Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni juo joka päivä 1-2 olutta...

Vierailija
17.09.2015 |

Itse en ole ajatellut asiassa olevan mitään pahaa, ennen kuin ystäväni kysyi onko miehelläni alkoholiongelma. Nyt jäin miettimään, onko 1-2 oluen päivittäisessä juomisesta oikeasti merkittävää haittaa terveydelle? Viikonloppuisinkaan ei enempää kulu, kuin juuri tämä illallisolut ja saunapäivänä toinen saunan jälkeen. Asuimme perheeni kanssa Saksassa kun olin lapsi ja siellä tämä olisi aivan arkipäivää. Muistelen omankin isäni juoneen oluen tai kaksi ruoan yhteydessä. Itse en alkoholia käytä kuin noin kerran kuussa.

Ystäväni "huomasi mieheni ongelman" kun oli meillä kylässä muutaman päivän viime viikolla. Kehoitti hakemaan ajoissa apua, ennen kuin riistäytyy käsistä. Mitä av raati on mieltä, liioittelua vai aiheellinen huomautus? Kotityöt, liikunnat ja muutkin velvollisuudet mies hoitaa oman yrityksensä pyörittämisen ohella moitteetta. On myös hoikka ja perusterve mies.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ero et juoko 7*0,33 vai 14*0,5 oluen. Eka ok. Toka hmmm ei niin ok. Ja tykkään siis itsekin ottaa yhden kaks 0,33lonkeroa kerran pari viikossa.

Vierailija
22/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:49"]

Niin no jos nyt litroina ajattelee niin 2 x 0,5 l päivässä tekee 7 l viikossa. Ja 7 l on saman verran kun 7 maitopurkkia. Harvaa yksittäistä ruoka-ainetta niin paljon menee.. Ja jos menee, se on yleensä liikaa.

[/quote]

No jos ajattelee että arkena menee 1 olut ja viikonloppuna 2 niin 9 x 0,3 (erikoisoluet ja "paremmat" oluet ovat usein alle 0,5l) = 2,7 l. Ei tuo minusta mikään kovin iso ole. En näe ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:44"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:38"]14 kaljaa viikossa on paljon. Turha sitä on vääristellä. [/quote] Tämä. Uskomatonta, että niin moni vähättelee määrää. Sama kuin kertoisin, että syön 14 jäätelöä viikossa. Yhtä tyhjiä kaloreita. [/quote]   kaikilla ei olekaan paino-ongelmia joten kalorimäärän tarkkailu ei ole kiintoisaa, elämästä voi ihan vaan nauttia sen kummempia murehtimatta. T. useampi olut/siideri ja paljon jäätelöä viikossa syövä 49kg nainen [/quote] Lasken kaloreita, sillä haluan pysyä laihana. Kokosi ei kerro mitään terveydestä, sillä pienikokoinen ihminen voi tukkia valtimoitaan aivan samalla tavalla kuin lihavakin syödessään huonosti.

[/quote]

Minun ei tarvitse laskea kaloreita, vaikka haluan pysyä laihana. Kalorien laskenta kuulostaa omaan krovaani ankealta elämäntavalta eikä minulla olisi kiinnostusta siihen. Tunnen omassa kropassani milloin on hyvä olla ja onhan minulla vaakakin. En stressaa juuri mistään ja harrastan paljon liikuntaa sekä syön terveellisesti päivittäin. Silti nautin elämästä syöden suklaata ja jäätelöä useamman kerran viikossa ja juon myös olutta ja siideriä kun mieli tekee. N 49kg

Vierailija
24/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:43"]

Miehillä raja on 25 olutta viikossa. Naisilla 15. Itse juon noin 40, koska meillä lihavilla (yli 100 kg) raja on vastaavasti korkeammalla. Siis ei hätää, jos miehesi painaa yli 50 kiloa.

[/quote]Fat logic yhdistettynä alkoholiongelmaan on kyllä lyömätön yhdistelmä.

Vierailija
25/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:15"]

Itse en ole ajatellut asiassa olevan mitään pahaa, ennen kuin ystäväni kysyi onko miehelläni alkoholiongelma. Nyt jäin miettimään, onko 1-2 oluen päivittäisessä juomisesta oikeasti merkittävää haittaa terveydelle? Viikonloppuisinkaan ei enempää kulu, kuin juuri tämä illallisolut ja saunapäivänä toinen saunan jälkeen. Asuimme perheeni kanssa Saksassa kun olin lapsi ja siellä tämä olisi aivan arkipäivää. Muistelen omankin isäni juoneen oluen tai kaksi ruoan yhteydessä. Itse en alkoholia käytä kuin noin kerran kuussa.

