Raha ei ehkä tee onnelliseksi, mutta rahahuolet kyllä masentaa ja ahdistaa todella paljon
Jatkuva pelko, että pystynkö maksamaan ensi kuun vuokran ja voinko syödä muuta kuin makaronia ja vesivelliä. Mitään kivaa ei voi tehdä, kun kaveritkin haluaa tehdä vain asioita, mihin tarvitsee paljon rahaa.
Kommentit (73)
Raha tekisi elämästä todella paljon parempaa. Noin 100.000e korjaisi kaikki ongelmani kuntoon.
Juurikin näin. Itse en halua paljoa rahaa sen verran että olisi kiva ostaa joskus jotakin kivaa itselle tai mennä hienoon ravintolaan syömään, edes kerran elämässä
Vierailija kirjoitti:
Ei tee, koska täydellinen onnellisuus ei ole pysyvä tila minkä voi saavuttaa. Mutta raha tekee onnellisemmaksi.
Jos tuon onnellisuuden kannalta ajatellaan, niin tärkein asia mitä rahalla voi ostaa, on aika, ja sillä ajalla sitten on mahdollista se onni saavuttaa. Ei tietenkään mitään kokoaikaista onnea, mutta enemmän niitä onnellisia hetkiä.
Tämä on muutenkin vähän hölmö aina tuon sanonnan analysointi, kun siinä aina ajatellaan vain ääripäät vaihtoehdoiksi ja sillä skaalalla raha kyllä tekee onnellisemmaksi kuin se, että olisi rutiköyhä.
Ei tee ei mutta ennemmin olisin surullinen Ferrarissa kuin Ladassa ja ennemmin olisin surullinen miljoonia tilillä kuin kymppi tilillä. Jännästi se raha ei ole tärkeää mutta miehellä ei ole mitään mahdollisuutta edes parisuhteeseen jos ei ole rahaa.
Eikös ole tutkittu että jonkin "pisteen" jälkeen raha(summa) ei enää lisää onnellisuutta. Mutta kyllä raha onnelliseksi tekee siinä mielessä että on elämässä sitten mitä murheita tahansa niin on ihana asia jos ilman ongelmia pystyy maksamaan asumiskustannuksensa, ostamaan riittävästi ruokaa ja vieläpä sellaista mistä pitää, ei ole pulassa jos jokin hajoaa jne.
No raha kyllä auttaa paljon siihen onnellisuuteen. Kun on rahaa, ei tarvitse stressata miten maksaa laskut, paljonko jää ruokarahaa ja saako mitään säästöön. Ei myöskään tarvitse pelätä, miten pärjäisi, jos jotain yllättävää sattuu ja ei olekaan säästöjä, minkä avulla voisi hätätilanteessa elää. Vaikka usein sanotaan, että rahalla ei voi ostaa terveyttä, niin kyllä se siinäkin auttaa paljon. Voit mennä yksityiselle puolelle hoidattamaan kaikki vaivat, voit lähteä jopa ulkomaille hoitoon. Jos tarvitset terapiaa, voit huoletta maksaa terapiakäynnit itse eikä tarvitse odottaa vuosia, että saat edes yhden käynnin julkisella. Jos olet ruma, ei kun vaan parhaimpien plastiikkakirurgien veitsien alle. Kun on rahaa, stressaa vähemmän ja voi paremmin. Itse en ole rikas, mutta me saadaan kaksi kertaa vuodessa bonukset töissä ja ne on parhaimmat kuukaudet kun kerrankin voi elää kunnolla, eikä tarvitse murehtia paljonko jää elämiseen laskujen maksamisen yms. pakollisten kulujen jälkeen. Kyllä mieluummin itken "onnettomana" sen rahan kanssan kun köyhänä ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Raha ei tee onnelliseksi mutta voihan sillä ostaa hienommat kulissit, jossa olla onneton. En väheksy.
Monia perustarpeita voi hankkia rahalla ja välttyä monilta ikäviltä tunteilta ja huolilta mutta monia "korkeampia" tarpeita ei rahalla voi ostaa toki ainakin pinnallista arvostusta voi saada pelkästään olemalla rikas.
