PIRKANMAA LOKAKUULLE
Niin siis lokakuuhan on tullut jo myös Pirkanmaalle.
Kommentit (49)
Meidän neidillä oli maanantaina 10kk neuvola, jossa oli isin kanssa :) Uusimmat mitat on 11,195kg ja 77cm. Terkka oli sanonut, että 1v ikäisenä nukutaan yhdet päikkärit ja päätimme kokeilla sitä heti, sillä neiti on ruvennut iltakukkujaksi. Illalla tyttöä ei saa ennen yhtätoista nukkumaan ja se on mielestäni tän ikäiselle vähän liian myöhä nukkumaanmenoaika! Eilen tyttö nukkuikin yhdet 3,5tunnin(!!!) päikkärit ja nukkumaan saatiin silti vasta puol kymmenen¿ En tiedä onko kysessää joku vaihe vai eikö neiti tarvi enempää unta?
Kiva kuulla, että KATARIINAlla meni ultra hyvin! Mitäs kuuluu OSSElle? Ja olisi kiva kuulla miten VUMPEn arki kahden pikkuisen kanssa on lähtenyt sujumaan :)
Omaan napaan ei kuulu uutta. Masu on vähän pyöristynyt ja seuraava neuvola on vasta kahden viikon päästä.
Onkos se kylpylä nyt sovittu 15.10? Kumpaan mennään ja mihin aikaan? Mulle on ihan sama, kunhan lillumisen jälkeen pääsee syömään hyvin! :D
Nyt täytyy mennä jatkamaan, olen täällä harjoittelussa vielä tunnin¿.
v, rv14+5 ja tyttönen 10kk
kirjoitin tuon otsikon ja tajusin kopioineeni törkeästi Katariinaa... :)
Täällä ollaan, äippäloma alkoi virallisesti eilen ja ihan samanlaisena näyttää jatkuvan ku tähänkin asti. Vaikka kyllä olo on entistä RASKAAMPI, ja ymmärrän hyvin, miksi äitiysloma alkaa tässä vaiheessa. En kyllä olis jaksanut olla tähän asti töissä, mutta vielä vähemmän tästä eteen päin.
Mulla on siis alkanut yövalvonta - herään öisin vessahätään, käsien puutumiseen, lonkan puutumiseen, hiljaisuuteen - mihin tahansa. Ja sit valvotaan. Nukahtaa en meinaa millään. Päivällä tekis mieli nukkua, mutta jotenkin en osaa, vaikka ennen ei oo tuottanut millään tasolla vaikeuksia. Taitaa mieli käydä vaan ylikierroksilla vauvaa odottaessa. Ne raskausmyrkytysepäilyt terkka käski nyt unohtaa ja rauhottua vaan olemaan.
Kroppa kaipaa liikuntaa, mutta lupaa ei nyt ole vaihteeksi supistusten takia. Perjantaina on viimeinen lääkäri, tarkistetaan paikat ja koko ja toivottavasti saadaan lähete ultraan - sf-mitta nimittäin huitelee tuolla ihan omilla käyrillään. Kyllä mä uskon, että vauva ulos mahtuu, mutta olis kiva tietää etukäteen, pitääkö jotain jättiläistä pusertaa... ja mistäs sitä oikeesti tietää, millainen lantio mulla on, kun en synnyttänyt oo. Sen vaan tiedän, että lonkkaluut on leveet ku ladon seinä.
Aineenvaihduntaa tökittiin eilen käyntiin vyöhyketerapiassa ja ostin sitten vielä MATE-teetä, joka ainakin sekä eilen että tänään sai puolen tunnin sisään suolen toimimaan. En sit tiedä, osuko juonti vaan otolliseen kohtaan, mutta ihan kiva ettei ainakaan ummeta... (sori nää jutut...) Vielä kun auttais tuohon turvotukseenkin, niin olispas huippua.
Nyt taitaa olla oikeesti aika kömpiä päikkäreille. Mutta mua kiinnostais kans vumpen kuulumiset, jäin niitä eilen odottelemaan avausviestin jälkeen, mutta tais tulla muita menoja? Kiva, et Katariinan ultrassa oli kaikki ok. Multa on mennyt ihan ohi, kumpi teille on tulossa, vai ootko sitä täällä paljastanutkaan? violet, mun kummityttö oli pienenä kans sellanen yökukkuja, ei halunnut millään nukkumaan eikä nukkunut pitkään. Ei nuku vieläkään (nyt 5-v.) paljoa. Toiset ei kai vaan tartte... mut voihan se johtua jostain muustakin, ei mulla kovin laajaa kokemusta ole!
Määrätkää ny joku, mihin aikaan mennään ja kumpaan. Olisko se vegaxin kannalta kivempi, jos ajeltas Nokialle?
-Osse ja Santeri rv 35+0
mutta just kun olin saanut kirjoitettua " molemmat pojat on päikkärillä, tiskit tiskattu ja ruoka laitettu uunia vaille valmiiksi..." niin nuorempi heräsi itkemään nälkää... ja päätin toimia pikaisesti, ettei herättäisi vanhempaa itkullaan. :)
Arki kahden kanssa on lähtenyt ihan kivasti käyntiin. Isyyslomaviikot oli ihan ihania niin sain kaikessa rauhassa harjoitella oikeita " liikkeitä" kahden käsittelyyn. Ei tarvinnut heti olla jonglöörinä kaksi palloa ilmassa.
