Suomalaisen naisen keskieläke on 1600 euroa per kk
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi, mun palkka on n. 1300 kk, ja teen fyysistä työtä, pitäisikö minun sääliä noita kotona makaavia eläkeläisiä
OOTKO TYHMÄ....VAIHDA TYÖSI PAREMMIN PALKATTUUN....elämä on valintoja , omiasi et osaa tehdä.
Nuo mummotkin voisivat mennä töihin, eläkkeen lisäksi saa ansaita rahaa, ei ole pakko valittaa pikkueläkkeistä
Ja sitten nuoret valittaa kun eläkeläiset vie niiltä duunit!!!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi, mun palkka on n. 1300 kk, ja teen fyysistä työtä, pitäisikö minun sääliä noita kotona makaavia eläkeläisiä
täällä noin 1400e siis brutto, mitähän tästä kertyy eläkettä, eikö se ole kuitenkin pienempi kuin palkka aina vai?
Sinun kannattaa käydä oman työeläkeyhtiön sivuilla lukemassa aiheesta. Omat tiedot ja eläkelaskurit löydät kirjautumalla sisään.
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin on ylimääräistä. Säästeliäs ihminen pärjää vähällä ja on onnellinen. Materia vain lisää huolia.
Kyllä! Vanhempani ovat eläkkeellä ja ovat ahnehtineet itselleen mökkejä, paljuja, isot puutarhat, autoja ja ties mitä. Koko elämä on vaan ostettu lisää ja lisää. nyt sitten ovat työntämässä niitä perillisille, kun eivät jaksa enää pitää nittä pystyssä. Ja missään tapauksessa ei saa myydä pois. HUH!
Ja itse kun olisin niin onnelinen vaan jossain pienessä ja halvassa kerrostalo kopissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täällä noin 1400e siis brutto, mitähän tästä kertyy eläkettä, eikö se ole kuitenkin pienempi kuin palkka aina vai?
Paljon pienempi. Karkeasti ottaen puolet palkasta.
Mun palkka on 500 euroa kuussa, joten tulen saamaan parempaa eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummot saa enemmän rahaa kuin nykyisin nuoret töistä. Demokratia on kyllä paska systeemi, kun isoin joukko kansasta on itsekkäitä ikäihmisiä.
Ullkolaiset mummot ja vaarit saavat ilman työtä tekemättä hyvät elätykset. Se on suurin vääryys.
Eipä huvita ennää , kaikki saavat täältä kaiken . Loppuu jossain vaiheessa kun ei ole maksajia .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tämän uutisen, mikä on valeuutinen, että keskimääräinen eläke on n. 1800 kk. Tämä on valetta, koska eläkkeet eivät jakaudu gaussin käyrän eli normaalijakauman mukaisesti, vaan log.normaalijakauman mukaisesti.
Joo jos miehetkin lasketaan
Mutta naisille 1600 euroa miinus verot
Mulla on sitten jo hyvä eläke, 1950e brutto.
Tuohonkin on vaadittu monta vuotta 3400 euron bruttopalkkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaista ei ole niinkään keskitulo, koska eläkeläisellä ei esimerkiksi ole samanlaisia pakollisia menoja kuin lapsiperheellä. Olennaista on köyhien osuus. Se on eläkeläisissä matalampi kuin jopa yrittäjissä!
Ai meidän eläkeläisten alaikäiset lapset kuluttaa jotenkin vähemmän kuin muiden? Ei minulla ole mitään vuosikymmenien työuraa takana tai omaisuutta. Ihan vuokralla asutaan ja kävellen ja bussilla kuljetaan.
Sinä olet sinä, tilastollisesti keskimääräinen eläkeinen on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin on ylimääräistä. Säästeliäs ihminen pärjää vähällä ja on onnellinen. Materia vain lisää huolia.
Kyllä! Vanhempani ovat eläkkeellä ja ovat ahnehtineet itselleen mökkejä, paljuja, isot puutarhat, autoja ja ties mitä. Koko elämä on vaan ostettu lisää ja lisää. nyt sitten ovat työntämässä niitä perillisille, kun eivät jaksa enää pitää nittä pystyssä. Ja missään tapauksessa ei saa myydä pois. HUH!
Ja itse kun olisin niin onnelinen vaan jossain pienessä ja halvassa kerrostalo kopissa.
Sun vanhemmat on tehneet yli 40v töitä, ehtineet maksamaan pahimmillaan 15% asuntolainan korkoja jne. Tuskin ovat mitään saaneet ilmaiseksi!
Mutta sinulle on sentään perintöä tiedossa
Vierailija kirjoitti:
Mulla kertymä on nyt 1600e/kk ja 15 vuotta vielä työelämää jäljellä.
Eläke tulee ihan sen mukaan mitä on töitä tehden ansainnut.
Ei pidä paikkaansa. Se minä vuonna olet sattunut syntymään vaikuttaa.
Naisen eläke-euro on se 80 senttiä. Mistähän mahtaa johtua? Rakenteellinen genitaalihalpuutusko?
Tuo riittää ihan hyvään elämään.
Eläkeikäisenä asuntolaina on maksettu, mökki ostettu ja ehkä jo muutettu sijoitusasunnoksi tai osakkeiksi, lapsia ei tarvitse elättää, omat menot (mahdollisia lääkemenoja lukuunottamatta) ovat pienet. Omaisuutta on. Eläkeläiset saavat vielä usein alennuksia yhdestä jos toisestakin asiasta.
