Kummassa vikaa enemmän: Minussa vai hovimestarissa?
Olen vähän aikaa sitten aloittanut työt ravintolassa. Minulla ei ole alalle koulutusta, mutta pääsin töihin silti. Tulen oikeastaan kaikkien muiden kanssa hyvin toimeen, paitsi yhden meidän hovimestarin. Hän on ihan älytön nipottaja! Mä olen niin kyllästynyt siinä ämmässä KAIKKEEN. Sen ääni ja nipottamiset soi vieläkin mun korvissa, vaikka mulla alko tänään useamman päivän vapaat. Esim. Tänään, kun tulin töihin niin katselin siinä ympärilleni mitä muut tekevät ja pohdin mitä itse voisin alkaa tekemään, niin ei, mä en sekunttiakaan kerenny pohtia niin tämä ämmä huikkaa; " Heidi laitappa tuosta nuo kahvikupit paikoilleen! " ne oli ihan siinä mun nenän edessä, joten olisin kyllä älynnyt alkaa laittamaan niitä paikoilleen ILMAN hänen sanomistakin, koska se on jo tuttua juttua, tiedän minne ne menee ja miten ne laitetaan ja millon pitää laittaa. Mutta halusin rauhassa vain pohtia, olisiko vielä jotain muuta tärkeämpää mitä alkaisin tekemään ensiksi mutta empä saanut. ! Vitutuskäyrä alkoi aamulla nousta jo siinä vaiheessa. :')
Sitten muutenkin tuntuu, että mä en pääse opettelemaan sitä tuolla työpaikalla mitä varten olen sinne tullut! Mun olisi tarkoitus suorittaa myöhemmin oppisopimuksella tarjoilijan ammatti ja olen ollut nyt kuukauden verran töissä, enkä mä ole vieläkään päässyt kunnolla tarjoilemaan, muutamia kertoja vain ja sillonkin on pitänyt toisen tarjoilijan kanssa ruuat viedä.. Eli koko ajan toinen hengittää niskaan, itse en pääse omatoimisesti tekemään asioita vaikka tiettyihin juttuihin mulla olisi jo kykyjä. En tarvitse enää joka asiassa jatkuvaa neuvomista!
Toissapäivänä tosin meni hyvin, vuorossa oli eri hovimestari ja hän ihan kysyi minulta " haluatko sä lähteä viemään noita ruokia pöytiin? " ja minä tietty vastasin " joo :) " ja hyvin osasin homman, katsoin pöytäkartasta numerot ja kaikki ruuat & juomat meni oikeisiin pöytiin! Eikä hän ollut jatkuvasti hengittämässä niskaan tai nipottamassa. Tänään kun mä yritin lähteä itse taas omatoimisesti tarjoilemaan ruokia, niin tämä toinen hovimestari kurvaakin väliin ja tyrmää multa koko homman koska en saa lautasia kuulemma vietyä tarpeeksi kerralla!
Mietin että kumpi tässä ois sit parempi: Se että vie käsissä kaks lautasta kerralla vai se että vie käsissä kaks lautasta kerralla + käsivarsilla kaks ja kun on liikaa lastia ja lautaset myös ehkä vielä tosi kuumia, niin ruuat tippuu käsistä ja leviää siihen lattialle ... ? Kyllä musta on ainakin parempi viedä varmuudella mielummin 2 lautasta, kuin liian monta ja etenkin jos on aloittelija, mut pääsee silti tekee tarjoilutyötä, eikä oo jatkuvasti tiskaamassa vaan.
Musta tuntuu että tämä hovimestari joka oli tänään mun kanssa vuorossa, laittaa mut aina TAHALLAAN pelkkiin tiskaushommiin ... ja muihinkin hanttihommiin. Muut saa hoitaa sit sen mukavemman ja puhtaamman osan, tarjoilun. Vähän aikaa sitten tokas mulle jopa näin törkeästi, kun mulla kerrankin piti kiirettä ja olin päässyt tekemään enemmän muita hommia kuin tiskaamaan, oli pöytien siivoomista ja uudelleen kattamista ja kun hän joutu ite tekemään vain KAKSI PAKKIA tiskiä ja mä oon muuten tehny siel tiskiä kuukauden ajan joka helvetin päivä monta pakkia kun oon ollu duunissa ja sit kuivannu pyyhkeellä niitä astioita, niin kohta tulee valittamista " Heidi, meillä sit kaikki tekee kaikkea... et laitappa tosta nyt uus pakki tiskiä pyörimään " Mä olin ihan silleen mielessäni että: " MITÄ VITTUA!!!! " mä menin niin hämilleni että en saanu ees sanaa suusta ulos ja ajattelin vaan, että onko tuo nyt ees tosissaan... Kun mitään muutahan minä en oo täällä melkeen tehnykkään kun tiskiä ja kuivannu astioita! ja hän kun joutu tekemään vaan kaks pakkia tiskejä, niin jo rupes murmuttamaan ja siellä takahuoneessa seiso hirvee tiskiläjä, siellä ramppaa koko ajan muitakin tarjoilijoita kun ne tuo likasia astioita takahuoneeseen, mutta kukaan muu ei sit viittiny siirtää yhtäkään pakkia koneeseen..................... ! Kaikki näköjään aina olettaa, että minä oon se joka tiskaa. Ja minulla teetetään ne hanttihommat. Ja tämä hovimestari kehtas vielä sanoa, että " MEILLÄ KAIKKI TEKEE SITTEN KAIKKEA " mutta ei näytä olevan näin ... Minä teen meillä huomattavasti enemmän tiskiä mitä muut ja muut tarjoilee huomattavasti enemmän mitä minä ...
Sitten tämä ämmä on puhunu myös minun lahjoista. Viitannu että meillä jokaisella on erilaiset lahjamme tehdä töitä. Eli viittaa sillä ilmeisesti siihen, että minä oon vaan haka tiskaamisessa ja ns. sun muissa hanttihommissa...
Sitten kun en osaa vielä kunnolla erilaisia kahveja tehdä ja tarviisin siinä rutkasti harjoitusta, niin kerran kun yks toinen työntekijä pyysi mua tekemään laten, niin tää hovimestari tulee siihen viereen " ei lähe, ei se osaa.. " Minkä takia pitää tulla tommosta toteamaan siihen ihan mun viereen ja naaman eteen????? Miten se kehtaa???
Ja se muutenkin juoksuttaa minua jatkuvasti, jos alakerrasta pitää hakea jotain, niin se sanoo kerralla vaan yhden asian! sit kun oon tullu ylös ja tuonu sen asian, sanoo seuraavan asian mikä pitäis hakee alakerrasta ... Sit mä sanoin sille siitä että " et niinku voinu kerralla sanoo mitä kaikkea sieltä ois pitäny tuoda??? " niin tällä meni naama vähän semmoseks happamaks ja vastas mulle siihen että " enemmän tekemistä kun joutuu käydä hakemassa asioita monta kertaa " .
Sit jos mä oon hakenu jotain nenäliinoja alakerrasta, niin tämä ämmä toteaa siihen " Hyvä , sä muistit.. =))) "
Kehuu jotenkin teennäisesti yksinkertaisistakin asioista. Tulee sellanen kuva et pitääkö se minua ihmisenäkin yksinkertaisena? Okei, olen hieman hidas oppimaan ja muut joutuu kannattelemaan minua vielä jonkun verran alkuvaiheessa, mutta vaikuttaako tämä homma teidän mielestä sarkastiselta, tahalliselta, vittuilulta ja pitäisikö minun sanoa tästä asiasta toiselle hovimestarille...? Olen ehkä ihmisenä muutenkin sellainen että mun kanssa ei ole aina välttämättä niin helppo tulla toimeen, riippuu asiasta, mielialasta, joten mä tsekkaan myös oman asenteen toki! Mut kyllähän se rupee jurppimaan jos saa tekemisistään kuunnella saarnaamista joka ikinen päivä. Me ollaan otettu jo 3 kertaa sen hovimestarin kanssa suullisesti yhteen. En millään jaksais enää teeskennellä tuon ihmisen kanssa hyvää pataa ja olla iloinen, kun sen tavat/luonne ei tunnu muuttuvan vaikka mä onnistuisin välillä joissakin tehtävissä jopa paremmin, niin sen 'empatia' on vaan hetkellistä. Tuntuu, että siitä mulle saarnaamisesta on tullut enemmän jo kaava, kuin että se olisi poikkeus...
Kommentit (151)
2 lautasta kerralla? Ei ei ei. Kyllä ihan perusjuttuja on oppia kantamaan useampaa kerralla ja se opetellaan heti alkuun. Jopa minä kokkina osaan kantaa vähintään sen neljä lautasta kerralla
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:24"]
Sanoit itse että olet hidas. Jos tuut töihin ja jäät seisoskelemaan vaan vaikka on ne kahvikupit siin nokan edessä, niin ei oo ehkä ihan eka kerta kun oot jumittanut? Jolloin hovimestaril menee hermot ja sanoo heti litä voisit tehdä sen sijaan että mietit viiden minuutin ajan mistä voisit aloittaa.
[/quote]
No minä oon ihmisenä sellanen kun oon. Enkä minä pysty toisen ihmisen/ihmisten takia muuttumaan aivan toisenlaiseksi, verrattuna siihen minkälaiseksi olen syntynyt.
Tykkään toimia rauhallisesti, enkä ottaa stressiä asioista, mutta pystyn toimimaan myös kiireellä ja kovan paineen alla jos tulee sellasia tilanteita, kunhan sellasta ei oo 24/7 ja meilläkään ei oo onneks... Välillä tulee sitten kiireempiä aikoja.
Mutta se että ei saa ees muutamaa minuuttia ajatella mitä rupeaa tekemään seuraavaks, niin on mun mielestä liikaa vaadittu ja ei tuollasesta kenelläkään pitäis mennä hermot... !
Sit tietty kun mä opin nää hommat vielä paremmin, niin ehkä se sit lähtee siitä rullaamaan nykyistäkin nopeammin kun on vielä enemmän selvempää, mitä pitää esimerkiksi JUST AAMUVUOROSSA tehdä ja missä järjestyksessä jne. Ja mä oon ruvennu nyt jo kuukauden jälkeen hahmottamaan asioita, haluaisin vaan et se mulle jatkuva valittaminen loppuis ja että mun annettais näyttää mihin mä pystyn tähän asti ja omilla kyvyilläni, mut enhän mä saa sillon näyttää jos se käsky tulee heti toisen suusta! vaan se just luo SITÄ KUVAA, et mä oisin yksinkertainen ihminen, vaikka oisin älynny ruveta tekemään ilman toisen käskemistäkin, mut kun se käsky kerkes käydä jo jossain pikku jutuissakin toisen suusta... Niin sellanen on aika turhauttavaa, tekee pitkällä syötöllä mielen surulliseks ja vihaseks. :(
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:03"]
mä luulen että vika on sussa, en kyllä jaksanut lukea kuin vähän alkua
[/quote]
Vähemmälläkin tekstillä olisit selvinnyt. En jaksa minäkään lukea ja työskentelen itse ravintola-alalla. En ole kylläkään törmännyt hovimestareihin enää pitkiin aikoihin. Jännä että sellaisia siis vielä on jossakin?
No sit ei kannattais ehkä vastata, jos ei jaksa lukea koko settiä??? :)
[/quote]
Tuosta kahvinteosta: todennäköisesti hovimestari ei halunnut odotuttaa asiakasta sinun harjoittelullasi. Ehkä hän olisi voinut sanoa sen kauniimmin, mutta sellaista työelämä on.
Asenne ei ainakaan tunnu olevan kohdallaan. Sinulla siis. Ehkä sun asiakaspalveluasennettasikin samalla testataan, etkä varmasti saa hyviä pisteitä, jos tiuskit takaisin. Jos taas ooet vähän vaikka juoksutettavanakin, voit saada joskus vielä tehdäkin niitä itsenäisiä, haastavampia töitä.
