Miksi nykyään vainaja haudataan jopa 2 kk:n päästä kuolemasta?
Ennen oli tapana pitää hautajaiset kahden viikon sisällä.
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan asian ohi, mutta moni puhuu siitä, että pitää järjestää hautapaikka. Tiedän jo mihin aikanaan vanhempani haudataan (sukuhautaa) ja myös minulla ja miehelläni on hautapaikka valmiina. Luulin tämän olevan yleistä mutta ilmeisesti siis ei?
Ei kaikilla ole mitään sukuhautoja.
Jos minä kuolisin nyt niin vanhemmillani olisi varmasti miettimistä mille paikkakunnalle minut haudattaisiin, isän vai äidin asuinpaikkakunnalle vai nykyiselle asuinpaikkakunnalleni, vai olisiko esimerkiksi tuhkien skrottelu mereen vaihtoehto, ja jos, niin minne sitten.
Tuhkan voi säilyttää pitkäänkin siunauskappelissa. Nyt puhumme siunauksen järjestämisestä jos sellainen kirkossa esim pidetään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patologilta saa ’väliaikaisen kuolintodistuksen hautaamista varten’. Se pitää vaan osata pyytää. Joskushan lopulliset ruumiinavaustulokset valmistuvat vasta useamman kuukauden jälkeen.
Jos kuolee kotona ja oikeuslääketieteellinen avaus vaaditaan, ei mitään väliaikaisia todistuksia saa vaan on odotettava. Ja siihen voi mennä useampikin kuukausi.
Ei todellakaan vaadita jos lääkäri tulee paikalle ja toteaa esimerkiksi iäkkään ihmisen kohdalla luonnollisen kuoleman olleen odotettu sairauksien perusteella. Kuoleman syy tutkitaan jos omaiset erikseen vaativat.
Niin, JOS henkilöllä on ollut sairaus, jonka perusteella kuolema on ollut odotettu. Kaikilla iäkkäillä ei ole sellaista sairautta eikä pelkkä korkea ikä ole peruste jättää selvittämättä. Lähisukulainen oli iäkäs ysikymppinen, joka kuoli kotona. Oikeuslääketieteellinen tutkimus vaadittiin ja hautauslupaa odoteltiin 3 kk
Joku sukulaisista oli sitä vaatinut. Appiukolle ei tehty tutkimuksia, vaikka mitään sairauksia ei ollut.
Ketjun alkupuolella jotkut jo kirjoittikin siitä, että jos vainajalla on useampia lähiomaisia ja näillä erilaiset näkemykset siitä, missä, milloin, minne ja miten vainaja haudataan, niin yhteisymmärrykseen pääsemiseenkin voi mennä aikaa. Vaikka vainajan elinaikanaan tekemä "hautaustestamentti" ei olekaan juridisesti sitova, niin ainakin sellainen kertoo omaisille vainajan oman toiveen. Edelleen voi sitten omaiset kinastella asiasta, jos haluavat, mutta ei tarvitse arvuutella, mitä vainaja itse olisi toivonut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan asian ohi, mutta moni puhuu siitä, että pitää järjestää hautapaikka. Tiedän jo mihin aikanaan vanhempani haudataan (sukuhautaa) ja myös minulla ja miehelläni on hautapaikka valmiina. Luulin tämän olevan yleistä mutta ilmeisesti siis ei?
Jos minä kuolisin nyt niin vanhemmillani olisi varmasti miettimistä mille paikkakunnalle minut haudattaisiin, isän vai äidin asuinpaikkakunnalle vai nykyiselle asuinpaikkakunnalleni, vai olisiko esimerkiksi tuhkien skrottelu mereen vaihtoehto, ja jos, niin minne sitten.
Nämä asiat pitää jokaisen hoitaa jo eläessään. Kirjaa viimeisen tahdon lapulle ilmoittaa lähiomaisille missä se lappu on. Kohtuutonta alkaa omaisten miettimään haudataanko vai tuhkataanko ja minne.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, srk vuorotellen mussuttaa kun hautaus kestää ja vuorollaan taas siitä ettei vainajalla ole saattajia/hautajaisissa osallistujia. Koittaisivat jo päättää kumpi se ongelma on.
Tätä minäkin mietin, aika tasaista valitusta tuntuu olevan sekä että. Valitetaan että ihmiset eivät käy hautajaisissa ja sitten valitetaan että hautajaiset on vasta neljön viikon päästä, kun omaiset ottivat huomioonnsen että mahsollisimman moni pääsisi mukaan hautajaisiin. Itsessään seurakunnat eivät toki näe mitään syytä, koskaan.
Jonotusaika krematorioon on 2kk.
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni ei tullut minun mummoni hautajaisiin, koska ei saanut töistä vapaata.
Hänellä sattui olemaan pari vapaapäivää, kun hänen oma äitinsä kuoli. Pomo kysyi, että tulethan normaalisti töihin, olen jo vuorot merkannut...
Olipa ikävä pomo. Meillä on aina voinut käyttää vaikka ylityötunteja tai lomapäiviä (jos pidempi matka) hautajaisiin. Vuorotyössä tietysti eri mutta aika outoa jos ei saa vuoroa vaihdettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patologilta saa ’väliaikaisen kuolintodistuksen hautaamista varten’. Se pitää vaan osata pyytää. Joskushan lopulliset ruumiinavaustulokset valmistuvat vasta useamman kuukauden jälkeen.
Jos kuolee kotona ja oikeuslääketieteellinen avaus vaaditaan, ei mitään väliaikaisia todistuksia saa vaan on odotettava. Ja siihen voi mennä useampikin kuukausi.
Ei todellakaan vaadita jos lääkäri tulee paikalle ja toteaa esimerkiksi iäkkään ihmisen kohdalla luonnollisen kuoleman olleen odotettu sairauksien perusteella. Kuoleman syy tutkitaan jos omaiset erikseen vaativat.
Niin, JOS henkilöllä on ollut sairaus, jonka perusteella kuolema on ollut odotettu. Kaikilla iäkkäillä ei ole sellaista sairautta eikä pelkkä korkea ikä ole peruste jättää selvittämättä. Lähisukulainen oli iäkäs ysikymppinen, joka kuoli kotona. Oikeuslääketieteellinen tutkimus vaadittiin ja hautauslupaa odoteltiin 3 kk
Joku sukulaisista oli sitä vaatinut. Appiukolle ei tehty tutkimuksia, vaikka mitään sairauksia ei ollut.
Joku sukulaisista? Kukahan se joku mahtoi olla, kun ei niitä muita sukulaisia ollut.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä sattui olemaan pari vapaapäivää, kun hänen oma äitinsä kuoli. Pomo kysyi, että tulethan normaalisti töihin, olen jo vuorot merkannut...
No meidän tessissä on että lähiomaisen hautajaiset on palkallinen vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meidän tessissä on että lähiomaisen hautajaiset on palkallinen vapaa.
Ketkä muuten lasketaan lähiomaisiksi? Siis tesin mukaan? Omat isovanhemmat varmaankin, mutta entä puolison isovanhemmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, srk vuorotellen mussuttaa kun hautaus kestää ja vuorollaan taas siitä ettei vainajalla ole saattajia/hautajaisissa osallistujia. Koittaisivat jo päättää kumpi se ongelma on.
Tätä minäkin mietin, aika tasaista valitusta tuntuu olevan sekä että. Valitetaan että ihmiset eivät käy hautajaisissa ja sitten valitetaan että hautajaiset on vasta neljön viikon päästä, kun omaiset ottivat huomioonnsen että mahsollisimman moni pääsisi mukaan hautajaisiin. Itsessään seurakunnat eivät toki näe mitään syytä, koskaan.
Luulen että tässä on kyse osin priorisoinnista. Pidetäänkö suunnitellusti lapsen kaverisynttärit vai lähdetäänkö isoäidin hautajaisiin 500 km päähän? Jätetäänkö jalkapalloturnaus tai viikon reissu Kreetalle väliin? Jos perheen isä ei saa töistä vapaata niin lähteekö muu perhe silti ajamaan hautajaisiin? Jokainen tekee omat valintansa, mutta se valinta voi tänäpäivänä olla eri kuin se olisi ollut 30 vuotta sitten. Toisaalta myös suvut asuvat laajemmalla alueella kuin ennen ja ihmisiä on suvuissa vähemmän, siksi porukkaa hautajaisissa on väkisinkin vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat pitää jokaisen hoitaa jo eläessään. Kirjaa viimeisen tahdon lapulle ilmoittaa lähiomaisille missä se lappu on. Kohtuutonta alkaa omaisten miettimään haudataanko vai tuhkataanko ja minne.
Harva kolmekymppinen taitaa näitä miettiä. Luotan siihen että vanhemmat pääsisivät sopuun keskenään, vaikka yhdessä asiaa miettisivätkin.
Vierailija kirjoitti:
No kun siunaus ja muistotilaisuus järjestetään ennen tuhkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva kolmekymppinen taitaa näitä miettiä. Luotan siihen että vanhemmat pääsisivät sopuun keskenään, vaikka yhdessä asiaa miettisivätkin.
Harva kolmekymppinen on myöskään tehnyt edunvalvontavaltuutusta tai testamenttia vaikka sekin olisi fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että tässä on kyse osin priorisoinnista. Pidetäänkö suunnitellusti lapsen kaverisynttärit vai lähdetäänkö isoäidin hautajaisiin 500 km päähän? Jätetäänkö jalkapalloturnaus tai viikon reissu Kreetalle väliin? Jos perheen isä ei saa töistä vapaata niin lähteekö muu perhe silti ajamaan hautajaisiin? Jokainen tekee omat valintansa, mutta se valinta voi tänäpäivänä olla eri kuin se olisi ollut 30 vuotta sitten. Toisaalta myös suvut asuvat laajemmalla alueella kuin ennen ja ihmisiä on suvuissa vähemmän, siksi porukkaa hautajaisissa on väkisinkin vähemmän.
30 vuotta sitten esimerkiksi työelämä oli hyvin erilaista, ja vaikka hautajaisiin osallistumiseen suhtauduttiin suopeammin ja ymmärtäväisemmin kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa ikävä pomo. Meillä on aina voinut käyttää vaikka ylityötunteja tai lomapäiviä (jos pidempi matka) hautajaisiin. Vuorotyössä tietysti eri mutta aika outoa jos ei saa vuoroa vaihdettua.
Pieni työpaikka, jos ei kukaan voi tai halua vuoroa vaihtaa, eihän sitä silloin saa vaihdettua.
Vielä toinen tökeryys tältä pomolta: Puolisoni haki äitinsä ruumiin hauturin kanssa sairaalan ruumishuoneelta kotikunnan kappeliin. Ko. päivä oli sovittu vapaaksi.
Pomo soitti: Etkö tule töihin?
Hän oli unohtanut...
No, jatkokysymys: Milloin sitten ehdit sieltä?
Ei anteeksipyyntöä eikä mitään...
Onneksi ko. juntti ei ole enää vaimoni pomo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa tosin puhuttiin vain hautajaisista eikä kaikkiin hautajaisiin sisälly siunaustilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina, jotkut haluavat nimenomaan suoratuhkauksen. Myös ulkomailla kuolleet onnsaatettu tuhkata jo ennen hautajaistilaisuutta tai siunausta, uurna kun menee käsimatkatavaroissa toisin kuin arkku.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sanottiin,cettä eihän sitä arkkua auki pidetä.
Kyllä omaiset yleensä rakkaansa hyvästelevät ennen siunaustilaisuutta.
Meilläpäin on tapana kysyä myös muulta saattoväeltä, haluaako joku viel käydä katsomassa.
Kannattaa ne hyvästit jättää pian kuoleman jälkeen. On useita kokemuksia vaikka oli säilytetty talvipakkasten aikaan ruumishuoneella. Kaikki jotka halusivat vielä katsoa katuivat. Ihminen alkaa hajota ja muuttua voimakkaasti vaikka on kylmäsäilytys.
Täällä sanottiin,cettä eihän sitä arkkua auki pidetä.
Kyllä omaiset yleensä rakkaansa hyvästelevät ennen siunaustilaisuutta.
Meilläpäin on tapana kysyä myös muulta saattoväeltä, haluaako joku viel käydä katsomassa.