Miksi tuohon kaiken päälle pitäisi saada vielä kovat eläkkeet?
Vierailija kirjoitti:
Ai,mun eläke on 2300 brutto.
Mä saan nykyään 2600, jäin tk-eläkkeelle jo v. 91. Eläke on noussut tänä aikana huomattavasti vähemmän kuin palkat. Mutta kyllä tuolla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työkyvyttömyyseläke on 1200 euroa brutto. 1990-luku oli niin repaleinen työn osalta, kun jäin työttömäksi, oli hoitovapaalla ja tein pieniä osa-aikaisia pätkiä siellä täällä.
Saako tuon Kelasta lisää?
Ei saa, kun minulla on puoliso. Kun kohta joku vinkuu, että elän puolison siivellä, niin meillä laitetaan kulut puoliksi.
Jakakaa kulut saamienne tulojen suhteessa eikä 50/50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kertymä on nyt 1600e/kk ja 15 vuotta vielä työelämää jäljellä.
Eläke tulee ihan sen mukaan mitä on töitä tehden ansainnut.Ei pidä paikkaansa. Se minä vuonna olet sattunut syntymään vaikuttaa.
Kyllä. Ilmeisesti toi alapeukuttaja ei ole kuullut elinaikakertoimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OOTKO TYHMÄ....VAIHDA TYÖSI PAREMMIN PALKATTUUN....elämä on valintoja , omiasi et osaa tehdä.
Nuo mummotkin voisivat mennä töihin, eläkkeen lisäksi saa ansaita rahaa, ei ole pakko valittaa pikkueläkkeistä
Ja sitten nuoret valittaa kun eläkeläiset vie niiltä duunit!!!?
Ei niitä nuoria valita niihin paikkoihin. Työnantajat anelevat eläkeläisiä jatkamaan vielä eläkeiän tultuakin ja jos eivät jatka, työt jaetaan muille tai koko paikka katoaa, mutta nuorta siihen ei aivan varmasti oteta, koska ei työkokemusta, voi tehdä lapsia jne.
Vierailija kirjoitti:
Tuo riittää ihan hyvään elämään.
Eläkeikäisenä asuntolaina on maksettu, mökki ostettu ja ehkä jo muutettu sijoitusasunnoksi tai osakkeiksi, lapsia ei tarvitse elättää, omat menot (mahdollisia lääkemenoja lukuunottamatta) ovat pienet. Omaisuutta on. Eläkeläiset saavat vielä usein alennuksia yhdestä jos toisestakin asiasta.
Miksi tuohon kaiken päälle pitäisi saada vielä kovat eläkkeet?
Puhut jostain kuvitteellisesta standardihenkilöstä, joka elänyt normielämän.
Infoa sulle: monenkaan elämä ei mene noin, vaan sinne mahtuu niin avioeroja kuin työttömyyttä, sairautta ja epäonnea (esim. homeasunto, konkurssi)
Monella ei ole eläkkeellä kuin se eläke, ja saa olla hyvillään jos ei ole tarvinnut pikalainoja ottaa. Lapset eivät ehkä ole päässeet työelämän syrjään, joten heitäkin tarvisi vähän avustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tämän uutisen, mikä on valeuutinen, että keskimääräinen eläke on n. 1800 kk. Tämä on valetta, koska eläkkeet eivät jakaudu gaussin käyrän eli normaalijakauman mukaisesti, vaan log.normaalijakauman mukaisesti.
Joo jos miehetkin lasketaan
Mutta naisille 1600 euroa miinus verot
Jos sanotaan, niinkuin sanotaan, jos halutaan valehdella, että keskimääräinen eläke on 1800 euroa/kk, joilloin oletetaan, ts. tehdään tahallaan väärä oletus, että eläkkeet jakautuvat normaalijakauman mukaan. Tiedämme toki soveltavasta taloustieteestä, että palkat, tulot, hinnat tms. jakautuvat log-normaalijakauman mukaan, minkä seurauksena eläkkeetkin jakautuvat log-normaalijakauman mukaan.
Siis suomeksi: Meidän tulisi laskea geometrinen keskiarvo eli keskiverto, eikä mitään aritmeettista keskiarvoa, niinkuin on virheellisesti laskettu.
Siis suomeksi vielä: Jos joku eläkeläinen ihmettelee, että minun eläkkeeni on alle 1800 euroa/kk, niin niinhän se on noin kahdesta eläkeläisestä kolmesta todellisuudessa. Ei tuo 1800 euroa/kk oikeasti kuvaa keskieläkkettä lainkaan.
Voi teitä tietämättömiä, kun te ette ymmärrä. Mutta parempi olisi tietää edes jotain. Että ei tarvitse aina vain ihmetellä, että miksi näin.
Vierailija kirjoitti:
Mene mieluimmin peilin eteen ja kysy itseltäsi olisiko omalla toiminnalla jotain osuutta asiaan...
Muuten, kyllä makaaminenkin käy työstä jos se on pakollista.
Aika monelle on.
Vierailija kirjoitti:
Ap viittaa ilmeisesti tähän artikkeliin
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008716735.html
Nämä vertailuthan ilmoitetaan aina bruttona. Oli sitten kyse palkoista tai eläkkeistä, niitä ei koskaan ilmoiteta tilastoissa nettona.
Tietysti bruttoa.
Miten ihmeessä voisi ilmoittaa nettona?
Nettoon vaikuttavat monet henkilökohtaiset muuttujat.
Oma puoliso on vielä töissä, joten yhteenlasketut tulot menee rajan yli.