Kummassa vikaa enemmän: Minussa vai hovimestarissa?
Olen vähän aikaa sitten aloittanut työt ravintolassa. Minulla ei ole alalle koulutusta, mutta pääsin töihin silti. Tulen oikeastaan kaikkien muiden kanssa hyvin toimeen, paitsi yhden meidän hovimestarin. Hän on ihan älytön nipottaja! Mä olen niin kyllästynyt siinä ämmässä KAIKKEEN. Sen ääni ja nipottamiset soi vieläkin mun korvissa, vaikka mulla alko tänään useamman päivän vapaat. Esim. Tänään, kun tulin töihin niin katselin siinä ympärilleni mitä muut tekevät ja pohdin mitä itse voisin alkaa tekemään, niin ei, mä en sekunttiakaan kerenny pohtia niin tämä ämmä huikkaa; " Heidi laitappa tuosta nuo kahvikupit paikoilleen! " ne oli ihan siinä mun nenän edessä, joten olisin kyllä älynnyt alkaa laittamaan niitä paikoilleen ILMAN hänen sanomistakin, koska se on jo tuttua juttua, tiedän minne ne menee ja miten ne laitetaan ja millon pitää laittaa. Mutta halusin rauhassa vain pohtia, olisiko vielä jotain muuta tärkeämpää mitä alkaisin tekemään ensiksi mutta empä saanut. ! Vitutuskäyrä alkoi aamulla nousta jo siinä vaiheessa. :')
Sitten muutenkin tuntuu, että mä en pääse opettelemaan sitä tuolla työpaikalla mitä varten olen sinne tullut! Mun olisi tarkoitus suorittaa myöhemmin oppisopimuksella tarjoilijan ammatti ja olen ollut nyt kuukauden verran töissä, enkä mä ole vieläkään päässyt kunnolla tarjoilemaan, muutamia kertoja vain ja sillonkin on pitänyt toisen tarjoilijan kanssa ruuat viedä.. Eli koko ajan toinen hengittää niskaan, itse en pääse omatoimisesti tekemään asioita vaikka tiettyihin juttuihin mulla olisi jo kykyjä. En tarvitse enää joka asiassa jatkuvaa neuvomista!
Toissapäivänä tosin meni hyvin, vuorossa oli eri hovimestari ja hän ihan kysyi minulta " haluatko sä lähteä viemään noita ruokia pöytiin? " ja minä tietty vastasin " joo :) " ja hyvin osasin homman, katsoin pöytäkartasta numerot ja kaikki ruuat & juomat meni oikeisiin pöytiin! Eikä hän ollut jatkuvasti hengittämässä niskaan tai nipottamassa. Tänään kun mä yritin lähteä itse taas omatoimisesti tarjoilemaan ruokia, niin tämä toinen hovimestari kurvaakin väliin ja tyrmää multa koko homman koska en saa lautasia kuulemma vietyä tarpeeksi kerralla!
Mietin että kumpi tässä ois sit parempi: Se että vie käsissä kaks lautasta kerralla vai se että vie käsissä kaks lautasta kerralla + käsivarsilla kaks ja kun on liikaa lastia ja lautaset myös ehkä vielä tosi kuumia, niin ruuat tippuu käsistä ja leviää siihen lattialle ... ? Kyllä musta on ainakin parempi viedä varmuudella mielummin 2 lautasta, kuin liian monta ja etenkin jos on aloittelija, mut pääsee silti tekee tarjoilutyötä, eikä oo jatkuvasti tiskaamassa vaan.
