Mistä kaikki saavat päähänsä hoitajien "3200e" palkan
Itse tässä 7v töissä olleena hoitajana olen työskennellyt sekä poleilla, että terveyskeksuksissa. Tällä hetkellä perus vuodeosastolla töissä. En ole IKINÄ törmännyt kollegaan joka tienaisi JOKA kuukausi työuran putkeen 3000e.
Niitä yksittäisiä on tulltu vastaan, yleensä juuri perheettömiä vanhempia hoitajia, jotka yhden huonon kuun aikana ottavat kaikki ylityöt, vapaat vklp vuorot, juhlapyhät ja yövuorot, ja sillä saavat juuri sen yhden helmikuun palkkanauhan yli 3000e.
Vihaan yli kaiken sitä, kuinka kaikissa Ylen, Iltalehden yms. uutisissa aina komeilee se yksi hoitaja joka tienaakaikista eniten, ja jonka ovat etsimällä etsineet käsiinsä, jotta saataisiin epärealistinen kuva hoitajien palkoista.
Ihmiset hyvät, ne ovat edelleen sen 2400e, eivätkä nouse kuin kymmenien vuosien kokemuslisillä.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Minun peruspalkka on 2137 e. Mutta saan kyllä kuukausituloni korkeammalle. Tänään palkkanauha 4000e. Öitä, ylitunteja, keikkaa, viikonloppuja. Kuukauden aikana pidin 3 vapaapäivää.
Ja tätä jotkut kadehtii
Jos tietäisit, mitä on olla pitkäaikaistyötön, ymmärtäisit hyvin kateuden 4000 euron palkkaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun peruspalkka on 2137 e. Mutta saan kyllä kuukausituloni korkeammalle. Tänään palkkanauha 4000e. Öitä, ylitunteja, keikkaa, viikonloppuja. Kuukauden aikana pidin 3 vapaapäivää.
Ja tätä jotkut kadehtii
Moi, yrittäjä tässä. Olen viimeksi ”pitänyt lomaa” lukiossa, kuukauden kesällä.
Työskentelen hyvin kilpaillulla ja suhdanneherkällä, osaamiseen perustuvalla alalla. Työllistän säännöllisesti pieniä ja isompia tiimejä erilaisiin projekteihin.
Parhaimmillaan rahaa voi tulla ~20000e/kk, mikäli kuukausipalkkaan pitäisi suhteuttaa. Huonoimmillaan voi mennä kaksi vuotta ilman tuloja, tällöin turvaudutaan säästöihin.
—> alani on hieman ”kutsumustyyppinen”, eli esim insinöörinä (johon minulla on myös koulutus), tienaisin paremmalla panos-tuotto -suhteella säännöllisemmin.
”Yövuorot” saattavat tarkoittaa minulle esim viikkoa, jolloin en voi ”budjetoida” nukkumiseen kahta tuntia enempää vuorokaudessa. Tämän lisäksi olen vastuussa suoraan asiakkaani johdolle. Ts. ”lähiesimieheni” voi olla esim kv-pörssiyrityksen ensimmäinen upseeri. Tahtoo sanoa, kyyti on tarvittaessa kylmää, molempiin suuntiin.
—> Tämä selitys hieman avaamaan sitä, mitä isompien rahojen eteen tulee tehdä, huom. minä en ole poikkeus, vaan sääntö: Nuo ylläolevat erilaisine variaatioineen ovat lähtövaatimuksia ”pelikentälle pääsyyn”. Työn määrällä, vastuulla tai vaativuudella elvistely/palkkavaatimusten perustelu on toisin sanoen melko paksua hoitajalta (ja oikeastaan keneltä tahansa, myös itseltäni: raha vastaa jotakin tuotettua hyötyä).
Huono johtaminen ja työkulttuuri ovat varmasti ongelmia. Omasta puolestani olen kallistumassa ajattelemaan niin, että hoitajissa itsessään SAATTAAPI olla jotakin muutoksen varaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Ja tätä jotkut kadehtii
Teet laittomasti työlain salliman maksimimäärän yli töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tätä jotkut kadehtiiJos tietäisit, mitä on olla pitkäaikaistyötön, ymmärtäisit hyvin kateuden 4000 euron palkkaa kohtaan.
Juu, työmarkkinatukea saavan netto on noin 500e/kk. Työtönkin maksaa tuestaan verot, joka on 20% bruttosummasta.
Sairaanhoitaja päivätyössä 2500 e/kk, insinööri päivätyö 3500-4000 e/kk. SH vuorotyössä 3200 e/kk, insinööri vuorotyössä 4500-6000 e/kk. On siin eroa…
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja päivätyössä 2500 e/kk, insinööri päivätyö 3500-4000 e/kk. SH vuorotyössä 3200 e/kk, insinööri vuorotyössä 4500-6000 e/kk. On siin eroa…
Insinööriä tulisi verrata lääkäriin. Nuo palkat ovat kuoppatasoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja ja palkkani on 2200€ bruttona, kun teen kolmivuorotyötä. Veroprosentti nousi nyt 24, kun viime vuoden 22,5% tuli 1000€ mätkyt.
Taisi olla 3200 eikä 2200 bruttona?
Voi varastomieskin tienata 3500€/kk. Kunhan on joka sunnuntai töissä, iltaisin tai öisin, pakkasvarastolla ja helvetisti ylitöitä siihen päälle. Tai rekkakuski joka ajaa 60-70 tuntia joka viikko. Anyway. Ongelma taitaa olla ettei hoitajia saada houkuteltua alalle tarpeeksi nyt kun väestö ikääntyy ja samalla hoitajien tarve lisääntyy. Hoitajilla on nyt neuvotteluvaltti ja tietenkin he käyttävät sen hyväkseen, täysin samanlailla toimii työnantajapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Ei teidän palkkojen tarvitse nousta. Alhainen koulutustaso joten palkka sen mukaan. Luuletteko tosiaan että teidän pitäisi saada jotain 5000e palkkoja. :D
Koulutustasosta puheen ollen: opettele sinä edes suomen kieli.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja ja palkkani on 2200€ bruttona, kun teen kolmivuorotyötä. Veroprosentti nousi nyt 24, kun viime vuoden 22,5% tuli 1000€ mätkyt.
Menikö sulla brutto ja netto sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööriä verrataan sairaanhoitajaan, samantasoinen koulutus ja aika yhtä vaativat hommat. Toki insinöörillä on mahdollisuus nousta johtaja tasolle, jolloin vertaudutaan lääkäriin. Tällöin yleensä vaaditaan lisäkoulutusta kauppiksen puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinöörihän on AMK koulutus siinä missä sairaanhoitajakin. Oma peruspalkka päivätyössä AMK koulutettuna tradenomina It-alan myyntihommissa on ~4300€ mihin sitten tulee bonukset, työsuhde-edut ja mahdolliset ylityöt päälle. Kokonaisansio taitaa olla n. 6000€/kk tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan päivätyö taitaa vaan olla noin 36 tuntia, insinööri tekee keskimäärin (palkattomat ylityöt mukaan lukien) noin 42-45 tuntia viikossa ja lisäksi vastaa viesteihin vapaa-ajalla. Sairaanhoitajalla julkisella puolella lomat 6-8 viikkoa, insinöörillä 5. Sairaanhoitajalla eläkevirka, insinöörillä YT neuvottelut tyylillisesti kerran vuodessa jolloin aina on pää pölkyllä.
Oletteko myös valmiit tekemään pidempää päivää vähemmillä lomilla ja vuosittaisella irtisanomisuhalla, sekä vastailemaan työpuheluihin ja posteihin vapaa-ajalla ja lomilla sen vaaditun isomman palkan eteen? Vai kelpaako taas vain rusinat pullista?
Oikeastaan insinööreille pitäisi maksaa vähemmän, koska heitä on kyllä kortistossa työttöminä haluamassa töihin toisin kuin sairaanhoitajia
Olin logistiikka-alalla 27v. Nyt eläkkeellä. Raskasta sekin oli, muttei työni varassa ollutkaan kenenkään henki, vaan kännykän osat ja muut siihen kuuluvat härpäkkeet. Viime vuonna jäin eläkkeelle ja viimeinen palkkani oli 2800€/kk:ssa. Tein 10 viimeistä vuotta pelkkää päivävuoroa, ennen sitä keskeytymätöntä kolmivuoroa.
Et siihen nähden ettei varastohommiin tarvita minkäänlaista koulutusta, on palkkamme hyvä. Sairaanhoitajilla sama palkka kuin AKT:n TES:n mukaan 1 vuoden työntekijöillä. En ihmettele, et meidän firmaankin tuli sakkia sosiaalialalta.
Leikilläni olenkin sanonut, että Tehyn ja AKT:n pitäisi yhdistyä, niin sit voisi jotain palkkarintamalla ja työehdoissa tapahtua, ei ennen. Tsemppiä hoitoalalle, olette korotuksenne ansainneet!
Vierailija kirjoitti:
Peruspalkan korottaminen vain muutamalla satasella houkuttelisi enemmän hoitajia alalle ja PYSYMÄÄN alalla. Tällähän hetkellä ongelma ei ole se etteikö opikselijoita olisi vaan että heidät saataisiin pysymään alalla kolmea vuotta pidempää.
Opiskelijat uuvutetaan jo opintovuosina ihan loppuun keikkatyöllä. Sen jälkeen heidät heitetään täyskaaokseen, jossa he joutuvat kantamaan järkyttävän vastuun vastavalmistuneina ja joutuvat ohjaamaan sijaisia kuukauden töissä olon jälkeen ilman perehdytystä.
Hoitajia tarvitaan enemmän ja sillä se. Ratkaisu ei ole filippiiniläiset, sillä en usko monenkaan suomalaisen Esko 58v:n kykenevän puhumaan munuaisten vajaatoiminnasta englanniksi.
Ei se muutama satanen tuohon kyllä oikeasti auta. Tuki ja perehdytysohjelma auttaa. Terveisiä sosiaalityöstä jossa palkkojen nostaminen ei ole tilannetta auttanut. Ei sitä uupumusta rahalla hoideta vaikka niin saattaisi luulla. Sanotaanko näin, että mikään rahamäärä ei korvaa terveyttä ja mielenterveyttä. Sama lääkäreilläkin, joita ei saada julkiselle. Ei rahan vuoksi, vaan työmäärän kestämättömyyden. Pari vuotta jaksaa tappotahtia ja sitten säästöjen turvin saikulla pari vuotta jos työkuntoiseksi tokenee. Alanvaihto tai puolityökuntoisuus edessä. Ja nyt puhutaan siis paljon pidemmistä koulutuksista joihin on panostettu aikaa ja vaivaa.
Työelämän kaoottisuus, organisoimattomuus, huono johtaminen ja tehostaminen on se ongelma. Niin monella alalla. Ihmiset ei jaksa. Palkkapuhe on vain sellaista toiveajattelua, että sitten kaikki on paremmin. Ei auta. Ellei ole tosi helppo, hyvin johdettu työ. Sitten se ei varmaan haittaakaan. Mutta työelämä on uudistettava muuten, se on se lähtökohta. Eipä ole liitoillakaan tähän oikein keinoja, joten tyytymättömyyttä kanavoidaan johonkin prosenteista vääntämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki täällä huutavat palkkatasosta ja tilastoista, mutta jutun poinnti meni aivan yli hilseen.
Kyllä, hoitaja voi tienata sen 3000e MUTTA se raha tulee nimenomaa ylitöistä, viikonlopuista, pyhistä (joulu, juhannus, vappu töissä), toisissa talossa keikkailemisesta, öiden tekemisestä ja joka ikinen viikko vähintään kolme kertaa ylitöihin jäämisestä. Se raha vaihdetaan niihin vapaapäiviin, joita kuukauden jälkeen jää käteen vain se kaksi. Se raha vaihdetaan lomiin, joiden aikana osastolta ollessa kesälomalla tehdään keikkaa vanhainkodissa. Se raha vaihdetaan iltoihin, jolloin voisi olla kotona ottamassa lapset koulusta vastaan, mutta ollaankin ylitöissä.
Sen ei pitäisi mennä niin. Monilla muulla aloilla se ei mene niin.
Itse olet ammattisi valinnut! Minä valitsin toisenlaisen työn, tuntipalkka 1,79€. Ja kyllä, teen töitä vieraalle 24/7.
Laskekaas se palkka vuosiansio/12
Suomessa naureskellaan muille mailla kun on 13 kuukausi palkkaa vuodessa, mutta tilanne aika sama Suomessakin, jos täydet lomat.
Älkää verratko nettoja vaan bruttoja. Nettoihin vaikuttaa niin moni asia. Kannattaa myös oikeasti selvittä mistä kaikesta saa vähennyksiä ettei jää käyttämättä.
Sitten taas muistettaan mitä keskiarvo tarkoittaa ja seuraavaksi se, että näissä keskusteluissa ani harvoin ne, joilla yli keskiarvon avaa suutaan.
Ne vain myhäilee tyytyväisenä. Aino on niitä joilla keskiarvoa vähemmän palkka.
Kaikki täällä huutavat palkkatasosta ja tilastoista, mutta jutun poinnti meni aivan yli hilseen.
Kyllä, hoitaja voi tienata sen 3000e MUTTA se raha tulee nimenomaa ylitöistä, viikonlopuista, pyhistä (joulu, juhannus, vappu töissä), toisissa talossa keikkailemisesta, öiden tekemisestä ja joka ikinen viikko vähintään kolme kertaa ylitöihin jäämisestä. Se raha vaihdetaan niihin vapaapäiviin, joita kuukauden jälkeen jää käteen vain se kaksi. Se raha vaihdetaan lomiin, joiden aikana osastolta ollessa kesälomalla tehdään keikkaa vanhainkodissa. Se raha vaihdetaan iltoihin, jolloin voisi olla kotona ottamassa lapset koulusta vastaan, mutta ollaankin ylitöissä.
Sen ei pitäisi mennä niin. Monilla muulla aloilla se ei mene niin.