Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

meillä on täällä kina, lapsi päivystykseen vai ei?

Vierailija
17.09.2015 |

Tippui sohvalta käden päälle tuossa iltapäivällä, itki kovasti ja varoi kättään. Rauhottui kun annoin särkylääkettä ja luimme kirjaa. Nyt käsi näyttää olevan vähän turvoksissa, mutta murtuneelta se ei vaikuta ! Kipu on rystysten kohdilla, ei varsinaisesti sormissa tai ranteessa...
vähän varoo kättään ja iltapalalla valitti kipua, mutta nyt leikkii sisaren kanssa täyttä häkää! Minun mielestäni pärjää kyllä aamuun, mutta mies haluaisi viedä nyt heti päivystykseen ! Vaikka siellä on tuntien jonot eikä röngen
mahdollisuutta iltaisin/öisin..

niin ja 3v siis kyseessä.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika noin 2-vuotiaana putosi penkiltä ja löi pudotessaan hartian ovenpieleen. Lapsi oli vähän itkuinen ja päätettiin käydä päivystyksessä. Lääkäri ei laittanut röntgeniin koska se oli juuri sulkemassa ja totesi, etei ole murtunut kiska käyttää kättään ja ei itke kipua. Noh, helpottuneina lähdimme kotiin.
Pari viikkoa meni ja ihmettelin kun poika varoo kättään edelleen joissain tilanteissa ja käytiin uudestaan lääkärissä. Tk lääkäri laittoi röntgeniin vaikka epäili vahvasti, ettei voi olla murtumaa, mutta kuvasta näki, että solisluu oli murtunut.
Ei turvotusta, ei mustelmaa, lapsi käyttää kättä, ei valita kipua -> ei murtumaa? Joskus näinkin, muttei aina.

Vierailija
2/52 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö teillä ole vakuutusta? Meillä pojalla murtui käsi kyynerpää kohdalta ja vakuutus maksoi kerta heitolla itsensä takaisin kun lauantai iltana ei lähettykkään jorviin jonottamaan tuntikausiksi vaan mentiin munkkivuoren dekstraan, koska siellä oli röntgen (ainoa tieto jota tarvitsin heti eka yksityisten lääkäriasemien sivulta ja tuolta se löytyi heti!) Avoinna ilta 20 asti.. puolessatoista tunnissa käsi oli kipsissä! Tonnin maksoi kaikkinensa! 

No ap menittekö päivystykseen? Miten yö meni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttikö ap lekurilla?

Vierailija
4/52 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tapaturmavakuutus ja yksityisellä pääsee nopeammin hoitoon. Meillä päin kun vielä löytyy valinnanvaraa, minne mennä.

Meidän pojalla on kaksi kertaa murtunut ranne. Ekalla kerralla laitettiin vaan kylmää ja annettiin särkylääke ja sanottiin, että katotaan aamulla (sormet liikkui ym.). Yö oli kuitenkin mennyt huonosti ja aamulla vein lääkäriin. Kauhean huono omatunto tuli kun murtuma löytyi. Seuraavalla kerralla vietiin sitten heti ja vähemmällä kivulla selvittiin. Turvotusta tai muuta näkyvää ei ollut. 

Noin niinkuin paranemisen kannalta päivällä tai parilla ei ole niin väliä. Mutta minnekkään tarhaan/kouluun ei lasta viedä!

Vierailija
5/52 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse veisin, murtumakipu on turhan kova lapselle kärsittäväksi kun siihen voi saada helpotuksen ennen aamuakin.

Vierailija
6/52 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä saatetaan tehdä lastensuojeluilmoitus. 

Vierailija
7/52 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:18"]

Itse veisin, murtumakipu on turhan kova lapselle kärsittäväksi kun siihen voi saada helpotuksen ennen aamuakin.

[/quote] Mikä  murtumakipu? Eihän sitä ole todettu!

Vierailija
8/52 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lähteä päivystykseen. Meillä lapsi putosi kotipihalla kiipeilytelineestä arki-iltana ja satutti kätensä (pystyi kuitenkin liikuttamaan, ei mitään näkyvää erityistä). Vietiin päivystykseen, josta laitettiin eteenpäin keskussairaalan päivystykseen (jossa ilta/yöaikaan röntgen). Mies istui siellä 4h pääsemättä lapsen kanssa röntgeniin tai edes lääkärin puheille. Ilmoitti vastaanoton hoitajille, ettei jaksa pidempään istua nukkuva (5v) lapsi sylissä tyhjällä käytävällä kun kerran mitään ei näytä tapahtuvan ja tulivat kotiin...

Vein sitten aamulla uudestaan oman tk:n päivystykseen, siellä heti röntgeniin ja murtuma löytyi ihan olkavarren yläpäästä. Koska murtuma oli siisti ja paikka kipsaamiseen aika "haastava" (olisi pitänyt olkapääkin kipsata), niin sai vain käteen sellaisen kevyen tuen ja ohjeen varoa kättä viikon ajan sekä antaa tarvittaessa kipulääkettä. Eli murtumaakaan ei välttämättä aina kipsata. 

Vierailija
9/52 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kummassa päivystyksessä ei ole kuvantamispalveluita saatavilla?

Vierailija
10/52 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:23"]

[/quote]Olen rtg-hoitaja terveyskeskuksessa, ja teen töitä ainoastaan virka-aikaan. Toki jos ilta-aikaan tulee sellainen kuvattava, joka ei voi odottaa seuraavaan päivään, hänet lähetetään lähimmän keskussairaalan päivystykseen 70 km päähän. 