Musta tuntuu että tämä hovimestari joka oli tänään mun kanssa vuorossa, laittaa mut aina TAHALLAAN pelkkiin tiskaushommiin ... ja muihinkin hanttihommiin. Muut saa hoitaa sit sen mukavemman ja puhtaamman osan, tarjoilun. Vähän aikaa sitten tokas mulle jopa näin törkeästi, kun mulla kerrankin piti kiirettä ja olin päässyt tekemään enemmän muita hommia kuin tiskaamaan, oli pöytien siivoomista ja uudelleen kattamista ja kun hän joutu ite tekemään vain KAKSI PAKKIA tiskiä ja mä oon muuten tehny siel tiskiä kuukauden ajan joka helvetin päivä monta pakkia kun oon ollu duunissa ja sit kuivannu pyyhkeellä niitä astioita, niin kohta tulee valittamista " Heidi, meillä sit kaikki tekee kaikkea... et laitappa tosta nyt uus pakki tiskiä pyörimään " Mä olin ihan silleen mielessäni että: " MITÄ VITTUA!!!! " mä menin niin hämilleni että en saanu ees sanaa suusta ulos ja ajattelin vaan, että onko tuo nyt ees tosissaan... Kun mitään muutahan minä en oo täällä melkeen tehnykkään kun tiskiä ja kuivannu astioita! ja hän kun joutu tekemään vaan kaks pakkia tiskejä, niin jo rupes murmuttamaan ja siellä takahuoneessa seiso hirvee tiskiläjä, siellä ramppaa koko ajan muitakin tarjoilijoita kun ne tuo likasia astioita takahuoneeseen, mutta kukaan muu ei sit viittiny siirtää yhtäkään pakkia koneeseen..................... ! Kaikki näköjään aina olettaa, että minä oon se joka tiskaa. Ja minulla teetetään ne hanttihommat. Ja tämä hovimestari kehtas vielä sanoa, että " MEILLÄ KAIKKI TEKEE SITTEN KAIKKEA " mutta ei näytä olevan näin ... Minä teen meillä huomattavasti enemmän tiskiä mitä muut ja muut tarjoilee huomattavasti enemmän mitä minä ...
Sitten tämä ämmä on puhunu myös minun lahjoista. Viitannu että meillä jokaisella on erilaiset lahjamme tehdä töitä. Eli viittaa sillä ilmeisesti siihen, että minä oon vaan haka tiskaamisessa ja ns. sun muissa hanttihommissa...
Sitten kun en osaa vielä kunnolla erilaisia kahveja tehdä ja tarviisin siinä rutkasti harjoitusta, niin kerran kun yks toinen työntekijä pyysi mua tekemään laten, niin tää hovimestari tulee siihen viereen " ei lähe, ei se osaa.. " Minkä takia pitää tulla tommosta toteamaan siihen ihan mun viereen ja naaman eteen????? Miten se kehtaa???
Ja se muutenkin juoksuttaa minua jatkuvasti, jos alakerrasta pitää hakea jotain, niin se sanoo kerralla vaan yhden asian! sit kun oon tullu ylös ja tuonu sen asian, sanoo seuraavan asian mikä pitäis hakee alakerrasta ... Sit mä sanoin sille siitä että " et niinku voinu kerralla sanoo mitä kaikkea sieltä ois pitäny tuoda??? " niin tällä meni naama vähän semmoseks happamaks ja vastas mulle siihen että " enemmän tekemistä kun joutuu käydä hakemassa asioita monta kertaa " .
Sit jos mä oon hakenu jotain nenäliinoja alakerrasta, niin tämä ämmä toteaa siihen " Hyvä , sä muistit.. =))) "
Kehuu jotenkin teennäisesti yksinkertaisistakin asioista. Tulee sellanen kuva et pitääkö se minua ihmisenäkin yksinkertaisena? Okei, olen hieman hidas oppimaan ja muut joutuu kannattelemaan minua vielä jonkun verran alkuvaiheessa, mutta vaikuttaako tämä homma teidän mielestä sarkastiselta, tahalliselta, vittuilulta ja pitäisikö minun sanoa tästä asiasta toiselle hovimestarille...? Olen ehkä ihmisenä muutenkin sellainen että mun kanssa ei ole aina välttämättä niin helppo tulla toimeen, riippuu asiasta, mielialasta, joten mä tsekkaan myös oman asenteen toki! Mut kyllähän se rupee jurppimaan jos saa tekemisistään kuunnella saarnaamista joka ikinen päivä. Me ollaan otettu jo 3 kertaa sen hovimestarin kanssa suullisesti yhteen. En millään jaksais enää teeskennellä tuon ihmisen kanssa hyvää pataa ja olla iloinen, kun sen tavat/luonne ei tunnu muuttuvan vaikka mä onnistuisin välillä joissakin tehtävissä jopa paremmin, niin sen 'empatia' on vaan hetkellistä. Tuntuu, että siitä mulle saarnaamisesta on tullut enemmän jo kaava, kuin että se olisi poikkeus...
