Raha ei ehkä tee onnelliseksi, mutta rahahuolet kyllä masentaa ja ahdistaa todella paljon
Jatkuva pelko, että pystynkö maksamaan ensi kuun vuokran ja voinko syödä muuta kuin makaronia ja vesivelliä. Mitään kivaa ei voi tehdä, kun kaveritkin haluaa tehdä vain asioita, mihin tarvitsee paljon rahaa.
Kommentit (73)
Itsellä vakityö josta n.5t eur/kk palkka mutta sitten perintöä tilillä 200t eur. Täytyy myöntää että ei tarvitse ajatella rahaa joka päivä tai miettiä mitä kaupasta ostaa.
Olen onnellisempi nyt kun aikoinaan köyhänä opiskelijana
raha sinällään ei onnellista ketään, mutta mahdollistaa sen juurikin poistamalla rahahuolet, mikä on rauhoittava tekijä ja antaa sijaa muille tunteille jatkuvan stressin sijaan. Stressihän on itseasiassa pelon pelkäämistä, tiedän kokemuksesta puolison pitkaikaisen sairauden johdosta. Kun se pelko loppui, niin loppui stressikin. Sama pelko raha-asioissa aiheuttaa samanlaisen stressin
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa niin kympillä, jos joku sanoo että raha ei tee onnelliseksi. Kun minulla oli vähän enempi rahaa, reissasin ja tunsin todellista onnea hetken aikaa. Myös se että saa pukeutua nätisti tuo onnea. Se myös että on rahaa ruokaan eikä tarvi syödä halvinta. Voi tehdä ja kokea. Olisin todella paljon onnellisempi jos minulla olisi nytkin rahaa. Olisin todella onnellinen jos minulla olisi oma talo eikä tarvitsisi asua tässä kammottavassa kerrostalokämpässä ja olisi omaa rauhaa. Tekisi onnelliseksi jos minulla olisi varaa ostaa auto eikä tarvisi rämpiä tuolla loskassa..
Se on kumma juttu miten joillakin se raha ei pysy hallussa ja toisilla pysyy. Reissasin, ostin, kulutin
Vaikka saa hiukan säästettyä, pelon tunteet kun eli tt-tuella, eivät ole unohtuneet. On köyhänkin pyrittävä hiukan vaurastumaan miten kolkolta se tuntuukin. Kavereille hellurei ja hellät tunteet, pysyn tänään kotona.
Tavallisella kansalla normaalit palkka- tai eläketulot eivät riitä nykyään yhtään mihinkään. Suomen hallitus saisi nyt tehdä sellaisia ratkaisuja mitkä laskisisivat ruuan hintaa sellaiselle tasolle ettei ihmisten tarvitsisi ainakaan syömisistään tinkiä niin kuin meistä yksi jos toinenkin nyt tekee. Nyt, kun uudet ravintosuositukset tulivat, niin hallituksen olisi myös syytä tarkistaa ruuan tuottajille maksettavia tukia ja kohdistaa suurimmat tuet ravintosuositusten mukaista ruokaa tuottaville ja vähentää muiden ruokaa tuottavien tukia.
Raha tekee onnelliseksi. Se, että joku muuta väittää on rikkaiden propagandaa. Rikkaat hokevat että raha ei tee onnelliseksi, no nämä rikkaat voivat sitten lahjoittaa rahansa minulle, jos eivät tule rahasta onnelliseksi. Minä tulen, joten minulle voi rahansa lahjoittaa. Voin sitten alkaa matkustella ja toteuttaa itseäni niinkuin haluan.
Tuo sanonta pitäisikin muuttaa muotoon "RahanAHNEUS ei tee onnelliseksi".
Mielummin sitä itkee elämän kurjuutta mersussa kuin ladassa.
Kyllä rahalla ja onnellisuudella on yhteys, mutta se ei ole linaarinen, vaan S-kirjaimen muotoinen. Jos tulosi ovat 10 euroa kuussa ja saat 1 euron lisää, ei se lisää onnellisuuttasi. Sama homma on toisessa ääriäpäässä; jos omaisuutesi on 100 miljoonaa ja tienaat toisen 100 miljoonaa, ei onnellisuutesi kasva yhtään. Ääripäiden välissä lisää rahaa kasvattaa myös onnellisuutta.
Osuit naulan kantaan. Ja jotkut asiat liittyy välillisesti rahaan vaikka ensiksi ei tule mieleen, että olisi siitä.