Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit jotka ryyppäävät

Vierailija
17.09.2015 |

Kyse nyt näistä pienien vauvojen äideistä. Taustatietona että olen itsekin nuori (22-vuotias) 10-kuisen vauvan äiti. Miehen kanssa ollaan jätetty kolme kertaa vauva isovanhemmille hoitoon kun ollaan käyty elokuvissa, kukin hoidossaolo kestänyt siis parisen tuntia.

Mua järkyttääkin nämä jotka käyvät joka viikko tai vähintään joka toinen viikko bilettämässä. Äskenkin eksyin tutkailemaan erään kolmen kuukauden vanhan vauvan äidin instagram-kuvia ja sieltä löytyi kuusi (oletettavasti eri reissuilta) biletyskuvaa. Joo, lapsella on isäkin mutta silti ihmetyttää että miksi hankkia lapsi jos vielä mieli halajaa baareihin. Yhtälailla mua ihmetyttää kyllä isätkin jotka tuota tahtia käyvät baareissa.

Eikä tämä ole mikään yksittäistapaus. Tiedän ehkä kymmenen itseni kanssa samanikäistä äitiä joista (itseni lisäksi) ainoastaan yksi on sitoutunut olemaan vauvan kanssa kotona eikä ravaamaan baareissa. En tiedä, ehkä tämä on sitten tätä nykyaikaa. Yritän olla tuomitsematta mutta pakostikin vähän tulee tuomittua.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerkesin jo vähän huolestua että onko musta tullut ihan kukkahattutäti mutta nyt ketjuun onkin tullut munlaisia vastauksia. Jes, onneksi ihan kaikki muutkaan kuin minä ei ole kerenneet "nykyaikaistua".

-ap

Vierailija
22/36 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en purnaa keskustelusta, mutta onko pakko puhua "nykyaikaistumisesta" tällaisissa asioissa?? Siis sinä olet parikymppinen ihminen, etkös ihan itsekin ole nykyaikainen? Miksi baarissakäynti vauva-aikana on nykyaikaistumista? Minäkin elän nykyajalla eikä yksikään minun kavereistani ole tuota harrastanut. Voi sitä asioita ihmetellä (ja paheksua) ilman nykyajan parjaamistakin. Jos tuossa jotain "nykyaikaista" on niin, ehkä naisetkin ovat alkaneet käydä siellä baareissa kun voivat jos miehetkin hoitavat lasta. Mutta en nyt lähtisi tälle "nykyajan äidit juoksevat baarissa kun lapsi on 3 kk"-linjalle. Omasta kaveripiiristä voi toki puhua ja olla  mitä mieltä haluaa.

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:24"]

Mä kerkesin jo vähän huolestua että onko musta tullut ihan kukkahattutäti mutta nyt ketjuun onkin tullut munlaisia vastauksia. Jes, onneksi ihan kaikki muutkaan kuin minä ei ole kerenneet "nykyaikaistua". -ap

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No te paheksutte jotain mistä vauvalle ei ole mitään haittaa, vain sen takia että teidän mielestä äidin pitää olla tietynlainen, käyttäytyä tietyllä lailla ja olla kiinnostunut vain tietynlaisista asioista. Enemmän tuo kertoo teistä kuin niistä paheksumistanne äideistä.

Itsellänikin oli esikoisen syntymän jälkeen tuollainen kausi, että tuntui että itseä pitää jotenkin muuttaa ollakseen kelvollinen äiti. Kaikenlaista todistelua kestovaipoista, imetyksestä, itsetehdyistä soseista ja myös vapaa-ajan vietosta. Pukeutumistakin taisin miettiä tuota kautta. Oli jotenkin helpottavaa kun palautui omaksi itseksi parin vuoden jälkeen. Jotenkin noita paineita siitä miten äitiys pitäisi suorittaa oikein imee itseensä tuossa vaiheessa, ja siksi en tykkää tällaisista jutuista kuin tässä ketjussa, että paheksutaan vain paheksumisen ilosta. Tuo asenne aiheuttaa toisille äideille ahdistusta. Eikä nyt liity pelkästään baaritteluun, itse en usein käy. Yleensä ottaen vain se että pysyy omana itsenään vauva-aikanakin on voimavara, tietenkin niin ettei lapselle ole siitä haittaa.