Tottakai saat hanttihommat. Muilla on KOULUTUS ALALLE. Olet alinta kastia
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:09"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:05"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:03"] mä luulen että vika on sussa, en kyllä jaksanut lukea kuin vähän alkua [/quote] No sit ei kannattais ehkä vastata, jos ei jaksa lukea koko settiä??? :) [/quote] Selvisi jo heti alussa, et ole ollut ravintolassa töissä mutta haluat vain tarjoilla, et halua tulla neuvotuksi, sinulle ei saa sanoa, laitatko kupit kun katselet ympärillesi tullessasi työhön, olet ollut kuukauden harjoittelijana, mutta mielestäsi olet jo ihan kykenevä tekemään ihan mitä vaan. Työssä kun nyt usein joutuu tekemään sitä mikä on esimiehen mielestä tärkeintä. [/quote] Haluan tulla neuvotuksi ja olen saanutkin alussa neuvoja, mutta en esimerkiksi tarvitse neuvoja enää kuukauden jälkeen niin yksinkertaisiin asioihin kun kahvikuppien laittaminen. :D mikä siinä on niin vaikeaa tajuta? Ihmiset edistyy. Mä en ole niin TYHMÄ, että jos mä kuukauden töissä olon jälkeen näen et mulla on kahvikupit edessäni, etten tietäis mitä niille kuuluu tehdä... Kun kotonakin se on ihan basic juttu, että kun sä otat astiat pesukoneesta niin sä laitat ne sen jälkeen astiakaappiin... Heh heh. Ja kykenevä en varmasti ole vielä tekemään mitä vaan, mutta jos tuntuu että en osaa jotain asiaa, osaan kyllä kysyä itse neuvoakin. =) ei tarvitse osotella veitsen kärjellä ja käskeä, että " tee nyt tuota! , tee nyt tätä! " jne. Osaan olla omatoiminen, siitä tässä on ihan kyse, en tarvitse mitään simputtamista ja kädestä pitäen neuvomista kuin mikäkin pikku lapsi. :) [/quote] Olet aivan liian herkkänahkainen. Esimiehellä on oikeus ja velvollisuus delegoida, eikä hän voi joka työntekijän kohdalla miettiä, miltä käskyt tuntuvat ja olisiko työntekijä mahdollisesti itsekin hoksannut minuutin päästä ryhtyä työhön.
[/quote]
No sitten se on esimiehen tyhmyyttä. Musta esimieskin on ihminen ja täytyy osata olla myös tunneälykäs! Vaikka kuinka olis oikeus ja velvollisuus delegoida, mitä tuo jälkimmäinen sana nyt ikinä sitten tarkoittaakaan, niin se että jos oon siinä toisen työntekijän vieressä ja mun pitäis tehdä joku kahvi.. ja oon vähän hämilläni, enkä vielä kunnolla osaa, niin tulla siinä sitten naaman eteen ja korvan juureen sanomaan, mulle sekä että sille toiselle työntekijälle " että ei lähde nyt tuo homma luistamaan, ei se osaa! "
Niin minusta tuo on aika tökeröä sanoa ääneen tollasta ja häpäistä minut ja tehdä minusta toisenkin ihmisen silmissä sellanen yksinkertaisen näköinen ja olonen ihminen. Ei se ole oikein.
Ja kyllä esimieskin nyt vois sen verran luottaa ja kahtoa että osaako toinen laittaa kahvikupit vaikka ilman käskyttämistä, kun ei oo kuitenkaan kovin isosta ja vaikeesta jutusta kyse! JOKAINEN IHMINEN OSAA JOKA ON OLLUT KUUKAUDEN RAVINTOLASSA TÖISSÄ NIIN LAITTAA KAHVIKUPIT PAIKOILLEEN. Niin eiköhän tuo käskyttäny ihan vaan käskyttämisen ilosta. =)
Ja se on myös totta, että mä olen herkkä! Mutta mä olen tälläseksi syntynyt, enkä voi sille muuta. Tietty ikä ja elämässä koetut asiat on kasvattaneet myös nahkaa, mulla ei oo ollu oikeasti mikään helpoin elämä, esimies ei tiedä esimerkiksi mitään mun vastoinkäymisistä, mutta herkkänä ihmisenä myös vaistoan helposti, kuka on oikeasti tunneälykäs ihminen ja mukava ja kuka taas sitten on sitten sellanen ilkeempi ja ärsyttävämpi persoona... :)
[/quote]
Juu varmasti osaavat mutta eri asia tehdäänkö asioita joita osataan. Itse olen vuoroesimiehenä toiminut ja huomannut, että työntekijät jotka ovat olleet parikin vuotta ja saaneet koulutuksen ravintola-alalle eivät ala tehdä töitä kun tulevat vuoroon vaan otetaan ensimmäisenä kahvikuppia ja hörpitään sitä kaikessa rauhassa eka varttitunti. Turhauttaa olla sanomassa koko ajan, että ''voitko viedä ruokia pöytään, voitko tyhjätä tuon tiskipakin, olisi uusia asiakkaita ovella, tuo pöytä on syönyt haetko lautaset pois sieltä'' Kyllä ne ihmiset osaa noita asioita tehdä, mutta joudun niistä asioista päivittäin sanomaan, koska mitään ei tapahdu käytännössä.
Jokainen työntekijä on aloittanut pohjalta, harva pääsee suoraan huipulle. Varsinkin jos oppisopimuksella opiskelet Nyt nöyryyttä peliin. Et tietenkään pääse tekemään ns. ''kunnon hommia'' ennenkuin osaat ihan perusasiat ja ruohonjuuritason hommat. Et voi päästä myymään tuotteita, joita et tunne, et osaa kertoa niistä mitään jne. Kun näytät ensin osaamisesi ja innokkuutesi ja halukkuutesi oppia ja tehdä uutta siellä tiskin puolellakin niin ei mene kauaa kun sinulle aletaan opettamaan jo vaativampiakin hommia.
Itse väittäisin, että vikaa on nyt sinussa itsessäsi. Ei kukaan voi valikoida mitä töissä tekee vaan pohjalta on aloitettava ja itse löydettävä tie ylöspäin ja todistettava oma osaaminen. Pitkälle et pääse jos alat tappelemaan esimiehen kanssa. Muista ettei myöskään pidä polttaa siltoja takanapäin. Ravintola-alalla yleensä on pienet piirit ja jos yhdessä paikassa ryssit niin sana kiertää ja töitä on sen jälkeen aika vaikea löytää..
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:24"]
Sanoit itse että olet hidas. Jos tuut töihin ja jäät seisoskelemaan vaan vaikka on ne kahvikupit siin nokan edessä, niin ei oo ehkä ihan eka kerta kun oot jumittanut? Jolloin hovimestaril menee hermot ja sanoo heti litä voisit tehdä sen sijaan että mietit viiden minuutin ajan mistä voisit aloittaa.
[/quote]
No minä oon ihmisenä sellanen kun oon. Enkä minä pysty toisen ihmisen/ihmisten takia muuttumaan aivan toisenlaiseksi, verrattuna siihen minkälaiseksi olen syntynyt.
Tykkään toimia rauhallisesti, enkä ottaa stressiä asioista, mutta pystyn toimimaan myös kiireellä ja kovan paineen alla jos tulee sellasia tilanteita, kunhan sellasta ei oo 24/7 ja meilläkään ei oo onneks... Välillä tulee sitten kiireempiä aikoja.
Mutta se että ei saa ees muutamaa minuuttia ajatella mitä rupeaa tekemään seuraavaks, niin on mun mielestä liikaa vaadittu ja ei tuollasesta kenelläkään pitäis mennä hermot... !
Sit tietty kun mä opin nää hommat vielä paremmin, niin ehkä se sit lähtee siitä rullaamaan nykyistäkin nopeammin kun on vielä enemmän selvempää, mitä pitää esimerkiksi JUST AAMUVUOROSSA tehdä ja missä järjestyksessä jne. Ja mä oon ruvennu nyt jo kuukauden jälkeen hahmottamaan asioita, haluaisin vaan et se mulle jatkuva valittaminen loppuis ja että mun annettais näyttää mihin mä pystyn tähän asti ja omilla kyvyilläni, mut enhän mä saa sillon näyttää jos se käsky tulee heti toisen suusta! vaan se just luo SITÄ KUVAA, et mä oisin yksinkertainen ihminen, vaikka oisin älynny ruveta tekemään ilman toisen käskemistäkin, mut kun se käsky kerkes käydä jo jossain pikku jutuissakin toisen suusta... Niin sellanen on aika turhauttavaa, tekee pitkällä syötöllä mielen surulliseks ja vihaseks. :(
[/quote]
Ehkä olet väärällä alalla, jos et usko voivasi kehittyä pois noista tuumaustauoistasi.
Jos tarjoilija ei osaa tuoda lautasia tarpeeksi kerralla, silloin ruoka ehtii jäähtyä. RAI jos miettii liikaa, asiakas on jo hermostunut. Oot ehkä liian hidastempoinen alalle. Hidas tarjoilija on huono tarjoilija.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:24"]
[/quote]
[/quote] Niin, mutta juuri tämä hitaus on se ongelma.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:08"] Oot liian hidas noihin hommiin? [/quote] Tää työ on mun unelma työtä, mutta totta on se, että tykkään toimia rauhallisesti jos ei ole kiirre. Miksi täytyisi hosua? Hosumalla vaan hommat menee yleensä pilalle. =) ja elämä ei ole minuutista kiinni. Sitten jos on kiirre, tehdään kiireellä töitä. Mutta turhan takia ei kannata itselleen vatsahaavaa hankkia. [/quote] Olet väärällä alalla, jos et ymmärrä nopeuden merkitystä. Ravintola-asiakkaalle on kovastikin merkitystä sillä, saako laten kahdessa vai viidessä minuutissa ja tulevatko seurueen annokset kerralla vai tipoittain.