Imetysaikana pystyy hyvin lukemaan vanhemmalle satuja kun vaan opettaa hänet kääntämään itse sivuja, tai toinen suosittu leikki on piiloleikki, jossa äiti voi vaan istua paikallaan (ja imettää) ja hokea: " No, mihin ihmeeseen se Aamos nyt hävisi, kun just oli tässä?" jolloin esikoinen kömpii riemusta kiljuen pöydän alta (johon menee koko ajan piiloon) ja hihkuu " hu-huu!"
Muutenkin nämä kaksi tuntuvat hoituvan toistaiseksi ainakin yllättävänkin helposti. Olin varautunut isompaan härdelliin ja kaaokseen. Isyyslomalla kävin jopa parturissa (lähes 3h) ja kosmetologilla kasvohoidossa (2h) kun isi yllytti hemmottelemaan ja oli poikien ja lypsetyn maidon kanssa kotona. Yhden syöttövälin tuo maitojalostamo just ja just kestää pullotellen tulematta ihan hurjan täyteen ja kipeäksi... ja sen noin 6 tunnin aikanahan ehtii äiti jo vaikka mitä... kuten shoppailla uusia kuteita kun vihdoin pääsi eroon mammahousuista (vaikka on kuinka ihanat housut, niin 9 kk niihin " pakotettuna" alkaa jo tympiä). Eli kivasti menee täällä.
Tapaamiseen en valitettavasti tällä kertaa pääse kun osuu päällekäin siskonpojan synttärien kanssa. Mutta ihanaa odotusta ynnä muuta toivon teille kaikille! Ja olen kuulolla seuraavan tapaamisen suhteen.
Vumpe + Aamos 2 v ja Luukas 3 viikkoa
ps. Luukas on jo saanut " lempinimen" kun ukki meni sanomaan, että pitää sitten varmistaa, ettei hoidossa ole toista Luukasta, koska silloin naulakkoon joudutaan kirjoittamaan nimilappuun Luukas A... eli " luukasa" ja lasta saatettaisiin kiusata. Niin, että tuo nimi sitten tarttui tuolle meidän pienipainoiselle, jonka hellittelynimenä on nyt Luukasa. :)
Pitkästä aikaa taas linjastolla. Olen ollut vähän turhankin kiireisenä töissä, koko viime viikon tiivistahtisessa koulutustilaisuudessa.. Mahassa voidaan ilmeisen hyvin, potkutteluja on tuntunut päivittäin :)
Seuraava neuvola on maanantaina, ja perhe/synnytysvalmennus oli alkanut yllättäen tällä viikolla. Sain tiedon pikkasen myöhään, ja nyt meiltä jäi se eka välistä. Mennään seuraavalla kerralla, jolloin tiedossa on videota ja jotain luentoa synnytyksen jälkeisestä ajasta. Vähän hirvittää tuo video! Toivon mukaan ei olisi sieltä rankemmasta päästä. Minkälaisia kokemuksia muilla noista valmennuksista?
Äitini on joutunut tällä viikolla sairaalaan, ja on nyt aikalailla huonokuntoinen. Olenkin nyt pääkaupunkiseudulla asioita hoitamassa. Välillä elämän oikut tuntuvat kovin epäoikeudenmukaisilta..
t aurinko 26+3
Tänään tuli äitiyspakkaukset...
Oli ihana päästä hiplaan niitä pieniä vaatteita.
Tulivat tosi nopeesti perjantaina kirje ja tänään paketit.
15.10 kylpylä kuullostais hyvältä!
Ibiza + Himpula ja Vimpula 25+1
Taitaa olla niin, että jättäydyn suosiolla pois kylpyläporukasta. Meillä kun tuo imetys on todella " vauvantahtista" ja vauva syö usein ja hartaasti. Tietty ihmeitä voi tapahtua... Paikasta kommenttia: Tampereen kylpylähän on enemmän aikuisille suunnattu, joten voi olla rauhallisempi. Toisaalta siellä se ole niin paljon kivoja juttuja, minusta se Edenin aaltokone oli erityisen ihana ja rentouttava raskausaikana.
Kokeilin tosin tänään pullolla ja se meni ihan ok. Luulen, että johtui siitä, että äiti syötti ja oikeaa äidinmaitoa. Nyt on kyllä tosissaan pistettävä mies touhuamaan pojan kanssa ja syöttämään edes pieniä määriä. Tuntuu, että miehen töihin palaamisen jälkeen poju ei ole niin helposti enää viihtynyt miehen sylissä ja se tietysti harmittaa meitä molempia. Ja se pulloruokailu on ollut alun jälkeen niin satunnaista, että se todennäköisesti hermostuttaa molempaa osapuolta. Parin itkuun päätyneen kerran jälkeen se on jäänyt pois kokonaan. Eipä siinä mitään, mielelläni imetän poikaa. Imettäminen on ihanaa ja tää aika on niiiin lyhyt, mutta toisaalta olisi ihan hyvä kaiken varalta osata syödä pullostakin.
Aurinko, kyselit synnytysvalmennuksesta. Me käytiin taysissa huhtikuussa, viikkoja oli meillä jo 33. Se video oli hyvin helpon näköisestä synnytyksestä, eikä todellakaan raju. Äiti oli synnyttämässä vissiin neljättään, joten taisi olla jo aika tuttu juttu. Muutenkin video oli tehty varsin hienotunteisesti.
Mulle jäi valmennuksen jälkeen sellainen olo, että menen sinne " synnytytettäväksi" . Jotenkin kyseinen kätilö sai aikaan sellaisen vaikutelman, että on vaan parempi antaa ammattilaisten hoitaa homma. Valmennust apitää useampi kätilö, kukin kai taaplaa tyylillään. Onneksi synnytykseen sattui todella hieno kätilö, ammatillinen, kannustava ja tsemppaava, joka kuunteli mielipiteitämme ja antoi meille tilaa. Siksi synnytyksestä jäi niin päljon parempi fiilis kuin olin valmennuksen ja tietysti kaikkien kertomusten jälkeen uskaltanut toivoakkaan.
Iiks, pitää kai mennä nukkumaan, kohta on kumminkin taas herätys:) Mukavaa viikonloppua toivotellen Vegax ja poju pian 4 kk (hurjaa!)
ja olipas se nopeeta toimintaa... aika oli kymmeneltä ja yhdeksän yli olin jo ulkona kävelemässä kohti kotia! Paikat oli vielä täysin kiinni, turvotus ja painonnousu järkyttävää, sikiö vilkas mutta iso ja sf-mitta omilla käyrillään. Saatiin lähete TAYSin ultraan parin viikon päähän (ilmeisesti). Santeri vaikutti painelemalla kuulema n. 3 kiloiselta nyt, ja kasvuaikaahan tässä on vielä vaikka kuinka... eli n. 2-3 viikkoa normaalia isommalta. No, kyllähän sitä on tiedetty odottaa, mutta ultrassa sit nähdään pystytäänkö synnyttämään alateitse vai ei. Kuulema hirveästi yliajalle ei olis hyvä mennä, mutta minkäs sille tekee, jos kaverilla ei oo kiirettä ulos ja käynnistystä en ainakaan näillä näkymin hirveellä innolla ottais.
Lääkäri oli tosi symppis ja hoitajakin kannusti olemaan stressaamatta painonnoususta. Koetan nyt tsempata loppuajan ilman herkkuja, saas nähdä miten onnistuu. Huomenna on heti eka koitos, kun on juhlat tiedossa.
Muuten taitaa olla menossa loppuraskauden energiakohtaus, oon nukkunut tosi vähän, mutta silti heräsin virkeänä n. 8 tunnin unien jälkeen. Kiva tunne! Tekis mieli siivota, mutta imuriin tarttuminen ei nappaa. Taidan tehdä kaiken muun ja jättää taas miehelle tuon imuroinnin. Reppana tekee pitkiä päiviä kyllä muutenkin.
vumpen luukasa on saanut nimenkin heti, onpas kiva! Pidättekö vielä erikseen nimenantojuhlat/kastajaiset? Mukavalta kuulostaa myös Aamoksen touhut, toivottavasti jatkuu yhtä yhteistyökykyisenä jatkossakin. Onko yhtään mustasukkaisuutta havaittavissa?
aurinko pohti synnytysvideota - jos tosiaan ootte TAYSiin menossa, niin se video ei tosiaan ole kovin pahaa katseltavaa. Synnyttäjä on touhuissa jo viidettä kertaa. Mitään " arkaluontoista" ei kuvissa vilahdakaan. Vähän vissiin liiankin ruusuisen kuvan antavat, vaikka kyllähän se rouva välillä vaikertaa ihan tosissaankin.
Ikävä kuulla äitin sairaalareissusta, elämä ei tosiaan ole reilua. Toivottavasti hän toipuu!
Ibiza on tosiaan saanut kaksi pakkausta, suloista! Ootko miettinyt puetaanko Himpula ja Vimpula aina samanlaisiin asuihin vai pistetäänkö päälle sitä, mikä sillä kertaa osuu käteen? Kaksosillahan kuulema on usein oma luonne heti alusta lähtien ja vanhemmatkin pukee erilaisiin kun toiselle tuntuu sopivan joku toinen väri paremmin.
vegax, älä stressaa siitä miehen kelpaamisesta. Toki se tuntuu pahalle, mutta mitä olen veljen perheen elämää vierestä seurannut, vauvoilla on tuossa vaiheessa iso äititarve eikä isä vaan voi olla samassa asemassa. Mutta se menee ohi! Pojalle ei kelvannut kuukausi sitten kukaan muu hoitajaksi, nyt jo tätikin kelpaa sylittäjäksi ja hyppyyttäjäksi isän parhaudesta puhumattakaan! Nää ei oo syöttäneet pullosta vissiin ollenkaan, tai mä en oo ainakaan koskaan nähnyt. Se äitiin tarrautumisvaihe on kuitenkin tosi lyhyt, vaikka se pahalta varmasti isästä tuntuukin. (Katotaan vaan niin mä oon täällä viiden kuukauden päästä ihan rikki, kun vauvalle ei kelpaa mies eikä kukaan muukaan...)
tuo fiilis synnytettäväksi menosta on aika kuvaava - kätilöt tietty puhuu asiasta omasta näkökulmastaan ja pakosta tulee sellainen olo, että ensisynnyttäjän kannattaa luottaa ammattilaiseen. Mutta todellisuus on sitten kuitenkin vissiin erilainen, eli aika paljon pystyy vaikuttamaan siihen, miten edetään. Kyllähän ne kuitenkin on siellä auttamassa synnytyksessä ja pyrkivät helpottamaan jokaisen synnyttäjän oloa parhaansa mukaan. Tänään myös lääkäri sanoi, että lähettää TAYSiin ultraan, kun ne kuitenkin " synnytyttää" . Jäi mieleen tuo hassu sanamuoto.
Juups, mutta nyt riittää turinat tältä erää, menen muihin puuhiini.
-Osse ja Santeri rv 35+2
Olen ajatellut pukea Himpulan ja Vimpulan erilaisiin vaatteisiin. Nytkin kun jotain ostelen niin en osta kahta täysin samanlaista.
Mä varasin eilen meille synnytysvalmennuksen kanssa TAYS:iin, kun täällä kaksosten synnytys on todella harvinainen, kun on pieni sairaala. Ei ole päivystys aikaan kuin yksi kätilö ja lasten lääkäri käy 2 viikossa.
Ibiza + Himpula ja Vimpula 25+2
Kömmimpäs minäkin taas vaihteeksi koneen äärelle. Sohvalla tuli otettua sellaiset puolentoista tunnin nokoset ja vähän on vielä pöpperöinen olotila. Voi tätä väsymyksen määrää, mihin jäi energinen keskiraskaus? Sitä ei tainnut ollakaan kuin yksittäisiä päiviä kerrallaan ja nyt mennään sitten viimoista kolmannesta uupuneena kuin rukkanen. :)
Katariinalla oli se 4D-ultra. Ihanaa, että kaikki vaikutti olevan kunnossa masukkaalla ja saitte sen sukupuolivarmistuksenkin! :) Toivottavasti supistelut vähenevät siedettäviin mittoihin, onneksi eivät ole alkaneet pehmittelemään paikkoja kuitenkaan!
Vumpen vauva-arki kuulostaa ihanalta :) Ja kiva nimi on pikku-Luukakselle löytynyt! Ihanaa, että pääsit vähän hemmottelemaan itseästi, se piristää vaan niin kovasti.
Kivaa, että Auringon masuasukki on ottanut tavakseen ilmoitella itsestään reippaana! Pahoitteluni äitisi sairastumisesta, toivottavasti hän voi jo paremmin!!!
Vegaxille ja pojulle terkkuja kovasti! Poitsu on varmasti taas kasvanut ihan hujauksessa uusille mitoille, aika kuluu niin nopeasti kun nyt hän on jo pian 4kk vanha! Muistan, että kehuit kovasti sitä Edenin aaltokonetta rentouttajana :)
Violetin tytsky on myös jo iso tyttö! :) Mitenkäs päiväunien vähentäminen on vaikuttanut hänen yöuniinsa? Tsemppiä työharjoitteluun! :)
Ossekin päässee mukaan kellumisreissulle, ainakin paikkojen kiinniolemisen puolesta? (olipas vaikeasti sanottu...) Santeri onkin kasvatellut itseään hyviin mittoihin, tosi vähissä sulla on jo noi viikotkin!
Toivottavasti kylpylässä häviää turvotuksia, Vegaxille ainakin kävi niin...
Muakin on vähän jännittänyt tuon miekkosen puolesta synnytysvalmennus. Jos siellä on jotain ihan kamalaa sen mielestä ja se ei uskallakaan tulla mukaan... Hyvä kuulla, että ei ole mitään ihan puhtainta realityä se videokaan... Eilen viimeksi varmistin, että haluaahan se vielä mukaan ja halusi se kuulemma ihan 100%. Huh helpotusta! TAYS:n valmennuksiin mennään ja kuun lopussa ovat... Terveyskeskuksen perhevalmennuksesta ei saatu mitään tietoa ja se alkoikin jo ennen kuin muistin siitä neuvolassa kysyä. Meillä on jotenkin oudosti niin, että on valittava joko TAYS tai neuvolan perhevalmennus! Vaikuttaa vähän hullulta, koska oon ainakin ollut ymmärtävinäni, että toi perhevalmennus olisi vähän laajempaa asiaa kuin vain itse synnytys... No, kai meistä ihan hyvä perhe tulee, vaikka ei siihen valmennusta saatukaan!
Sitruuna kasvattelee itseään masussa ja on taas pitänyt mamman rauhallisena jatkuvilla potkuillaan ja mönkimisillään. Neuvolaan mennään taas kahden viikon kuluttua ja tosiaan se valmennus alkaa kanssa. Töitä on jäljellä enää kaksi viikkoa ja sitten pidän vähän lomaa ennen äitiysloman alkua. Ihanaa, koska töissä käyminen on alkanut tuntumaan todella raskaalta ja huono olo on seurana joka ikinen aamupäivä. Mutta vähiin käy ennenkuin loppuu!
Terkkuja kaikille ja reilun viikon päästä nähdään toivottavasti isolla porukalla!
Keinuhepo ja Sitruuna 29+6
vumpe: Kiva kuulla, että teillä menee hyvin! Ja ihanan nimen Luukas on saanut :)
aurinko: Meillä oli sekä perhevalmennus neuvolan kautta että synnytysvalmennus taysissa. Perhevalmennuksessa (taisi olla neljä kertaa) käsiteltiin erilaisia asioita liittyen vauvan hoitoon sekä äitiyteen/isyyteen. Synnytysvalmennus oli 2x3h ja mielestäni ihan hyvä kokemus. Siellä käytiin synnytyksen vaiheet läpi ja esiteltiin kivunleivitysmenetelmiä. Kuten muutkin jo ovat sanoneet se synnytysvideo ei ollut paha! Itse sanoin miehelleni etukäteen, että jos synnytyksessä tulee sellainen olo että tarttee päästä pihalle, niin lähtee vaan. Sellaista tilannetta ei kuitenkaan tullut ja mies oli vierelläni koko ajan lukuun ottamatta yhtä vessareissua ;) Ikävä kuulla äidistäsi, toivottavasti asiat kääntyvät parhain päin. Voimia sinulle ja perheellesi.
vegax: Kyllä se ¿vain äiti kelpaa¿- vaihe menee ohi, näin olen ainakin kuullut. Meillä tytölle on aina kelvannut molemmat. Johtuu varmaan siitä, että mun rankoista synnytyksen jälkeisistä jutuista johtuen mies hoiti tyttöä alussa enemmän kuin minä¿
osse: Mä en kauheesti luota tohon käsikopeloarviointiin¿ Toiset ei kyllä luota ultrankaan arvioon, meillä se meni täysin nappiin. Mutta siis piti sanomani, että meidän neiti oli rv36+ ultrassa jo 3300g ja kyllä mä pelkäsin miten isoksi ehtii kasvaa! Tyttö syntyi rv40+1 ja painoi 3975g ja hienosti mahtui tulemaan :) Mutta hyvä, että pääset ultraan!
keinuhepo: Kiitos tsempeistä! Vielä viikko jäljellä :) Koitettiin yksiä päikkäreitä, mutta yöuniin se ei vaikuttanut. Lisäksi huomattiin, että neiti selvästi tarvii vielä kahdet päikkärit, joten samaa rataa mennään. Tosin enää nukkumaan ei mennä kovin myöhään, yleensä päästään jo ennen kymmentä!
Paljastan nyt teillekin, että olen hakenut töitä ja luultavasti meen töihin tässä ennen seuraavaa äippälomaa!!! Alan ensi viikolla soittelemaan päiväkoteihin ja seuraavalla viikolla käydään neidin kanssa tutustumassa niihin. Saa nähdä miten käy. Olen päättänyt, etten mene töihin jos ei saada kunnon hoitopaikkaa.
Raskaudessa ei edelleenkään mitään ihmeitä. Kovasti odotan seuraavaa neuvolaa, että pääsisi kuunteleen sydänääniä. Olen edelleen ihan voimaton ja väsynyt. En edes odota energistä keskiraskautta, sillä tytöstä sitä ei tullut koskaan¿ Tänään sain siivottua pitkästä aikaa kunnolla (siis enemmän kuin tavarat pakoilleen ja imurointi) ja kyllä nyt oon niin tyytyväinen itseeni!
Niin ollaankos me päätetty kumpaan kylpylään mennään? Ja moneltako? Jos mennään sinne Nokialle, niin tarvisin kyytiä...
Nyt ruuanlaittoon! Ihanaa viikonalkua kaikille mammoille, masuille ja vauvoille :)
v, rv15+2 (ajatelkaa, enää kuukausi puoliväliin!) ja tyttönen 10kk
Kiitokset tsempityksestä kaikille, olen edelleen täällä etelässä. Sain muutaman päivän sairaslomaa, ja se on kyllä tosi tarpeen. Yritin nimittäin loppuviikolla tehdä sekä etätöitä Hgin konttorissa että käydä sairaalassa hoitamassa asioita, ja olin ihan tosi hajalla perjantaina (henkisesti ja fyysisestikin uupunut). Tänään hieman pahoitin mieleni, heti tuli huono omatunto, kun eräs kaverini ihmetteli millä perusteilla olin saanut sairaslomaa.. En kai nyt mitään virkavapaatakaan voi pariksi päiväksi ottaa.. *huokaus*
No, mukavampiin aiheisiin.. Ossen näin lauantaina henkkamaukan oven suussa, mutta olit just kavereittesi kanssa menossa kovaa vauhtia eteenpäin, joten en sitten siinä ruvennut huutelemaan :) . Sain äitiyspakkauksen, ja tuli ihan itku silmään, kun availin pakettia ja näin ne vaatteet siellä. Jotenkin sellainen tunne, että ei ole totta, pian näiden vaatteiden sisälle ja meille kotiin muuttaa pieni ihminen (siis jos kaikki menee hyvin, milloinkohan tästä jälkikirjoituksesta pystyy luopumaan..)! Mukava kuulla, että synnytysvideo on ollut kohtuullisen ok.. ;) Meillä nimittäin vähän sama tilanne kuin Violetilla ja Keinuhepolla.. Miestä alkaa heikottaa sairaalassa, ne hajut ja se ympäristö.. No, ei ole myöskään mun suosikkipaikka!
Aijoo, hulluilla päivillä näyttää olevan Brion vaunut myynnissä.. Mutta kun ei olla yhtään ehditty käymään vertailemassa tms. niin en taida uskaltaa ostaa sokkona. Hinnastakaan en tiedä, mitä nuo sitten maksaisivat normaalisti?
En osaa vielä varmuudella sanoa siitä kylpylästä (mies ollut paljon poissa), mutta tulisin joka tapauksessa mieluusti syömään ja jälkipeleihin sen jälkeen.
t aurinko 26+1 (taisin viimeksi laittaa vähän pieleen nuo viikot..)
olen ollut " hieman" väsynyt viime aikoina, voisin vaan nukkua mutta kun pitää välillä herätä syömään... no, kävin tänään kampaajalla ja huomenna on koko päivä täynnä tekemistä, saa nähdä miten jaksan. Aion lähteä liikkeelle ennen yhdeksää, käydä Hulluilemassa Stockalla ja parin sovitun menon jälkeen vielä jaksaa neuvolaan kolmelta. Saa nähdä, kuinka tätin käy... Yleensä, jos en nuku päikkäreitä, seuraava päivä on ihan tuskaisen väsynyt.
Viikonlopun kelluntoja odotan innolla. Miltäs kuulostais kello 15.00? Onko liian myöhään? Kertokaas nyt mielipiteitänne!! Violetin voin ottaa kyytiin, pistä vaikka spostia mistä nappaan sut mukaan, voin hakea sut kotoa. Ja jos muillakin on tarvetta, niin pistäkää postia, autoon mahtuu ainakin kolme mun lisäks. Mennäänkös me muuten sinne Nokialle? Vähän taitaa olla vielä hakusessa... :)
Keinikselle suosittelen kyllä tätä lomalle jäämistä! Musta ei olis enää moneen viikkoon ollut täyspäiväiseen työntekoon. Muutaman tunnin olisin jaksanut, mutten kyllä kahdeksaa.
Aika oudosti vaihtelee tuo perhevalmennus, senhän saa jokainen neuvola Tampereellakin järjestää itse. Meillä sitä oli tosiaan vain yksi parin tunnin kerta. Synnytysvalmennus on sitten kaikille sama TAYSissa.
Vai meinaa se violet mennä töihin vielä! Kiva, jos on energiaa, kyllähän se on hyvää vaihtelua kotonaololle. Ehtii typykin saada vähän hoitokokemusta ennen ku tulee uusi vauva.
Mullakaan ei oo hirveen vankkaa luottoa tuohon käsikopeloarvioon, mutta mulle olikin pääasia, että pääsin ultraan arvioitavaksi. Huomenna täytyy neuvolakäynnillä vähän kysellä ultra-ajan perään, kun käsitin, et se olis jo ens viikolla, mutta aikavarausta ei oo vielä kuulunut.
Ja aurinko oli nähnyt mut - mä en tietysti nää yhtään mitään.... :) Olin aika väsynyt jo lauantaina aamusta, mutta kun oli vieraita niin en viitsinyt heitä ihan itsekseen kaupungille laittaa. Olisit vaan hihkaissut! Äläkä välitä muiden kommenteista, se on sun ja lääkärin välinen asia, millä perusteilla sä saat saikkua eikä sun tartte sitä muille perustella.
Sit vielä sen verran omaa napaa, että olen päässyt hormonimyrskyjen makuun. Sunnuntaina aloin itkemään, kun kinasin veljenpojan (6v.) kanssa eikä itkusta meinannut tulla loppua. Mies oli sinnikäs ja lohdutteli, vaikka olin jo ihan varma, että kaikki lapset vihaa mua ja omakin vaan hylkii, kunhan nyt syntyy ensin.... huhhuh, mutta siitäkin selvittiin. Eniten harmitti se, että eihän tuollainen pieni poika voi käsittää, mikä tätillä on. Pistin varmaan ihan sekaisin hänet. NO, tänään nähtiin, ja niin oli tätin poikaa taas, että tuskinpa siitä mitään ikuisia traumoja jäi.
Muutenkin tuppaa itkettämään harva se ilta ennen nukkumaan menoa. Tuntuu, etten ikinä ole valmis sen vauvan hoitoon. Ja sit välillä taas odotan niin innolla, et pääsen Santeria tapaamaan. Jos olisin mies, sanoisin et hohhoijaa noita naisia... :)
Mutta nyt taidan lähteä iltapuuhiin. Ilmotelkaas siitä kylpyläsuunnitelmasta!
-Osse ja Santeri rv 35+6
Kiitos sapuskaseurasta, leidit, olipas taas kivaa!
Mä mietin jos keittelisin porukalle niitä kahveja meillä jossain vaiheessa, mutta puhutaan siitä asiasta paremmin sitten sähköpostilla ;)
-miki
27+1
PS. piti vielä kotimatkalla hakea kaupasta jäätelöä, jäi makean hammasta vielä kolottoamaan jätskiannoksesta huolimatta... :P
sähköpostilla, niin eikös Ossella ollut joku e-mail osoite, johon voi ilmottautua " sähköpostilistalle" ? Tahtoo mukaan tapaamiseen jos vaan ajankohta sopii! Nyt harmitti kun osui nuo sisarenpojan synttärit samalle päivälle... olisi ollut niin kiva tulla näyttämään tuota meidän nyyttiä teillekin. :)
osoite on mette-awaits@hotmail.com
Tosiaan, vumpehan ei ookaan listalla lainkaan!
Oli oikein mukavaa, vaikka kylpylässä pitikin koko ajan tarkkailla oloaan, että onko nyt hyvä vai ei. Pääosin oli hyvä, mitä nyt ilmeisesti jotain avautumista oikeesti on tapahtumassa, koska niitä menkkamaisia kipuja oli pitkin päivää. Ja illalla olin ihan poikki! Turvotuskin helpotti iltaa kohti, mutta samalla mulla oli ihan järkyttävä jano. Join varmaan kaksi litraa vettä vielä ennen nukkumaan menoa, sormet vaan kapeni koko ajan... mutta arvatkaapas oliko ne sutjakat enää aamulla? Eipä ei... Käsittämätöntä, että mun turvotus tulee jostain syystä nimenomaan yön aikana, kun normaalisti levon pitäisi poistaa sitä.
Myös masu oli onnellinen herkuista. Pakattiin eilen laukkuun vaatteet synnäriltä lähtöä varten. Oli tosi vaikeeta miettiä, mitä vauvalle laittais päälle, mutta päädyin tällaiseen yhdistelmään: pitkähihainen body + sukkahousut, potkuhousut + takki (olisko se kangas velouria?? sellasta sametin tyyppistä puuvillaa, siis melko paksua), fleesekevyttoppapuku, puuvillaiset pipo ja lapaset. Kertokaas viisaammat, pärjääkö vastasyntynyt alle 5 km:n automatkan marraskuussa tuollaisilla? Jos on pakkasta, pyydän miestä ottamaan vielä villapuvun lisäksi, mutta se on niin kovin iso, että vauva hukkuu siihen! Joku villashaali voiskin olla hyvä matkan ajaksi vauvan ja turvakaukalon päälle laitettavaksi.
Pakkasin myös omat vaatteet, saa nähdä mahdunko niihin. Tuli melko kirjavat asusteet, kun en halunnut nykyisiä käyttökelpoisia vaatteita laittaa kassiin, mutta aattelin, et on pääasia päästä kotiin! Sit mietitään kotona tarkemmin, miltä näytetään.
Itse synnärikassin pakkaaminen olikin sitten vaikeempaa. Tuossa se odottaa aukinaisena olohuoneessa, jos keksisin jotain mukaan otettavaa. Kamera ja patterit on pakattuna, samoin hammasharjat ym. pesutarvikkeet. Ja imetysliivit ja liivinsuojukset. Ja yks kirja, jota tuskin saan siellä luettua... :) Tuleeko mieleen jotain?
H-R:lle ja vegaxille tsemppiä poitsujen kanssa, toivottavasti saatte hoitoapua jostain, että saatte nukuttua!!
Nyt taas vyöhyketerapiaan ja kaupungille muita asioita hoitamaan. Hauskaa viikkoa kaikille!
-Osse ja Santeri rv 36+5
Juuri kotiuduin äippäpolilta ja tyttö vetelee sikeitä pihassa. Kerron tietysti alkuun omat kuulumiset :)
Sain siis ajan äippäpolille, kun mulle alotetaan hepariinihoito veritulpan ehkäisyks. Sainkin sieltä samantien reseptin kouraan ja käskyn alottaa pistokset jo tänään! Kävin myös gynellä, joka totesi kohdunsuun olevan kiinteä, täyspitkä ja suljettu. Tämä oli muuten ensimmäinen lääkärikäyntini tässä raskaudessa! :O Ultrassa pikkuinen voi hyvin, tosin itsestäni tuntui ettei liikkunut kovasti, mutta lääkäri laittoi liikkeet ++.
Seuraava käynti on rv30 (ellei aiemmin ilmene jotakin tarvetta). Lääkäri oli aivan ihana ja sanoi, että mut voidaan ottaa sinne kun edellisessä raskaudessa oli niin paljon komplikaatioita. Rakenneultraan oon menossa keskusäitiysneuvolaan joka tapauksessa vajaan neljän viikon päästä. Osaakos joku muuten sanoa kuinka ajoissa sinne kannattaa varata aikaa jos haluaa Kuukankorvelle?
Taas helpotti hetkiseks, kun näki että pieni on elossa. Tää vaihe on ärsyttävä kun ei enää olla ihan alkuraskaudessa, mutta liikkeet ei vielä tunnu kunnolla (joskus ajattelen että tuntemani hipaisut on kuvitelmaa).
Kiitokset treffeistä!!! Kylpylässä oli oikein ihanaa ja virkistävää. Ja syöminen, ah! ;) Teillä kaikilla oli jo niin suloiset masut, että tässä alkaa toivoa oman nopeampaa kasvamista. Tosin vielä tämä on kiva kun niin kompaktin kokoinen, ei ole tiellä ja hengityskin kulkee kohtalaisesti. Pakko sanoa MI-KIlle, että kyllä oot ihan mahdoton makeanhimosi kanssa! :D
Seuraavia treffejä vois jo alkaa järkkäileen. Mulla on taas päivätkin aikaa kun harjoittelu loppu, että jos jotakuta kiinnostaa treffit arkena päiväseltään (ossekos on ainoa joka on jo äippälomalla?) niin olen valmis!
OSSE: Mun mielestä sun vauvalle suunnittelemat kotiintulovaatteet on ok. Tosin meidän neiti on aina ollut niin kuumaverinen etten osaa kuvitella pukevani kauheen paljoa päälle :) Eikä sinne synnärille mitään ihmeitä tarvi mukaan. Kamera ja pesutarvikket (shampoo, dödö, jne) riittää. Niin ja känny! ;)
Nyt menen ruuanlaittoon ennenkuin neiti herää (herää varmasti kyllä siinä vaiheessa kun saan kattilan liedelle...). Ihanaa viikonalkua kaikille! Ja voimia erityisesti valvoskelevien vauvojen kanssa (H-R ja vegax).
v, rv16+3 ja tyttönen 10kk
En ole täällä palstaillut pitkään aikaan, ehkä joku kuitenkin muistaa minun täällä pyörineen.....
Ajattelin kuitenkin tulla kertomaan vähän kuulumisia. Kirjoitin jo pitkän viestin, mutta se katosi jonnekkin.....
Mutta nyt vähän lyhyemmin. Meille syntyi poika 17.9. eli on nyt jo 1kk. Pituutta syntyessä oli 50cm ja painoa 3370kg.
synnytys alkoi reilu vuorokausi ennen lapsiveden tihkumisella ja yöllä se meni kokonaan kun poika syntyi sitten seuraavana iltana. Omia supistuksia vahvistettiin ja samalla synnytystä nopeutettiin tipalla ja supistukset olivatkin sitten aika rajuja. sain kaikki mahdolliset kivunlievitykset, mutta poika saatiin maailmaan ja mies oli aivan mahtavana tukena koko ajan.
Poika sai synnytyskanavasta infektion ja joutui vuorokauden ikäisena lastenosastolla antibiottihoitoon ja sai siellä myös vuorokauden valohoitoa keltaisuuden takia ennen kotiinpääsyä. Sinne sitten kävelin häntä syöttämään ja hoitamaan monta kertaa päivässä. Muutamana päivänä ja yhdeksi yöksi sain hänet " vierihoitoon" omalle osastolleni. Sairaalassa oltiin viikko. Tälläinen alku meidän pikkumiehellä.
Nyt poika voi hyvin ja kohta pitäisi lähteä katsomaan terveydenhoitajaa neuvolaan :)
Syysterveisin nurminata
ja nurminatalle isot onnittelut!! Mietinkin yks päivä, mitä sinulle kuuluu, joten olipa kiva, kun kävit kertomassa. Tuu vaan useemminkin kertomaan kuulumisia, jos jaksat/ehdit. Ja treffeille kans... :)
violetille oltiin oltu kilttejä äippäpolilla, hyvä homma. Mutta sinuna kyllä varaisin jo aikaa keskusneuvolaan, en muista mikä ohje oli, mutta varasin hyvissä ajoin, ainakin kk ennen. Mulla ei ollut mitään toiveita, halusin vaan saada ajan kalenteriin.
Noista synnärille otettavista, ihanko tosiaan siellä ei oo shampoota potilaille? Joka paikassa neuvotaan ottamaan shampoo, eikähän se tietty paljoa tilaa vie, mutta kai mä oon ku johonkin hotelliin menossa, kun tuntuu niin hassulle, ettei siellä olis jotain joka paikan pesunestettä, jolla tukkansa pesasis... :) Pitää kuiteskin pakata tonne kassiin se shampoopullo, ettei sit tartte likaisella tukalla vauvaa esitellä.
Mä sain lainaan verenpainemittarin jolla oon nyt leikkinyt monta kertaa päivässä. Tänään sit soitin neuvolaankin, kun oma täti sanoi et lähettää mut jo perjantaina polille suoraan neuvolakäynnin jälkeen, jos verenpaine on yhtään kohonnut. No, nyt nää kotimittaukset näyttää jatkuvasti 90-100 alapaineeksi, joten koholla ollaan ja roimasti. Tietty eri mittari voi näyttää eri lukuja, mutta soitin tosiaan kaiken varalta. Oma täti ei ollut paikalla, ja sijainen käski vaan soittamaan aamulla uudelleen, jos paineet on edelleen koholla. En oikein tiedä, jaksaisko stressata vai ei... katotaan nyt, mitä oma täti sanoo huomenna.
Joko saa aloittaa tän " voi ku tää tulis jo ulos" -natinan?? :) Ei vaan, antaa kaverin kasvaa vielä...
Mutta nyt siirryn telkkarin ääreen ootteleen miestä salilta. Palaillaan!
-Osse ja Santeri rv 36+6
Onnea nurminatalle!! Muistan sut hyvinkin, ihanaa että olet jo saanut nyytin syliisi :)
Osse: Oli pakko tulla kommentoimaan, että kyllähän siellä synnärillä on sitä " jokapaikanpesuainetta" , mutta itsestä tuntui kivalta kun synnytyksen jälkeen pesi hiukset omalla hyväntuoksuisella shampoolla. Turhamaista? ;) Sun paineet on kyllä hurjan korkeat! Turvotus ja korkeat paineet, kyllä luulis että sulla käynnisteltäis synnytystä pian.... Vaikken todellakaan oo mikään asiantuntija.
Täytyy vielä hehkuttaa, että tunsin eilen ekat pikkupotkut!! Vähäisiä hipaisuja oon vaan tähän mennessä tuntenut ja nyt tosiaan voi varmaksi sanoa että pieni potkii. <3
Nyt kaikki pinoon, haluaa lukea kuulumisia!
v, rv16+4
Niinpä niin...nythän on jo lokakuu :-))
4d-ultrassa oli kaikki hyvin. Maha oli kova kuin ilmapallo koko ultrauksen...supisteli. lääkäri päätti vilkaista paikat siinä samalla ja kiinni ne oli, onneksi. Hieman olin pettynyt ultraan kokonaisuutena, koska kaveri oli niin piilossa istukan takana, että siitä ei saatu millään kunnon kasvokuvaa. Olin niin odottanut sitä. No, tärkeintä kuitenkin on, että lääkäri oli hyvin vakuuttunut, että pikkuisella ei olisi mitään suuria kehityshäiriöitä. Kaikki tarvittava löytyi, istukan toiminta ja sijainti ok jne. Kaikki näytti siis olevan paikallaan. Sukupuoli vahvistui samaksi kuin rakenneultrassa.
Meille lienee tulossa muutto ennen mun äippälomaa...joudumme evakkoon kodista. Loppuviikosta selvinnee kuinka kauaksi aikaa joudumme muuttamaan ja ehkä ensi viikon alussa sekin, että minne. Kurjaa! Olen ollut kiukkuinen jo pelkästä ajatuksesta, että rakentaja ei saisi hommia tehtyä määräajassa ja että en pääsisi sisustamaan vaaville huonetta ajoissa. Mrrrr...toivotaan, että tämäkin kääntyy iloksi.
Nyt kotiin pesemään ikkunoita!
-Katariina rv 24+6