"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko valmiita nostamaan polttoaineen hintoja esim. 0,20e/litra sekä 5% veroprosenttia, jotta saadaan katettua hoitajien palkankorotus? Koska niinhän siinä varmasti tulee käymään. Polttoaineenhintoihin on jo tulossa +40-60 sentin korotus jakeluvelvoitteen myötä eli yli 3e/litra menee, että heilahtaa!
Voitteko pliis vastata tähän?
Odotan edelleen vastausta. Etenkin hoitajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitajana säästänyt 10 000 e helposti joka vuosi, tosin en ole juuri tuhlaillutkaan tai matkustellut tms. Asun omakotitalossa Helsingissä.
Palkkaus on minusta ok alallani, toivoisin sairaanhoitajan paikan vain nousevan kokemuksen ja henkilökohtaisen lisäpanostuksen myötä, mikä pitäisi ihmisiä alalla sinne eläkeikään saakka. Nyt työn kiire ja tunne, että tätäkö tämä on seuraavat 40 vuotta, se ahdistaa. Liian vähän hoitajia -> Kiire -> Potilasturvallisuus on oikeasti heikko ollut monessa yksikössä jo vuosikausia.
Veikkaampa että sinulla on myös puoliso.. tai olet saanut perinnön jos asut omakotitalossa helsingissä
Toki minulla on puoliso, mutta ei perintöä. Kyllä hoitajakin saa lainan taloon, kun on vähän säästöjä.
Millä ihmeellä niitä säästöjä saa jos muuttaa omilleen 18v ja valmistuu sairaanhoitajaksi sitten 22v. Sanotaan että tässä vaiheessa on nollatasolla, koska säästöjä tuskin on jos joutuu makselemaan opintovelkaa yms vaikka samalla tekisi töitäkin. Sen jälkeen maksat:
800e vuokraa joka kuukausi
400e ruokaan
300e sähköön/veteen/puhelimeen/vakuutuksiin
60e bussilippuun
40e harrastukseenOletetaan että käteen jää 1900e kuussa, tästä jää “säästöön” 300. Siitä jää oikesti säästöön kaiken elämisen jälkeen ehkä 150e, koska tarvitsee myös ostaa joskus vaatetta, joskus kodinkonetta yms.
150e * 12 = on 1800 vuodessa.
Jotta olisi varaa omakotitaloon Helsingissä n. 350 000, olisi oltava säästössä siihen 20%. Menee vain 38 vuotta säästäessä. Jee!Hoitajat pääsee helposti töihin, heillä on vakityö, suht lyhyt koulutus, mahdollisuus tienata lisää lisillä. Onko kaikilla aloilla näitä mahdollisuuksia?. Jos menee suoraan uraputkeen 18 vuotiaasta alkaen niin kyllä sitä hynää jää säästöönkin jos ei aivan tuhlaile ja aloittaa nopeaa asuntosäästämisen. Monella on puoliso ja hyvin asutaan vaikka omakotitalossa sitten leikkien keskiluokkaelämää.
Mikä vakityö? Työskentelen erikoissairaanhoidossa ja koko ajan on huutava pula työntekijöistä, mutta määräaikaisilla sopimuksilla roikotetaan eikä vakinaisteta. Pelkästään sillä osastolla jolla itse työskentelen on lisäkseni neljä sijaista, jotka eivät ole saaneet vakipaikkaa.
Ja tällöin pankista ei lainaa anneta, joten nämä puheet siitä että on vain taloudenhallinnasta, elämänhallinnasta tai “osaamisesta” kiinni on aivan sontaa.
Ja mitä tekemistä tällä on keskituloisten hoitsujen kanssa?
Onko sinusta keskituloinen jos saa 2200 nettona kun painaa hulluna ylityötä ja yövuoroja? Keskituloinen on jos saa 2200 nettona joka kuukausi perustyöstään 8-16 arkiaikaan.
On, 2200 euron nettotulot ovat ihan Tilastokeskuksenkin mukaan suomalaisen mediaanipalkka, koska ne tarkoittavat reiluja 3000 euron bruttotuloja.
Faktat, katsos. Sellainen yksinkertainen asia.
Tietenkin on. Mitä et tajunnut tuosta viestistäni? Peruspalkka on kuitenkin se mitä mediaanissa lasketaan, ei lisiä.
Onko oikeasti? Vai vuositulot jaettuna kuukausipalkoiksi? Niin minä lasken kuukausipalkkani.
Tilastoissa se on kokonaispalkka mitä katsotaan. Eli kaikki mitä vuoden aikana ansaitsee kyseisessä työsuhteessa, mukaanlukien kaikki lisät, korotukset, korvaukset, yms. Eli todellakin hoitsuilla koko ansio lisineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon raskaampaa hoitotyö on verrattuna esim varastotyöhön, jossa nostellaan tavaraa 3 000 kg päivässä, kyykitään satoja kertoja päivässä, ollaan jaloilla kovalla betonilattialla 8h päivästä, ainoat tuolit taukotilassa ja tehdään kuluttavaa toistavaa liikettä 40h viikossa. Usein vuorotyössä.
Rehellisesti uteliaisuuttani kysyn, kun en tiedä voinko enää kutsua varastotyötäni fyysisesti raskaaksi ettei se loukkaa hoitajia. Ja pärjäisinkö hoitotyössä fyysisesti, jos vaihtaisin alaa?
Kokeilemalla selviää.
No en viitsi käyttää 3 vuotta opiskellessa, jos kuntoni ei ko. työhön riitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Karmeaa ulinaa nuo hoitajat ainakin pitävät. Ilmeisesti luulivat, että kaikki ovat innoissaan heidän puolellaan. Ehkä olisikin, jos vaatimuksissa olisi edes jotain järkeä.
Lisäksi kun kaikki järkevät tietävät, että verotuloilla nuo julkisen puolen hoitajan palkat maksetaan ja me kaikki veronmaksajat olemme maksumiehinä. Ei tee kyllä mieli olla noiden puolella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitajana säästänyt 10 000 e helposti joka vuosi, tosin en ole juuri tuhlaillutkaan tai matkustellut tms. Asun omakotitalossa Helsingissä.
Palkkaus on minusta ok alallani, toivoisin sairaanhoitajan paikan vain nousevan kokemuksen ja henkilökohtaisen lisäpanostuksen myötä, mikä pitäisi ihmisiä alalla sinne eläkeikään saakka. Nyt työn kiire ja tunne, että tätäkö tämä on seuraavat 40 vuotta, se ahdistaa. Liian vähän hoitajia -> Kiire -> Potilasturvallisuus on oikeasti heikko ollut monessa yksikössä jo vuosikausia.
Veikkaampa että sinulla on myös puoliso.. tai olet saanut perinnön jos asut omakotitalossa helsingissä
Toki minulla on puoliso, mutta ei perintöä. Kyllä hoitajakin saa lainan taloon, kun on vähän säästöjä.
Millä ihmeellä niitä säästöjä saa jos muuttaa omilleen 18v ja valmistuu sairaanhoitajaksi sitten 22v. Sanotaan että tässä vaiheessa on nollatasolla, koska säästöjä tuskin on jos joutuu makselemaan opintovelkaa yms vaikka samalla tekisi töitäkin. Sen jälkeen maksat:
400e ruokaan
60e bussilippuun
40e harrastukseenOletetaan että käteen jää 1900e kuussa, tästä jää “säästöön” 300. Siitä jää oikesti säästöön kaiken elämisen jälkeen ehkä 150e, koska tarvitsee myös ostaa joskus vaatetta, joskus kodinkonetta yms.
