Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
41/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka saisivat kunnon korotuksen palkkaan, niin voittaja olisi siinä tapauksessa verohallinto. Tuosta palkasta ylöspäin satasien korotukset nostaa veroprosenttia myös sen verran, että nettosaatavat kuussa onkin vain vähän suuremmat.

Vierailija
42/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä todella monella on pienempi ja lapsia. Sairaala apulaiset laitoshuoltajat välinehuoltajat saa 1600-1900 € kuussa ja on koulutettuja siitä verot ja silti elävät hyvin on lapsia. Käteen jää vähemmän mutta lapsilisät.Pitää osata itse tehdä ruokaa se on halvinta ja korjata vaatteita.Jättää tekokynnet väliin ostaa ruokaa bussilipun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.

Hyvin on varaa ostaa vaatteita.

Työttömänä ja tukien varassa? Ei työmatkakuluja, on aikaa seistä joka leipäjonossa ja hakea joka taholta avustuksia ja sääliä. 

Itsellä palkka riittää niukin naukin vuokraan, elämiseen, työmatkakuluihin. Ei lapsia, ei mitään sosiaalitukia. 

No, kuluupahan päivät paremmin eikä naapurit pidä pummina tai loisena. 

Et sitten lukenut vastausta?

Vierailija
44/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät lisättynä kahdesta lapsesta käteen jäävä osuus onkin jo 2400 euroa.

Ja tähän päälle vielä elatusmaksut mieheltä.

Edelliset huomioituna ollaan jo summassa 2800 euroa, käteen jäävä osuus...

Vierailija
45/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap on "yksinhuoltajan korotukset ja muut"?

Yh korotus lapsilisään 63e lapsi, elatustuki minimi 167e lapsi. Asumistukea saa myös helposti lasten kanssa tuonkin palkan päälle.

Asumistuki ja onko elatustuki myös tässä esimerkissä Kelan maksama? Eli ihmiset kannattaa mallia, missä työssä käyvät joutuvat hakemaan Kelan tukia palkkansa päälle, eikä niin, että palkalla tulisi kokonaisuudessaan toimeen? Mikä järki?

Tälläkin palstalla usein mainitaan asumistukien poistoa, mutta nyt se onkin ns. sallittua hakea Kelasta tuet, kun ei riitä palkka perheen menoihin. Ja mun mielestä ihan turhaa tässä aloituksessa korostaa "yh tukia", kun niitä saa kaikki yh:t jotka niitä tarvitsevat, oli työssä tai ei. Palkka pitäisi olla se, mikä merkitsee.

Palkkatasoa ei voida määritellä naisvaltaisia aloja suosivaksi pelkästään sillä perusteella, että työssä käyvät yh:t tarvitsevat enemmän.

Vierailija
46/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Tuollako ei muka pärjää? Itse olen insinööri, joilla on hoitajien mukaan hyvät palkat. Sama summa jää käteen.

Vierailija
47/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin..."

Hehe luin inssiksi ja jää verojen jälkeen ihan saman verran. Eipä siinä, en valita palkasta. Erittäin hyvin pärjää pk-seudullakin.

Vierailija
48/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?

Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.

-eri

Mitä ihmeen työtä teet? Minä olen duunari 2 viikon koulutuksella alalle ja käteen jää 2400e kk.

Mikä ammatti?päätin just vaihtaa alaa.

Järjestyksenvalvoja.

Vierailija
49/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Tuollako ei muka pärjää? Itse olen insinööri, joilla on hoitajien mukaan hyvät palkat. Sama summa jää käteen.

Tehy on vääristellyt palkkakeskustelua räikeästi niin kauan kuin muistan.

Vierailija
50/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ikinä saanut noin paljon käteen kokoaikatöistäni. Silti on asuntoa maksettu ja lapsilta ei puutu mitään, yh olen itsekin. Ei onneksi asuta Helsingissä.

Osuit ytimeen, KOKOAIKATYÖSTÄ. 

Yh saa muuta tukea, elarit, lapsilisäkorotukset ja asumistuen. Et voi verrata palkkatuloon.

