Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
21/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on duunariammateissa suhteessa suuret palkat, akateemisissa ammateissa taas pienet, jos vaikka Keski-Eurooppaankin vertaa.

Vierailija
22/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?

Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.

-eri

Ihan ot, mitkä on noita vaativia asiantuntijatehtäviä, mitä iso osa täällä tekee? Onko olemassa asiantuntijatehtäviä, jotka eivät ole vaativia? Ja onko tehtävä jotenkin "hienompi" kun se on vaativa? Eikö kaikissa ammateissa olla oman ammatin asiantuntijoita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.

Hyvin on varaa ostaa vaatteita.

Kumpikaan aikuisista ei töissä?

Mieheni tekee pitkää päivää joka päivä, minä pari kertaa viikossa.

Kuinka vähän oikein tienaatte…..?

Vähän.

Millonpa maataloudella olis hyvin mennyt?

Vierailija
24/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö taas. Nää on näitä sarjassamme juttuja joita ei koskaan ole tapahtunut.

Eri vastaaja

Vierailija
25/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiaet viettävät niin paljon aikaa somessa, että alkavat kateellisena kuvitella että minkä tahansa ammatin harjoittajana pitäisi olla varaa vaikka ja mihin.

Vierailija
26/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja olen tekniikan alalla, nettopalkkani on noin 2000e/kk. Asun yksin eli maksan kaiken yksin, pärjään kohtalaisesti mutta en hyvin.

Miksi miesvaltaisilla aloilla on huonommat palkat kuin naisvaltaisilla aloilla?

Vierailija
27/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa. Alan tajuta missä kuplassa elän, kun siivouskärryjä työntämällä saa saman (KVTES, pieni veroprosentti). En olisi ikinä uskonut olevani voittaja, mitä muille aloille on tapahtunut?

Vierailija
28/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimitoitetut elämisen kulut jos ei tuollainen palkka riitä.

Vierailija
29/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan aprillia. Jos on kaksi lasta saat elatusmaksut niistä ja lapsilisät päälle joka kuukausi joten valehtelet tulosi. Meillä on aina naiset ja miehet tehnyt työtä ja hoitanut kotinsa kyllä noin suurella palkalla pystyy elämään ja enemmistö pienituloisista saa käteen 1000-1600€ kk ja siitä asumiskulut. Erikoista että myös työttömät pärjää 600€ kk tai eläkeläiset 800-1400€ kk miinus asumiskulut.Ehkä kyse onkin laskutaidon puutteesta ettei osaa laskea edes tulojaan oikein.

Vierailija
30/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä eläminen pitää suhteuttaa saatavaan palkkaan, eikä toisin päin. Jos 2200 euroa ei jollekin riitä, niin silloin pitää elää sitä mukaa, että se riittää! Ei työnantajan velvollisuus ole maksaa lasten harrastuksia ja lomareissuja, työnantaja maksaa palkan, jonka palkansaaja käyttää mihin itse parhaaksi näkee. 

Vierailija
31/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän.

Okei. Ymmärrän.

Vierailija
32/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät lisättynä kahdesta lapsesta käteen jäävä osuus onkin jo 2400 euroa.

Vierailija
33/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap on "yksinhuoltajan korotukset ja muut"?

Yh korotus lapsilisään 63e lapsi, elatustuki minimi 167e lapsi. Asumistukea saa myös helposti lasten kanssa tuonkin palkan päälle.

Asumistuki ja onko elatustuki myös tässä esimerkissä Kelan maksama? Eli ihmiset kannattaa mallia, missä työssä käyvät joutuvat hakemaan Kelan tukia palkkansa päälle, eikä niin, että palkalla tulisi kokonaisuudessaan toimeen? Mikä järki?

Tälläkin palstalla usein mainitaan asumistukien poistoa, mutta nyt se onkin ns. sallittua hakea Kelasta tuet, kun ei riitä palkka perheen menoihin. Ja mun mielestä ihan turhaa tässä aloituksessa korostaa "yh tukia", kun niitä saa kaikki yh:t jotka niitä tarvitsevat, oli työssä tai ei. Palkka pitäisi olla se, mikä merkitsee.

Vierailija
34/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää erikoistuvana lääkärinä käteen vain noin sata euroa enemmän. Tuntuu vähän typerältä, että kuuden vuoden opintojen jälkeen joutuu palkkakuoppaan, jos haluaa parantaa osaamistaan ja jatkokouluttautua.

Jos palkkavaatimukset toteutuu, niin sairaanhoitajien palkka tulee olemaan parempi kuin meidän erikoistuvien. En sano, etteivätkö olisi korotuksia ansainneet, mutta sanon, että nosto toisaalla luo painetta nostaa myös toisaalla.

Vierailija
35/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät lisättynä kahdesta lapsesta käteen jäävä osuus onkin jo 2400 euroa.

Ja tähän päälle vielä elatusmaksut mieheltä.

Vierailija
36/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ikinä saanut noin paljon käteen kokoaikatöistäni. Silti on asuntoa maksettu ja lapsilta ei puutu mitään, yh olen itsekin. Ei onneksi asuta Helsingissä.

Vierailija
37/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän.

Tämä maa on järkyttävässä jamassa. Ilman teitä meillä muilla ei ole ruokaa, ja kiitos on tuo.

Vierailija
38/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö taas. Nää on näitä sarjassamme juttuja joita ei koskaan ole tapahtunut.

Eri vastaaja

Et ole maataloudesta kuullut?

Vierailija
39/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.

-eri

Mitä ihmeen työtä teet? Minä olen duunari 2 viikon koulutuksella alalle ja käteen jää 2400e kk.

Mikä ammatti?päätin just vaihtaa alaa.

Vierailija
40/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä ja tukien varassa? Ei työmatkakuluja, on aikaa seistä joka leipäjonossa ja hakea joka taholta avustuksia ja sääliä. 

Itsellä palkka riittää niukin naukin vuokraan, elämiseen, työmatkakuluihin. Ei lapsia, ei mitään sosiaalitukia. 

No, kuluupahan päivät paremmin eikä naapurit pidä pummina tai loisena. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi