Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat herätkää, PISA-tulokset luisuvat heikommiksi vuosi vuodelta

Vierailija
29.03.2022 |

Suomen sijoitus koulutusjärjestelmän tuloksia mittaavissa Pisa-tutkimuksissa on vuoden 2003 huipputuloksista lähtenyt jyrkkään laskuun. Vuonna 2003 Suomi oli ykkösenä sekä lukemisessa että luonnontieteissä ja matematiikassa kakkossijalla. Vuonna 2018 olimme luonnontieteissä kuudennella, lukemisessa seitsemännellä ja matematiikassa vasta kuudennellatoista sijalla.

https://www.suomenuutiset.fi/perussuomalaiset-nuorten-koulutustaso-kaan…

Kommentit (199)

Vierailija
1/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs teet. Tuettavien määrä kasvaa joka vuosi, mutta resurssit sen myötä ei.

T. Ope

Vierailija
2/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulos kertoo vain siitä, että pahimmat pölöset ovat pölömpiä kuin ennen. Vain parhaalla 20-30% on merkitystä eikä se porukka ole heikentynyt ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy kyllä sanoa, että syy ei ole opettajissa vaan jossin ihan muualla. Peruskoulu haluttiin uudistaa ja nyt se on tehty. Onnea Suomi!

Vierailija
4/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tämä päättäjille. T: ope

Vierailija
5/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy kyllä sanoa, että syy ei ole opettajissa vaan jossin ihan muualla. Peruskoulu haluttiin uudistaa ja nyt se on tehty. Onnea Suomi!

Tämä!

” – Tässä kohtaa pitäisi pysähtyä miettimään, ovatko inkluusio, positiivinen diskriminaatio ja avoimet oppimistilat tuottaneet toivotunlaisia tuloksia. Kun koulurauhaa ei pystytä takaamaan eikä opettajilla ole kurinpitokeinoja, se näkyy osaltaan varmasti myös oppimistuloksissa”

Vierailija
6/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt

Uudistukset jossa on kikkailtu typerillä asioilla esim.avokonttorimaiset luokat

Liian vähän resursseja

Erityisoppilaat normiluokilla

Hirveä vastuumäärä opettajalla mistä suuri osa ei liity opettamiseen ja jatkuvat uudistusprojektit

Opettajan työn houkuttelevuuden lasku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa ne syyt on löydettävissä. Koulutusmyönteisyys, yrittäminen, asioiden eteen työn tekeminen, tavoitteellisuus ja äly (ei sais sanoa) periytyy.

Vierailija
8/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisa-tulosten laskusta ei todellakaan voi opettajia syyttää, vaan päättäjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on väärässä paikassa joten sitä ei edes haluta korjata.

Vierailija
10/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mammapalstalla valittaminen niitä parantaa? Tee asialle jotain!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikoiten pärjää itä-suomalainen poika. Persujen syytä katsoa omia kasvatusmetodejaan eikä aina syyttää muita (tulijoita) omista heikkouksistaan.

Vierailija
12/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älylaitteiden yleistymisen ja opetussuunnitelman muututtua, en yhtään ihmettele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu on avohoitolaitos. Siellä siirretäään keinolla millä hyvänsä oppilas luokalta toiselle. Ihan sama osaako lukea, laskea tai oli näytöt, mt-tausta mikä tahansa. On liian kallista, että oppilas kertaa luokan.

Heitteillejättö. Eteenpäinheitto.

Ja tukiopetus on liian kallista, ei edistä.

Vierailija
14/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viro on saanut huipputulokset.

Tein parin vuoden projektin sikäläisten koulujen kanssa ja näen mielestäni tasan tarkkaan ne merkitsevät erot Suomen ja Viron välillä:

- matematiikan painotus: Virossa on vaativampaa, enemmän ja tiukempaa matikan opetusta, Suomessa on vähennetty ja löysätty

- lukemisen painotus: Virossa pitää osata lukea jo kouluun mennessä ja koko ajan luetaan, luetaan ja luetaan. Joka oppiaineessa. Suomessa on oppilaita, jotka ei osaa lukea. Yläasteella..

- opettajan auktoriteetti. Virossa opettajan auktoriteetti on valtava. Jopa vanhemmille. Lapsilla on joka viikko pieniä kokeita, joilla varmistetaan oppiminen. Suomessa, noh, ope-parat!

Viro on köyhempi, koulujen puitteet vaatimattomammat ja luokissa on venäjänkielisiä ym lapsia. Koulu tarjoaa kirjat ja opetuksen. Muut tarpeet pitää itse ostaa, vihkot, kynät, värit, paperit. Että maksuton, demokraattinen koulu ei takaa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikoiten pärjää itä-suomalainen poika. Persujen syytä katsoa omia kasvatusmetodejaan eikä aina syyttää muita (tulijoita) omista heikkouksistaan.

Verrattuna mihin? 

Vierailija
16/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viro on saanut huipputulokset.

Tein parin vuoden projektin sikäläisten koulujen kanssa ja näen mielestäni tasan tarkkaan ne merkitsevät erot Suomen ja Viron välillä:

- matematiikan painotus: Virossa on vaativampaa, enemmän ja tiukempaa matikan opetusta, Suomessa on vähennetty ja löysätty

- lukemisen painotus: Virossa pitää osata lukea jo kouluun mennessä ja koko ajan luetaan, luetaan ja luetaan. Joka oppiaineessa. Suomessa on oppilaita, jotka ei osaa lukea. Yläasteella..

- opettajan auktoriteetti. Virossa opettajan auktoriteetti on valtava. Jopa vanhemmille. Lapsilla on joka viikko pieniä kokeita, joilla varmistetaan oppiminen. Suomessa, noh, ope-parat!

Viro on köyhempi, koulujen puitteet vaatimattomammat ja luokissa on venäjänkielisiä ym lapsia. Koulu tarjoaa kirjat ja opetuksen. Muut tarpeet pitää itse ostaa, vihkot, kynät, värit, paperit. Että maksuton, demokraattinen koulu ei takaa mitään.

Ovatko muuten virolaiset opettajat vähintään maistereita kuten meillä?

Vierailija
17/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viro on saanut huipputulokset.

Tein parin vuoden projektin sikäläisten koulujen kanssa ja näen mielestäni tasan tarkkaan ne merkitsevät erot Suomen ja Viron välillä:

- matematiikan painotus: Virossa on vaativampaa, enemmän ja tiukempaa matikan opetusta, Suomessa on vähennetty ja löysätty

- lukemisen painotus: Virossa pitää osata lukea jo kouluun mennessä ja koko ajan luetaan, luetaan ja luetaan. Joka oppiaineessa. Suomessa on oppilaita, jotka ei osaa lukea. Yläasteella..

- opettajan auktoriteetti. Virossa opettajan auktoriteetti on valtava. Jopa vanhemmille. Lapsilla on joka viikko pieniä kokeita, joilla varmistetaan oppiminen. Suomessa, noh, ope-parat!

Viro on köyhempi, koulujen puitteet vaatimattomammat ja luokissa on venäjänkielisiä ym lapsia. Koulu tarjoaa kirjat ja opetuksen. Muut tarpeet pitää itse ostaa, vihkot, kynät, värit, paperit. Että maksuton, demokraattinen koulu ei takaa mitään.

Ovatko muuten virolaiset opettajat vähintään maistereita kuten meillä?

Ei kaikki. Kandeista tohtoreihin oli oppiarvot niissä kouluissa, joissa olin. Tosin jos omaa Suomen valmistumiskurssia ajattelen, niin eipä se kandi-maisteri kaikille antanut juurikaan lisää. Mielestäni opettajan koulutus ei ole avainkysymys. Sijaiset tosin Virossa oli opettajia myös, sinne ei otettu ketä vaan. Samoin ip-kerhon vetäjät oli koulun omia opettajia, siellä tekivät läksyjä ja leikkivät. Suomessa ip-kerhoa vetää työllistetyt ym.

Vierailija
18/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viro on saanut huipputulokset.

Tein parin vuoden projektin sikäläisten koulujen kanssa ja näen mielestäni tasan tarkkaan ne merkitsevät erot Suomen ja Viron välillä:

- matematiikan painotus: Virossa on vaativampaa, enemmän ja tiukempaa matikan opetusta, Suomessa on vähennetty ja löysätty

- lukemisen painotus: Virossa pitää osata lukea jo kouluun mennessä ja koko ajan luetaan, luetaan ja luetaan. Joka oppiaineessa. Suomessa on oppilaita, jotka ei osaa lukea. Yläasteella..

- opettajan auktoriteetti. Virossa opettajan auktoriteetti on valtava. Jopa vanhemmille. Lapsilla on joka viikko pieniä kokeita, joilla varmistetaan oppiminen. Suomessa, noh, ope-parat!

Viro on köyhempi, koulujen puitteet vaatimattomammat ja luokissa on venäjänkielisiä ym lapsia. Koulu tarjoaa kirjat ja opetuksen. Muut tarpeet pitää itse ostaa, vihkot, kynät, värit, paperit. Että maksuton, demokraattinen koulu ei takaa mitään.

Ovatko muuten virolaiset opettajat vähintään maistereita kuten meillä?

Suomessa opet saa tehdä gradun parityönä ja aiheena voi olla tyyliin opettajan kiroilu vapaa-ajalla. :D

Vierailija
19/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älylaitteiden yleistymisen ja opetussuunnitelman muututtua, en yhtään ihmettele.

Älylaitteet ovat yleistyneet kaikissa maissa, mutta monessa maassa tällaista laskea ei silti ole tullut.

Vierailija
20/199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kieritään tuhkassa ikään kuin suomalaiset olisivat katastrofaalisen huonoja. Faktaa: Suomalaiset menestyivät viime Pisa-tutkimuksissa lukutaidossa Euroopan toiseksi parhaiten. Vain Viro on Suomea parempi.

Nyt varmaan joku sanoo, että pisteet ovat heikenneet koko ajan. Ero viime ja toissa kerran pisteiden välillä ei ollut tilastollisesti merkittävä.

Jos Suomi jotenkin erityisesti nousee esiin, niin tyttöjen ja poikien osaamisero on huomattavan suuri. Huonoiten menestyvät itäsuomalaiset pojat. Joten jätettäisiinkö väliin ne puheet oppilasaineksen muuttumisesta.