Todistit että yh:na tosiaankin pärjää paremmin kuin kahden vanhemman perhe. 

Vierailija
51/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.

Hyvin on varaa ostaa vaatteita.

Työttömänä ja tukien varassa? Ei työmatkakuluja, on aikaa seistä joka leipäjonossa ja hakea joka taholta avustuksia ja sääliä. 

Itsellä palkka riittää niukin naukin vuokraan, elämiseen, työmatkakuluihin. Ei lapsia, ei mitään sosiaalitukia. 

No, kuluupahan päivät paremmin eikä naapurit pidä pummina tai loisena. 

Työpäivä on alkanut jo aikaisin aamulla ja sitten saa kuulla tälläistä.

Missä arvostus maatilallisia kohtaan?

Vierailija
52/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paljonkohan Elina luulee, että mahdollisen korotuksen jälkeen jää käteen? 2300? 2400?

just näin:-Dja hän on omasta mielestään niin tärkeä että veronmaksajien on juuri hänen lapsilleen tarjottava vähän luksusta?ja kun se satku ehkä jäisi enemmän käteen onko tyytyväinen?

Vierailija
53/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka saisivat kunnon korotuksen palkkaan, niin voittaja olisi siinä tapauksessa verohallinto. Tuosta palkasta ylöspäin satasien korotukset nostaa veroprosenttia myös sen verran, että nettosaatavat kuussa onkin vain vähän suuremmat.

He ei tunnu oikein käsittävän, että he ihan itse maksavat oman palkkansa. Mistä esim kunnalla työskentelevä hoitaja luulle sen rahan tulevan?

Vierailija
54/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka ei ole iso, mutta ei myöskään huonoimmasta päästä. Lähihoitajille jää käteen vielä paljon vähemmän. Mutta sairaanhoitajan vastuu on myös isompi, ja vastuuseen nähden - palkka on liian pieni. Myös verrattuna muiden alojen palkkatasoon on hoitoalan palkat yks vitsi.

Vierailija
55/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-hoitajana mulle jäi nippanappa 1700 euroa. Mistä tuo 2200 tulee? Onko palkat nyt niin paljon paremmat kuin 4 v sitten?

Vierailija
56/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka ei ole iso, mutta ei myöskään huonoimmasta päästä. Lähihoitajille jää käteen vielä paljon vähemmän. Mutta sairaanhoitajan vastuu on myös isompi, ja vastuuseen nähden - palkka on liian pieni. Myös verrattuna muiden alojen palkkatasoon on hoitoalan palkat yks vitsi.

Mikä vastuu?

Vierailija
57/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?

Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.

-eri

Vuosituhannen alussa hoitajat lakkoilivat. Silloin heidän palkkansa oli 2000€/brutto.

Itse työskentelin HW-suunnittelijana tietoliikennealalla ja palkkani oli 1800€/kk brutto.

Vierailija
58/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on heikommat palkat ja korkea verotus. Voidaan me mennä kokkaremalliinkin eli pudotetaan ne yh-äitien ylimääräiset sosiaalituet kokonaan pois ja heikennetään yhteiskunnan palveluja.

Vierailija
59/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jää 80e enemmän. Olen pätevä sosiaalityöntekijä, jolla palkassa pieni henkilökohtainen lisä ja kokemuslisä. Tähän siis vaaditaan 6v yliopistotutkinto. Saan kyllä palkkani riittämään, vaikka perheellinen olenkin. Työn vaativuutta palkka ei kuitenkaan vastaa. 

On tämä jännä maa, kun samaan aikaan saadaan huomautuksia sosiaaliturvan pienuudesta ja silti vaativaa työtä tekevien korkeakoulutettujen nettopalkat eivät kuitenkaan kovin kaukana ole pienituloisten nettotuloista. Kuka ne fyffet käärii?

Vierailija
60/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta kohdaltani saan palkaa noin 2000€ mistä menee sitten vielä verot, ei mitään tukia ja aika kituuttamista on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi