Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ruoan hinta­ralli kiihtyy – ”Nousu voi olla jo 10–15 prosentin luokkaa”" Milloin oikein puututaan alhaisiin tukiin? Miten työtön enää kohta ostaa ruokaa?

Vierailija
31.03.2022 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008716236.html

Juuri kävin kaupassa, ja ei enää näin loppukuusta ollut varaa ostaa kuin halvinta puuroa jotta selviän seuraavaan toimeentulotukeen ensi kuun alussa.

Jos tämä ruoka vielä tästä kallistuu, niin en oikeasti tiedä mitä teen...Pakko varmaan alkaa varastamaan ruokaa.

Miksi esim. perustoimeentulotuki nousee 1% samassa ajassa kun eläminen kallistuu 15%??
Kysynpähän vain.

Tuet olivat jo aiemmin liian alhaisella tasolla (suomi saanut noottia EU:Lta USEIN)
JA NYT ELÄMINEN MUUTTUU KESTÄMÄTTÖMÄN KALLIIKSI.

TUET NOUSUUN JA ÄKKIÄ

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ruuan hintaa pitäisi nostaa reilusti. Kansa lihoo!! Oletteko katsonut muita ihmisiä?? Ihan hirveitä plösöjä. Jos söisivät puolet vähemmän niin rahaakin menisi vähemmön.

Se on ihan totta, että ihmiset ylikuluttaa ruokaa. Joka aterialla pitää olla seitsemää eri sorttia, välipalat, juomat, napostelut, jne…

Vierailija
22/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän ap "ruoakseen ostaa," jollei tuet tässä vaiheessa ruokaan riitä. Ei minulla ole ollut ongelmaa, mutta haalinkin jonkin verran noita punalappuisia, että voisin silloin tällöin myös alkoholia nauttia. Juu, on minullakin tili tyhjänä välillä, mutta se on oma valinta ainakin toistaiseksi. Tänään syön hernekeittoa pitkästä aikaa ja kyllä maistuu. 😎👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No haloo, mä saan pelkän työmarkkinatuen ja puoliso on pienipalkkainen. Kyllä meillä muillakin kiristetään vyötä, et ole ainoa.

Olisiko kannattanut koulussa katsoa sinne taululle sen sijaan että piirtelit sydämiä ja sen luokan pahispojan nimeä matikanvihkoon?

Vierailija
24/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tuet maksettaisiin meidän töissäkäyvien veroista, meidän jotka jo muutenkin maksamme 100% tuilla elävien elämisen. Tiukkaa se töissä käydessäkin tekee, mutta en halua tukia kotona olijoille maksaa enää yhtään enempää.

Suomen sosiaaliturvalla kyllä elää, ei samaa elintasoa kuin keskituloiset, mutta ei kuulukaan.

Tämäkin sama vastaus tuli myös eilen.

VIhatkaa työttömiä-teema jatkuu

Pitääkö täällä joka päivä notkua?

Vierailija
25/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintahaarukka on kaupoissa suuri ja jokaiselle kukkarolle on omansa, esim pirkka, jne…kannattaa nyt vähän tarkastella sitä omaa kulutustottumusta, jos ruoka alkaa olemaan joku kynnyskysymys tulla toimeen. Ruoka on polttoainetta, ei elämän sisältö. Keskituloisena omassa kauppalistassani on vain noin 12 tuotetta ollut viimeiset 10 vuotta ja olen edelleen hengissä.

Vierailija
26/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sun rahat menee jos voit ostaa vain halvinta puuroa?

Mä kävin myös kaupassa enkä edes katsonut paljon maksoivat, kärry oli täynnä.

T. Pitkäaikaistyötön

Vierailija
27/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain kumman syystä puurot, sosekeitot tai juurekset eivät pidä köyhää hengissä, mutta rikkaan pitävät hyvinkin - ja lisäksi hoikkana. 

Perheemme vuositulot ovat noin 130k€ vuodessa (brutto) ja olemme lapseton pariskunta, joten pidän meitä ihan ok:sti toimeen tulevia. Silti syömme säännöllisesti (useamman kerran viikossa, monesti useamman päivän myös putkeen) pinaattikeittoa kananmunilla, hernekeittoa porkkanoilla, sosekeittoja tofulla, makaronilaatikkoa sekä ohrapuuroa itse kerätyillä marjoilla ihan lounaanana ja päivällisenä. Silti jaksamme käydä töissä 5 päivänä viikossa, urheilla useana iltana tehokkaasti emmekä ole yli- tai alipainoisia.  Valmistamme myös usein ruuat itse isompana satsina usealle päivälle, jolloin niistä saa määräetua sekä itse valmistaen on halvempaa. Vaatii toki vähän enemmän työtä. 

