoitajista on kokenut aika kovan kolauksen. Yksi asia on kuitenkin varma: sellaista käytöstä ei raha korjaa! Saa nähdä, mitä tuostakin lopulta seuraa.
T. Sama
Koko kansa on hoitajien puolella, täällä palstalla vaan on negisten keskittymä. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8ba1193f-f474-4bf5-987d-ff9ec070d789
It-alalla. Käteen jää 3700€, eikä riitä.
Silti ärsyttää lakkoilevat hoitajat. Ei pääse hoitoon. Mentävö yksityiselle sitten.
Vierailija kirjoitti:
Koko kansa on hoitajien puolella, täällä palstalla vaan on negisten keskittymä. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8ba1193f-f474-4bf5-987d-ff9ec070d789
'Koko kansa' on hoitajien puolella, kunnes kuulee että paljonko nämä jo saavat palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Koko kansa' on hoitajien puolella, kunnes kuulee että paljonko nämä jo saavat palkkaa.
Eikä. Kaikki videolla haastatellut nimenomaan sanoivat, että 2500 brutto on liian vähän!
Vierailija kirjoitti:
Koko kansa? Eihän tuota ole edes kaikilta kysytty, joten miten voidaan yleistää, että koko kansa? Minä ja useampi läheiseni olemme sitä mieltä, että hoitajille ei kuulu yhtään sen enempää kuin muillekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin koska kertovat ainoastaan peruspalkkansa, vuosituloista ei kukaan pukahda..
Uutisissa haastattelivat hoitajien mielenosoitusta katsomassa ollutta vanhempaa miestä. Tiedätkö hoitajan palkan? En tiennyt mutta luin sen tuolta kyltistä, onhan se liian alhainen.
Itänaapurin tyylistä. Sanoisivat reilusti palkkansa, ei siinä mitään hävettävää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko kansa? Eihän tuota ole edes kaikilta kysytty, joten miten voidaan yleistää, että koko kansa? Minä ja useampi läheiseni olemme sitä mieltä, että hoitajille ei kuulu yhtään sen enempää kuin muillekaan.
No entäs jos aluksi päästäisiin edes siihen mediaaniin 3 228. Tai keskiansioon 3 653. Nyt nimenomaan hoitaja eivät saa sitä mitä muut. Vaihtoehtoisesti alennetaan muiden palkkoja, koska heillekään ei kuulu enempää kuin hoitajille.
Taas paljon kommentteja joissa kilpaillaa palkasta ja kuinka monta suuta on ruokittavana. Millonkohan ihmiset oppii et lapsia ei oo pakko hankkii jos niihin ei kerta oo varaakaa..?
Onhan nuo palkkavaatimukset kovia. Itse teen toista duunia, että on varaa maksaa matkaa bensat päätyöhön. 10h menee mukavasti päivässä, ja netto 1600e. Kotona istumalla saisi muutaman satasen vähemmän, mutta tuo ei ole hyvää mielenterveydelle.
Insinöörejäkin on erilaisia. Itsellä TkK+DI+TkT., näihin meni muutama vuosi. Nykyisin esimiestehtävässä, palkka bonuksineen noin 7500 ke/kk eli nettona ehkä 4500 e/kk. Töihin menee arkipäivinä 8-12 h ja ehkä joka toinen viikonloppu puoli päivää. Eli viikkotasolla työaika noin 50 h/vko, ylikorvauksista tai "ikävistä työajoista" ei tule erilliskorvausta. Työpäivät on melko kiireisiä ja päivän mittaan käytän kolmea työkieltä. Työn sisältö melko matemaatis-luonnontieteellistä, päivittäin tuleva tietomäärä on suuri. Pitää johtaa sekä teknistä asiasisältöä että pidemmän aikavälin strategista toimintaa. Paljon matkapäiviä. Jos kokee, että näissä hommissa saa rahansa helpolla niin kannattaa ihmeessä vaihtaa.
W.itt u yhyyy mulla jää 1300 nettona :D ja en kyttäile kivoja somekuvia pakkomielteisesti ja haaveile luxuselämästä palmujen alla mitä nämä hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vasta 1 vauva, hoitovapaalla olen ja hoitoraha nyt n. 300 e kuussa. Tullaan silti toimeen, kun on säästöjä.
Ap
Syytönhän se lapsesi on, että sillä on sun kaltainen dille äitinä. Toivottavasti isänsä on järki-ihminen.
Hoitajille sama kuin muillekin. 2% korotus. Liikaa vaativat mielestäni. Heille sovittelussa olisi tarjottu 3,6% kahdelle vuodelle. Miksi tätä ei hyväksytty.? Vaikka oli enemmän kuin muille. Nyt lakkoilevat. Ei järkeä liitolla taida olla ollenkaan kun eivät hyväksyneet ehdotusta vaan aloittivat lakon. Uskomatonta.eikö hoitajia hävetä olla lakossa tämän sovintoehdotuksen hylkäämisen jälkeen?
En kuulu liittoon, enkä osallistu lakkoon jos tämä laajenee. T. Hoitaja
Että ne kehtaavat.
Ja kyllähän ne kehtaa.