Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
1821/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan ylipäätään työntekijöiden palkat on pieniä. Pitäisi olla laki, että ammattikoulututkinnon bruttopalkkansa on alettava esim. 2000 eurosta, AMK 2500€ ja yliopisto/YAMK 3000€. Ja sen lisäksi katsotaan työn vaativuutta.

Tiedän johtajia, joiden työpanos on naurettavan pieni ja palkkaa tulee yli 10000€/kk. Ja sitten työntekijät raataa. Kunnallisella puolella on työntekijöiden hyvinvointikyselyjä tehty useita vuosia. Vaikka tuloksista selviää väsymystä, ylikuormittumista, saattaa kunta silti säästää. Ei oteta sijaisia. Työt tehdään entistä pienemmällä porukalla ym.

Tärkeää olisi alalla kuin alalla olla ajamatta työntekijöitä loppuun. Ja palkkaa ottaisi moni koulutettu varmasti mielellään lisää. Kyllähän ne ansaittu rahat sitten kulutuksen myötä yhteiskunnassa kiertäisi.

Vierailija
1822/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jää nettona joku 3600 ja ei taho riittää :D

Olen kyllä itse budjetoinut, että lainojen jälkeen pitäisi jäädä säästöön joka kk helposti 800 euroa ja ylikin. Vaimo vain tykkää ostella turhan paljon leluja lapsille ja sitten valittaa kokoajan kun talo on täynnä tavaraa..

Yhteinen tili siis käytössä, jonne molempien palkat menee. Pari vuotta jaksoin käydä läpi hänelle minkä verran passaisi käyttää, mutta ei mene jakeluun. Ei sitten millään. Itselle nyt en paljoa tarvitse muutenkaan, niin ei siinä mielessä merkitystä, mutta joutuu kaupassa käydessä aina laskemaan rahoja tarkkaan, kun aina on jotain "kivaa" löytynyt kaupasta..

Juu ratkaisuna on se, että siirtää oman palkan omalle tilille, mutta ei sekään auta. Tuhlaa silti omansa ja kaikki menee lainoihin, kun toinen ei huolehdi perusasioita ensin kuntoon. Kevyesti mt-ongelmainen on, saa jotain lohtua tms. tuosta tavaroilla miellyttämisestä. Ei ole tottunut vieläkään siihen että rahaa voisi olla säästössäkin, ettei niitä kukaan sieltä varasta. Lapsena ja nuoreksi aikuiseksi asti vanhempansa siis veivät hänen rahansa käytännössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1823/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Minulle jää käteen verojen jälkeen vajaa 900 euroa. Nääs kun matalapalkkatyön tuloksena eläke on mitä on. 

Kun meillä oli lapset pieniä niin ei ollut hoitovapaata jota olisi laskettu hyväksi eläkekertymään.

Ja kun opiskelin niin ei niitäkään vuosia silloin vielä laskettu eläkekertymään.

Onneksi miehen eläke on parempi mutta eihän se niin saisi mennä.

Vierailija
1824/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin..."

Ihme luulo tämä "insinöörit tienaa" juttu. Mä tienaan hurjia summia insinöörinä eli yli oman alan keskiarvon 3300€/kk ja verojen jälkeen jää 2310€. Eli juurikin tuon 800€ enemmän...eikä ku????

Vierailija
1825/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä takia sen maisterin pitäisi saada koulutuksensa perusteellaa isompaa liksaa? maistereita on joka lähtöön ja osa ei palkkaansa tienaa, ....suurin osa

Vierailija
1826/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo sairaanhoitajan palkka pieni, kun miettii työn tuomaa vastuuta. Ja suurin osa sairaanhoitajista tekee vuorotyötä kolmessa vuorossa, siis myös öisin ja pyhäpäivinä.

Jos vuorotyötä tekevän sairaanhoitajan kokonaisansiot yltää päivätyössä käyvän insinöörin kanssa nippa nappa samalle viivalle, niin onhan palkkauksessa silloin jotain pielessä.

Vierailija
1827/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on turhaa hyvää tavaraa, katsokaa mitä Ukraina tarvitsee:

1828/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asut pääkaupunkiseudulla jossa esim. HUS in suurimmat sairaalat sijaitsevat? Mikäli saat alle 2200 nettona ja sulla on lapsia, tarvitset vähintään kolmion jota et saa 1000€ läheltä työpaikkaasi, vuorotyön vuoksi tarvitset sitten autoa joka maksaa maltaita. Turha nillittää jonkun fil maisterin joka ei välttämättä tiedä edes, auttaako hänen työpanoksensa ketään, mutta hoitajien työpanos on todella arvokas ja ansaitsee palkankorotuksen. Opettajat nillittävät nyt palkastaan mutta peruskoulun maikan joka ei varmasti pese perseitä, ei ole viikonloppuisin töissä (paperitöitä tekee moni muukin työajan ulkopuolella) , on pitkät lomat päinvastaisista väitteistä huolimatta, saavat 3500€/kk, eli tonnin enemmän kuin hoitsut tai päiväkotien varhaiskasvattajat. 

Vierailija
1829/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin 4000 bruttopalkalla ja emännällä vähän vähemmän, saa yhden kouluikäisen ja kahden pienemmän perheessä miettiä miten voikaan olla niin hyvätuloinen, että päivähoitomaksut ovat jo tapissa, about 400 euroa kuussa iltapäiväkerhoineen.

Mietintö on hyvä tehdä kun tankkaa 12-vuotiasta 350tkm ajettua dieselfarmaria ja on päässyt irti sen miettimisestä, voisiko uskaltaa asuntolainasta nyt ottaa lyhennysvapaata että saisi lämmitysremontin taloon, kun sähköön heilahtaa yhtäkkiä toista tonnia lisää vuodessa, vai pitäisikö sittenkin kakkosautoksi hankkia jokin alle 18-vuotias auto, kun molemmilla on yli puolen tunnin työmatka ja kumpikin mieluusti ajaa tuolla "uudella" jossa ilmastointikin toimii kesällä.

Vierailija
1830/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38225 kirjoitti:

Ja asut pääkaupunkiseudulla jossa esim. HUS in suurimmat sairaalat sijaitsevat? Mikäli saat alle 2200 nettona ja sulla on lapsia, tarvitset vähintään kolmion jota et saa 1000€ läheltä työpaikkaasi, vuorotyön vuoksi tarvitset sitten autoa joka maksaa maltaita. Turha nillittää jonkun fil maisterin joka ei välttämättä tiedä edes, auttaako hänen työpanoksensa ketään, mutta hoitajien työpanos on todella arvokas ja ansaitsee palkankorotuksen. Opettajat nillittävät nyt palkastaan mutta peruskoulun maikan joka ei varmasti pese perseitä, ei ole viikonloppuisin töissä (paperitöitä tekee moni muukin työajan ulkopuolella) , on pitkät lomat päinvastaisista väitteistä huolimatta, saavat 3500€/kk, eli tonnin enemmän kuin hoitsut tai päiväkotien varhaiskasvattajat. 

On kyllä järkyttävää, millä tavalla hoitoalan ihmiset aliarvioivat muiden alojen töiden tekijöitä. Jokainen järjellä ajatteleva ihminen ymmärtää, että kaikkien ammattien tehtäväkuvaan ei kuulu perseenpesu. Jos hakeutuu hoitoalalle, silloin se voi kuulua tehtäviin.

Vierailija
1831/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38225 kirjoitti:

Olen itse äidinkielen opettaja yläkoulussa. Saan juuri tuon 3500e, mutta se sisältää lisiä opetusvelvollisuuden ylittävistä tunneista. Muiden aineiden opettajista harva yltää noihin tuloihin. Luokanopettajan palkka on alle kolme tonnia. Pitkät lomat ovat työttömyysjaksoja, sillä suurin osa pesteistä on määräaikaisuuksia etenkin nuoremmille. Itse olen usein jopa joululoman ajan työttömänä, ja sopimus jatkuu taas tammikuussa. Kesäkuun alusta olen ollut työtön joka vuosi.

Vierailija
1832/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle kuuluu korvaus tekemästään työstä. Ihmettelen tässä ketjussa joitakin, jotka väittävät että ylitöistä ei makseta korvausta koska kuuluu kuulema peruspalkkaan. Kannattaisi kysyä ammattiliitosta, onko todellakin noin. Käsittääkseni ylitöistä on maksettava lakisääteinen korvaus, oli ala mikä tahansa.

Ei kaikkia töitä voi verrata keskenään. Hoitaja ei voi jättää potilasta istumaan ilkosillaan sairaalapedin reunalle tai kotihoidossa jättää viimeistä asiakasta ilman lääkkeitä tai sovittuja apuja "koska työaika loppui". Jokaiselle on sovitut tehtävät joiden hoitamiseen tiukan aikataulutuksen takia ei saisi tulla mitään yllättävää. Ei huonoja housuun tai voinnin huononemista, joka vaatii tarkempaa tutkimista mittauksineen,  kenties ensihoitoa. Jokainen vastuullinen hoitaja tietää sen. Ja uskokaa tai älkää, monella hoitajallakin lapsi odottaa hakijaa päiväkodissa. Uskallankohan pitää ruokatauon, jos juoksen myöhästyisinkö vain  minuutin vai kuitenkin 10. Onneksi päiväkodin hoitajat ovat ymmärtäväisiä, he ovatkin hoitajien empatialla ja ymmärryksellä varustettuja alansa ammattilaisia. Kiitos heille. <3

Hoitaja ei voi siirtää hoidettavia kuten mappeja hyllyyn odottamaan. Te, joiden mielestä hoitajien palkankorotusvaatimus on tuulesta temmattua, esineellistätte hoitoa tarvitsevat ihmiset. Ihmistä ei voi verrata esineeseen, joka jätetään oman onnensa nojaan tai laiminlyödään kiireen takia. 

-Jokainen ihminen on ihmisarvoinen.

Monet alat ovat nykyään toimistotöitä ja niistä ei makseta lisiä, vaan saat 1:1 pankkitunteina ylityöt, teet ne sitten yöllä tai viikonloppuna. Kumma kuinka tämä ei mene perille, vaikka tässäkin ketjussa toistettu useasti. Ylitöitä ei myöskään monessa paikkaa makseta ulos, kuten joku jo huomauttikin. Eli niistä ei todella saa korvausta, jos ei ehdi vapaata pitää.

Todellakin. Vain duunareille maksetaan ylitöistä, muille ei.

Vierailija
1833/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte hämmästyä ja kauhistua, mutta mä olen kuntoutustuella ja saan nettona 1900 euroa, kun kaikki etuudet lasketaan yhteen. Minä, aikuinen lapsi ja alaikäinen lapsi. En ihmettele, että työnteko ei aina matalapalkka-alalla motivoi.

Mutta vaihtaisin tämän sairauden milloin tahansa terveyteen ja työhön.

Vierailija
1834/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikasta riippuu paljon jää rahaa käteen. Ja täytyy muistaa että lisät ovat haittakorvauksia. Olet illat,viikoloput ja yöt töissä. Lähihoitajalle ei ainakaan jää tota 2200 käteen. Jos jää niin pitäisi olla paljon siinä yövuoroja tai jo vakiyökkö. Mut suurin ongelma ei oo palkka ja hoitajat tietää et ihmisillä jopa koulutetummilla on huonompi palkka. Ongelma on työolot ja tahti. Ja se että alalta halutaan pois. Monikaan ei jaksa tätä työtä. Palkkaa on pakko nostaa,että tulevaisuudessa on hoitajia. Ja ehkä joku jopa innostuu hoitoalasta jos sillä työllä pärjäisi paremmin. Ja kaikki palkasta kateelliset voisivat vaihtaa alaa hoitajiksi.

Toisaalta työtä nykyään yhä vaikeampaa löytää, vaikka olisi koulutettukin. Uskon, että hoitoalalla alkaa pian pyrkimään paljon ihmisiä, koska töitä ainakin saa helposti.

Luuletteko että alalle on tosiaan tulijoita??? Sillä ei ole! Ala ei ole palkkoineen houkutteleva, pikemminkin hyvät hoitajat lähtevät alalta pois. Kyllä näkee ettei ihmisillä ole alasta mitään hajuakaan, mitä se tänäpäivänä on....

No justiinsa kolme kaveria valmistui hoitajiksi. että näyttää olevan.

Minullakin opiskelevia tai valmistuneita hoitajia tutuissa. Yksi vaihtoi kaupanalalta hoitotyöhön, toinen valmistui juuri lukiosta ja lähti opiskelemaan hoitoalaa, kolmas vaihtoi kovapalkkaisesta asiantuntijatyöstä hoitoalalle (aiemmassa työssä oli liikaa matkustamista ja stressiä, eivätkä työt jääneet työpaikalle), neljäs valmistui vähän aikaa sitten hoitajaksi, viides on tehnyt niitä töitä joku kymmenisen vuotta ja tykkää työstään, kuudennella sama juttu. On niitä varmaan muitakin, but you get the point. Ja nämä mun tutut on kaikki ikähaitarilla 20-40, eli ei mitään vanhoja ihmisiä.

'

Sama täällä. Korkeakoulutettuja, varakkaita, hyvää uraa tehneitä ihmisiä tuttavapiirissä on kouluttautumassa hoitoalalle koska haluavat tehdå merkityksellistä työtä. Ja tosiaan kyse saman ikähaitarin ihmisistä.

Vierailija
1835/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitte hämmästyä ja kauhistua, mutta mä olen kuntoutustuella ja saan nettona 1900 euroa, kun kaikki etuudet lasketaan yhteen. Minä, aikuinen lapsi ja alaikäinen lapsi. En ihmettele, että työnteko ei aina matalapalkka-alalla motivoi.

Eihän tuonkaan jutun henkilö pelkästään 2200€ nettona saa, vaan tuo on palkan netto. Sen päälle tulevat lapsilisät ja elatusmaksut, eli tulot vähintään 3000€ nettona kuukaudessa.

Vierailija
1836/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo liksa on ihan kurantti 3,5 vuoden opinnoilla. Nuo korotusvaatimukset on ihan kohtuuttomia. Ymmärrän, että elämä pääkaupunkiseudulla on kallista. Jos on järjestänyt perhe-elämänsä sellaiseksi, ettei tuolla palkalla pärjää, kannattaa muuttaa maakuntiin, kun olla alalla, että voi peräti työpaikkansa valita. Ystäväni lapsi on sairaanhoitaja, no nuori vielä ja jaksaa hyvin, ja nettoaa paljon paremmin kuin toisella asteella opettava kaikilla palvelulisillä työskentelevä äitinsä, jolla on huomattavasti pidempi ja korkeampi koulutus.

Ahneita ämmiä.

Eikö tuo jutun hoitaja asunut Tampereella? Eli ei pk-seudulla, vaan huomattavasti halvempien asuinkustannusten alueella. 

Pk-seudulla, varsinkin Helsingissä, olisi toki hyvä olla enemmän kohtuuhintaisia asuntoja kaupungin työntekijöille.

Vierailija
1837/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jää nettona joku 3600 ja ei taho riittää :D

Olen kyllä itse budjetoinut, että lainojen jälkeen pitäisi jäädä säästöön joka kk helposti 800 euroa ja ylikin. Vaimo vain tykkää ostella turhan paljon leluja lapsille ja sitten valittaa kokoajan kun talo on täynnä tavaraa..

Yhteinen tili siis käytössä, jonne molempien palkat menee. Pari vuotta jaksoin käydä läpi hänelle minkä verran passaisi käyttää, mutta ei mene jakeluun. Ei sitten millään. Itselle nyt en paljoa tarvitse muutenkaan, niin ei siinä mielessä merkitystä, mutta joutuu kaupassa käydessä aina laskemaan rahoja tarkkaan, kun aina on jotain "kivaa" löytynyt kaupasta..

Juu ratkaisuna on se, että siirtää oman palkan omalle tilille, mutta ei sekään auta. Tuhlaa silti omansa ja kaikki menee lainoihin, kun toinen ei huolehdi perusasioita ensin kuntoon. Kevyesti mt-ongelmainen on, saa jotain lohtua tms. tuosta tavaroilla miellyttämisestä. Ei ole tottunut vieläkään siihen että rahaa voisi olla säästössäkin, ettei niitä kukaan sieltä varasta. Lapsena ja nuoreksi aikuiseksi asti vanhempansa siis veivät hänen rahansa käytännössä.

Ei ikinä yhteistä tiliä! Se on ihan menneen talven lumia. Korkeintaan yhteinen taloustili. Varo vaan, jos ero tulee niin nainen tulee viemään mahdollisimman paljon ja vaatii 2000 elareita. Kannattaa turvata oma selusta nyt.

Vierailija
1838/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä noin kovaa kuntoutustukea saat? Itselläni joku 800 e.

Vierailija
1839/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä sairaanhoitajan palkalla aina joutunut maksamaan päivähoitomaksut korkeimman hinnan mukaan.

Puolisoni on duunari, joka tienaa saman verran kuin minä sairaanhoitajana. Hänellä ei ole muuta koulutusta kuin 90-luvulla käyty työnantajan järjestämä täsmäkoulutus.

Toinen mitä täytyy sanoa, on että jokaisessa työpaikassa jossa olen ollut, on ollut todella hyvä ilmapiiri. Työn pakoilijoita ja vastuuttomasti toimivia kyllä katsotaan kieroon joka paikassa.

Tämähän on tiedetty vaikka kuinka pitkään, että duunareilla on aivan liian korkea palkkataso. 

Vierailija
1840/2121 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin jää käteen kuussa 2200 euroa. Sillä lyhentää omistusasuntoa pk-seudulta, eikä hintoja tarvitse ruokakaupassa kyttäillä. Koulutusta enemmän kuin hoitajalla, teen asiantuntijatyötä valtiolla. 

Sama täällä. Toki en ole kolme lapsen yh.