Opettajat herätkää, PISA-tulokset luisuvat heikommiksi vuosi vuodelta
Suomen sijoitus koulutusjärjestelmän tuloksia mittaavissa Pisa-tutkimuksissa on vuoden 2003 huipputuloksista lähtenyt jyrkkään laskuun. Vuonna 2003 Suomi oli ykkösenä sekä lukemisessa että luonnontieteissä ja matematiikassa kakkossijalla. Vuonna 2018 olimme luonnontieteissä kuudennella, lukemisessa seitsemännellä ja matematiikassa vasta kuudennellatoista sijalla.
https://www.suomenuutiset.fi/perussuomalaiset-nuorten-koulutustaso-kaan…
Kommentit (199)
Tulos kertoo vain siitä, että pahimmat pölöset ovat pölömpiä kuin ennen. Vain parhaalla 20-30% on merkitystä eikä se porukka ole heikentynyt ollenkaan.
Nyt täytyy kyllä sanoa, että syy ei ole opettajissa vaan jossin ihan muualla. Peruskoulu haluttiin uudistaa ja nyt se on tehty. Onnea Suomi!
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä sanoa, että syy ei ole opettajissa vaan jossin ihan muualla. Peruskoulu haluttiin uudistaa ja nyt se on tehty. Onnea Suomi!
Tämä!
” – Tässä kohtaa pitäisi pysähtyä miettimään, ovatko inkluusio, positiivinen diskriminaatio ja avoimet oppimistilat tuottaneet toivotunlaisia tuloksia. Kun koulurauhaa ei pystytä takaamaan eikä opettajilla ole kurinpitokeinoja, se näkyy osaltaan varmasti myös oppimistuloksissa”
Syyt
Uudistukset jossa on kikkailtu typerillä asioilla esim.avokonttorimaiset luokat
Liian vähän resursseja
Erityisoppilaat normiluokilla
Hirveä vastuumäärä opettajalla mistä suuri osa ei liity opettamiseen ja jatkuvat uudistusprojektit
Opettajan työn houkuttelevuuden lasku
Kotoa ne syyt on löydettävissä. Koulutusmyönteisyys, yrittäminen, asioiden eteen työn tekeminen, tavoitteellisuus ja äly (ei sais sanoa) periytyy.
Pisa-tulosten laskusta ei todellakaan voi opettajia syyttää, vaan päättäjiä.
Miten mammapalstalla valittaminen niitä parantaa? Tee asialle jotain!
Heikoiten pärjää itä-suomalainen poika. Persujen syytä katsoa omia kasvatusmetodejaan eikä aina syyttää muita (tulijoita) omista heikkouksistaan.
Älylaitteiden yleistymisen ja opetussuunnitelman muututtua, en yhtään ihmettele.
Peruskoulu on avohoitolaitos. Siellä siirretäään keinolla millä hyvänsä oppilas luokalta toiselle. Ihan sama osaako lukea, laskea tai oli näytöt, mt-tausta mikä tahansa. On liian kallista, että oppilas kertaa luokan.
Heitteillejättö. Eteenpäinheitto.
Ja tukiopetus on liian kallista, ei edistä.
Viro on saanut huipputulokset.
Tein parin vuoden projektin sikäläisten koulujen kanssa ja näen mielestäni tasan tarkkaan ne merkitsevät erot Suomen ja Viron välillä:
- matematiikan painotus: Virossa on vaativampaa, enemmän ja tiukempaa matikan opetusta, Suomessa on vähennetty ja löysätty
- lukemisen painotus: Virossa pitää osata lukea jo kouluun mennessä ja koko ajan luetaan, luetaan ja luetaan. Joka oppiaineessa. Suomessa on oppilaita, jotka ei osaa lukea. Yläasteella..
- opettajan auktoriteetti. Virossa opettajan auktoriteetti on valtava. Jopa vanhemmille. Lapsilla on joka viikko pieniä kokeita, joilla varmistetaan oppiminen. Suomessa, noh, ope-parat!
Viro on köyhempi, koulujen puitteet vaatimattomammat ja luokissa on venäjänkielisiä ym lapsia. Koulu tarjoaa kirjat ja opetuksen. Muut tarpeet pitää itse ostaa, vihkot, kynät, värit, paperit. Että maksuton, demokraattinen koulu ei takaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Heikoiten pärjää itä-suomalainen poika. Persujen syytä katsoa omia kasvatusmetodejaan eikä aina syyttää muita (tulijoita) omista heikkouksistaan.
Verrattuna mihin?
Vierailija kirjoitti:
Viro on saanut huipputulokset.
Tein parin vuoden projektin sikäläisten koulujen kanssa ja näen mielestäni tasan tarkkaan ne merkitsevät erot Suomen ja Viron välillä:
- matematiikan painotus: Virossa on vaativampaa, enemmän ja tiukempaa matikan opetusta, Suomessa on vähennetty ja löysätty
- lukemisen painotus: Virossa pitää osata lukea jo kouluun mennessä ja koko ajan luetaan, luetaan ja luetaan. Joka oppiaineessa. Suomessa on oppilaita, jotka ei osaa lukea. Yläasteella..
- opettajan auktoriteetti. Virossa opettajan auktoriteetti on valtava. Jopa vanhemmille. Lapsilla on joka viikko pieniä kokeita, joilla varmistetaan oppiminen. Suomessa, noh, ope-parat!
Viro on köyhempi, koulujen puitteet vaatimattomammat ja luokissa on venäjänkielisiä ym lapsia. Koulu tarjoaa kirjat ja opetuksen. Muut tarpeet pitää itse ostaa, vihkot, kynät, värit, paperit. Että maksuton, demokraattinen koulu ei takaa mitään.
Ovatko muuten virolaiset opettajat vähintään maistereita kuten meillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viro on saanut huipputulokset.
Tein parin vuoden projektin sikäläisten koulujen kanssa ja näen mielestäni tasan tarkkaan ne merkitsevät erot Suomen ja Viron välillä:
- matematiikan painotus: Virossa on vaativampaa, enemmän ja tiukempaa matikan opetusta, Suomessa on vähennetty ja löysätty
- lukemisen painotus: Virossa pitää osata lukea jo kouluun mennessä ja koko ajan luetaan, luetaan ja luetaan. Joka oppiaineessa. Suomessa on oppilaita, jotka ei osaa lukea. Yläasteella..
- opettajan auktoriteetti. Virossa opettajan auktoriteetti on valtava. Jopa vanhemmille. Lapsilla on joka viikko pieniä kokeita, joilla varmistetaan oppiminen. Suomessa, noh, ope-parat!
Viro on köyhempi, koulujen puitteet vaatimattomammat ja luokissa on venäjänkielisiä ym lapsia. Koulu tarjoaa kirjat ja opetuksen. Muut tarpeet pitää itse ostaa, vihkot, kynät, värit, paperit. Että maksuton, demokraattinen koulu ei takaa mitään.
Ovatko muuten virolaiset opettajat vähintään maistereita kuten meillä?
Ei kaikki. Kandeista tohtoreihin oli oppiarvot niissä kouluissa, joissa olin. Tosin jos omaa Suomen valmistumiskurssia ajattelen, niin eipä se kandi-maisteri kaikille antanut juurikaan lisää. Mielestäni opettajan koulutus ei ole avainkysymys. Sijaiset tosin Virossa oli opettajia myös, sinne ei otettu ketä vaan. Samoin ip-kerhon vetäjät oli koulun omia opettajia, siellä tekivät läksyjä ja leikkivät. Suomessa ip-kerhoa vetää työllistetyt ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viro on saanut huipputulokset.
Tein parin vuoden projektin sikäläisten koulujen kanssa ja näen mielestäni tasan tarkkaan ne merkitsevät erot Suomen ja Viron välillä:
- matematiikan painotus: Virossa on vaativampaa, enemmän ja tiukempaa matikan opetusta, Suomessa on vähennetty ja löysätty
- lukemisen painotus: Virossa pitää osata lukea jo kouluun mennessä ja koko ajan luetaan, luetaan ja luetaan. Joka oppiaineessa. Suomessa on oppilaita, jotka ei osaa lukea. Yläasteella..
- opettajan auktoriteetti. Virossa opettajan auktoriteetti on valtava. Jopa vanhemmille. Lapsilla on joka viikko pieniä kokeita, joilla varmistetaan oppiminen. Suomessa, noh, ope-parat!
Viro on köyhempi, koulujen puitteet vaatimattomammat ja luokissa on venäjänkielisiä ym lapsia. Koulu tarjoaa kirjat ja opetuksen. Muut tarpeet pitää itse ostaa, vihkot, kynät, värit, paperit. Että maksuton, demokraattinen koulu ei takaa mitään.
Ovatko muuten virolaiset opettajat vähintään maistereita kuten meillä?
Suomessa opet saa tehdä gradun parityönä ja aiheena voi olla tyyliin opettajan kiroilu vapaa-ajalla. :D
Vierailija kirjoitti:
Älylaitteiden yleistymisen ja opetussuunnitelman muututtua, en yhtään ihmettele.
Älylaitteet ovat yleistyneet kaikissa maissa, mutta monessa maassa tällaista laskea ei silti ole tullut.
Täällä kieritään tuhkassa ikään kuin suomalaiset olisivat katastrofaalisen huonoja. Faktaa: Suomalaiset menestyivät viime Pisa-tutkimuksissa lukutaidossa Euroopan toiseksi parhaiten. Vain Viro on Suomea parempi.
Nyt varmaan joku sanoo, että pisteet ovat heikenneet koko ajan. Ero viime ja toissa kerran pisteiden välillä ei ollut tilastollisesti merkittävä.
Jos Suomi jotenkin erityisesti nousee esiin, niin tyttöjen ja poikien osaamisero on huomattavan suuri. Huonoiten menestyvät itäsuomalaiset pojat. Joten jätettäisiinkö väliin ne puheet oppilasaineksen muuttumisesta.
Mikäs teet. Tuettavien määrä kasvaa joka vuosi, mutta resurssit sen myötä ei.
T. Ope