Mutta tähänhän on varmaan silti 10 eri syytä miksei tällainen sovi vähävaraiselle - en vain rikkaana lellip*rseenä niitä ymmärrä. 

Vierailija
28/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljaan ja tupakkaan silti monella riittää rahat mutta muka ruokaan ei....

Vierailija
29/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ruuan hintaa pitäisi nostaa reilusti. Kansa lihoo!! Oletteko katsonut muita ihmisiä?? Ihan hirveitä plösöjä. Jos söisivät puolet vähemmän niin rahaakin menisi vähemmön.

Voi mitä tyhmyyttä.

Ruoan hinta voi nousta, mutta epäterveellisen ruoan hinta ei koskaan siinä suhteessa kuin tuoreen, terveellisen, puhtaan ruoan.

Lihavuus on ollut jo pitkään nimenomaan köyhien ongelma, sillä epäterveellinen ruoka on halpaa - ja aina kun ruoan hinta nousee, se näkyy eniten nimenomaan terveellisen ruoan hinnoissa eli köyhät lihoo vain lisää.

Euron pitsalla saa kilon porkkanoita joten älä valehtele.

Olen eri, eikä minulla ole edes rahahuolia, mutta ainakin meillä kilo porkkanoita maksaa enemmän kuin euron pitsa. 

Vierailija
30/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hintahaarukka on kaupoissa suuri ja jokaiselle kukkarolle on omansa, esim pirkka, jne…kannattaa nyt vähän tarkastella sitä omaa kulutustottumusta, jos ruoka alkaa olemaan joku kynnyskysymys tulla toimeen. Ruoka on polttoainetta, ei elämän sisältö. Keskituloisena omassa kauppalistassani on vain noin 12 tuotetta ollut viimeiset 10 vuotta ja olen edelleen hengissä.

Miksi näin? Tuohan on aivan turhaa. leikitkö jotain marttyyriä vai larppaatko pula-aikaa? Samalla summalla saisit paljon vaihteluakin, kyllä sitä valikoimaa kaupassa sen verran on. Ja keskituloisena voisit ostaa myös joskus muutakin kuin vain sitä halvinta. Omituisen ilotonta elämää, kun kaikessa aina haetaan jotain vaatimatonta ja yksitoikkoista.

Vierailija
31/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla on ainakin riittänyt raha ruokaan ja muuhunkin tällä 540€ budjetilla. Maksujen jälkeen tuosta summasta jääpi rahaa käyttöön noin 420€ enkä ehdi kuluttaa kuin 150€ tuosta mikä tarkoittaa että säästöön jää pakostakin rahaa.

Kannattaa lopettaa alkoholin käyttö ja tupakointi.

Vierailija
32/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tuet maksettaisiin meidän töissäkäyvien veroista, meidän jotka jo muutenkin maksamme 100% tuilla elävien elämisen. Tiukkaa se töissä käydessäkin tekee, mutta en halua tukia kotona olijoille maksaa enää yhtään enempää.

Suomen sosiaaliturvalla kyllä elää, ei samaa elintasoa kuin keskituloiset, mutta ei kuulukaan.

Onko se mun, työttömän syytä, että sinä et ole ymmärtänyt hukkuneesi kapitalismin oravanpyörään? Mä saan kelalta tukia 1350e/kk kaiken kaikkiaan. Sit maksan vuokran 740e, elämiseen jää noin 500 laskujen jälkeen. Sillä ainoastaan selviää, joten otin nettiduunin missä palkka menee mun skrill tilille mihin mulla on heidän sirullinen pankkikortti ja se palkka on 1200e/kk mistä en maksa yhtään mitään veroa minnekkään. Verottaja ja Kela tädit kun eivät pääse katsomaan ulkomaisten nettipankkien tilejä. Joten mulla 2550e/kk nettotulot vaikka oon virallisesti työtön. 

Sut pitäis heittää linnaan. Kai tiedät, että olet rikollinen?

Vierailija
33/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaljaan ja tupakkaan silti monella riittää rahat mutta muka ruokaan ei....

Kaljaa, tupakkaa ja eineksiä. Köyhyys periytyy, eikä vanhemmilla ole sen kaljan kittaamisen ohella ollut sitä aikaa opettaa kokkaamista, rahan käyttöä, jne…

Vierailija
34/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnan ja valtion palveluksessa olevat ne vasta ovatkin kunnon sosiaalipummeja niitten kalliit palkat maksavat tuotavaa vietuloja tuovat työntekijät!

Vierailija
35/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla on ainakin riittänyt raha ruokaan ja muuhunkin tällä 540€ budjetilla. Maksujen jälkeen tuosta summasta jääpi rahaa käyttöön noin 420€ enkä ehdi kuluttaa kuin 150€ tuosta mikä tarkoittaa että säästöön jää pakostakin rahaa.

Ja turhan päiväisen moskan tunkeminen sinne suuhun.

Vierailija
36/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi mitä tyhmyyttä.

Ruoan hinta voi nousta, mutta epäterveellisen ruoan hinta ei koskaan siinä suhteessa kuin tuoreen, terveellisen, puhtaan ruoan.

Lihavuus on ollut jo pitkään nimenomaan köyhien ongelma, sillä epäterveellinen ruoka on halpaa - ja aina kun ruoan hinta nousee, se näkyy eniten nimenomaan terveellisen ruoan hinnoissa eli köyhät lihoo vain lisää.

Euron pitsalla saa kilon porkkanoita joten älä valehtele.

Olen eri, eikä minulla ole edes rahahuolia, mutta ainakin meillä kilo porkkanoita maksaa enemmän kuin euron pitsa. 

Ostin eilen Lidlistä kilon kotimaisia porkkanoita 0,89€ ja cittarissakin ovat normaalisti 1,29€.

Vierailija
37/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja turhan päiväisen moskan tunkeminen sinne suuhun.

Einekset varsinkin ovat ravinneköyhää moskaa ja kilohinnaltaan kalliimpia kuin normaalit sapuskat.

Vierailija
38/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näin? Tuohan on aivan turhaa. leikitkö jotain marttyyriä vai larppaatko pula-aikaa? Samalla summalla saisit paljon vaihteluakin, kyllä sitä valikoimaa kaupassa sen verran on. Ja keskituloisena voisit ostaa myös joskus muutakin kuin vain sitä halvinta. Omituisen ilotonta elämää, kun kaikessa aina haetaan jotain vaatimatonta ja yksitoikkoista.

Suolistosairaus.

Ps. En kertonut ostavani halvinta.

Vierailija
39/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolistosairaus.

Ps. En kertonut ostavani halvinta.

Ok, sitten ymmärrän paremmin. Tottakai sairaudesta johtuvat rajoitteet ovatkin ihan eri, kun on pakkotilanne. Voi kuitenkin olla vähän eri, jos pakkotilanne johtuu rahan vähyydestä, jolloin ei voi ostaa edes omalle keholle parhaiten sopivaa "polttoainetta", ja sen vuoksi en ehkä juuri tällaiseen ketjuun alkaisi jakaa tuollaisia ohjeita. Itse tunnen yhden sellaisen, jolla on suolistosairaus, ja valitettavasti samaan aikaan myös köyhyyttä, ja hän ainakin joutuu aika usein syömään sellaista ravintoa, mikä ei ole hyväksi hänen suolistonsa tasapainolle.

Vierailija
40/48 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei minulla ainakaan ole varaa maksaa yhtään enempää veroja muitten elättämiseksi, kun kaikki on kallistunut niin paljon. Tienaan vähemmän kuin keskiverto "palkkakuopassa" oleva sairaanhoitaja ja siitä huolimatta maksan kaikesta mahdollisesta (terveydenhuolto, lasten päivähoito ja harrastukset jne) kalleimman taksan mukaan, lisäksi käydäkseni töissä on pakko ajaa autolla useampi kymmenen kilometriä päivässä. Ei ole varaa sähköautoon, joten on ajettava sairaan kalliilla dieselillä (vielä vuosi sitten se oli järkevä vaihtoehto näillä kilometreillä, ei enää) ja tosiaan alkaa olla taloudellinen pelivara aika vähissä.