Nuori tyttö kuollut suojatiellä Ylöjärvellä
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:11"]Pyöräilijän vika oli tämä onnettomuus. Ei autoilijalla ole sen enempää vastuuta, kuin pyöräilijällä. Tuolla suojatiellä pyöräilijä oli väistämisvelvollinen, eli autoilijan ei tarvinnut olla valmiina väistämään ketään.
[/quote]
Mistä autoilija näki lapsen iän? Jos hän olisi ollut alle 12, olisi auton pitänyt väistää.
[/quote]
Ei olisi, jos pyöräilijä on pyörän päällä, niin hän on aina väistämisvelvollinen. Mistä sä tän ikäpykälän löysit? 12v saa kyllä pyöräillä jalkakäytävällä, mutta samat väistämissäännöt häntä koskee kuin aikuista.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 19:56"]
Kaikki aikuisetkaan ei tajua että pyöräilijä väistää tuollaisessa kohdassa. Onko sitten niin että lapsillekaan ei osata opettaa sääntöjä? Omilleni olen neuvonut että taluttavat aina pyörän suojatien yli.
[/quote]Oikein olet neuvonut. Pyöräilijän kuuluu taluttaa lähes aina pyörä suojatien yli. Harvoin näkee.
[/quote]
Täällä pk-seudulla hyvin suuri osa suojateistä on myös pyörätien jatkeita.
Ja kääntyvä auto väistää näissä aina, samoin kolmion tai stop-merkin takaa tuleva. Ehkä jossain maalla on toisin.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:11"]Pyöräilijän vika oli tämä onnettomuus. Ei autoilijalla ole sen enempää vastuuta, kuin pyöräilijällä. Tuolla suojatiellä pyöräilijä oli väistämisvelvollinen, eli autoilijan ei tarvinnut olla valmiina väistämään ketään. [/quote] Mistä autoilija näki lapsen iän? Jos hän olisi ollut alle 12, olisi auton pitänyt väistää.
[/quote]
Säännöt on samat kaikille iästä riippumatta. Ainoa oikeus alle 12-vuotiaalla on, että saa ajaa jalkakäytävällä. Silloinkaan ei saa ajaa suojatien yli. http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t "alkakäytävän jatkeena oleva suojatie on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Tällöin pyöräilijä saa ylittää tien suojatietä pitkin vain taluttamalla pyörää. Edes alle 12-vuotiaat lapset eivät saa pyöräillä suojatietä pitkin, vaikka saavatkin pyöräillä jalkakäytävällä. " Mistä ihmeestä sinä tuon repäisit, että pyörätien jatkeella lapsella olisi eri väistämisvelvollisuudet? Mistä helkkarista sinä näet pyöräilijän iän, vieläpä matkan päästä? Jo senkin vuoksi noin järjetöntä lakia ei ole eikä tule eikä voi olla.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 19:56"]
Kaikki aikuisetkaan ei tajua että pyöräilijä väistää tuollaisessa kohdassa. Onko sitten niin että lapsillekaan ei osata opettaa sääntöjä? Omilleni olen neuvonut että taluttavat aina pyörän suojatien yli.
[/quote]Oikein olet neuvonut. Pyöräilijän kuuluu taluttaa lähes aina pyörä suojatien yli. Harvoin näkee.
[/quote]
Ja kääntyvä auto väistää näissä aina, samoin kolmion tai stop-merkin takaa tuleva. Ehkä jossain maalla on toisin.
[/quote]
Pyörätien jatke ei ole suojatie. Vain kääntyvä auto väistää pyörätien jatkeella olevaa pyöräilijää.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 19:56"] Kaikki aikuisetkaan ei tajua että pyöräilijä väistää tuollaisessa kohdassa. Onko sitten niin että lapsillekaan ei osata opettaa sääntöjä? Omilleni olen neuvonut että taluttavat aina pyörän suojatien yli. [/quote]Oikein olet neuvonut. Pyöräilijän kuuluu taluttaa lähes aina pyörä suojatien yli. Harvoin näkee. [/quote] Täällä pk-seudulla hyvin suuri osa suojateistä on myös pyörätien jatkeita. Ja kääntyvä auto väistää näissä aina, samoin kolmion tai stop-merkin takaa tuleva. Ehkä jossain maalla on toisin.
[/quote]
Pk-seudulla on kyllä pilvin pimein katuja, joilla ei pyörätietä ole samassa. Maaseudullakin taas kyllä on pyörätietä lähes kaikkien isompien asutuspaikkojen kohdalla isompien teiden rinnalla tai niiden läheisyydessä.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 19:56"]
[/quote]
[/quote]
Selitä nyt ihmeessä alapeukuttaja. Mikä meni väärin? Vai v*tuttaako vaan?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 19:56"] Kaikki aikuisetkaan ei tajua että pyöräilijä väistää tuollaisessa kohdassa. Onko sitten niin että lapsillekaan ei osata opettaa sääntöjä? Omilleni olen neuvonut että taluttavat aina pyörän suojatien yli. [/quote]Oikein olet neuvonut. Pyöräilijän kuuluu taluttaa lähes aina pyörä suojatien yli. Harvoin näkee. [/quote] Täällä pk-seudulla hyvin suuri osa suojateistä on myös pyörätien jatkeita. Ja kääntyvä auto väistää näissä aina, samoin kolmion tai stop-merkin takaa tuleva. Ehkä jossain maalla on toisin. [/quote] Pyörätien jatke ei ole suojatie. Vain kääntyvä auto väistää pyörätien jatkeella olevaa pyöräilijää.
[/quote]
Kolmion takaa tuleva väistää myös kaikkea risteävää liikennettä, myös pyöräilijöitä, vaikka olisi suoraankin menossa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 19:56"]
[/quote]
[/quote]
Pyörätien jatke ei ole suojatie. Vain kääntyvä auto väistää pyörätien jatkeella olevaa pyöräilijää.
[/quote]
Myös kolmion tai stop-merkin takaa tuleva auto väistää ihan kaikkia, myös pyörätien jatkeella ajavia polkupyöriä. Kuten jo sanoin.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 19:56"] Kaikki aikuisetkaan ei tajua että pyöräilijä väistää tuollaisessa kohdassa. Onko sitten niin että lapsillekaan ei osata opettaa sääntöjä? Omilleni olen neuvonut että taluttavat aina pyörän suojatien yli. [/quote]Oikein olet neuvonut. Pyöräilijän kuuluu taluttaa lähes aina pyörä suojatien yli. Harvoin näkee. [/quote] Täällä pk-seudulla hyvin suuri osa suojateistä on myös pyörätien jatkeita. Ja kääntyvä auto väistää näissä aina, samoin kolmion tai stop-merkin takaa tuleva. Ehkä jossain maalla on toisin. [/quote] Selitä nyt ihmeessä alapeukuttaja. Mikä meni väärin? Vai v*tuttaako vaan?
[/quote]
En ole alapeukuttaja, mutta kerron kuitenkin että lauseessasi on virheellinen rakenne, sillä pyörätien jatke ei ole suojatie. Se on eri asia, vaikka olisikin samassa kohdassa. Väistämissäännöistä en väittele sen sijaan, mutta kyllä minä siellä olen monta suojatietä ylittänyt, mitkä ei noita jatkeita ole. Tosin ei niissä saisi pyöräillä muutenkaan, mutta se on sama ongelma kaikissa kaupungeissa se jalkakäytävillä pyöräily. Helsingissä ehkä vähäisempää jopa kulkijamääriin nähde, onko kiukkuisia pappoja enemmän?
Kuka täällä alapeukuttelee selviä lakiasioita? Ei miellytä. Oletko se yksi Erkki sieltä iltalehden kommentointipalstoilta, se, jonka mielestä pyörälijä saa tehdä mitä huvittaa? Vaikka sata ihmistä vääntää rautalangasta, ettei pyöräilijä ole jalankulkija, ei hän vaan usko.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:11"]Pyöräilijän vika oli tämä onnettomuus. Ei autoilijalla ole sen enempää vastuuta, kuin pyöräilijällä. Tuolla suojatiellä pyöräilijä oli väistämisvelvollinen, eli autoilijan ei tarvinnut olla valmiina väistämään ketään. [/quote] Mistä autoilija näki lapsen iän? Jos hän olisi ollut alle 12, olisi auton pitänyt väistää.
[/quote]
Säännöt on samat kaikille iästä riippumatta. Ainoa oikeus alle 12-vuotiaalla on, että saa ajaa jalkakäytävällä. Silloinkaan ei saa ajaa suojatien yli. http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t "alkakäytävän jatkeena oleva suojatie on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Tällöin pyöräilijä saa ylittää tien suojatietä pitkin vain taluttamalla pyörää. Edes alle 12-vuotiaat lapset eivät saa pyöräillä suojatietä pitkin, vaikka saavatkin pyöräillä jalkakäytävällä. " Mistä ihmeestä sinä tuon repäisit, että pyörätien jatkeella lapsella olisi eri väistämisvelvollisuudet? Mistä helkkarista sinä näet pyöräilijän iän, vieläpä matkan päästä? Jo senkin vuoksi noin järjetöntä lakia ei ole eikä tule eikä voi olla.
[/quote]
Nuo lainausmerkeissä oleva ovat suoria lainauksia lakiteksteistä, arvon alapeukuttaja, joten noin se vaan nyt on vaikka kuinka haluaisit että säännöt olisivat toiset.
Suojatiellä ei saa ajaa polkupyörällä vaan täytyy taluttaa. Itse en luota autoilijoihin vaan annan auton mennä jos tulee hurjaa vauhtia, mulla on aikaa odottaa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:49"]
Kuka täällä alapeukuttelee selviä lakiasioita? Ei miellytä. Oletko se yksi Erkki sieltä iltalehden kommentointipalstoilta, se, jonka mielestä pyörälijä saa tehdä mitä huvittaa? Vaikka sata ihmistä vääntää rautalangasta, ettei pyöräilijä ole jalankulkija, ei hän vaan usko.
[/quote]Ihmisillä menee tunteet järjen edellä. Sama koskee tätä unelmahysteeriaa
Vitu n tappaja liikennesäännöistä huolimatta. Auton tulee aina väistää tielle tulevaa tai astuvaa jalankulkijaa tai pyöräilijää. Törkeä liikenteen vaarantaminen ja törkeä kuolemantuottamus. Valitettavasti ehdollisella selviää jos ei ole rekisteriä.
Olen yli 30-vuotias, lapsuuteni ja nuoruuteni kouluun aina pyöräillyt, ja olen tähän asti aina kuvitellut, että suojatie on suojatie myös pyöräilijälle, ei vain jalankulkijoille. En oikeastaan muista ikinä missään opetetun pyöräilyn sääntöjä. Tässä olisi varmasti alakouluissa nyt tutkiskelun paikka.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 19:40"]
Jep. Google mapsin mukaan tuossa kohti on vain yksi suojatie pyörätien jatkeena ja autolla ei ole kolmiota, eli valitettavasti näyttää olevan pyöräilijän oma syy. Tosin autoilija voi silti saada sakot, vaikka tuossa tilanteessa ei ehdi mitään tehdä, aika pimeän näköinen paikka. Muistakaapa kaikki, että pyöräilijän suojatietä ei laissa tunneta.
[/quote]
Niin ja jos autolla on ylinopeutta, silloin saa sakot. Mutta pyörälle kuuluu väistämisvelvollisuus aina tuollaisissa risteyksissä.
[/quote]Autoilijan tulee valmistautua pysähtymään lähestyessään suojatietä. Ei tainnut toimia näin.
t.autoilija ja pyöräilijä ja jalankulkija
[/quote]
Totta, mutta kyllä lapsille pitää opettaa, että pyörällä ei voi ajaa täyttä vauhtia tielle. Liian usein näkee näitä tilanteita, joissa lapset pyöräilevät mahdotonta vauhtia tien yli.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 19:56"]
[/quote]
Käytännössä tuollaisia tilanteita on erittäin vähän nykyään.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 19:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja jos tulee kolmion tai stop-merkin takaa.
Satuin pari päivää sitten olemaan liikenteessä autolla juuri koulujen päättymisen aikaan Espoossa. Kyllä oli hurjaa menoa: kadun yli syöksyttiin juosten ja pyörällä, suojatietä pitkin ja sen ulkopuolella, sivuille vilkaisemattakaan, kaiken ikäiset koululaiset pienistä natiaisista teineihin. Onneksi minulla oli hiljainen vauhti - ajoin siinä kohtaa sitä täälläkin paljon parjattua alinopeutta.
Hurjin tilanne sattui, kun arviolta 14-15 v. teinipoika kääntyi, suuntamerkkiä näyttämättä, ihan edessäni suojatielle (joka muutei ei ollut pyörätien jatke, vaikkei sillä tässä tapauksessa ole merkitystä). Siis poika tuli minua vastaan, näki aivan varmasti että auto oli lähestymässä n. 2 m päässä ja kääntyi silti. Suht. alhainen ajonopeuteni ja äkkijarrutus estivät onnettomuuden. Poika jatkoi kylmän rauhallisesti matkaansa, minä ajoin lähimmälle bussipysäkille odottamaan pulssin ja verenpaineen laskua normaaleiksi.
Opettakaa vanhemmat lapsianne toimimaan oikein liikenteessä!
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 19:56"]