[/quote]
Mä en usko että ravintola-asiakas huomaa tuleeko kahvi 2 minuutissa vai 4 minuutissa. Meillä kyllä välillä muutkin työntekijät lorvii ja tekee muita juttuja, vaikka ruuat seisoo tiskillä ja monta kertaa keittiöstä sanottu et ne pitäis viedä... Sit jos mä päätän lähtee viemään, kohta tämä yks ja sama hovimestari keskeyttää minut aina, häpäisee, ottaa ruuat käsistä ja tekee selväks että mä en saa viedä. Etteivät vaan ite päätyis tekemään niitä likasempia hommia, että heille riittäis just muuta tekemistä. :) tämä kuva siitä hommasta tulee!
Ravintola-asiakkaan luulisi myös arvostavan rauhallista ilmapiiriä ja että tarjoilijat ei säntäile sinne sun tänne hermona koko ajan... ? =) itseäni ainakin hermostuttaisi asiakkaana sellainen säntäily mun nokan ohi, jos olen halunnut tulla nauttimaan ruuasta ja rentoutumaan... tollasessa ilmapiirissä ois kovin vaikee rentoutua...
Lisään vielä sen, että oli asiakkaita 4 tai 20 niin yhtä ripeästi ni hommat on hoidettava. Ravintolassa on AINA jotain tekemistä vaikka asiakkaita ja kiirettä ei olisi. Siksi täytyy olla ripeä ja oma-aloitteinen vaikka olisi hiljaista. Ei ne hommat tekemällä lopu ikinä.
Sinussa. Otat herneen nenään liian vähästä. Eikö se ole hyvä, että sulle sanotaan mitä alat tekemään, että tulet tehneeksi sitä mikä on tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:08"] Oot liian hidas noihin hommiin? [/quote] Tää työ on mun unelma työtä, mutta totta on se, että tykkään toimia rauhallisesti jos ei ole kiirre. Miksi täytyisi hosua? Hosumalla vaan hommat menee yleensä pilalle. =) ja elämä ei ole minuutista kiinni. Sitten jos on kiirre, tehdään kiireellä töitä. Mutta turhan takia ei kannata itselleen vatsahaavaa hankkia. [/quote] Olet väärällä alalla, jos et ymmärrä nopeuden merkitystä. Ravintola-asiakkaalle on kovastikin merkitystä sillä, saako laten kahdessa vai viidessä minuutissa ja tulevatko seurueen annokset kerralla vai tipoittain.
[/quote]
Mä en usko että ravintola-asiakas huomaa tuleeko kahvi 2 minuutissa vai 4 minuutissa. Meillä kyllä välillä muutkin työntekijät lorvii ja tekee muita juttuja, vaikka ruuat seisoo tiskillä ja monta kertaa keittiöstä sanottu et ne pitäis viedä... Sit jos mä päätän lähtee viemään, kohta tämä yks ja sama hovimestari keskeyttää minut aina, häpäisee, ottaa ruuat käsistä ja tekee selväks että mä en saa viedä. Etteivät vaan ite päätyis tekemään niitä likasempia hommia, että heille riittäis just muuta tekemistä. :) tämä kuva siitä hommasta tulee!
Ravintola-asiakkaan luulisi myös arvostavan rauhallista ilmapiiriä ja että tarjoilijat ei säntäile sinne sun tänne hermona koko ajan... ? =) itseäni ainakin hermostuttaisi asiakkaana sellainen säntäily mun nokan ohi, jos olen halunnut tulla nauttimaan ruuasta ja rentoutumaan... tollasessa ilmapiirissä ois kovin vaikee rentoutua...
[/quote]
Voit olla ripeä vaikka olisit rauhallinen samalla.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:28"]
Kuulostaa lähinnä siltä, että kehität ongelmia turhasta. Eipä tuo miltään turhalta kuittailulta kuulosta, vaan lähinnä siltä, että tämä hovimestari haluaa asioiden hoituvan ripeästi ja ammattitaitoisesti - mihin ei ehkä usko sinun kykenevän. Työelämässä kun on kaikenlaisia ihmisiä, neuvot pitää osata ottaa vastaan kitisemättä. Myös ne "itsestäänselvät", vaikka kuinka itseä turhauttaisi. Turhankitisijöistä ei kukaan tykkää. Epäasiallisesta käytöksestä saa ja pitää ilmoittaa, mutta tuo ei minusta kuulosta sellaiselta.