Vierailija
24/36 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 19:42"]Siis hä, onko oikeasti näin paljon ymmärtäjiä baariäideille? Mulla vauva 5 kk eikä tulis mieleen olla hänestä erossa tuntia paria pidempään. Hän on minulle tärkein niin kuin minä hänelle. Kavereita nähdään päivisin kahvilassa, kotona ja lenkillä. Vauva mukana tietenkin, oppii sosiaalisuutta.
[/quote]

Jos vauva nukkuu hyvin yön niin minkälaiseksi ongelmaksi koet äidistä erossa olemisen vaikka klo.22-02 välisen ajan. Vauva siis nukkuu koko tuon ajan ja isä on hoitamassa. Äitihän on paikalla jo yöimetyksen aikaan eikä vauva tiedä äidin edes käyneen pois. Hyvät naiset valoja päälle. Ette tiedä kaikista ihmisitä kaikkea. Jos näet äiti-ihmisen lasi kädessä yökerhossa klo.01.00 niin se ei vielä teille todista paljoa hänen huonosta äitiydestä. Tiedän kyllä, että on myös liikaa alkohoholia käyttäviä perheitä ja perheitä joilla on pahoja ongelmia. Ne pahimmat juopot ryyppää ihan siellä kotona lasten nähden. Omat lapset on jo isompia enkä käynyt baareissa kun he oli pieniä, enkä nytkään. Teille nuoremmille vain haluaisin sanoa, että älkää tuomitko niin hanakasti toisia. On monta hyvää tapaa olla äiti. Teidän tapanne ei ole ainoa oikea.

Vierailija
25/36 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:38"]

Ei se vauva siitä kärsi, jos on isän kanssa jonakin iltana. Koittakaa olla sairastumatta tuohon muumimammasyndroomaan. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa olla äiti, eikä hyvää äitiyttään tarvitse todistella kenellekkään mitenkään, kunhan huolehtii siitä vauvasta.

[/quote] joopa joo.. Aina löytyy selitys sille, miksi juuri minun pitää saada bailata ja valehdella itselleen, että se on hyvä asia. Perusturvallisuus ja yhteys lapseen luodaan juuri parin ensimmäisen ikävuoden aikana. Syntyy tunnemuisti vauvan hermostoon ja se vaikuttaa myöhemminkin. Jos lapsi ei saa tutustua maailmaan turvallisesti oman äidin ja isän kanssa vuorovaikutuksessa, niin se on mielestäni henkinen heitteillejättö. Mieluummin jättäkää lapset hankkimatta, jos oma bailaushaku ja itsekkyys on tärkeämpää.

Vierailija
26/36 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti käy baareissa oikeasti yhdellä lasillisella tai ihan kokonaan juomatta alkoholia ja viipyy reissulla parisen tuntia niin olisi ihan hyväksyttävää tehdä vaikka joka viikko näin. Mä en kuitenkaan jaksa uskoa että näistä mun tuntemista äideistä edes puolet tekisi näin. Kyllä ne valitettavasti lähtee ryyppämään. Pulloruokittuja näistä taitaa olla jokainen (jota en lähde arvostelemaan mutta tukee tuota faktaa ettei siellä coca colaa juoda).

-ap

Vierailija
27/36 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 08:03"]Muuten en purnaa keskustelusta, mutta onko pakko puhua "nykyaikaistumisesta" tällaisissa asioissa??
[/quote]
Ihan totta puhut, viittasin vain tuohon kun pohdiskelin että onko tämä nyt sitä nykyaikaa.

-ap

Vierailija
28/36 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin tässä olevan kyse äideistä, joilla oikeasti on alkoholiongelma. Jotka ryyppäävät myös arkisin ja lasten nähden. SE olisi väärin ja ehdottoman tuomittavaa. Satunnaisissa baarikäynneissä en näe ongelmaa, saa kai sitä äideilläkin sosiaalista elämää olla, ja on ihan ok, jos siihen kuuluu alkoholia silloin tällöin. 

Vierailija
29/36 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 16:28"]Vauva ei tiedä, käykö äiti hammaslääkärissä, salilla vai baarissa. Vauvalla on yleisesti ottaen 2 vanhempaa.

Tietysti jos joka viikonloppu juoksee baarissa ja juo paljon, niin onhan se kyseenalaista, mutta melko herkästi tuomitaan äitejä jos kerran kolmessa kuukaudessa käyvät jossain hetken tuulettumassa. Sitä alkoholiakaan ei ole pakko juoda kaksin käsin.
[/quote]
Mulla ei todellakaan ole mitään niitä vastaan jotka käy kerran kolmessa kuukaudessa vaan niitä jotka käy useasti. Eikä varsinaisesti niitäkään vastaan mitään mutta kyseenalaistan tuollaista. Kirjoitin ehkä vähän epäselvästi alustukseen.

-ap

Vierailija
30/36 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:22"]

Teitä on yllättävän paljon tässäkin ketjussa jotka käytte baarissa selvinpäin :D baareissa ei kyllä hirveästi selväpäisiä näy, itse käyn ihan rehellisesti juomassa.

[/quote]

Jotkut osaavat pitää hauskaa ilman kännejä. 

Vierailija
31/36 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hä, onko oikeasti näin paljon ymmärtäjiä baariäideille? Mulla vauva 5 kk eikä tulis mieleen olla hänestä erossa tuntia paria pidempään. Hän on minulle tärkein niin kuin minä hänelle. Kavereita nähdään päivisin kahvilassa, kotona ja lenkillä. Vauva mukana tietenkin, oppii sosiaalisuutta.

Vierailija
32/36 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa hauskinta oli tuo pohdinta muumimamman todellisesta olemuksesta :)

Vierailija
33/36 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sua yhtälailla ihmetyttää isätkin, joilla on elämää, niin miksi sitten avaudut vain äideistä? 

Vierailija
34/36 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä uskalsin käydä baarissa kunhan vauvelit oli sen ikäisiä että niistä raskin irtautua. Toinen oli 2,5kk ja toinen 4kk kun kävin viihteellä eka kertaa synnytysten jälkeen. En nauttinut kyllä juurikaan, rintapumppu mukana ei ollut kovin biletysolo... Kunhan lapset alkoi syödä muutakin kuin maitoa koin itse kivemmaksi, nykyään noin kerran kuukauteen-lähtee tulee jossain baarissa käytyä.

Äitikin saa juhlia jos haluaa, mutta alle kolmikuisen vauvan äidilllä ei ole vielä kypsyys oikeassa kohtaa jos on jo siihen mennessä pitänyt käydä kuudesti bilettämässä.

Vierailija
35/36 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 19:42"]Siis hä, onko oikeasti näin paljon ymmärtäjiä baariäideille? Mulla vauva 5 kk eikä tulis mieleen olla hänestä erossa tuntia paria pidempään. Hän on minulle tärkein niin kuin minä hänelle. Kavereita nähdään päivisin kahvilassa, kotona ja lenkillä. Vauva mukana tietenkin, oppii sosiaalisuutta.
[/quote]

On, palstalla pyörii ilmeisen paljon jotain juoppo wt-mammoja. Oikeassa elämässä suhtautuminen on vähän toisenlaista. Kuten myös ammattilaisten mielipiteet. Kuinka moni kehtaa sanoa esim. neuvolassa, että ryyppää joka toinen viikonloppu? Heh, niinpä :D

Vierailija
36/36 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:38"]

Ei se vauva siitä kärsi, jos on isän kanssa jonakin iltana. Koittakaa olla sairastumatta tuohon muumimammasyndroomaan. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa olla äiti, eikä hyvää äitiyttään tarvitse todistella kenellekkään mitenkään, kunhan huolehtii siitä vauvasta.

[/quote]

Alapeukuttajien mielestä ilmeisesti vauva kärsii isän kanssa olemisesta ja on vain yksi tapa olla hyvä äiti?
[/quote]

Runsas alkoholin käyttö nyt ei ainakaan kuulu hyvään vanhemmuuteen. Jatkuva "bilettämisen" ja alkoholin tarve kertoo vain vanhempien mielenterveysongelmista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi