Luokanopettaja opinnot työn ohessa.
Olen osa-aikatyössä ja hain yhteishaussa luokanopettakouluun.
Toiseksi vaihtoehdoksi psykologia.
Onnistuuko opinnot työn ohessa? Olen jo aikuinen ja saan soviteltua työttömyyspäivärahaa.
Miten nämä jutut menee?
Ilmeisesti menetän työttömyystuen, jos olen koulun kirjoilla.
Entä työt, jotka ovat aina päiväsaikaan?
(8-12 tai 10-15.)
Voiko tehdä etänä paljon? Tai pelkästään tenttimällä?
Onko noissa yliopistoissa läsnäolopakko ja mihin aikaan päivästä ne opinnot yleensä on?
Sujuuko normaali lapsiperhe-elämä työn ja opintojen ohella ok?
Mitä muuta minun pitäisi tietää?
Nimim. 40v eikä lukion jälkeen mitään tutkintoa.
Kommentit (31)
Jep, ei tule onnistumaan. Ikävä kyllä. Paljon läsnäolopakollista opetusta, monta harjoittelua, ja etenkin monialaiset opinnot ovat tiuhaan tahtiin ja juurikin korkealla osallistumisprosentilla suoritettavia.
Meillä oli läsnäolopakollisia opintoja klo 8-20 välillä, kun opiskelin itse luokanopettajaksi. Aikatauluja ei voinut juurikaan säätää itse, vaan lukujärjestyksen mukaan mentiin niin, että jonakin päivänä pakollista läsnäoloa oli esim klo 10-16 ja toisena klo 8-20. Siinä ei paljon aikaa jäänyt, kun joskus klo 20 päättyvällä oppitunnilla kerrottiin melko paljon aikaa vievä läksy seuraavaksi kerraksi, mikä tarkoitti, että se piti hoitaa illalla, koska aamulla jatkettiin taas klo 8.
Opintotuellahan tuo menisi.
Jos olisit ennen opintoihin hakeutumista ollut työkkäriin yhteydessä, niin omaehtoinen opiskelu olisi voinut ollut mahdollista (riippuen tilanteestasi). Mutta koska olet jo hakenut kouluun, niin se juna meni jo.
En kyllä pärjää monta vuotta millään opintorahalla, jos se on vain 259 /kk.
Eikö aikuinen perheellinen yliopisto -opiskelija saa mitään muuta tukea?
Miten ihmeessä tuo pitäisi järjestää?
Mieheni saa n. 3200 / brutto, eikä se riitä koko perheen elämiseen ilman minun työttömyyskorvauksia ja osa-aikatyötä. Silti se on liian iso raha, että saisi mitään asuntotukia tai toimeentulotukia, kun osoite on meillä sama ja olemme naimisissa.
-ap-
Nuo kellonajathan ovat aivan älyttömät, jos yliopistolla pitäisi olla 8-20.
Minulla on lähes tunnin matka yhteen suuntaan ja lapsetkin hoidettavana.
Miten kummassa ihmiset järjestää opiskelun?
onnistuuko kirjoitti:
Mieheni saa n. 3200 / brutto, eikä se riitä koko perheen elämiseen ilman minun työttömyyskorvauksia ja osa-aikatyötä. Silti se on liian iso raha, että saisi mitään asuntotukia tai toimeentulotukia, kun osoite on meillä sama ja olemme naimisissa.
-ap-
Jos käyt töissä nyt, voit jäädä opintovapaalle ja saada aikuisopintotukea.
Vierailija kirjoitti:
onnistuuko kirjoitti:
-ap-
Jos käyt töissä nyt, voit jäädä opintovapaalle ja saada aikuisopintotukea.
Sekään ei onnistu, koska olen nollasopimuksella -tarvittaessa töihin kutsuttava-, käytännössä kuitenkin
lähes joka päivä.
Aika harvat yliopisto-opinnot/korkeakouluopinnot on suunniteltu niin, että perheellinen niistä selviäisi kunnialla. Ne on kuitenkin ajateltu tehtäväksi ennen perheen perustamista. Esimerkiksi pakolliset harjoittelut eivät välttämättä ole omalla kotipaikkakunnalla. Niitä varten voi joutua asumaan satojen kilometrien päässä.
Vain hullu haluaa nykyään luokanopettajaksi. Koulumaailma on sellanen kaaos, että siellä menettäö oman ( mielen) terveytensä..
Minkähänlaista se luokanopettajan homma nykyisin on? Paljonko saa keskisuomessa pienellä koululla palkkaa vastavalmistunut?
Teoriassa voisi valmistua, jos olisi ennestään korkeakoulututkinto mielellään niin, että siihen sisältyisi jo opettajan pedagogisiin sisältyviä opintoja, olisi harjoittelua korvaavaa työkokemusta ja vetäisi viimeisen päälle tiukan putken.