[/quote]
No mä todennäkösesti kuitenkin aion keskustella tästä asiasta yhden toisen hovimestarin kanssa, joka on enemmän vastuussa minun työnteostani. :) asiallisesti siis tietysti ja kerron huoleni. Se on vaan kumma juttu kun kaikkien muiden esimiesten kanssa tulen paremmin toimeen, paitsi tämän yhden ihmisen... :') mietin vielä kuitenkin asiaa.
Hitaus on kyllä ravintolassa huono ominaisuus. Pitää pystyä olemaan ripeä ja tehokas. Nythän te käytte niitä tehtäviä koko ajan läpi mitä siellä pitää tehdä. Ehkä se tärkein taito asiakaspalvelun lisäksi on oppia, että mitä juuri nyt kannattaa tehdä.
Ei asiakaspalvelutyössä voi tehdä niin, että olisi yksi lista, josta tehdään tehtävät. Tilanteet muuttuvat asiakkaiden mukaan ja pitää oppia hoksaakaan mikä on tärkein tehtävä juuri sillä hetkellä.
Siis jos tietää mistä aloittaa aloittaa siitä, ja sitä hommaa tehdessä voi katsella uutta hommaa.
Jos vaan tapitetaan paikoillaan öö moilasena varmasti tulee joku sanomaan mitä tehdä.
Ite tehnyt ravintola hommia 10v ja kummasti ne hommat yleensä alkaa astioiden laitolla, paitsi jos tiski on täynnä asiakkaita ryhdyn palvelemaan heitä ja se on ikävä tosiasia että kiireessä "hitaampi" siirtyy "konkareiden" tieltä hanttihommiin.
Jos ei ole kiire silloin voi tehdä rauhassa ja opetella, mutta kiireessä ei ehdi opettaa ja tietämätön on aina vaan edessä ja hidastamaan.
On eri asia toimia ripeästi ja tehokkaasti kuin säntäillä. Asiakas ei arvosta "kiireetöntä" ilmapiiriä, jos se tarkoittaa että tilausta pitää odotella tavallista pidempään.
Kyllä minä muuten huomaan, jos kahvin tulossa kestää.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:53"]
Jos tarjoilija ei osaa tuoda lautasia tarpeeksi kerralla, silloin ruoka ehtii jäähtyä. RAI jos miettii liikaa, asiakas on jo hermostunut. Oot ehkä liian hidastempoinen alalle. Hidas tarjoilija on huono tarjoilija.
[/quote]
Kyllä ja on myös ammattitaitoa osata (ja opetella) kantamaan useita lautasia samaan aikaan. Jos kerta olet opettelemassa alalle niin hyväksy se asia, että sinun TÄYTYY opetella kantamaan lautasia OIKEIN. Kiireessä sillä todellakin on väliä montako annosta viet kerralla pöytään ja pitää myös ajatella pitemmälle. Kun olet 10 vuotta tehnyt ravintolatyötä niin huomaat ettei kroppa enää kestä kuten nuorena, siksi omien askelten säästäminen ja asioiden tekeminen vähemmällä vaivalla on tärkeää.
No se on ihan selvää, että ekat hommat on ravintolassa blokkarihommia. Niissä on se etu, että opit nopeutta ja astioiden käsittelyä. Kyllä pöytään pitää pystyä viedä enemmän kuin kaksi lautasta kerralla, se on ammattitaitoa, jota olet siellä opettelemassa.
Asiakaspalvelussa kaikista tärkeintä on ettei ota itseensä. Asiakaspalvelutyössä pitää varautua siihen, että kuraa tulee niskaan ilman omaa syytä. Siksi on hyvä tottua tulemaan erilaisten ihmisten kanssa toimeen ja säilyttää iloinen asenne, vaikka itse olisikin eri mieltä. Ja kyllä, tämä on osaamiskysymys. Nyt olet hovimestarin kanssa sosiaalisessa tilanteessa ja saat ohjeita, joita ehkä tiedät jo ennestään tai hermostut jos joudut juoksutetukksi. Ammattitaitoa on toimia näissäkin tilanteissa ystävällisesti ja reippaasti.