Kommentit (151)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:48"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:39"]Ja sen voin myös sanoa, kun oon tätä ravintolatyötä aikasemmin tehny toisenlaista työtä, niin siellä mä olin sellanen hirveen kiltti ja nöyrä ja sit kun mä annoin simputtaa ihteäni jatkuvasti, mä jäin sen simputuksen jalkoihin ja sen takia, nyttenkin oon päättäny pitää puoleni, ettei mua liikaa alistettas... Niin miten se voi olla väärin??? [/quote] Vanhainkodissa? [/quote] Mistä keksit just tuon vanhainkodin? On olemassa aika monta muutakin työpaikkaa kuin vanhainkoti?? :D [/quote] Siitä että olet samantyylinen kuin yksi joka valitti siitä ettei saanut oukeutua miten haluaa ja joutui vain oaskahommia tekemään.
[/quote]
Oukeutua? oaskahommia? joo-o okei...
En ota kantaa, kun en tiedä tuollasesta jutusta mitään.
[/quote] Sori, oikeinkirjoitus kärsii kun naputtelen kännykällä samalla kun imetän. Väität ettet ole se joka ei ymmärtänyt miten pukeutua töihin ja joka valitti kamalasta työmäörästä? Sul on sit joku kaksossisar jossain =D
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:55"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:47"] Missä ravintolassa hovimestarit tiskaa ja tiskarit tarjoilee? [/quote] Ensinnäkään mä en työkkärin kautta tullut sinne tiskariksi, vaan TARJOILIJAKSI. Virallisesti tiskarit on meillä erikseen, joten tiskarin hommat ei kuulu myöskään mun toimenkuvaan! En aio oppisopimuksella suorittaa tiskarin ammattia, pölvästi. :D [/quote] Eli oot näitä työkkärin työllistettyjä. Ei ihme, että "hovimestari" ei anna sun tehdä juuri mitään [/quote] No miksi ei antais? Jos ihminen on työttömänä, yleensä aina sen on pakko hakeutua työvoimatoimistoon jos meinaa töitä saada... ? :D Huhheijaa ! [/quote] Tiesitkö, että useimmat työpaikat täytetään ihan ilman työvoimatoimiston apua?
[/quote]
En tienny, paitsi sen että jotain suhteita käyttämällä tietysti. Mut sithän koko työkkärin varmaan vois lakkauttaa, turha mesta ! :D
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:10"]
Ai että kokeilet MAISTUUKO työ, no huh huh. Yleensä työkokeilussa selvitetään henkilön soveltuvuutta kyseiseen työhön.
[/quote]
No täytyyhän se eka testata et maistuuko työ, ei sitä kannata lähteä sellasta ammattia opiskelemaan mikä maistuu puulta ja olla 10v kuluttua onneton joka päivä kyrpä otassa väkisin raataja kun ala valinta ei mielyttänytkään. :') hih.
[/quote] Mutta alussa sanoit et tää on sun unelmatyö!
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:47"]
Missä ravintolassa hovimestarit tiskaa ja tiskarit tarjoilee?
[/quote]
Ensinnäkään mä en työkkärin kautta tullut sinne tiskariksi, vaan TARJOILIJAKSI. Virallisesti tiskarit on meillä erikseen, joten tiskarin hommat ei kuulu myöskään mun toimenkuvaan! En aio oppisopimuksella suorittaa tiskarin ammattia, pölvästi. :D
[/quote]
Mutta ethän sinä vielä ole aloittanut oppisopimuskoulutusta?
Ja jos tosiaan olet palkattu tarjoilijaksi (mikä on hyvin erikoista, ottaen huomioon, että tarjoilijoita on koulutettuinakin markkinoilla), siinä tapauksessa sinun kuuluu toki päästä tarjoilemaan. Epäilen tosin vahvasti, että yrität värittää tarinaa omaksi eduksesi ja toimenkuvasi ei ole "tarjoilija".
Enkä edelleenkään usko, että ravintolassa, jossa on hovimestarit ja tiskarit, joutuisi hovimestari tiskaamaan edes sitä kahta pakkia mistä mainitsit.
[/quote]
Et sinä taas oikeen ymmärtänyt... Mut on palkattu tänne tarjoilijaksi sen takia, että saisin kokeilla aluksi edes maistuuko se tarjoilu työ minulle ja haluanko lähteä opiskelemaan oppisopimuksella sitä ammattia !
Ei sillä ole merkitystä nyt tässä olenko aloittanut koulutuksen vai en. Voi jeesus. Huoh.
[/quote]
Palkattu vai otettu työkokeiluun?
En tosin suosittele alaa. Se ei selvästikään sovi sinulle.
[/quote]
Palkattu. Mä kyllä haluaisin tälle alalle koska pidän asiakaspalvelutyöstä, hyvästä musiikista, siitä että ihmiset tulee nauttimaan hyvästä ruuasta ja juomasta = hyvä fiilis myös... :) jne. !
m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/ketju/4396005/onko_leopardi_tuubitopissa_jotain_vikaa_vanhustenhoitoalalla
Tämä ei ole sinun tuotoksesi?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:16"]
Miten ajattelit pärjätä ravintolassa kunsinusta oli liikaa hakea ruokakärryt kahdesti päivässä, hoitaa tiskit aamiaisen, lounaan ja kahvin jälkeen, ja huolehtia pyykeistä?
[/quote]
Mistä hemmetin pyykeistä? ei meillä muuta pyykkiä tule kuin likaset liinat, johon ihmiset pyyhkii suun ja pesula on meillä myöskin erikseen.. Emmä ole koskaan pesulassa työskennellyt.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:13"]
[/quote]
Ensinnäkään mä en työkkärin kautta tullut sinne tiskariksi, vaan TARJOILIJAKSI. Virallisesti tiskarit on meillä erikseen, joten tiskarin hommat ei kuulu myöskään mun toimenkuvaan! En aio oppisopimuksella suorittaa tiskarin ammattia, pölvästi. :D
[/quote]
Ja jos tosiaan olet palkattu tarjoilijaksi (mikä on hyvin erikoista, ottaen huomioon, että tarjoilijoita on koulutettuinakin markkinoilla), siinä tapauksessa sinun kuuluu toki päästä tarjoilemaan. Epäilen tosin vahvasti, että yrität värittää tarinaa omaksi eduksesi ja toimenkuvasi ei ole "tarjoilija".
Enkä edelleenkään usko, että ravintolassa, jossa on hovimestarit ja tiskarit, joutuisi hovimestari tiskaamaan edes sitä kahta pakkia mistä mainitsit.
[/quote]
Et sinä taas oikeen ymmärtänyt... Mut on palkattu tänne tarjoilijaksi sen takia, että saisin kokeilla aluksi edes maistuuko se tarjoilu työ minulle ja haluanko lähteä opiskelemaan oppisopimuksella sitä ammattia !
Ei sillä ole merkitystä nyt tässä olenko aloittanut koulutuksen vai en. Voi jeesus. Huoh.
[/quote]
[/quote]
Palkattu. Mä kyllä haluaisin tälle alalle koska pidän asiakaspalvelutyöstä, hyvästä musiikista, siitä että ihmiset tulee nauttimaan hyvästä ruuasta ja juomasta = hyvä fiilis myös... :) jne. !
[/quote]
Hyvästä musiikista? Kyllä sä tyttöriepu oot väärällä alalla. Et sä kerkeä chillaan musiikin tahdissa
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:59"]
Hovimestarin työnä on saada homma toimimaan sujuvasti. Tarjoilijoilla, kokeilla, tiskareilla ym. On jokaisella oma vastuualueensa. Sinä olet kaikkien käskytettävä ja teet aputöitä. Nöyrä asenne, ripeys ja iloinen mieli ovat valttia. Uusien työntekijöiden perehdyttäminenkin on työtä
[/quote]
Vai että minä olen KAIKKIEN mielitietty ja oikeen käskytettävä? :D mistä sinä tämän repäisit? nautitko käskyttämisestä? Onko ketään ylipäätään pakko käskyttää, kun voi myös nätisti pyytää ...? jne. :)
Minä en ole mikään paskakaivo mihin kaadetaan kaikki paska! vink vink. ;)
[/quote]
Voi rakas lapsi, kun ei ravintolassa ole aikaa ruveta aina nätisti pyytämään, että josko toinen olisi ehtinyt pohtia aikansa ja voisi nyt ystävällisesti laittaa ne nenänsä edessä olevat kahvikupit paikoilleen, jos ei siitä vain ole liikaa vaivaa, kiitoksia.
[/quote]
No empä mä nyt ihan tuotakaan tarkottanu... :) kyllä sinäkin varmaan sen pointin oot ymmärtäny mitä tässä keskustelussa tarkoitin tai sitten et ja sillon ei todellakaan ajatella samalla tavalla. :D sulle ei oo sillon tärkeitä asioita ne, että sinua arvostettaisiin sellasena kun oot ja annat silti parhaimpas panokses työhön, arvostettais myös rauhallisuutta, jos ei oo pakko pitää kiirrettä... Mut joku täti siellä taas satuilee :)
Mä niin toivoin että tää olis jonkun rikkaan edustusvaimon avautuminen. Sori ap, mutta tää tarina oli nyt lievä pettymys.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:08"]
Oot liian hidas noihin hommiin?
[/quote]
Tää työ on mun unelma työtä, mutta totta on se, että tykkään toimia rauhallisesti jos ei ole kiirre. Miksi täytyisi hosua? Hosumalla vaan hommat menee yleensä pilalle. =) ja elämä ei ole minuutista kiinni. Sitten jos on kiirre, tehdään kiireellä töitä. Mutta turhan takia ei kannata itselleen vatsahaavaa hankkia.
[/quote]
Äidinkieltäkin olisi hyvä vielä opiskella jokunen vuosi, kun ei näytä edes perusteet olevan hallussa. Ei jatkoon!
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tervetuloa alalle! Se on hikistä, paskaista, hektistä hommaa, jossa vuorot on pitkiä ja kiitokset harvassa.
Olet saanut työpaikallasi hyvää oppia alan todellisuudesta, ja jos et kestä edes kuukautta, ei sinulla ole oikeasti halua alalle.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:27"] Täälläkin vain kinaat ja olet jatkuvasti puolustuskannalla. Tuolla asenteella et saa töissä kunnioitusta ja luottamusta. Nyt sinulla on kiire kasvaa vähän. Usko, että sinä et vielä tiedä paremmin kuin kollegasi, miten työ tehdään. Kuuntele ja opi. Lopeta ylireagoiminen. (Jos olisit minun alaiseni, en ikävä jatkaisi harjoitteluasi, jos vähänkin tuota täällä näyttämääsi vastahankaan-asennetta vilautat työpaikalla. Työ ei ole vain ammattiniksejä, vaan oikea suhtautuminen on nuorten kohdalla tärkein asia.) [/quote] Enkä mä ole normaalia enempää täällä puolustuskannalla, kerron vaan asioihin oman mielipiteeni, enkä anna kenenkään myöskään painaa ja polkea minua alaspäin jos en näe siihen todellista tarvetta. :) miksi pitäisi alistua ja antaa toisen simputtaa ihteään koko ajan?? Kelle hyvä mieli tulee sellaisesta? Oon täällä keskustelussa kyllä maininnut että haluan kehittyä hyväksi työntekijäksi ja tulla toimeen muiden kanssa, mutta kerta työpaikan yleinenkin toimenkuva on se, että KAIKKI TEKEE KAIKKEA, niin munkin pitäisi sillon enemmän päästä tarjoilemaan! ja jonkun toisen tehdä puolestaan rutkasti enemmän välillä tiskiä! ja sit osat taas voi vaihtua! Onko se liikaa pyydetty? [/quote] On, koska et ole tarjoilija, etkä vielä edes oppisopimuksella.
[/quote]
No hohhoijaa, hirveetä pilkunviilaamista taas yhdestä ammattitutkinnosta. :) ihan niin kun hitsaaja ei vois olla hitsaaja vaikka ois 25v tehny hitsaamistyötä, mut kun ei sil oo ammattitutkintoa... mikä se sellainen ihminen sit on? :D
Ja miten tuo vaikuttaa siihen, jos TYÖPAIKAN YLEINEN ASENNE KUITENKIN ON ETTÄ ' KAIKKI TEKEE KAIKKEA ' ?
Miten se voi olla sillon liikaa pyydetty/vaadittu, jos minä en ole edes tuota sanontaa sinne työpaikalle laatinut? Vaan tämä on ihan hovimestarin suusta kuultua. :) eikö se sanonta pidäkkään sitten paikkaansa, vaan puhuu vain lämpimikseen... !?
[/quote]
Oletko tarjoillut 25 vuotta?
[/quote]
En ole, mutta miten tämäkään liittyi taas tuohon kysymykseeni...? :D et kyennyt siis siihen vastaamaan, heitit vaan typerän kysymyksen takasin päin?
[/quote]
Se liittyy asiaan siten, että pitkä kokemus ja työn kautta saatu ammattitaito riittävät osoittamaan henkilön pätevyyden työhön. Jos tälläiselta kokeneelta ihmiseltä puuttuu tutkinto, hän voi sen suorittaa yksinkertaisella osaamisen näytöllä ilman koulutusta.
Mutta sinulla ei ole kokemusta, ei koulutusta, eikä ammattitaitoa. Ja jo kirjoitustesi perusteella en itsekään päästäisi sinua lähellekkään asiakkaita, ennen kuin osoittaisit asenteesi olevan kohdillaan.
[/quote]
No laitappa se oma asentees myös minua kohtaan kohdilleen ja yritä olla ystävällisempi ja anna toimia omatoimisesti myös, lopeta turhanpäivänen neuvominen. :) Onnistuisko?
[/quote]
Ymmärrätkö, että ravintola ei ole sitä varten, että sinä saat kokeilla, että mikä olisi kivaa? Se on yritys, jonka tarkoitus on tuottaa rahaa. Ei se hovimestaria sinua huvikseen käskytä ja neuvo. Niin kauan sinua kytätään, kunnes luotetaan, että osaat toimia myös omatoimisesti.
[/quote]
Vai että kytätään. :') no kyttäämiseltähän tuo on välillä tuntunutkin ja olen sen myös huomannut. !
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:59"]
Hovimestarin työnä on saada homma toimimaan sujuvasti. Tarjoilijoilla, kokeilla, tiskareilla ym. On jokaisella oma vastuualueensa. Sinä olet kaikkien käskytettävä ja teet aputöitä. Nöyrä asenne, ripeys ja iloinen mieli ovat valttia. Uusien työntekijöiden perehdyttäminenkin on työtä
[/quote]
Vai että minä olen KAIKKIEN mielitietty ja oikeen käskytettävä? :D mistä sinä tämän repäisit? nautitko käskyttämisestä? Onko ketään ylipäätään pakko käskyttää, kun voi myös nätisti pyytää ...? jne. :)
Minä en ole mikään paskakaivo mihin kaadetaan kaikki paska! vink vink. ;)
[/quote]
Voi rakas lapsi, kun ei ravintolassa ole aikaa ruveta aina nätisti pyytämään, että josko toinen olisi ehtinyt pohtia aikansa ja voisi nyt ystävällisesti laittaa ne nenänsä edessä olevat kahvikupit paikoilleen, jos ei siitä vain ole liikaa vaivaa, kiitoksia.
[/quote]
No empä mä nyt ihan tuotakaan tarkottanu... :) kyllä sinäkin varmaan sen pointin oot ymmärtäny mitä tässä keskustelussa tarkoitin tai sitten et ja sillon ei todellakaan ajatella samalla tavalla. :D sulle ei oo sillon tärkeitä asioita ne, että sinua arvostettaisiin sellasena kun oot ja annat silti parhaimpas panokses työhön, arvostettais myös rauhallisuutta, jos ei oo pakko pitää kiirrettä... Mut joku täti siellä taas satuilee :)
[/quote]
Mutta se paras panoksesi ei selvästikään riitä. Ymmärrätkö, että jokainen hetki, jonka vietät rauhallisuuttasi arvostaen maksaa ihan oikeaa rahaa ravintoloitsijalle?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:27"] Täälläkin vain kinaat ja olet jatkuvasti puolustuskannalla. Tuolla asenteella et saa töissä kunnioitusta ja luottamusta. Nyt sinulla on kiire kasvaa vähän. Usko, että sinä et vielä tiedä paremmin kuin kollegasi, miten työ tehdään. Kuuntele ja opi. Lopeta ylireagoiminen. (Jos olisit minun alaiseni, en ikävä jatkaisi harjoitteluasi, jos vähänkin tuota täällä näyttämääsi vastahankaan-asennetta vilautat työpaikalla. Työ ei ole vain ammattiniksejä, vaan oikea suhtautuminen on nuorten kohdalla tärkein asia.) [/quote] Enkä mä ole normaalia enempää täällä puolustuskannalla, kerron vaan asioihin oman mielipiteeni, enkä anna kenenkään myöskään painaa ja polkea minua alaspäin jos en näe siihen todellista tarvetta. :) miksi pitäisi alistua ja antaa toisen simputtaa ihteään koko ajan?? Kelle hyvä mieli tulee sellaisesta? Oon täällä keskustelussa kyllä maininnut että haluan kehittyä hyväksi työntekijäksi ja tulla toimeen muiden kanssa, mutta kerta työpaikan yleinenkin toimenkuva on se, että KAIKKI TEKEE KAIKKEA, niin munkin pitäisi sillon enemmän päästä tarjoilemaan! ja jonkun toisen tehdä puolestaan rutkasti enemmän välillä tiskiä! ja sit osat taas voi vaihtua! Onko se liikaa pyydetty? [/quote] On, koska et ole tarjoilija, etkä vielä edes oppisopimuksella.
[/quote]
No hohhoijaa, hirveetä pilkunviilaamista taas yhdestä ammattitutkinnosta. :) ihan niin kun hitsaaja ei vois olla hitsaaja vaikka ois 25v tehny hitsaamistyötä, mut kun ei sil oo ammattitutkintoa... mikä se sellainen ihminen sit on? :D
Ja miten tuo vaikuttaa siihen, jos TYÖPAIKAN YLEINEN ASENNE KUITENKIN ON ETTÄ ' KAIKKI TEKEE KAIKKEA ' ?
Miten se voi olla sillon liikaa pyydetty/vaadittu, jos minä en ole edes tuota sanontaa sinne työpaikalle laatinut? Vaan tämä on ihan hovimestarin suusta kuultua. :) eikö se sanonta pidäkkään sitten paikkaansa, vaan puhuu vain lämpimikseen... !?
[/quote]
Oletko tarjoillut 25 vuotta?
[/quote]
En ole, mutta miten tämäkään liittyi taas tuohon kysymykseeni...? :D et kyennyt siis siihen vastaamaan, heitit vaan typerän kysymyksen takasin päin?
[/quote]
Se liittyy asiaan siten, että pitkä kokemus ja työn kautta saatu ammattitaito riittävät osoittamaan henkilön pätevyyden työhön. Jos tälläiselta kokeneelta ihmiseltä puuttuu tutkinto, hän voi sen suorittaa yksinkertaisella osaamisen näytöllä ilman koulutusta.
Mutta sinulla ei ole kokemusta, ei koulutusta, eikä ammattitaitoa. Ja jo kirjoitustesi perusteella en itsekään päästäisi sinua lähellekkään asiakkaita, ennen kuin osoittaisit asenteesi olevan kohdillaan.
[/quote]
No laitappa se oma asentees myös minua kohtaan kohdilleen ja yritä olla ystävällisempi ja anna toimia omatoimisesti myös, lopeta turhanpäivänen neuvominen. :) Onnistuisko?
[/quote]
Ymmärrätkö, että ravintola ei ole sitä varten, että sinä saat kokeilla, että mikä olisi kivaa? Se on yritys, jonka tarkoitus on tuottaa rahaa. Ei se hovimestaria sinua huvikseen käskytä ja neuvo. Niin kauan sinua kytätään, kunnes luotetaan, että osaat toimia myös omatoimisesti.
[/quote]
Vai että kytätään. :') no kyttäämiseltähän tuo on välillä tuntunutkin ja olen sen myös huomannut. !
[/quote]
Eikä sitä tee kukaan huvin vuoksi, vaan koska kokevat, että sinua ja tekemisiäsi pitää vahtia.
Taidan olla ainoa nyt tässä ketjussa, joka ymmärtää sun pointin. Kun aloitin omassa työssäni niin oli just tommonen vittumainen pomo mulla. Neuvoi, kuin viisvuotiasta päivänselvissä asioissa, teki toisten silmissä musta idioottia, käskytti... Oli tosi rankkaa, itkeskelin yksin ollessa, paristi otimme suullisesti "yhteen", suhde oli hankala ekan vuoden...VUODEN ajan pomo hengitti mun niskassa, sitten alkoi pikkuhiljaa löysätä...sai uuden käskyteytävän, mä sain vastuuta... Nyt viis vuotta myöhemmin en ole enää töissä tuolla, mutta sain lähtiessä loistavat työtodistukset ja olen kuullut muista paikoista pomon puhuvan minusta pelkkää hyvää. Tässä kävi näin, koska nöyrryin, purin hammasta enkä näyttänyt "asennettani" vaikka sisällä kiehui.
Eli toivotan ap sulle pitkää mieltä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:06"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:48"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:39"]Ja sen voin myös sanoa, kun oon tätä ravintolatyötä aikasemmin tehny toisenlaista työtä, niin siellä mä olin sellanen hirveen kiltti ja nöyrä ja sit kun mä annoin simputtaa ihteäni jatkuvasti, mä jäin sen simputuksen jalkoihin ja sen takia, nyttenkin oon päättäny pitää puoleni, ettei mua liikaa alistettas... Niin miten se voi olla väärin??? [/quote] Vanhainkodissa? [/quote] Mistä keksit just tuon vanhainkodin? On olemassa aika monta muutakin työpaikkaa kuin vanhainkoti?? :D [/quote] Siitä että olet samantyylinen kuin yksi joka valitti siitä ettei saanut oukeutua miten haluaa ja joutui vain oaskahommia tekemään. [/quote] Oukeutua? oaskahommia? joo-o okei... En ota kantaa, kun en tiedä tuollasesta jutusta mitään. [/quote] Sori, oikeinkirjoitus kärsii kun naputtelen kännykällä samalla kun imetän. Väität ettet ole se joka ei ymmärtänyt miten pukeutua töihin ja joka valitti kamalasta työmäörästä? Sul on sit joku kaksossisar jossain =D
[/quote]
Vai että imetät. :) tai sitten sä jurrissa kirjottelet siellä noita ihme viestejäsi, kun torstai ilta alkanut ja viikonloppua kohti mennään... Epäilenpä näin. Mulla ei ole ikinä ollut ongelmia käyttää työasuja, enkä ole valittanut koskaan työmäärästä. Tässäkin valitan siitä, että kerta hovimestari on sanonut että kaikki tekee kaikkea ja mun pitäisi myös päästä tekemään tarjoilutyötä, niin mut onkin suurimmaksi osaksi laitettu tiskaamaan, mikä taas yhtään ei selvennä sitä, haluanko lähteä oppisopimuksella opiskelemaan tätä ammattia. Ehkä humalassa pystyt tajuamaan tämän?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:42"]
Taidan olla ainoa nyt tässä ketjussa, joka ymmärtää sun pointin. Kun aloitin omassa työssäni niin oli just tommonen vittumainen pomo mulla. Neuvoi, kuin viisvuotiasta päivänselvissä asioissa, teki toisten silmissä musta idioottia, käskytti... Oli tosi rankkaa, itkeskelin yksin ollessa, paristi otimme suullisesti "yhteen", suhde oli hankala ekan vuoden...VUODEN ajan pomo hengitti mun niskassa, sitten alkoi pikkuhiljaa löysätä...sai uuden käskyteytävän, mä sain vastuuta... Nyt viis vuotta myöhemmin en ole enää töissä tuolla, mutta sain lähtiessä loistavat työtodistukset ja olen kuullut muista paikoista pomon puhuvan minusta pelkkää hyvää. Tässä kävi näin, koska nöyrryin, purin hammasta enkä näyttänyt "asennettani" vaikka sisällä kiehui. Eli toivotan ap sulle pitkää mieltä.
[/quote]
Selviskö syy ikinä tuohon miksi kohteli sua noin paskamaisesti pitkään? =D mut harvassa näyttää olevan ymmärtäjät, mut mä uskon johtuvan sen vain täällä siitä et oli aihe kuin aihe, niin aina on jotain ihmistä kiva lytätä... :) näinhän se vähän menee täällä sairaassa maailmassa!
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:10"] Ai että kokeilet MAISTUUKO työ, no huh huh. Yleensä työkokeilussa selvitetään henkilön soveltuvuutta kyseiseen työhön. [/quote] No täytyyhän se eka testata et maistuuko työ, ei sitä kannata lähteä sellasta ammattia opiskelemaan mikä maistuu puulta ja olla 10v kuluttua onneton joka päivä kyrpä otassa väkisin raataja kun ala valinta ei mielyttänytkään. :') hih. [/quote] Mutta alussa sanoit et tää on sun unelmatyö!
[/quote]
Se onkin, välillä on ihan kivaa, mut sit kun on tuo yks simputtaja siel paikalla niin se kivuus laskee pakostikkin.. :( jos mua kohdeltaisiin tasavertaisesti kuten muitakin, voisi olla kivempaa. Minusta se on ottanu sellasen silmätikun.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:31"]
m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/ketju/4396005/onko_leopardi_tuubitopissa_jotain_vikaa_vanhustenhoitoalalla Tämä ei ole sinun tuotoksesi?
[/quote]
No voi hyvä jumala. Ei ole ei. =)
Kannattaskohan sinunkin keksiä terveempää tekemistä?
Ai että kokeilet MAISTUUKO työ, no huh huh. Yleensä työkokeilussa selvitetään henkilön soveltuvuutta kyseiseen työhön.
[/quote]
No täytyyhän se eka testata et maistuuko työ, ei sitä kannata lähteä sellasta ammattia opiskelemaan mikä maistuu puulta ja olla 10v kuluttua onneton joka päivä kyrpä otassa väkisin raataja kun ala valinta ei mielyttänytkään. :') hih.