Facebookista käyttämäsi lyhenne paljastaa koulutustasosi
Facebookille on kaksi eri (yleisesti käytössä olevaa) lyhennettä Suomessa, ne ovat aakkosjärjestyksessä:
- face
- fb
Toinen näistä on suositumpi korkeasti koulutettujen keskuudessa ja toinen puolestaan vähemmän kouluttautuneiden keskuudessa. Arvaatko mikä lyhenne yhdistetään minkäkin ryhmän käyttämäksi?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:29"]tekstissä fb, puheessa facebook.
[/quote]
Samma här!
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:29"]tekstissä fb, puheessa facebook.
[/quote]
Sama t.amis
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:24"]
Mä sanon fabo. Se on nykyään in.
[/quote]
Joo. " Näkyy fabos mofot!"
eli aika vähän. 6 vuotta ei ole homma eikä mikään, kun peruskoulun jälkeen lukiosta/amiksesta tulee jo se 3-4v yleisimmin. siihen muutama vuosi opiskeluja lisää, niin pidän edelleenkin keskitasoisesti koulutettuna.
No, ap, kumpi on kumpi?
Itse sanon suomeksi Face, ja kun kirjoitan englanniksi, niin FB/fb.
Eiks tää naamis oo joku mummojen juttu, mihin on kaikkien pakko joku feikki profiili tehdä että pystyy käyttään Tideriä. Mä en tajuu kun mun käsittääkseni kääkillä ei oo edes tiderii, että mihin ne sit tarvii naamista.
Rauhallisesti hyvä ihmiset, ei tässä mitään vääriä vastauksia ole. Ja kuten aloitusviestistäni ilmenee, on olemassa muitakin lyhenteitä kuin nuo kaksi mainitsemaani, mutta nuo ovat ne kaksi yleisintä. Samoin en ottanut mitään kantaa siihen ovatko nuo mainitut lyhenteet kieliopillisesti oikein vai eivät.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:44"]
Rauhallisesti hyvä ihmiset, ei tässä mitään vääriä vastauksia ole. Ja kuten aloitusviestistäni ilmenee, on olemassa muitakin lyhenteitä kuin nuo kaksi mainitsemaani, mutta nuo ovat ne kaksi yleisintä. Samoin en ottanut mitään kantaa siihen ovatko nuo mainitut lyhenteet kieliopillisesti oikein vai eivät.
ap
[/quote]
Laitapa nyt se vastaus, kun kerran arvuuttelemaan laitoit.
fb ja enemmän koulutetut
face ja vähemmän koulutetut
Pääsääntöisesti noin. Tietenkin on myös teitä, jotka ette seuraa tuota jakolinjaa, mutta itse ilmiötä se ei poista.
ap
Olen kuullut molempia sekä akateemisten että elämänkoululaisten suusta.
Mää oon vähän sitä sun tätä ja sanon huispook. Arvaatko koulutukseni ja yleissivistykseni määrän hähä?
Miksi siitä tuli akoinaan naamakirja eikä kasvokirja? Kasvokirja olisi mstäni sopinut paremmin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:24"]
Mä sanon fabo. Se on nykyään in.
[/quote]
Joo. " Näkyy fabos mofot!"
[/quote]
Ihana:D!
Tekstissä käytän termejä Facebook, fb, naamakirja ja face. Puhuessa yleensä face ja vieläpä suomalaisittain lausuttuna. Olen koulutukseltani lastentarhanopettaja.
Naamataulukko. Näin sanonut oli 5 v.