Ystäväni "huomasi mieheni ongelman" kun oli meillä kylässä muutaman päivän viime viikolla. Kehoitti hakemaan ajoissa apua, ennen kuin riistäytyy käsistä. Mitä av raati on mieltä, liioittelua vai aiheellinen huomautus? Kotityöt, liikunnat ja muutkin velvollisuudet mies hoitaa oman yrityksensä pyörittämisen ohella moitteetta. On myös hoikka ja perusterve mies.

[/quote]

1-2 olutta päivässä on itse asiassa hyväksi ihmiselle.

Humaltumisesta alkaa ongelmatja haitat, eli kolme on jo liikaa, tai ainakin rajoilla jos on pieni kokoinen mies.

Mutta 1-2 pysyy verisuonetkin auki.

Sano "kaverillesi" ettei tule teille enää selittämään mielisairaita juttujaan.

ps esim ruuan yhteydessä isolle miehelle 1 olut ei mitään vaikutusta.

Vierailija
26/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jumalauta te naiset olette rasittavia. Onneksi oman naiseni valitsin aikoinani paremmin. ja ei en juuri koskaan juo alkoholia, mutta kunhan kommentoin täältä puskista. Mies -78

Vierailija
27/41 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:44"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:38"]14 kaljaa viikossa on paljon. Turha sitä on vääristellä. [/quote] Tämä. Uskomatonta, että niin moni vähättelee määrää. Sama kuin kertoisin, että syön 14 jäätelöä viikossa. Yhtä tyhjiä kaloreita. [/quote]   kaikilla ei olekaan paino-ongelmia joten kalorimäärän tarkkailu ei ole kiintoisaa, elämästä voi ihan vaan nauttia sen kummempia murehtimatta. T. useampi olut/siideri ja paljon jäätelöä viikossa syövä 49kg nainen [/quote] Lasken kaloreita, sillä haluan pysyä laihana. Kokosi ei kerro mitään terveydestä, sillä pienikokoinen ihminen voi tukkia valtimoitaan aivan samalla tavalla kuin lihavakin syödessään huonosti.

[/quote]

Minun ei tarvitse laskea kaloreita, vaikka haluan pysyä laihana. Kalorien laskenta kuulostaa omaan krovaani ankealta elämäntavalta eikä minulla olisi kiinnostusta siihen. Tunnen omassa kropassani milloin on hyvä olla ja onhan minulla vaakakin. En stressaa juuri mistään ja harrastan paljon liikuntaa sekä syön terveellisesti päivittäin. Silti nautin elämästä syöden suklaata ja jäätelöä useamman kerran viikossa ja juon myös olutta ja siideriä kun mieli tekee. N 49kg
[/quote]
Kalorien laskeminen tuo taas minulle varmistuksen siitä, etten vahingossakaan ylitä päivälle asettamaani kalorimäärää. En koe asiaa stressaavana. Meistä kun on moneksi. Ruokailutottumuksesi ei vaikuta järin terveiltä, liikaa herkuttelua minun makuuni.

Vierailija
28/41 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:58"]

Onhan se ero et juoko 7*0,33 vai 14*0,5 oluen. Eka ok. Toka hmmm ei niin ok. Ja tykkään siis itsekin ottaa yhden kaks 0,33lonkeroa kerran pari viikossa.

[/quote]

Eka vaihtoehto on 7 alkoholiannosta viikossa, jos keskiolutta (4.7%) ja 8 annosta jos 5.4% ja 10 annosta jos 6.9% vahvuista olutta.

Toka vaihtoehto on 21 alkoholiannosta viikossa, jos keskiolutta (4.7%) ja 24 annosta jos 5.4% ja 31 annosta jos 6.9 vahvuista olutta.

Alkoholin suurkulutuksen raja miehillä on 24 annosta ja naisilla 14 annosta viikossa. Riippuu siis tasan tarkkaan keskimääräisestä juomisen määrästä, tölkin koosta ja oluen alkoholipitoisuudesta missä mennään.  

Tallinnasta tuppaavat ihmiset tuomaan jatkuvaan kulutukseen ylivahvoja oluita liian suurissa tölkeissä. Mies yltää suurkulutuksen rajaan jo yhdellä 0.5 litran A-oluttölkillä päivässä.

29/41 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkulutuksen rajaan pääsee Lidlin Finkbrau ykkösoluella (2.8%, 0.33) juomalla sitä viisi tölkkiä päivässä. 

Vierailija
30/41 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin, jos tulee mitään lääkitystä, joka kuormittaa maksaa, voi joutua hyvin perusteelliselle elämäntapamuutokselle. Edes yksi lepopäivä viikossa olisi ihan hyvä maksan kannalta. Vaaraa siitä ei välttämättä heti ole, mutta tutullani oli tuolla määrällä rasvamaksa, joka piti saada kuntoon ennen sytostaatteja. Tietenkin siihen vaikuttaa muutkin ruokailu ja elintapatottumukset. Maksan tilan voi selvityttää työterveydessä.

Vierailija
31/41 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2 tölkkiä päivässä ei varmaankaan ole ongelma.

Äitini mies juo vähintään 6 tölkkiä päivässä, ja sitä pidän kyllä alkoholiongelmaisena. Viikonloput tietysti on aamusta iltaan juomista, ja sammumista.

Vierailija
32/41 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 23:02"]

ei jumalauta te naiset olette rasittavia. Onneksi oman naiseni valitsin aikoinani paremmin. ja ei en juuri koskaan juo alkoholia, mutta kunhan kommentoin täältä puskista. Mies -78

[/quote]

Valitsi paremmin? Erosi sinusta? JOO!!!!!

33/41 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun miehellä menee myös melkein joka päivä 1-2 olutta, viikonloppuisin neljä olutta illassa. Hän on pitkä, päälle 100-kiloinen mies, joten ei hän edes noista viikonloppuoluista humalaan tule. Muutaman kerran vuodessa lipsahtaa kännin puolelle, jos on joku happening työn puolesta, harvoin kotona intoutuu juomaan humalaan asti. 

Olemme olleet jo 15 vuotta naimisissa, enkä vieläkään ole tuohon oikein tottunut. Lapsuudenperheessä oli alkoholiongelmainen isä, joka raitistui myöhemmin, ja raivoraitis äiti, joka vasta vanhoilla päivillään oppi hieman likööriä maistamaan. Minun on vaikea nähdä alkoholi netraalina nautintoaineena, en vain osaa sisäistää sitä niin.

Yksi seikka, mikä jonkin verran mieltäni rauhoittaa on se, että mieheni on oluidensa kanssa nirso. Hänellä on erilaisia kausia ja nyt on vehnäolutkausi menossa, suosii pienpanimoiden olutta. Olisin huolissani, jos hän alkaisi juoda jotain Koffia tai Karhua.

Vierailija
34/41 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kerta ongelmaa ole, voi miehesi siirtyä mainiosti pilsneriin, tai vielä parempi, kotikaljaan.

Vierailija
35/41 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä join samalla tapaa. Eka yhden 0,33cl oluen, sitte kaksi semmoista. Sitten 0,5 olut. Sitten kaksi semmoista. Sitten join viikonloppuna enemmän.. mitä se haittaa? Päivällisel yks, saunan jälkee yks, iltaleffan kaa pari.. Ostin hienompia oluita ja siidereitä, kun aattelin, että sitten se ei olisi niin juoppoa ym. Kunnes tajusin mihin ollaan menossa. Nykyisin juon vain alkoholittomia oluita ja siidereitä tai ykköstä. Siirtyminen tähän oli yllättävän vaikeaa. Eli oli jonkinlainen riippuvuus. Ja ei, en ollut humalassa tällaisesta juomisesta. Enkä juonut niin paljon maun takia. Esim tumma alkoholiton nikolai on tosi hyvää, mutta juon sitä korkeintaan kaksi pientä tölkkiä ennenkuin kyllästyn sen makuun. Illalla juon mieluummin vaikka teetä.

Vierailija
36/41 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääke päivässä on "tuhansia" kertoja tuhoisampaa kuin parin oluen juominen.

Vierailija
37/41 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on irlantilainen ja juo pari olutta joka pv, määrä ei ole noussut vaikka vuodet ovat vierineet. Hänen koko perheensä tekee samoin, nou hätä.. paitsi Suomessa heti aa kehiin koska kaveri sanoi..

Vierailija
38/41 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että kaikki alkoholistit ovat joskus olleet kohtuukäyttäjiä. 

Vierailija
39/41 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mieheni juo joka ilta saunaoluen, mutta arkisin se on 1-olut.

Vierailija
40/41 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 08:17"]

Muistakaa että kaikki alkoholistit ovat joskus olleet kohtuukäyttäjiä. 

[/quote]

kaikista kohtuukäyttäjistä ei tule alkoholisteja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän