Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako (pelko)sektion varmasti joka synnytyssairaalassa?

Vierailija
16.09.2015 |

Nyt kun kovasti painotetaan että ketään ei pakoteta synnyttämään alateitse, niin onko asia näin jokaisessa synnytyssairaalassa? Ilmeisesti joissakin paikoissa sektion saa helpommin ja toisessa sen joutuu taistelemaan kovemmin, mutta onko varmaa että sen joka synnytyssairaalassa saa? 

Itse olen aina tiennyt että en aio synnyttää alateitse. Raskaus tuli yllätyksenä ja olen raskaudessa vasta alussa, mutta pelkään kovasti lapsen olevan lopulta yli 4,5 kg. Meillä sekä miehen suvussa paljon suurikokoisia vauvoja ja omalla äidillänikin on mennyt aikoinaan painoarviot yli kilon mönkään, joten en kyllä tule niihinkään luottamaan painoarvioihin, vaan luotan enemmän omiin tuntemuksiini ja jos minulla on tunne että on suuri lapsi tulossa, niin aion vaatia sektion. Monet synnyttävät helposti suurikokoisia vauvoja ja nostan heille hattua, mutta itse en ota sitä riskiä, varsinkaan vielä ensisynnyttäjänä. Suomessahan nyt taitaa olla mentaliteetti että vaikka viisikiloisiakin yritetään alateitse (ellei äidillä ole selkeästi ahdas lantio) ja jos ei tule, niin sitten vasta kiireelliseen sektioon? 

Kysymys onkin, että saako "pelko"sektion joka paikassa ja mitä on tehtävissä mikäli semmoista ei oltaisi myöntämässä? Onko nykypäivän odottavilla äideillä oikeus esimerkiksi vaihtaa kokonaan synnytyssairaalaa? Esimerkiksi toiseen kaupunkiin, jos omassa ei myönnettäisi sektiota. Olisi myös mielenkiintoista kuulla missäpäin Suomea sektion saa pelon perusteella helpommin ja missä siitä joutuu taistelemaan "kynsin ja hampain".

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, tiedättekö että myös sectiossa lapsi voi jumittua kiinni,??!! Varsinkin jos paljon kiinnikkeitä vatsan seudulla mutta olen ollut mukana monta kertaa kun lapsi jäänyt kiinni sectiossa, lääkäri ei meinannut millään saada kättä pään alle nostaakseen päätä. Joskus käytetty imukuppi sielläkin, lapsi joka jumittuu sectiossa voi usein huonosti koska ehtinyt saada lääkkeitä sen verran elimistöönsä että vaikeuksia hengittää.

Vierailija
2/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli hapenpuute synnytyksessä ja sen seurauksena olen lievästi cp-vammainen. Itse olen saanut kaksi lasta, molemmat suunnitellulla sektiolla, sillä en halunnut alkaa kokeilemaan, miten vaikeuteni rentouttaa kehoa ym. vaikuttaisivat alatiesynnytyksessä.

Molemmat sektiot menivät erinomaisen hyvin, lapset olivat 10 pisteen lapsia ja toivuin nopeasti. Totta kai ymmärrän, että kaikilla ei mene yhtä hyvin, ja riskejähän sektioon sisältyy. Mutta on hyvä tiedostaa, että sektiokin voi mennä ihan "nappiin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:30"] Tajuat varmaan että sektiosta toipuu paaaaljon hitaammin? [/quote] Tajuan. Olen tutustunut riskeihin ja ymmärrän ne. Ymmärrän miksi lääkärit suosittelevat alatiesynnytystä, onhan se lähtökohtaisesti paras tapa synnyttää. Tieysti jos voisin olla lähes tulkoon varma, että myöhemmin raskaudessa tulokas oli normaali 3,5-4 kg ja eikä lapsi muutenkaan kookas niin lähtisin alatiesynnytykseen itsekin. Odotusarvo lapsen koolle tällä hetkellä on kuitenkin jotain aivan muuta, niin olen tehnyt päätökseni jo kauan ennen kuin raskauduin ja aion tässä pysyä.  -ap [/quote] Toisaalta jos suvussa suuria lapsia niin todennäköisesti myös naiset ja heidän lantionsa sopivat isomman lapsen synnyttämiseen. Millä rv:lla olet, ajattelin kun alussa mainitsit että alkuraskaus ja nyt tiedossa iso lapsi? Eli painoarvio tehty? Kun niitä ei tehdä alussa ja ovat luotettavia vasta rv 30 jälkeen....t kätilö

[/quote]

Kirjoitin jo ensimmäisessä viestissä että raskaus on vasta alussa. Eli painoarviota ei ole luonnollisestikaan tehty. Kirjoitin myöskin että mikäli painoarvio tehdään, niin kannattaako minun edes luottaa semmoiseen kun ei ole tavatonta että nekin näyttäisivät reilusti enemmän kuin 10 % väärin. Omallani äidillänikin ne menivät kilon alakanttiin minun synnytyksessä. Suomalaisten lääkäreiden tekemässä katsauksessa sikiön painoarvioihin, ihan pelkästään standardipoikkeama sikiön painoarviolle oli 500 grammaa ja samassa katsauksessa todettiin että erityisesti painavimpien sikiöiden koon arviointi on haastavaa. Keskimääräinen virhe painoarvioissa oli 200 grammaa alakanttiin. 

http://duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&viewType=viewArticle&tunnus=duo40482&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=

Vierailija
4/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin edellisestä unohtui: olen siis vasta rv9+2 mutta minusta ei ole liian aikaista ottaa asioista selvää kun tosiaan kookkaana syntyneet lapset ovat olleet suvussa enemmänkin sääntönä. Olen ultrassa käynyt jo omaa piikkiin ja minulla on ensi viikolla ensimmäinen neuvolakäynti missä ajattelin ottaa tämän asian jo heti puheeksi. :) Ehkä se lievittäisi stressiäkin kun saa puhuttua asiasta eikä tarvitse murehtia. -ap

Vierailija
5/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, tulihan se ensimmäinen alapeukku sieltä. :D Ihan kaikki, ml. paniikkihäiriöiset yms., tulisi myös pakottaa alateitse synnyttämään? :) 

Kumma kun muualla sivistyneessä maailmassa äidillä on oikeus valita synnytystapansa, mutta täällä peräpohjolassa ei. 

Vierailija
6/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi jättää ne lapset hankkimatta jos ei kestä ajatusta synnytyksestä? "Pelko"sektiokulut tulisi maksaa omasta pussista, ei taida aloittajakaan pienillä aivoillaan ymmärtää mitä sellainen yhteiskunnalle maksaa ja millaisia komplikaatioita voi seurata.

Huhhuh näitä nyky"äitejä".

Vierailija
7/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:21"]

Eikö kannattaisi jättää ne lapset hankkimatta jos ei kestä ajatusta synnytyksestä? "Pelko"sektiokulut tulisi maksaa omasta pussista, ei taida aloittajakaan pienillä aivoillaan ymmärtää mitä sellainen yhteiskunnalle maksaa ja millaisia komplikaatioita voi seurata.

Huhhuh näitä nyky"äitejä".

[/quote]

Minulla on aivan yhtäläinen oikeus tulla äidiksi kuin kenellä tahansa tällä palstalla. Enemmän ihmetyttää sinun kaltaisesi nyky"äidit" joiden ainoa sisältö kommentoinnissa on itsensä ylentäminen. 

Kommenttisi kertoo enemmän sinusta kuin minusta. Vastaus jossa sorrutaan henkilökohtaisuuksiin eikä vastata rakentavasti kertoo enemmän sinun pienistä aivoista kuin minun.

Vierailija
8/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 17:27"]

Niin edellisestä unohtui: olen siis vasta rv9+2 mutta minusta ei ole liian aikaista ottaa asioista selvää kun tosiaan kookkaana syntyneet lapset ovat olleet suvussa enemmänkin sääntönä. Olen ultrassa käynyt jo omaa piikkiin ja minulla on ensi viikolla ensimmäinen neuvolakäynti missä ajattelin ottaa tämän asian jo heti puheeksi. :) Ehkä se lievittäisi stressiäkin kun saa puhuttua asiasta eikä tarvitse murehtia. -ap

[/quote]

Puhu ja selvittele asioita, ota siitä alatiesynnytyksestäkin selvää, sillä voihan olla että synnytyksesi käynnistyy ja on nopea ja sujuu hyvin, eikä sektio ole vaihtoehto. :) Parempi tietää asioista, kun ei sitä koskaan tiedä miten se synnytys oikeasti menee.

Vierailija
9/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyt vaan koko ajan päätöksesi takana. Sua tullaan pelottelemaan sektion komplikaatioilla, mutta jos haluat sektion, vaadi sitä. Älä missään kohtaa edes sekunnin verran kallistu alatiesynnyttämisen puolelle. Mä olen kokenut molemmat, alatiesynnytyksen ja sektion (kiireellisen), alatie oli helpompi mutta ei se sektiokaan ollut paha. Nyt kolmannen synnytän sektiolla, koska vauva tulee saada pari vkoa ennen laskettua aikaa ulos ja käynnistää ei saa enää jos on kerrankin tehty sektio. Terveelle ihmiselle sektio on todella turvallinen vaihtoehto.

Vierailija
10/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en todellakaan aio koskaan synnyttää lasta alakautta, vaan vaadin pelkosektion.
Ihan sama mulle vaikka tuhisettekin huono äiti -juttujanne.
Ja kyllä, maksaisin sektiosta oikein mielelläni mutta suomessa ei saa synnyttää yksityisessä sairaalassa. Ei ole siis mun ongelma siinä vaiheessa.

Vierailija
11/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, ei oma lapsesi välttämättä kookas ole vaikka suvussa joillain niin olisi ollutkin. Ja kookkaan vauvankin voi synnyttää alakautta, suurin osa niin tekeekin ja kaikki menee hyvin. On erittäin epätodennäköistä, että lapsi vammautuu tms.

Vierailija
12/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuat varmaan että sektiosta toipuu paaaaljon hitaammin?

Vierailija
13/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huono lähtökohta äityidelle ylipäätään, että mielenterveysongelmat estävät edes yrittämästä synnytystä. Tulee olemaan hankalaa tulevaisuudessa, koska synnytys on aika helppo juttu verrattuna siihen, millaisia muita haasteita vanhemmuus tuo tullessaan. Itse lähtisin ensin hoitamaan noita mt-ongelmia ja sen jälkeen miettimään vasta äitiyttä.

Vierailija
14/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko kyse kuitenkin siitä, että pelkäät alapääsi löystyvän ja sitä myötä mies lähtee vieraisiin? Millaisella pohjalla suhteenne on?

:D

Vierailija
15/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa. Sektion saa vain lääketieteellistä syistä ja pelko on lääketieteellinen syy, joten sektion saa ihan jokainen sairaalasta riippumatta.

Vierailija
16/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjestas näitä kommentteja!

Kyllä, saat sektion niin halutessasi. Pidät vain pääsi etkä sekunniksikaan sano lääkäreille harkitsevasi alatiesynnytystä. Jossain sairaaloissa pelkosektion saaminen vaikeaa, mutta aina onnistuu.

Vierailija
17/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata etukäteen hakata päätä asian kanssa seinään ja tehdä jotain ehdottomia päätöksiä puoleen tai toiseen. Sektio tehdään, jos siihen on aihetta. Luonnolliseen synnytykseen kannattaa aina pyrkiä, jos suinkin mahdollista. Sektiosynnytyksen riskit ovat sekä äidille että lapselle selkeästi alatiesynnytystä suuremmat ja äidille sektiosta toipuminen, imetyksen käynnistyminen ym. hitaampaa ja heikompaa. Laskimoveritulpan ja keuhkoveritulpan sekä vakavan verenvuodon riski on suurempi. Lapsella mm. kohonnut leukemiariski, joka toki kuitenkin pieni riski mutta yksi monista. Mm. suoliston bakteerikanta kehittyy sektiovauvalla huonommin, mikä voi altistaa allergioille, infektioille ja lihavuudelle. Jos lantio on liian ahdas tai vauva oikeasti on iso tai tulee muita välttämättömiä syitä, silloin sektio voi olla oikeasti parempi vaihtoehto. Etukäteen sitä ei pidä toitottaa ainoana vaihtoehtona. 

Vierailija
18/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointtihan on siinä, että ei sitä voi taata.

Pienissä sairaaloissa ei ylipäänsä haluta leikata, siksi suunnitellut sektiot ohjataan suuriin sairaaloihin pieniltäkin paikkakunnnilta.

Toisaalta MISSÄÄN sairaalassa ei voida taata sulle sektiota. Jos vaikka lapsesi syntyy etuajassa, ja moottoritiellä on joku Konginkangas-tyyppinen onnettomuus ja kaikki leikkaussalit on varattu ja lääkärit niissä kiinni, niin - no sitten lapsesi syntyy ja te elätte sen kanssa.

TÄllä ei ole mitään tekemistä hyvien tai huonojen äitien kanssa: vain käytännön. Ei sille mitään välttämättä voi.

Vierailija
19/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:54"]En nyt lukenut ajatuksella koko ketjua, mutta suosittelen käymään pelkopolilla juttelemassa ja synnytyssairaalassa tutustumiskäynnillä, jos vain mitenkään mahdollista. Minulle maailman suurin pelko olisi sektioon joutuminen, viimeksi synnyttäessä se alkoi olla uhkana ja mies sanoi, että naamasta näki että pelotti ja kuulemma puskin aika tehokkaasti vauvan ulos heti kun kätiö mainitsi sektion mahdollisuuden.

Sikäli ymmärrän alatiesynnytyksen pelon, koska sama pelkohan se on sinulla kuin minullakin. Minä pelkään vatsan repimistä auki, lapsen hyvinvointia sektion jälkeen, niittejä ja leikkausarven parantelua, vauvan nostelun kieltoa, avuttomana kotona räpeltämistä jne. Missä tahansa synnytyksessä voi mennä asiat viduralleen ja joudutaan tekemään toimenpiteitä, joita ei olisi halunnut kokea, esim. käytetään imukuppia, laitetaan puudutus tai oksitosiinitippa, leikataan väliliha tai painetaan istukkaa jotta se syntyy. Onneksi terveydenhuolto ja synnytysten hoito on huippuluokkaa ja koitan parhaani mukaan luottaa siihen.
[/quote]
Heh, täälläkin tuleva ensisynnyttäjä, jota pelottaa sektioon joutuminen. Sisareni joutui sektioon epäonnistuneen alatiesynnytysyrityksen päätteeksi ja toipuminen oli todella kivuliasta. Ja tuo daiju nyt sitten muistaa joka tapaamiskerralla kertoa, miten hirveää oli, tuskallista, ja varmasti itsellenikin tulee käymään samoin :) :) että tosi kiva. Toivon vaan suht helppoa alatiesynnytystä, ja etenkin että voin heti alkaa täysipainoisesti huolehtimaan vauvastani ilman kovia paranemistuskia... Olen siis 27. viikolla raskaana.

Vierailija
20/59 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:36"]pointtihan on siinä, että ei sitä voi taata.

Pienissä sairaaloissa ei ylipäänsä haluta leikata, siksi suunnitellut sektiot ohjataan suuriin sairaaloihin pieniltäkin paikkakunnnilta.

Toisaalta MISSÄÄN sairaalassa ei voida taata sulle sektiota. Jos vaikka lapsesi syntyy etuajassa, ja moottoritiellä on joku Konginkangas-tyyppinen onnettomuus ja kaikki leikkaussalit on varattu ja lääkärit niissä kiinni, niin - no sitten lapsesi syntyy ja te elätte sen kanssa.

TÄllä ei ole mitään tekemistä hyvien tai huonojen äitien kanssa: vain käytännön. Ei sille mitään välttämättä voi.
[/quote]

Ei niitä synnärien saleja mihinkään kolarileikkauksiin käytetä! Ainakin yliopistollisissa sairaaloissa on aina sektiovalmius ja pelkosektion saa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi