Suomalaisen naisen keskieläke on 1600 euroa per kk
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työkyvyttömyyseläke on 1200 euroa brutto. 1990-luku oli niin repaleinen työn osalta, kun jäin työttömäksi, oli hoitovapaalla ja tein pieniä osa-aikaisia pätkiä siellä täällä.
Saako tuon Kelasta lisää?
Ei saa, kun minulla on puoliso. Kun kohta joku vinkuu, että elän puolison siivellä, niin meillä laitetaan kulut puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Netto. Brutto joku 2400.
On täällä väkee......Uskokaa nyt JO aina kun puhutaan summista , paljonko joku saa se on brutto. Ei voi tietää, mikä kullakin/kelläkin on vero%.
Täällä palstalla on hyvinki usein ollut näitä palkka/eläke/tukiraha keskusteluita. Ihan on ihmeissään, kun on netot ja brutot ihmisillä aivan sekaisin.
Nykyeläkeläisissä paljon 30-40 luvuilla syntyneitä, joilla voi työura olla joko lyhyt tai mennyt matalapalkkatöissä. Vasta myöhemmin syntyneissä on alkanut tulemaan naisjohtajia ja hyväpalkkaisia lääkäreitä, lakinaisia jne. Tämä aikanaan nostaa myös naisten keskimääräisiä eläkkeitä. Paljonko se sitten heilauttaa pientä eläkettä nauttivan elämää, että toinen naisen saa 2-4 kertaista eläkettä tehtyään hyvä palkkaisen työuran. Tässäkin kohtaa vertailut sukupuolten välillä ovat todelle turhia, kun jokainen tietää eri ammateista maksettavan erilaista palkkaa. Koska eläke suhtautuu palkkaan, niin luonnollisesti paremmin palkattu saa parempaa eläkettä. Naislääkärin eläke on huomattavasti parempi kuin matala palkka ammatissa olleen miehen. Ei luule olevan kenellekään yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Ap. tuo on varmaankin nettona eihän tuolla muuten elä , kun verot vähennetään.
No ei Helsingissä mutta jossain Kainuussa ihan ruhtinaallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työkyvyttömyyseläke on 1200 euroa brutto. 1990-luku oli niin repaleinen työn osalta, kun jäin työttömäksi, oli hoitovapaalla ja tein pieniä osa-aikaisia pätkiä siellä täällä.
Saako tuon Kelasta lisää?
Ei saa, kun minulla on puoliso. Kun kohta joku vinkuu, että elän puolison siivellä, niin meillä laitetaan kulut puoliksi.
Kansaneläkkeessä on puolisokorotus.
Vierailija kirjoitti:
voi voi, mun palkka on n. 1300 kk, ja teen fyysistä työtä, pitäisikö minun sääliä noita kotona makaavia eläkeläisiä
täällä noin 1400e siis brutto, mitähän tästä kertyy eläkettä, eikö se ole kuitenkin pienempi kuin palkka aina vai?
Työeläkkeet on jäänyt vanhoilla jälkeen ostovoimasta ja niitä olisi pitänyt eläkevakuutus yhtiöt nostaa jo vuosia sitten.
Mulla kertymä on nyt 1600e/kk ja 15 vuotta vielä työelämää jäljellä.
Eläke tulee ihan sen mukaan mitä on töitä tehden ansainnut.
Ammatin puolesta eläkeikä myös ei saa loukata vanhenevia ihmisiä. Eri ammateissa on eri eläkeikä ja määrä. Meillä 58 niin nyt keva väitti ettei saakaan ennen kuin 63 älkää nyt jumalauta rosvoiksi ruvetko !
Eläkkeen saajan asumistuen kun lasken itseltäni mukaan niin tulee 1585€ eli hyvin lähellä keskiarvoa.
Olennaista ei ole niinkään keskitulo, koska eläkeläisellä ei esimerkiksi ole samanlaisia pakollisia menoja kuin lapsiperheellä. Olennaista on köyhien osuus. Se on eläkeläisissä matalampi kuin jopa yrittäjissä!
Täällä "kotona makaava" naiseläkeläinen!
Joudan vaikka makaamaan, olin työelämässä tauotta 43 vuotta. Eläke 1740 brutto, jolla elää oikein hyvin, koska oma asunto ja velaton.
Usein unohdetaan, että veroja on maksettu melkoisen paljon yhteiseen hyvään. Sillä rahalla autetaan niitä, jotka ei ole syystä tai toisesta työpäivää nähneet.
Ja nämä, jotka ei työtä tee/huoli/ei voi tehdä, ovat eläkeikäisenä takuueläkkeen piirissä, jonka kustantaa Kela, koska työeläkettä ei ole kertynyt.
Oman eläkkeeni maksaa työeläkeyhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Mummot saa enemmän rahaa kuin nykyisin nuoret töistä. Demokratia on kyllä paska systeemi, kun isoin joukko kansasta on itsekkäitä ikäihmisiä.
Ullkolaiset mummot ja vaarit saavat ilman työtä tekemättä hyvät elätykset. Se on suurin vääryys.
Vierailija kirjoitti:
voi voi, mun palkka on n. 1300 kk, ja teen fyysistä työtä, pitäisikö minun sääliä noita kotona makaavia eläkeläisiä
Ei tietenkään tarvi. Itse tulet varmaan aikanasi olemaan jollain takuueläkkeellä ja tuskin sinuakaan tullaan säälimään, vaikka ruhtinaallisesti kotona saatkin sitten maata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OOTKO TYHMÄ....VAIHDA TYÖSI PAREMMIN PALKATTUUN....elämä on valintoja , omiasi et osaa tehdä.
Nuo mummotkin voisivat mennä töihin, eläkkeen lisäksi saa ansaita rahaa, ei ole pakko valittaa pikkueläkkeistä
Turpaan sulle itsekin 25 vuotta raskasta kolmivuoro työtä takana ja pieni palkka kova työ ja SINÄ KUN TULET ITSE VANHAKSI toivotaan sulle maapallon ilkeimmät ihmiset kun olet kipeä et jaksa olet ruma vanha haisee et kävele kunnolla niin nuoret pilkkaa sinua SINUA sitten oikein erityisesti.
Sannan puolueen Lipponen se jäädytti pienten eläkkeiden indeksikorotukset . Saan noin 950 as.tukineen . Nahkurin orsille joutuu sdp. kurjistaja . Vaan sepä vaan tienasi venään kaasuputkella satojatuhansia . Tienanneeko yhä ? Korruptio ?
Kyllä Suomi voisi maksaa meille Ruotsin pakolaisille jonkinlaisen peruseläkeen.Olemme olleet täällä emmekä lastoittaneet Suomen yhteiskuntaa millään saralla.
Vierailija kirjoitti:
Olennaista ei ole niinkään keskitulo, koska eläkeläisellä ei esimerkiksi ole samanlaisia pakollisia menoja kuin lapsiperheellä. Olennaista on köyhien osuus. Se on eläkeläisissä matalampi kuin jopa yrittäjissä!
Ai meidän eläkeläisten alaikäiset lapset kuluttaa jotenkin vähemmän kuin muiden? Ei minulla ole mitään vuosikymmenien työuraa takana tai omaisuutta. Ihan vuokralla asutaan ja kävellen ja bussilla kuljetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täällä noin 1400e siis brutto, mitähän tästä kertyy eläkettä, eikö se ole kuitenkin pienempi kuin palkka aina vai?
Paljon pienempi. Karkeasti ottaen puolet palkasta.
Nuo mummotkin voisivat mennä töihin, eläkkeen lisäksi saa ansaita rahaa, ei ole pakko valittaa pikkueläkkeistä