Todellakin voi ostaa niitä korkeampia tarpeita rahalla. Esimerkiksi pitää pitkät perhevapaat, tehdä lyhennettyä työviikkoa ja käyttää näin aikaa lapsiinsa. Tai pitää pitkät lomat niin, että ehtii lukea kirjoja ja tavata ystäviä ja rentoutua. Rahalla pääsee kulttuuririentoihin ja voi opetella uusia taitoja. Opiskella tarvittaessa vaikka ihan uuden ammatin itselleen.
Nimenomaan niille korkeammille tarpeille vapautuu tilaa, kun perustarpeisiin riittää rahat hyvin.
Todellisuudessa raha tekee onnellisemmaksi ja rahan puute onnettomaksi.
Köyhyys nyt ainakaan ei tee ketään onnelliseksi :D
Vierailija kirjoitti:
Rahalla ei voi ostaa onnea, mutta sillä saa mielenrauhaa.
Ja onnellinen on vaikea olla ilman mielenrauhaa. Lisäksi jos miettii: Kyllä suurimmalla osalla ihmisistä raha ratkaisisi tuon onnellisuuden. Antaisi vapautta toteuttaa itseään, taloudellista turvaa, varaa parempiin hoitoihin. Rahalla saa ostettua lähes kaiken ihmissuhteita lukuunottamatta.
Tutkimusten mukaan raha tekee onnelliseksi. Myös oma kokemukseni on tämä. Raha tekee riippumattomaksi ja mahdollistaa valinnanvapauden. Voin valita työni, missä ja miten sitä teen - vai teenkö ollenkaan, voin valita asuinpaikkani ja -maan, jne.
Mahdollisuus tehdä valintoja riippumattomasti, siis vapaus, on minulle onnen keskeinen tekijä. Lisäksi terveyteni ja sosiaaliset suhteeni ovat erinomaisessa kunnossa, mitkä toki ovat tärkeitä myös.
N43
Itsellä raha on lisännyt onnea. Ei ole stressiä ja huolta pärjäämisestä ja mieli lepää lomaillessa ja aurinko piristää talven keskellä. Toki se ei huonoa parisuhdetta tai rikkinäistä mieltä korjaa, mutta tämä on pitkälti rahasta riippumattomia asioita joihin voi itse vaikuttaa myös ilman rahaa. Niin tikas kuin köyhäkin voi olla terve tai sairas. Mutta terveenä hyvätuloisena olen onnellisempi kuin olin terveenä vähätuloisena.
Piensijoittaja kirjoitti:
Moni hokee, ettei raha tee onnelliseksi tajuamatta, että sen puute saattaa hyvinkin tehdä onnettomaksi.
Tämä. On tutkittu, että raha lisää onnellisuutta siihen pisteeseen, kun perustarpeet on turvattu. Sen jälkeen enää enempi raha ei onnellisuutta lisää.
Vituttaa niin kympillä, jos joku sanoo että raha ei tee onnelliseksi. Kun minulla oli vähän enempi rahaa, reissasin ja tunsin todellista onnea hetken aikaa. Myös se että saa pukeutua nätisti tuo onnea. Se myös että on rahaa ruokaan eikä tarvi syödä halvinta. Voi tehdä ja kokea. Olisin todella paljon onnellisempi jos minulla olisi nytkin rahaa. Olisin todella onnellinen jos minulla olisi oma talo eikä tarvitsisi asua tässä kammottavassa kerrostalokämpässä ja olisi omaa rauhaa. Tekisi onnelliseksi jos minulla olisi varaa ostaa auto eikä tarvisi rämpiä tuolla loskassa..
Kyllähän se jos on rahaa niin tuo mielenrauhaa. Tässäkin kuussa stressaa että miten paljon tulee rahaa että riittääkö miten hyvin. Selviää ensi viikolla viimeistään.
Raha ei tee onnelliseksi mutta voihan sillä ostaa hienommat kulissit, jossa olla onneton. En väheksy.
Monia perustarpeita voi hankkia rahalla ja välttyä monilta ikäviltä tunteilta ja huolilta mutta monia "korkeampia" tarpeita ei rahalla voi ostaa toki ainakin pinnallista arvostusta voi saada pelkästään olemalla rikas.