Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaalipainon sisällä laihduttaminen ja muiden kommentit

Vierailija
31.03.2022 |

Olen koko elämäni ollut hoikka ja urheilullinen. Ei ole tarvinnut katsoa mitä suuhuni pistän, sillä epäterveelliset ruoat ovat lähinnä ällöttäneet ja herkkuja olen syönyt maltilla viikonloppuisin. Tämä kaikki ollut siis ihan luontaista minulle.

Sitten tuli korona, uusi stressaava työ, yli- ja etätyöt. Yhtäkkiä ei tullut luontaisesti liikuttua niin paljon ja pitkän etätyöpäivän jälkeen usein sohva houkutti enemmän kuin lenkkipolku. Joskus liikuntaa ei tullut päivän aikana yhtään. Väsyneenä ja stressaantuneena ei jaksanut panostaa ruokaan ja herkutkin maistuivat enemmän kuin ennen. Harvoin päälle tuli puettua muuta kuin kollarihousut ja paksu oversize neule.

Kaksi vuotta Koronan alkamisen jälkeen kiloja on tullut 8kg. Palaillaan toimistolle ja mikään vaate ei näytä päällä hyvältä. Yhtäkkiä huomaa sen maharöllykän, joka tässä parissa vuodessa on kasvanut. Vähän ahdistaa, että on päästänyt itsensä tähän kuntoon, joten päätin palata ennen koronaa olleisiin tapoihini.

Aloin taas juoksemaan ja liikkumaan muutenkin enemmän, vaikka väsyttäisi ja sohva houkuttaisi. Katson myös tarkemmin mitä suuhuni laitan. Varsinkin tämä syömisen tarkkailu saa aikaa ärsyttäviä kommentteja. ”Ethän sinä vielä ole edes lihava” ”Kyllä sinä nyt yhden palan voit ottaa” ”Onko sulla syömishäiriö, kun yrität laihduttaa ton kokoisena”. Olen 172cm ja vaa’alla käydessä painoin 72kg. Se on kahden kilon päässä ylipainosta. En tiedä pitäisikö minun kommentoijien mielestä odottaa, että lihon ylipainon puolelle vai tehdä mitä. Ärsyttää jatkuva kommentointi, kun kieltäytyy herkuista ja yrittää tehdä terveellisiä valintoja esim. ravintolassa.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ottaa kantaa tietämättä tarkemmin tilanteita, mutta jos vaikkapa kyläilee kaverin luona ja kaveri on tehnyt kakun, niin kyllä se aikamoista itsetehostusta on, jos ei ota palaakaan.

Sen sijaan jos käy lounaalla kaverin kanssa ja valitsee normaalin ruokaisan salaatin runsailla lisukkeilla, on kaverilta itsetehostusta puuttua tähän valintaan.

Laihduttaminen on jees, mutta sosiaalinen pelisilmä on myös jees.

Ei, kenenkään ei tarvitse syödä kaverin tekemää kakkua vaikka ei laihduttaisikaan. Varsinkaan jos tietää toisen tarkkailevan syömisiään ettei liho palloksi.

Näin on. en syö kakkuja ja pullia työpaikan kahvihuoneessakaan vaikka niitä potilaitten omaiset kantaa tämän tästä. En myöskään konvehteja yms. joita myös tuodaan.

Se syö joka tahtoo, ja se joka ei tahdo ei syö. Simppeliä.

Itse en tarkkaile painoa koska siihen ei ole tarvetta. Kroppani näyttää pitävän huolen etten liho enkä syö liikaa.  En pidä ollenkaan makeasta, en missään muodossa mutta esim. sipsiä voin kyllä syödä jonkin verran, tai popcornia. Mitään pussillisia en niitäkään.

Minäkään en koskaan syönyt työpaikan kahvihuoneessa kuin harvoin mitään. Ja samalla tavalla kroppa tuntui pitävän itse huolen siitä, että en liho. Sitten Koronan myötä jäin kotiin. Jotenkin koen, että tämä oli lähtöpiste kaikelle, koska niin moni aktiivinen juttu jäi tekemättä. Samalla viihdytimme itseämme hyvällä ruoalla yms. koska muuta tekemistä ei alkuun oikein ollut. Sitten aineenvaihdunta jämähti. Stressi kasvoi ja kortisolitasot nousivat. Jotenkin se negatiivinen lumipallo lähti siitä pyörimään ja herkkujakin on tullut syötyä paljon enemmän kuin yleensä syön.

Hyvää tässä tilanteessa on se, että elämäntapojen palautus on muuten tuntunut varsin helpolta ja luonnolliselta, mutta muiden kommentit vain ottavat päähän. Tyhmää sekin, ettei voi suoraan sanoa, että katsoo syömisiään, koska on repsahtanut korona-aikana. Ap

Miksei voi sanoa, voihan sitä elämäntapansa parantaa, vaikka ei varsinaisesti laihduttaisikaan.

Itse olen viimeisen 35v aikana syönyt itseni tuplakokoiseksi ja tottakai kaikki kliseiset vaivat ja taudit ovat iskeneet yhtä aikaa kuuskymppisten kanssa. Toki ole vuosien aikana laihduttanut yli tuon 50kg minkä olen lihonut, mutta nyt olen vaan päättänyt, että syön sitä tarjolla olevaa kakkua, mutta huomattavasti vähemmän kuin ennen, lisään päivään porkkanan kun muistan jne. Syyskuun alussa painoin 105kg, tänä aamuna 98kg tavoite on että syyskuun alussa painan 95kg.

Älä puhu laihduttamisesta, koska kuitenkin olet ennenkin elänyt terveellisesti. Hienoa kun pystyt ryhtiliikkeeseen, itse aikoinani sorruin tuossa vaiheessa kaiken maailman ihmedieetteihin, jotka vaan lopulta lisäsivät painoa kun kituutusta nälässä ei pitkään pystynyt ylläpitämään.

Kolme kiloa puolessa vuodessa ei tunnu kovin järkevältä. Lähinnä vaan siitä syystä, että tuossa painoluokassa paino varmaan heiluu sen kolme kiloa suurin piirtein jonkun hormonitoiminnankin takia. Tai on tietysti hyvä, että paino menee alaspäin, mutta mielestäni tuo ei ole järkevää. Jos se sulle toimii, niin hyvä.

Minulla tuo heittelee juuri tuon kolme kiloa suuntaan tai toiseen riippuen kuukautiskierron vaiheesta.

Vierailija
42/44 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen vilkuilin taas sivusilmällä jotain jenkkien 300 kiloisten laihdutusohjelmaa, ja mietin, että kuka tekisi ohjelman siitä, kun ylipainon rajoilla olevat ihmiset laihduttaisi normaaliin painoon? Sellaista noin - 10 kg tai vähemmän.

Ruokavalion korjaus, oikea annoskoko, monipuolista ja helposti harrastettavaa liikuntaa, joka nostaa kuntoa ja lihasvoimaa. Mieluummin vielä keski-iän huitteilla olevia henkilöitä, joille laihtuminen ei ole enää niin helppoa kuin nuoremmille ja joilla omasta olosta huolehteminen jää työn ja perheen jalkoihin.

Itselläni ikää 43 v ja ylipainoa viitisen kiloa, joka kertyy lähinnä vatsaan. Jotenkin en saa mitään näistä Hurja painon pudotus - tyyppisistä ohjelmista, joissa lähtöpaino on iso ja laihdutuksen jälkeenkin nämä henkilöt ovat vielä reilusti ylipainoisia. Olisi inspiroivampaa nähdä, kuinka vähän lössähtäneestä tulee hoikka ja hyväkuntoinen, ja mitä sen saavuttaminen vaati.

Olet mitä syöt on tuollainen ohjelma!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen vilkuilin taas sivusilmällä jotain jenkkien 300 kiloisten laihdutusohjelmaa, ja mietin, että kuka tekisi ohjelman siitä, kun ylipainon rajoilla olevat ihmiset laihduttaisi normaaliin painoon? Sellaista noin - 10 kg tai vähemmän.

Ruokavalion korjaus, oikea annoskoko, monipuolista ja helposti harrastettavaa liikuntaa, joka nostaa kuntoa ja lihasvoimaa. Mieluummin vielä keski-iän huitteilla olevia henkilöitä, joille laihtuminen ei ole enää niin helppoa kuin nuoremmille ja joilla omasta olosta huolehteminen jää työn ja perheen jalkoihin.

Itselläni ikää 43 v ja ylipainoa viitisen kiloa, joka kertyy lähinnä vatsaan. Jotenkin en saa mitään näistä Hurja painon pudotus - tyyppisistä ohjelmista, joissa lähtöpaino on iso ja laihdutuksen jälkeenkin nämä henkilöt ovat vielä reilusti ylipainoisia. Olisi inspiroivampaa nähdä, kuinka vähän lössähtäneestä tulee hoikka ja hyväkuntoinen, ja mitä sen saavuttaminen vaati.

Hmmm, totta tosiaan. Enpäs tätä muistanutkaan. Milloinkas tätä on viimeksi tehty? En ole katsonut kuin ehkä muutaman jakson joskus, kun asia ei ollut silloin mitenkään ajankohtainen itselle.

Vierailija
44/44 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olet mitä syöt ohjelmasta tuli valitettavasti pikkujulkkisten temmellyskenttä viimeisimmät pari kautta ainakin, se linja pilaa yleensä konseptin kun konseptin. Kiva olisi jos siellä olisi oikeast taviksia ja juuri näitäkin että tarvitsee pienen viilauksen elintapoihin ja max 10kg pudotuksen, siihen voisi varmaan useampi samaistua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä