Miksi varhaiskasvatusta ei saisi käyttää?
Miksi täälläkin päivittäin on lukuisia ketjuja siitä miten päiväkotiin ei ole suotavaa laittaa lasta, oikein missään tilanteessa. Aina olisi parempi äidin olla sinne 7v kouluikään kotona.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on valittu hyvät päiväkodit, missä on motivoitunut henkilökunta, sopivan kokoinen lapsiryhmä, ja laadukas hoito. Olisi karmeaa inhota omaa työnsä tulosta tuohon tyyliin kuin joku vastaaja.
Nyt ei ollut puhe hoidosta vaan varhaiskasvatuksesta.
Hyvissä päiväkodeissa on myös hyvä varhaiskasvatus. Kirjailijavieraita, metsäretkiä, musiikkia..
Oikeastiko tarvitse varhaiskasvatusta siihen, että lapsesi kuulee musiikkia tai pääsee metsään :D Meillä tuollaiset jutut ovat ihan tavallista arkea ilman sen kummempaa kasvatusta.
Niin, päiväkodeissa kasvatetaan sillä aikaa, kun vanhemmat ovat töissä. Kodeissa jatketaan sitten vapaalla.
Joistain kommenteista tulee vaikutelma, että lapsi jää jotenkin jälkeen, jos ei pääse laitoshoitoon mahdollisimman pienenä. Siksi ihmettelin tätä päiväkodissa tapahtuvan kasvattamisen korostamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on valittu hyvät päiväkodit, missä on motivoitunut henkilökunta, sopivan kokoinen lapsiryhmä, ja laadukas hoito. Olisi karmeaa inhota omaa työnsä tulosta tuohon tyyliin kuin joku vastaaja.
Hyvissä päiväkodeissa on myös hyvä varhaiskasvatus. Kirjailijavieraita, metsäretkiä, musiikkia..
Oikeastiko tarvitse varhaiskasvatusta siihen, että lapsesi kuulee musiikkia tai pääsee metsään :D Meillä tuollaiset jutut ovat ihan tavallista arkea ilman sen kummempaa kasvatusta.
Sinulla on kyllä oikeasti joku vika päässä, jos sana varhaiskasvatus oikesti nyppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kiinnosta pätkän vertaa mitä joku muu ajattelee, mukaan lukien päiväkodin täti, jonka yksiselitteisenä työnä on varhaiskasvattaa lastani. Subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen on kirjattu lakiin.
Minun työni ei ole varhaiskasvattaa (tuo ei ole edes suomen kielen sana), vaan HOITAA lastasi.
t. lastenhoitaja alias päiväkodin täti
Niin, onneksi siellä on myös niitä opetustaitoisia koulutettuja ihmisiä töissä.
Se on toki tarpeen sinun lapsillesi, joilla kotona ei ole koulutettua väkeä lainkaan. Ei kasvaisi ihmiseksi ollenkaan se pentusi, jos ei varhaiskasvatusta laitoksessa saisi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on kyllä oikeasti joku vika päässä, jos sana varhaiskasvatus oikesti nyppii.
Minulla on oikeus mielipiteeseeni siinä missä sinullakin. Minun mielestäni on tarpeetonta tehdä normaaleista asioista jotain ylihienoa supervoimaa, jota ei kukaan muu kuin YLIOPISTON käynyt pysty lapselle tarjoamaan. Päiväkoti on hoitopaikka, ei mikään kasvatuslaitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kiinnosta pätkän vertaa mitä joku muu ajattelee, mukaan lukien päiväkodin täti, jonka yksiselitteisenä työnä on varhaiskasvattaa lastani. Subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen on kirjattu lakiin.
Minun työni ei ole varhaiskasvattaa (tuo ei ole edes suomen kielen sana), vaan HOITAA lastasi.
Se on toki tarpeen sinun lapsillesi, joilla kotona ei ole koulutettua väkeä lainkaan. Ei kasvaisi ihmiseksi ollenkaan se pentusi, jos ei varhaiskasvatusta laitoksessa saisi :D
Niin, minä olen akateeminen äiti. Työpäivieni aikana toivon, että lastani kaitsee ja häntä opettaa akateeminen ihminen eikä mikään amis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko työskennellyt joskus päiväkodissa? Tarkennan, viimeisen kymmenen vuoden aikana? En ymmärrä miksi joku vapaaehtoisesti haluasi lapsensa laittaa päiväkotiin....kotona voi tehdä kaiken sen "hienouden" niin että oikeasti huomioi lapsensa. Omat lapset olen kasvattanut kotona eskariin asti ja kaveritaitoja ovat harjoitelleet kerhoissa/harrastuksissa/naapurilasten kanssa.
-vakaope
10v sitten päiväkodeissa oli käytössä päivähoito, eli lapsia vain säilöttiin näiden vanhempien työpäivän ajan. Nykyisin on varhaiskasvatus joka lähtee lapsen omista tarpeista ja on tutkittuun tietoon pohjautuvaa suunnitelmallista toimintaa.
Varhaiskasvatetuksi tuleminen on jokaisen lapsen oikeus.
Väärin. 10v sitten ja varsinkin paljon sitä ennen käytössä oli päivähoito, joka ei suinkaan tarkoittanut säilöntää, vaan normaalia lasten hoitoa. Nykyisin nämä varhaiskasvatuslaitokset ovat nimenomaan säilöntäpaikkoja, joissa hienoilla korulauseilla peitellään sitä, että lapset ovat siellä oikeasti aika huonolla hoidolla. Aikuisia on liian vähän ja suurin osa ajasta menee kaiken maailman paperin pyörittelyyn. Ennen varhaiskasvatuksen keksimistä ihan vain oltiin niiden lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on oikeus mielipiteeseeni siinä missä sinullakin. Minun mielestäni on tarpeetonta tehdä normaaleista asioista jotain ylihienoa supervoimaa, jota ei kukaan muu kuin YLIOPISTON käynyt pysty lapselle tarjoamaan. Päiväkoti on hoitopaikka, ei mikään kasvatuslaitos.
Pelkäätkö, että lapsiin tarttuu niistä yliopiston käyneistä joku halu opiskella itsekin?
Rentoudun päivisin lenkillä ja hyvän kirjan äärellä, samalla kun lapseni saa nauttia erinomaisesta varhaiskasvatuksesta. Win win!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, minä olen akateeminen äiti. Työpäivieni aikana toivon, että lastani kaitsee ja häntä opettaa akateeminen ihminen eikä mikään amis.
Toivottavasti lapsillasi on edes täysijärkinen isä. Muuten ovat todella pahassa pulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkäätkö, että lapsiin tarttuu niistä yliopiston käyneistä joku halu opiskella itsekin?
En. Olen sen verran ylipistoa käynyt itsekin, että tiedän, ettei siinä ole mitään hienoa. Ihan samaa lastenhoitoa se on vaka-open työkin kuin lastenhoitajan työ. Vaka-opeilla vain jostain syystä tarve päteä ja esittää hienompaa kuin ovatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus on haitallista lapsen kehitykselle.
Mitä helvettiä? Parempiko se on istua kotona ruudun ääressä ilman kavereita?
No onpa suppea käsitys sulla kotihoidosta! :D juu varmasti on olemassa näin laiskoja vanhempia jotka vaan istuttaa lapsensa ruudun ääreen eikä vie niitä joka päivä ulos kavereiden kanssa leikkimään... Mä kuitenkin uskon ja toivon, ettei tuo ole normi.
Mulla on 3v ja 1,5v lapset, hoidan heitä toistaiseksi kotona. Me ei roikuta telkan saati puhelimen ääressä, käyn lasten kanssa kaksi kertaa päivässä ulkona, säästä riippuen ollaan 1-3h kerrallaan. Lapset näkevät ikätovereitaan leikkipuistossa joka päivä, usein tehdään myös metsäretkiä monen lapsen ja vanhemman voimin. Sisällä ollessa luen lapsille, tehdään yhdessä ruokaa, rakennellaan legoja yms. Itseasiassa kaikki ne vanhemmat, jotka ovat jääneet kotihoidontuella hoitamaan lapsiaan kotona, ovat tällaista osallistuvia, voisin kuvitella että ne jotka ei jaksa puuhailla lasten kanssa päivät pitkät, vie sen muksun sit aiemmin päiväkotiin ja menee ite töihin.
Ja ei, en tuomitse ihmisiä jotka vie lapset pieninä päiväkotiin. Kaikilla ei ole muita vaihtoehtoja!!! Me asutaan niin halvassa mökissä, että on varaa toimia näin. Palaan töihin, kun nuorempi on 3v. Silloin on pakko alkaa etsiä isompaa (ja kalliimpaa) asuntoa nimittäin...
Huvitti vain tämä näkemys, että kotihoidossa lapset ei oppisi mitään eikä sosiaalisia taitoja varsinkaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko työskennellyt joskus päiväkodissa? Tarkennan, viimeisen kymmenen vuoden aikana? En ymmärrä miksi joku vapaaehtoisesti haluasi lapsensa laittaa päiväkotiin....kotona voi tehdä kaiken sen "hienouden" niin että oikeasti huomioi lapsensa. Omat lapset olen kasvattanut kotona eskariin asti ja kaveritaitoja ovat harjoitelleet kerhoissa/harrastuksissa/naapurilasten kanssa.
-vakaope
En tiedä missä olet töissä, mutta laadukas varhaiskasvatus on parasta mitä lapselleen voi taaperoiän jälkeen antaa, eikä siihen kotioloissa ihan helpolla yllä. Paikoissa on toki paljonkin eroja, kai sen käsität. Jos onnekkaana saa lapset hyvään/hyvin johdettuun päiväkotiin, voi heidät jättää sinne hyvillä mielin.
Höpö höpö, varhaiskasvatus on pseudotieteeseen pohjaavaa ideologista huttua josta on lapsille vain haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä varten siellä päiväkodissa onkin vaka opettaja joka opettaa.
Opettaa mitä? "Ei saa töniä, ei saa lyödä kaveria, pitää istua nätisti ruokapöydässä" jne. jne. Ei tuohon vaka-open pätevyyttä tarvita, että nuo osaa opettaa. Ja tuotahan se "opettajan" työ päiväkodissa on.
Olis kyllä hurjaa laittaa lapsi eskariin jos se ei ole ikinä leikkinyt ikäistensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olis kyllä hurjaa laittaa lapsi eskariin jos se ei ole ikinä leikkinyt ikäistensä kanssa.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että leikkimiseen tarvitaan päiväkoti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä muualla lapsi olisi leikkinyt muiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jokin varhaiskasvatuksen yliopistotutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Mistä nää luulot kumpuaa ettei lapsi kotihoidossa muka leikkisi ikäistensä kanssa?! Okei jos asuu jossain korvessa, missä lähin naapuri on 15km päässä eikä autia käytössä, niin sitten varmaan joo... Tunnen monia, , itseni mukaanlukien, jotka on menneet vasta eskariin, ja oikein mainiosti on pärjätty! Kavereita kun näkee leikkipuistossa, kerhoissa, harrastuksissa, naapurissa..... En tunne yhtään sellaista, joka kököttöis lasten kanssa kotona 24/7 :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä muualla lapsi olisi leikkinyt muiden kanssa?
Älä vaan sano, että olet mennyt lisääntymään! Jopa minä lapsettomana osaan nimetä ainakin 50 paikkaa, jossa lapsi voi leikkiä muiden lasten kanssa päiväkodin ulkopuolella. En ole itse ollut päivääkään päiväkodissa ja silti osasin leikkiä lapsena. Minulla oli vanhemmat, jotka osasivat tarjota minulle muutakin kuin pädin kouraan.
Eli woke-ideologiaan pohjautuvaa suunnitelmallista toimintaa, jossa lopulta kaikki menee pieleen ja lapsista kasvaa häiriökäyttäytyviä itsestään epävarmoja ongelmayksilöitä.