Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebookista käyttämäsi lyhenne paljastaa koulutustasosi

Vierailija
17.09.2015 |

Facebookille on kaksi eri (yleisesti käytössä olevaa) lyhennettä Suomessa, ne ovat aakkosjärjestyksessä:

- face

- fb

Toinen näistä on suositumpi korkeasti koulutettujen keskuudessa ja toinen puolestaan vähemmän kouluttautuneiden keskuudessa. Arvaatko mikä lyhenne yhdistetään minkäkin ryhmän käyttämäksi?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä minulla että vaimollani on AMK-tutkinto, ja vieläpä samalta alalta. Vaimo puhuu naamakirjasta ja minä Facebookista. Mitään lyhennettä en siitä käytä edes kirjoittaessa. Ehkä FB:tä käyttäisin mieluummin kuin Facea.

Vierailija
42/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mutta kuka käyttää sanaa "naamakirja" voiko ärsyttävämpää olla. Ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eix se ookkaan Fazepuuk?

Vierailija
44/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assbook (ja lausutaan ääsbuuk). Olen korkeakoulutettu.

Vierailija
45/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäm koululaiset käyttävät facea.

Vierailija
46/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä noista kumpaakaan.

Vierailija
47/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:28"]Elämäm koululaiset käyttävät facea.
[/quote]
Eli sinä.

Vierailija
48/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakebook

Vierailija
49/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan fb, puheessa se on sitten ihan facebook tai "läpällä" fese. (Pyrin käyttämään mitä tyhmimmän kuuloisia lyhenteitä aina ja kaikkialla.)

En ole koskaan sanonut face, niin kuin en sano Instagramiakaan instaksi (se on joko ig tai instari, sama juttu ku fb:n kanssa). En myöskään sanonut Irc-galleriaa irciksi tai autotallia autoksi tai ruokapöytää ruoaksi.

T. Peruskoulu alla

Vierailija
50/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen IT-alalla ja sanon Fabo. Kaikista tehokkain lyhenne, toimii kirjoittaessa ja puhuessa. 

Vierailija
51/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:24"]Ap, sinun avauksesi heijastaa yhä enemmän valtaa saavaa ajatusmaailmaa, että hinnalla millä hyvänsä on yritettävä päästä eliitin joukkoon tässä maassa. Kauhulla odotetaan, että joku moka tapahtuu ja paljastaa, ettemme kuulukaan eliittiin.

Avauksesi kuvasti nykytilannetta tosi hyvin. Hui hirveää, jos asun Junttilassa ja puhun murretta, en ole akateeminen enkä osaa peittää tyhmyyttäni, edes käyttää facebookista oikeaa lyhennettä!

En käy arvuuttelemaan, kumpi on se oikea lyhenne, jota käyttämällä saan taivaspaikkani.
[/quote] hauskaahan tässä on se että koulutetut ovat usein niitä köyhempiä ja kouluttamattomat rikkaampia pidempine työurineen (itsestäänselviä ammatteja lukuunottamatta). Että miksi ne rikkaat haluaisivat olla niinkuin me köyhät (ja stressaantuneet ja ahdistuneet pätkätyöläiset)?

Vierailija
52/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hipstereiden kesken fabo. Mutta itse käytän kirjoitettaessa aina fb (tai facebook). Olen yliopisto-opiskelija. Eli tiedän tämän "fb" olevan se korkeammin koulututettujen käyttämä ilmaisu.

Vierailija
53/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI ja käytän EVVK

Vierailija
54/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:56"]Miksi siitä tuli akoinaan naamakirja eikä kasvokirja? Kasvokirja olisi mstäni sopinut paremmin.
[/quote]

Kasvokirja kuulostaa joltain Yves Rocherin painotuotteelta.

Vierailija
55/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

fb

t. akateeminen

Vierailija
56/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:18"]

Facebookille on kaksi eri (yleisesti käytössä olevaa) lyhennettä Suomessa, ne ovat aakkosjärjestyksessä:

- face

- fb

Toinen näistä on suositumpi korkeasti koulutettujen keskuudessa ja toinen puolestaan vähemmän kouluttautuneiden keskuudessa. Arvaatko mikä lyhenne yhdistetään minkäkin ryhmän käyttämäksi?

[/quote]

En muuten jaksa näin hälmöihin aloituksiin vastata, mutta pakko tähän kommentoida: Johanna Tukiainen käyttää lyhennettä fc :D. 

Vierailija
57/57 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tarkoitatko Pärstäpankkia?