Jotta olisi varaa omakotitaloon Helsingissä n. 350 000, olisi oltava säästössä siihen 20%. Menee vain 38 vuotta säästäessä. Jee!Hoitajat pääsee helposti töihin, heillä on vakityö, suht lyhyt koulutus, mahdollisuus tienata lisää lisillä. Onko kaikilla aloilla näitä mahdollisuuksia?. Jos menee suoraan uraputkeen 18 vuotiaasta alkaen niin kyllä sitä hynää jää säästöönkin jos ei aivan tuhlaile ja aloittaa nopeaa asuntosäästämisen. Monella on puoliso ja hyvin asutaan vaikka omakotitalossa sitten leikkien keskiluokkaelämää.
Mikä vakityö? Työskentelen erikoissairaanhoidossa ja koko ajan on huutava pula työntekijöistä, mutta määräaikaisilla sopimuksilla roikotetaan eikä vakinaisteta. Pelkästään sillä osastolla jolla itse työskentelen on lisäkseni neljä sijaista, jotka eivät ole saaneet vakipaikkaa.
Ja tällöin pankista ei lainaa anneta, joten nämä puheet siitä että on vain taloudenhallinnasta, elämänhallinnasta tai “osaamisesta” kiinni on aivan sontaa.
No josko lukisit lainaukset niin pysyisit kärryillä keskustelun käänteistä. Kyse on siitä että hoitajan palkalla ei ostella omakotitaloja Helsingistä vaikka joku niin väittääkin puhtaasti vääristääkseen keskustelua.
En minäkään voi ostaa merkonomin tutkinnolla asuntoa. Pitäisikö itsekkin mennä lakkoon. Aina ei saa mitä haluaa.
Jos sun työhön kuuluisi raskasta nostelua, vuorotyötä, työvelvoite, lomien siirtelyä, eritteiden kanssa tekemisissä olemista, jne. niin olisitko edelleen yhtä tyytyväinen työhösi, vaan haluaisitko vähän enemmän palkkaa likaisen ja raskaan työn lisänä sekä korvaukseksi hankalista ja rasittavista työvuoroista?
Olen vakuutusalalla, bruttona saan 2158 ja siitä miinus verot eli käteen jää noin 1700 euroa. Jos hoitaja tienaa enemmän , niin miten heillä ei jää käteen mitään mutta minulla jää? Pystyn maksaan pakolliset kulut ja silti jää käteen rahaa, wtf?
Vierailija kirjoitti:
Monilta sossueläteiltä jää nyt huomioimatta se, että tuolla 2200 tuloilla pk-seudulla sairaanhoitaja:
- Maksaa vuokraa perheasunnosta 1300e
- Maksaa työmatkalipusta 120e
- Maksaa täydet hoitomaksut lapsista, kahdesta 500e (menee bruttotulon mukaan)
- Saa 0e asumistukea (menee bruttotulon mukaan)
- Maksaa itse sähköt, vakuutukset, lasten ja itsensä lääkärit ja lääkkeet, mitkä kela maksaa kotona lojuville käyttörahojen päälleEi mikään ihme ettei palkalla elä. Alempi keskiluokka kärsii hirveästä tuloloukusta töissäkäydessään alueilla missä asumisen hinta on kohtuuttoman korkealla ja tuet ja maksut määräytyy bruttotulojen mukaan = nollatuet ja suurimmat maksuluokat.
Tässäkin listassa asuminen on suhteettoman iso menoerä tuloihin nähden
Vierailija kirjoitti:
Monilta sossueläteiltä jää nyt huomioimatta se, että tuolla 2200 tuloilla pk-seudulla sairaanhoitaja:
- Maksaa itse sähköt, vakuutukset, lasten ja itsensä lääkärit ja lääkkeet, mitkä kela maksaa kotona lojuville käyttörahojen päälleEi mikään ihme ettei palkalla elä. Alempi keskiluokka kärsii hirveästä tuloloukusta töissäkäydessään alueilla missä asumisen hinta on kohtuuttoman korkealla ja tuet ja maksut määräytyy bruttotulojen mukaan = nollatuet ja suurimmat maksuluokat.
Ja sinulta jää nyt huomioimatta, että jokaikinen, tuloluokasta huolimatta, joutuu maksamaan nuo kustannukset. Miksi ihmeessä sh:t olisivat erilaisia kuin muut keskituloiset? Ja pienituloiset joutuvat myös jotenkin tulemaan toimeen, ihan ne kaupan kassat ja roskakuskit joita ilman yhteiskunta ei pyörisi.
Viestisi oli yksinkertaisesti vain aivan ääliömäinen. Sh:t saavat keskipalkan verran palkkaa joten ihan täsmälleen samanlaisessa, tai huonommassa, tilanteessa on yli 50% suomalaisista. Ja kuitenkin vain hoitajat jotenkin uhriutuvat tästä ääliömäisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400e ruokaan
60e bussilippuun
No josko lukisit lainaukset niin pysyisit kärryillä keskustelun käänteistä. Kyse on siitä että hoitajan palkalla ei ostella omakotitaloja Helsingistä vaikka joku niin väittääkin puhtaasti vääristääkseen keskustelua.
En minäkään voi ostaa merkonomin tutkinnolla asuntoa. Pitäisikö itsekkin mennä lakkoon. Aina ei saa mitä haluaa.
Jos sun työhön kuuluisi raskasta nostelua, vuorotyötä, työvelvoite, lomien siirtelyä, eritteiden kanssa tekemisissä olemista, jne. niin olisitko edelleen yhtä tyytyväinen työhösi, vaan haluaisitko vähän enemmän palkkaa likaisen ja raskaan työn lisänä sekä korvaukseksi hankalista ja rasittavista työvuoroista?
elämä on täynnä valintoja
saan eläkettä 895 euroa, ja sillä pärjääja jopa elättää pari koiraakin ihan kivasti
helena lapinniemi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?
Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.
-eriIhan ot, mitkä on noita vaativia asiantuntijatehtäviä, mitä iso osa täällä tekee? Onko olemassa asiantuntijatehtäviä, jotka eivät ole vaativia? Ja onko tehtävä jotenkin "hienompi" kun se on vaativa? Eikö kaikissa ammateissa olla oman ammatin asiantuntijoita?
Itse ymmärrän vaativat asiantuntijatyöt sellaisiksi, jotka vaativat vähintään maisteritason tutkinnon. Esim. tutkija, lääkäri, lakimies, erilaiset teknisen tai kaupallisen alan ylempien toimihenkilöiden tehtävät (esim. tuotekehityksesdä tai taloushalinnossa).
Vaativampi ei ole ”hienompi”, mutta se on vaativampi. Edellytetään korkeampaa koulutusta, päättely- ja ongelmanratkaisukykyä, itsenäistä toimintaa ja päätöksentekoa jne.
Toki kampaaja tai putkimieskin on oman alansa asiantuntija, mutta eivät kuitenkaan vaativassa asiantuntijatehtävässä.
Eiköhän ne tutkijat älä olla kyllä tohtoreita, vähintään yhden tieteenalan, ja arvostettua julkaisumeriittiä on oltava lista, ennen kuin tiedemaailmassa oikein hyväksytään tutkijan tittelin käyttäjäksi... Muussa maailmassa ei tuskin noteerata mitenkään kumpaakaan joukkoa. Tohtorin väitöstutkimustaan tekevä maisteri on jatko-opiskelija tai tohtorikoulutettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käteen jää noin 2000 verojen jälkeen ja asut esim Helsingissä, lähiössä. Kolmion vuokra vie yli puolet tuosta palkasta.
Meidän muidenko se iso vuokra nyt pitää maksaa? S-hoitajille on paikkoja avoinna muuallakin, menee sinne asumaan missä rahat riittävät vuokraan.
Kuka sitten tekee hoitajan työt pk-seudulla??
Kyllä se hoitajan palkka riittää elämiseen pk-seudullakin. Sinkulle riittää hyvin ja ydinperheelliselle riittää hyvin. Sitten jos joutuu yksinhuoltajaksi parin lapsen kanssa, tulee tiukempaa.
Mutta kyllä täällä on riittävästi niitä, jotka ovat joko sinkkuja tai kahden tulonsaajan perheessä. Tai yksinhuoltajia, joilla on hyvät taloustaidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin listassa asuminen on suhteettoman iso menoerä tuloihin nähden
Kukaan työssäkäyvä ei myöskään maksa täysin itse lääkäri- tai lääkekustannuksia. Lääkärin saa työterveyshuollosta ja julkiselta, lääkkeet on kaikilla Kelan subventoimia. Sähkö ei mitään ihmeitä maksa jos ei asu jossain isossa vanhassa talossa maalla, jolloin sitten taas asuinkustannukset ovat tosi vähän. Vakuutukset eivät myöskään mitään ihmeitä summia ole. Ja tosiaan, tuo oletettu vuokra on aivan järjettömän korkea jopa pk-seudulla.
En kehtaa sanoakaan miten vähän minä saan nettona, vaan olen jo eläkkeellä. Tai no, noin 1250 euroa kaikkinensa. Minulla on kyllä omistusasunto, vastikehan on vähintään puolta pienempi mitä vuokra olisi. Minulle jää siitä säästön noin 400 kuussa. Lapsillenikin annan matkarahaa, koska asuvat kaukana, ja huvikseni joskus muulloinkin jonkun satasen. Tietysti tiukempaa oli lasten kotona asuessa.
Aikuisilla lapsillani tuo sama summa jää suunnilleen nettona käteen. En ole kuullut heidän palkastaan valittavan. Sehän on oikeasti hyvä palkka.
Jos on pula tekijöistä, niin varmaankaan palkka ei vastaa työtä. Ja nyt korona-aikana ammatin tarpeellisuus on korostunut. Ovat olleet avain asemassa pari vuotta.
Juu ei sympatioita tollasesta valittamisesta. Jos 2200e/kk ei pärjää niin sit on kyllä katsottava peiliin ja tutkittava mikä omassa rahankäytössä mättää. Mä tienaan alle 2000e/kk ja selviän vallan hyvin, ulkomaillakin pystyn käymään. Hoitoala ei ole matalapalkka-alaa nähnytkään
Miksi hankki kaksi lasta jos ei pysty heitä elättämään palkallaan, voisi tehdä taloudellista suunnitelmaa ennen kuin hankkii lapsia.. Minulla on yksi lapsi ja teen ekstratöitä jos haluan ekstraa enkä lakkoile ja palkka ekstratöiden kanssa n. 2200-3000e ja ilman eksträtöitä n. 1800e + lapsilisä
Pienipalkkaisten kannattaa muistaa, että tuolla 2500€/kk palkalla sairaanhoitaja ei ole oikeutettu asumistukeen, jota pienituloinen voi saada satoja euroja kuussa. Myös päivähoidon 0-maksuluokkaan ei pääse, vaan päivähoidosta maksetaan n.230€/lapsi/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko valmiita nostamaan polttoaineen hintoja esim. 0,20e/litra sekä 5% veroprosenttia, jotta saadaan katettua hoitajien palkankorotus? Koska niinhän siinä varmasti tulee käymään. Polttoaineenhintoihin on jo tulossa +40-60 sentin korotus jakeluvelvoitteen myötä eli yli 3e/litra menee, että heilahtaa!
Voitteko pliis vastata tähän?
Odotan edelleen vastausta. Etenkin hoitajilta.
Todellakin olen! Vaikka tuplasti.
Kokeilemalla selviää.