Vierailija
11/52 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:23"]

[/quote]Olen rtg-hoitaja terveyskeskuksessa, ja teen töitä ainoastaan virka-aikaan. Toki jos ilta-aikaan tulee sellainen kuvattava, joka ei voi odottaa seuraavaan päivään, hänet lähetetään lähimmän keskussairaalan päivystykseen 70 km päähän. 
[/quote]

Meillä tk-päivystys on sairaalassa, joten siksi varmaan ihmettelin asiaa. Itse olen siis joutunut tk-päivystyksessä niin röntgeniin, magneettikuvaus kuin myös kerroskuvaan. En tosin samalla kertaa noihin kolmeen kuvantamiseen

Vierailija
12/52 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:23"]

[/quote]

Meillä tk-päivystys on sairaalassa, joten siksi varmaan ihmettelin asiaa. Itse olen siis joutunut tk-päivystyksessä niin röntgeniin, magneettikuvaus kuin myös kerroskuvaan. En tosin samalla kertaa noihin kolmeen kuvantamiseen
[/quote]

Siis magneettikuvaukseen

Vierailija
13/52 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:23"] Miten kummassa päivystyksessä ei ole kuvantamispalveluita saatavilla? [/quote]Olen rtg-hoitaja terveyskeskuksessa, ja teen töitä ainoastaan virka-aikaan. Toki jos ilta-aikaan tulee sellainen kuvattava, joka ei voi odottaa seuraavaan päivään, hänet lähetetään lähimmän keskussairaalan päivystykseen 70 km päähän.  [/quote] Meillä tk-päivystys on sairaalassa, joten siksi varmaan ihmettelin asiaa. Itse olen siis joutunut tk-päivystyksessä niin röntgeniin, magneettikuvaus kuin myös kerroskuvaan. En tosin samalla kertaa noihin kolmeen kuvantamiseen [/quote] Siis magneettikuvaukseen

[/quote]Tekikö tk-päivystäjä tosiaan päätöksen magneettikuvaan lähettämisestä vai sisätauti / kirurgian päivystäjä? Kuulostaisi uskomattomalta, että tk-lääkäri lähettää suoraan magneettikuvaan. 

Vierailija
14/52 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:23"] Miten kummassa päivystyksessä ei ole kuvantamispalveluita saatavilla? [/quote]Olen rtg-hoitaja terveyskeskuksessa, ja teen töitä ainoastaan virka-aikaan. Toki jos ilta-aikaan tulee sellainen kuvattava, joka ei voi odottaa seuraavaan päivään, hänet lähetetään lähimmän keskussairaalan päivystykseen 70 km päähän.  [/quote] Meillä tk-päivystys on sairaalassa, joten siksi varmaan ihmettelin asiaa. Itse olen siis joutunut tk-päivystyksessä niin röntgeniin, magneettikuvaus kuin myös kerroskuvaan. En tosin samalla kertaa noihin kolmeen kuvantamiseen [/quote] Siis magneettikuvaukseen

[/quote]Tekikö tk-päivystäjä tosiaan päätöksen magneettikuvaan lähettämisestä vai sisätauti / kirurgian päivystäjä? Kuulostaisi uskomattomalta, että tk-lääkäri lähettää suoraan magneettikuvaan. 
[/quote]

Ei vaan konsultoi kirurgian päivystäjää. Natiiviröntgeniin laittoi ihan omalla lähetteellä. Magneetttikuvauksen ja ct-kuvien löydösten perusteilla jouduin tosin molemmissa tapauksissa sairaalaan sisään ja leikkaukseen.

Vierailija
15/52 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:47"]Tippui sohvalta käden päälle tuossa iltapäivällä, itki kovasti ja varoi kättään. Rauhottui kun annoin särkylääkettä ja luimme kirjaa. Nyt käsi näyttää olevan vähän turvoksissa, mutta murtuneelta se ei vaikuta ! Kipu on rystysten kohdilla, ei varsinaisesti sormissa tai ranteessa...
vähän varoo kättään ja iltapalalla valitti kipua, mutta nyt leikkii sisaren kanssa täyttä häkää! Minun mielestäni pärjää kyllä aamuun, mutta mies haluaisi viedä nyt heti päivystykseen ! Vaikka siellä on tuntien jonot eikä röngen
mahdollisuutta iltaisin/öisin..

niin ja 3v siis kyseessä.
[/quote]

piikille vaan.

Vierailija
16/52 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet uuden lapsen. Toi meni rikki.

Vierailija
17/52 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täälä. Lapsi nukkuu nyt, katsotaan aamulla vienkö tarhaan vai lääkäriin !

Niin ja paikallisessa pienessä keskussairaalassa ei tosiaan illalla pääse päivystyksestä röngeniin, olikohan kello kuusi se raja.

Vierailija
18/52 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta. Vein juuri lapsen tarhaan, käsi ei kuulemma ole enää kipeä. Turvoksissa kyllä vähän.. Varoo sitä, mutta pystyy kuitenkin käyttämään. Pyysin tarkkailemaan ja vien sitten töiden jälkeen päivystykseen jos tarvitsee! En kuitenkaan usko, että niin käy.

Ap

Vierailija
19/52 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 07:55"]Huomenta. Vein juuri lapsen tarhaan, käsi ei kuulemma ole enää kipeä. Turvoksissa kyllä vähän.. Varoo sitä, mutta pystyy kuitenkin käyttämään. Pyysin tarkkailemaan ja vien sitten töiden jälkeen päivystykseen jos tarvitsee! En kuitenkaan usko, että niin käy.

Ap
[/quote]

Mä olisin käynyt siellä tk:ssa.

Vierailija
20/52 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet fiksu! Virka-ajan ulkopuolinen päivystys on vain akuutteja tilanteita varten ja ne, jotka todella tarvitsevat hoitoa, saavat sitä nopeammin kun päivystystä ei tukita kiireettömillä tapauksilla. Kiitos, kun käytit järkeäsi! T:sh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi