"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Tietenkin lääkäreiden palkkaan verrattuna vähemmän. Jospa se sieltä kumpuaa tämä palkkavaatimus? Kyllä 2200 kuussa on ihan hyvä palkka ja sillä pärjää, jos osaa elää sen mukaisesti. Mutta jos pitää matkustella ja harrastella yms niin ei tietenkään mikään riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajalla ei ole edes bruttopalkka 2200€, sen voi ihan tarkistaa tessistä. Haittatyökorvauksia on mielestäni täysin naurettavaa vertailla, ne ovat HAITTAkorvauksia siitä, että työskentelee silloin kun kuuluisi saada olla perheen kanssa kotona.
Haittakorvauksia? Itse teen 100% iltavuoroa ihan omasta aloitteesta, koska aikaiset aamuheräämiset aiheuttavat terveydelleni haittaa. En ole koskaan ajatellut, että iltalisä ei ole osa palkkaa. Tekisin iltavuoroja ilman naurettavaa 1,20€/h iltalisääkin.
Kyllä. Haittakorvauksia. Minä en jouluani tai öitä ole omasta vapaasta tahdosta töissä vaan pakosta. Ennemmin olisin lasteni kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini palkka 1800-2000 euron luokkaa, ja ylitöitä on pakko tehdä, josta ei saa lisiä. Äitini ei pysty enää vaihtamaan työtä sillä on 51-vuotias, eikä kukaan palkkaa sen ikäistä työhön. Hän on vammaisten päiväkodissa töissä, jossa saattaa olla välillä yli 20 lasta ja ainoastaan 2 aikuista. Aina sillä on kiireitä ja on aina liian vähän työntekijöitä, lapsiin verrattuna, ja + se että ne ovat vammaisia, niin niiden hoitaminen on 2 kertaa raskaampaa ja aikaa vievää, kuin normaalin lapsen hoitaminen. Äitilläni oli ennen hyvä työ, jossa oli paljon työntekijöitä ja hyvät olot, mutta tämän säästämis jutun jälkeen äiti pakotettiin vaihtamaan työpaikkaan vammaisten luo, ja paljon raskaamapaa, missä 51-vuotias joutuu nostelemaan isoja lapsia, jotka eivät osaa kävellä.
Terveisin Riihimäeltä!
Ei 51v ole mikään vanhus🙄 Jos on cv kunnossa ja hyvä tyyppi, eikä ennenaikojaan mummoutunut kuten kirjoituksestasi voi päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap on "yksinhuoltajan korotukset ja muut"?
Korotetut lapsilisät ja elatustuki
Kyllä hyvin pärjää 1.100 € tuloilla, mitä itse saan kuukaudessa. Vähennän siitä vielä asuntolainaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajalla ei ole edes bruttopalkka 2200€, sen voi ihan tarkistaa tessistä. Haittatyökorvauksia on mielestäni täysin naurettavaa vertailla, ne ovat HAITTAkorvauksia siitä, että työskentelee silloin kun kuuluisi saada olla perheen kanssa kotona.
Miksi lähihoitajalla pitäisi olla yhtään tuon korkeampi palkka? Se on se alin koulutusaste mitä tässä maassa voi olla, se juttu mihin kaikkein tyhmimmät ja kyvyttömimmät laitetaan. Ja hommat ovat aivan alkeellisia. Työt ovat verrattavissa siivoajan töihin eivätkä siivoajat saa tuonkaan verran palkkaa.
No mutta. Siinähän on oikein suomalainen äly ylimmillään! 😂😂 kai tiesit, että lähihoitaja huolehtii sinusta leikkauksen aikana ja jälkeen, hoitaa ja kasvattaa sun lapset että voit käydä töissä. Hoitaa huostaanotettuja nuoria laitoksessa kun vanhemmat ei itse pysty, hoitaa sun tulehtuneet haavat, syöttää ja ruokkii sua kun oot vanhus, valvoo sun vierellä ja antaa kipulääkkeet kun teet kuolemaa ja toivottavasti tökkii myös tikkuja kynsien alle idiootti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haittakorvauksia? Itse teen 100% iltavuoroa ihan omasta aloitteesta, koska aikaiset aamuheräämiset aiheuttavat terveydelleni haittaa. En ole koskaan ajatellut, että iltalisä ei ole osa palkkaa. Tekisin iltavuoroja ilman naurettavaa 1,20€/h iltalisääkin.
Kyllä. Haittakorvauksia. Minä en jouluani tai öitä ole omasta vapaasta tahdosta töissä vaan pakosta. Ennemmin olisin lasteni kanssa kotona.
Kuka nyt joulusta puhu. Ihan vain arki-iltoja tarkoitin ja niitä en koe mitenkään työn haittapuolina. Pyhäkorvaukset taitaa olla enemmän kuin 1,20e tunti.
Vielä en ole sellaisia perusteluja nähnyt, että vakuuttuisin korotuspyyntöjen järkevyydestä. Ja ketjussa aiemmin nähty "ihmishengistä vastuussa oleminen"... Monellakin alalla ollaan joko suoraan, tahi epäsuorasti vastuussa työkavereiden ja asiakkaiden terveydestä ja jopa hengestä. Ja muiden ammattialojen vähättelykään ei kyllä mulle avaa, että miksi juuri hoitohenkilökunta pitäisi nostaa jalustalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähihoitajalla pitäisi olla yhtään tuon korkeampi palkka? Se on se alin koulutusaste mitä tässä maassa voi olla, se juttu mihin kaikkein tyhmimmät ja kyvyttömimmät laitetaan. Ja hommat ovat aivan alkeellisia. Työt ovat verrattavissa siivoajan töihin eivätkä siivoajat saa tuonkaan verran palkkaa.
No mutta. Siinähän on oikein suomalainen äly ylimmillään! 😂😂 kai tiesit, että lähihoitaja huolehtii sinusta leikkauksen aikana ja jälkeen, hoitaa ja kasvattaa sun lapset että voit käydä töissä. Hoitaa huostaanotettuja nuoria laitoksessa kun vanhemmat ei itse pysty, hoitaa sun tulehtuneet haavat, syöttää ja ruokkii sua kun oot vanhus, valvoo sun vierellä ja antaa kipulääkkeet kun teet kuolemaa ja toivottavasti tökkii myös tikkuja kynsien alle idiootti!
Sairaanhoitajahan nuo tekee? Ainakin näissä ketjuissa väittävät tekevänsä.
Mitä te sekoilette? Mä olen sairaanhoitaja erikoissairaanhoidossa ja palkkani on kuukaudessa juurikin 1800 euroa. Sillä ei pahemmin säästellä mihinkään "kivaan". Toitotetaan kovasti keskipalkasta, joka on 3000e. Sitä tuskin tällä uralla tulen näkemään, alanvaihto edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?
Jokainen päättää ihan itse, hommaako lapsia vai ei, kuten valitsee alansa, miten paljon käy kouluja ja missä ja miten asuu. Minunko pitäs olla siitä maksamassa, että joku on niitä lapsia hankkinut? Mäkin sit varmaan saan palkankorotuksen kun valitsen tässä ihan itse nyt, että haluan matkustella aivan saakelisti loppuelämäni, kun se on kivaa. 🤦♀️
"Ei ylityöt voi olla oletus".... jepjep.... joka ainoa hallinnollinen ala, jossa olen ollut 22 - 40 vee töissä, on pyöritetty juurikin ylitöillä ja joustoilla, ei lisäresursseilla.
NEEEXT.....
Eipä ylityöt olekaan oletus, niitä kun ei saa tehdä. Oletus sen sijaan on, että kollegan poissa ollessa tekee vain kaksi kertaa nopeammin samassa ajassa. Ai menee ylitöiksi? No, työaikapankkiin vaan, josta leikataan vuoden lopussa pitämättömättömät pois (jos pidät, ei kukaan paikkaa eli tuplatyöt odottaa jälleen) ja näitähän ei rahana makseta. Hoitajilla on se plussa, että poissaollessa on sijainen. Joka oletettavasti tekee jotain sinä aikana. Asiantuntijoilla työt odottaa paluuta. Jos töitä ei ehdi työaikana tehdä, se on voi voi, mitään ylitöitä ei tunneta. Jos on kiire tai tarve, työ ja työaika ei jousta, sinä joustat. Ilman eri korvausta tietysti. Kukaan ei hyppää jatkamaan töitä vuoron vaihtuessa.
Tämä erottaa oikeastaan suorittavan työn ja asiantuntijatyön. Täytyy olla kyky itse työn hoitamisen lisäksi organisoida ja mukautua. Muut eivät sano, miten hommat hoituu, mutta niiden on hoiduttava. Itkut ei auta ja olet tiennyt ehdot joiden kanssa on elettävä. Näin kunnilla, valtiolla ja yksityisellä.
Tässä mielessä myös vastuu erottaa. On eri asia puhua vastuusta (työssä) ja sitten kantaa se kokonaisuudessaan käytännössä. Vastuullinen työ voi olla sitä, ettei saa mielellään mokailla tärkeimmissä jutuissa ja pitää ilmaantua paikalle tai sitten sitä, että se on yksin sinun vastuulla koko hoito(heh), alusta loppuun. Viis yöunista, viis hlökohtaisesta elämästä. Sijaisia ei ole olemassa. Aikarajat, joskus laissa säädetyt, sen sijaan on. Harvoin ketään jolta kysyä, hommat on ratkaistava itse, tuloksesta vastaat itse. Koskaan ei ole kyse siitä, että työt olisivat monimutkaistuneet tai lisääntyneet, olet itse joko liian hidas tai liian tyhmä suhteutettuna aikanaan päätettyyn työaikaan jolta palkkaa maksetaan, deal with it. Loput omalla ajalla. Tekemällä ja joustamalla enemmän ei voi vaikuttaa palkan suuruuteen, kummatkin ovat sen saamisen perusedellytys, ei mikään myönnytys.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hyvin pärjää 1.100 € tuloilla, mitä itse saan kuukaudessa. Vähennän siitä vielä asuntolainaakin.
Miten olet saanut noin pienillä tuloilla asuntolainan? Paljonko lainaa otit?
No kyllä jotain on pielessä jos tuo summa ei riitä. Ellei kyse ole sitten viiden lapsen yksinhuoltajasta.
Ilmeisesti lakkoilu kannattaa
"30 päivän mukaan laskettuna 140 euron lakkoavustus on bruttona 4200 euroa ja 31 päivän mukaan laskettuna bruttona 4340 euroa kuukaudessa."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/11b99490-36db-4c34-81ba-abf9a3435…
Eli lähihoitajat vaativat 3000 euron palkkaa?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hoitajien-lakko-alkamassa-tallaisia…
Paljonko hoitajien yölisä sitten on?
Meillä ja parilla muulla alalla se on 2,00e/h. Onko meillä muilla oikeus valittaa mediassa yötyöstä ja sen rankkuudesta ja terveyshaitoista tuolla meidän korvauksella vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaisten kannattaa muistaa, että tuolla 2500€/kk palkalla sairaanhoitaja ei ole oikeutettu asumistukeen, jota pienituloinen voi saada satoja euroja kuussa. Myös päivähoidon 0-maksuluokkaan ei pääse, vaan päivähoidosta maksetaan n.230€/lapsi/kk.
Kuka yksinasuva köyhä saa 2500€/kk edes asumistuen kanssa? En ole koskaan nähnyt tuollaisia rahoja! Jos on "kaksinasuva" köyhä, ei näe monestikaan mitään asumistukia jos puoliso on töissä. Ja harvemmin se nykyaikana se puoliso elättää. Tervetuloa tosimaailmaan!
Lapsiperheet saa isompia tukia ja päivähoitoetuja. Vaan kuinka leveästi näillä etuuksilla eletään, jakakaahan kokemuksia pienituloiset perheen omaavat. Onhan se totta, että tässä suhteessa tietyntuloisia "sorsitaan".
Mitäs nämä isommat tuet on?
Olen työtön ja kahdesta lapsesta tulee 199e lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajahan nuo tekee? Ainakin näissä ketjuissa väittävät tekevänsä.
Sairaanhoitajat ovat tässä ketjussa väittäneet tekevänsä lääkärien hommat ja nyt ilmeisesti myös lähärit väittää hoitavansa lääkärien hommia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te sekoilette? Mä olen sairaanhoitaja erikoissairaanhoidossa ja palkkani on kuukaudessa juurikin 1800 euroa. Sillä ei pahemmin säästellä mihinkään "kivaan". Toitotetaan kovasti keskipalkasta, joka on 3000e. Sitä tuskin tällä uralla tulen näkemään, alanvaihto edessä.
Bruttona? Monenko työtunnin palkka tuo on?