Mies kysyy: onko oikein jakaa asumiskulut tasan kun asunto mihin muutetaan kuuluu vanhemmilleni?
Saisimme myös asunnon huomattavasti edullisemmin vuokralle kuin keskustan hintataso on, jopa halvemmalla kuin tämä nykyinen vuokra vaikka on paljon kauempana.
Naisystävä olettaa että kun asunto on minun vanhempieni niin hänen ei tarvitse maksaa vuokraa juuri ollenkaan, koska saan vanhemmiltani samansumman rahaa vuodessa mitä maksaisimme vuokraa eli n. 6000€
Halusin aikalisän tähän meidän suhteeseen ja suurin syy oli tämä vaatimus mutta myös muut seikat vaikuttavat, ei esim. Halua maksaa minun autoni kuluja yhtään ikinä, mutta silti haluaa ajaa sillä yms.
Tuntuu että yhteenmuuttamisen jälkeen n. 1/2 vuotta sitten hänestä on tullut minulle täysin vieras ihminen. Hänen menonsa on aina etusijalla.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse muuttaisi tollasen vanhemmiltaa lokkeilevan luo..
Keksiikö joku jonkun järkevän syyn, miksi ap maksaa vuokraa vanhemmilleen vaikka saa samat rahat takaisin, kuin se kelatukien huijaaminen?
Jompikumpi/molemmat huijaa, ap tai/ja vanhempansa.
Edelleenkään ei ole lokkeilua jos vanhemmat tukevat lapsensa opiskelua.
Ja vuokrasopimus on hyvä tehdä kun asuntoon on muuttamassa KIRJOILLE myös ap:n tyttöystävä.
Ja mistäs sitä tietää vaikka vanhemmat lopettaisivat rahan antamisen tähän paikkaan jos kokevat että asunto itsessään riittää siihen että ei tarvitse enää rahallisesti tukea.
Ja kuinka paljon saa Kela-tukia jos vuokra on 250€/kk ?? Ei yhtään mitään jos tekee vähänkin töitä.
Toki sunlainen lokki ei osaa mitään muuta ajatella kuin lokkeilua..
Haha, luulitko olevasi jotenkin ovela.
Koko ketju on puhuttu lokkeudesta, ap sen itse alotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksiikö joku jonkun järkevän syyn, miksi ap maksaa vuokraa vanhemmilleen vaikka saa samat rahat takaisin, kuin se kelatukien huijaaminen?
Ihan äkkiseltään nyt vaikka että ap saa tyttöystävänsä kanssa vuokrasopimuksen, saa tehtyä sähkösopimuksen asuntoon, maksavat yhdessä kotivakuutuksen yms..
Nämä kaikki heidän pitää maksaa puoliksi.
Vuokra voisi siinä tapauksessa olla vaikka euron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"saan vanhemmiltani samansumman rahaa vuodessa mitä maksaisimme vuokraa eli n. 6000€"
Eli ap saa maksamansa vuokrarahat takaisin. Jos tyttöystävä maksaisi puolet, eli 3000e, hän ei niitä saisi takaisin. Ap tienaisi tässä, koska maksaisi itse 3000 euroa ja saisi 6000 euroa takaisin vanhemmiltaan.
Miksi ap:n pitäisi kärsiä siitä, että hänen vanhempansa haluavat tukea häntä taloudellisesti enemmän kuin tyttöystävän vanhemmat? Mitä jos he vuokraisivat samanhintaista asuntoa ulkopuoliselta vuokrananrajalta? Tulisiko tyttiksen siinäkin tapauksessa mielestäsi saada asua ilmaiseksi, kun ap saisi enemmän apua vanhemmiltaan?
Entäs jos he nyt muuttaisivat tuohon ap:n vanhempien omistamaan kämppään ja päättäisivät jakaa vuokran puoliksi, kuten kuuluukin. Ja sitten tyttöystävän vanhemmat haluaisivat alkaa tukemaan tytärtään maksamalla hänen osuutensa vuokrasta. Pitäisikö silloin mielestäsi tyttöystävän maksaa koko vuokra, jotta hän ei vahingossakaan saisi itse hyötyä siitä, että vanhemmat haluavat auttaa opiskelevaa nuortaan?
ootpä sä sekasin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän sotkee muuta sukua suhteeseen sen pahempi soppa. On tottakai houkuttelevaa tarttua vanhempiesi tarjoamaan edulliseen asuntoon, mutta jos siitä seuraa sinulle lisää kustannuksia on parempi olla muuttamatta nykyisestä kämpästänne mihinkään. Sen sinä varmasti osaat laskea ja vertailla kuluja?
Autokulut on tietenkin jaettava molempien kesken.
Tarinastasi puuttuu se osuus, miten te molemmat ansaitsette? Jos olet kovempituloinen kuin tyttöystäväsi olisi kohtuullista suhteuttaa kuka mitäkin yhteisistä kuluistanne maksaa.
Juuri näin AP ei kerro mitä hän itse ansaitsee ja mitä tyttöystävä. Jos AP kuten miehet yleensä ansaitsee liki tuplasti mitä naiset niin on vähän härskiä maksattaa puolet vuokrasta ja puolet autokululuista ym. ym. kuluista tyttöystävällä ja lopputulos puolisolle ei jää käteen juuri mitään mutta AP tilanne senkun paranee saa vielä säästöönkin rahaa 😊 näinhän tämä monessa perheessä menee.
Jos malttaa lukea niin ap kertoo että he ovat molemmat opiskelijoita, ja yhteistä asumista takana vasta puolivuotta.
Tästä voi päätellä että kyse on hyvin nuorista ihmisistä.
Vuokra on nyt jo mitoitettu hyvin alhaiseksi joten puolet 500€ ei ole paljon.
Jos tästäkin marisee sillä periaatteella että vanhemmat antavat ap:lle rahaa niin on kyseessä lokki ja silloin kannattaa juosta.
Koska seuraavaksi lokki vaatii että ap maksaa ihan kaiken koska hän saa vanhemmiltaan rahaa…
Näin ollen ap:n lahjaksi saamat rahat menee kaikki tyttöystävän elättämiseen ja noin lyhyen suhteen jälkeen jos ap lakkaa maksamasta niin lokki lähtee seuraavalle haaskalle.
kyllä. ap lokkeilee häpeilemättä vanhemmiltaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vuokrasopimus on hyvä tehdä kun asuntoon on muuttamassa KIRJOILLE myös ap:n tyttöystävä.
Ja mistäs sitä tietää vaikka vanhemmat lopettaisivat rahan antamisen tähän paikkaan jos kokevat että asunto itsessään riittää siihen että ei tarvitse enää rahallisesti tukea.
Ja kuinka paljon saa Kela-tukia jos vuokra on 250€/kk ?? Ei yhtään mitään jos tekee vähänkin töitä.
Käytkö ihan täysillä? Sulle on jo monta syytä sanottu miksi nuorten on hyvä tehdä virallinen vuokrasopimus.
Ja edelleenkin jos ymmärrät ap on saanut rahaa, ei ole mitään tietoa saako jatkossa!
Mutta jatka Tomin kaltaisesi lokin puolustusta? Kyseessä oma tyttäresi? Ei omena kauas puusta putoa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kaikin puolin huonolta. Sinä haluat tienata puolisollasi asunnon suhteen, ja puoliso ei halua osallistua reilulla tavalla auton kuluihin. Jos teillä olisi aitoa rakkautta, en usko, että kumpikaan toimisi kuten nyt toimii.
Mitenkähän aloittaja tienaa asunnolla mikä ei ole hänen?
Ei itse maksa vuokraa, mutta ottaisi sitä puolisoltaan.
Ei, vaan vuokranantaja ottaisi vuokraa vuokralaisiltaan. Miksi ihmeessä ap:n vanhempien pitäisi aloittajan tyttiksen vuokrat maksaa?
jos ap asuisi yksin, korvaisi vanhemmat kaiken kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai maksat verot tuosta saamastasi kuudesta tonnista?
En maksa, tilille tulee osa, maksavat autolainani sekä antavat käteistä melko usein.
Ollaan molemmat opiskelijoita.
Saan rahaa sen vuoksi että mummoni halusi että vanhempani tukevat opiskeluani parhaansa mukaan. Myös siskoni saa saman summan.
Ap
Okei eli tilanne on se, että tyttöystäväsi menettää ilmeisesti asumistuen muuttaessaan luokseksi? Hän siis saa kuukaudessa opintorahaa 250e ja lainaa 650e. Jos hän asuisi vaikka opiskelijoiden kimppakämpässä, maksaisi vuokra ehkä 200-300e ja siihen saisi vielä asumistukeakin 80% vuokrasta. Kyllä sanoisin että rahallisesti ei hänen todellakaan kannata muuttaa luoksesi. Yhteenmuuttaessa sitä toivoo että kulut laskisivat, mutta nyt hänellä vain nousisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytkö ihan täysillä? Sulle on jo monta syytä sanottu miksi nuorten on hyvä tehdä virallinen vuokrasopimus.
Ja edelleenkin jos ymmärrät ap on saanut rahaa, ei ole mitään tietoa saako jatkossa!
Mutta jatka Tomin kaltaisesi lokin puolustusta? Kyseessä oma tyttäresi? Ei omena kauas puusta putoa..
Kuka Tomi? Sinäkö?
mies lokkeilee vanhemmiltaan: ihanaa, näin kuuluu tehdä!
joku on eri mieltä sun kanssa: sä oot itse lokki ja Tomi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"saan vanhemmiltani samansumman rahaa vuodessa mitä maksaisimme vuokraa eli n. 6000€"
Eli ap saa maksamansa vuokrarahat takaisin. Jos tyttöystävä maksaisi puolet, eli 3000e, hän ei niitä saisi takaisin. Ap tienaisi tässä, koska maksaisi itse 3000 euroa ja saisi 6000 euroa takaisin vanhemmiltaan.
Miksi ap:n pitäisi kärsiä siitä, että hänen vanhempansa haluavat tukea häntä taloudellisesti enemmän kuin tyttöystävän vanhemmat? Mitä jos he vuokraisivat samanhintaista asuntoa ulkopuoliselta vuokrananrajalta? Tulisiko tyttiksen siinäkin tapauksessa mielestäsi saada asua ilmaiseksi, kun ap saisi enemmän apua vanhemmiltaan?
Entäs jos he nyt muuttaisivat tuohon ap:n vanhempien omistamaan kämppään ja päättäisivät jakaa vuokran puoliksi, kuten kuuluukin. Ja sitten tyttöystävän vanhemmat haluaisivat alkaa tukemaan tytärtään maksamalla hänen osuutensa vuokrasta. Pitäisikö silloin mielestäsi tyttöystävän maksaa koko vuokra, jotta hän ei vahingossakaan saisi itse hyötyä siitä, että vanhemmat haluavat auttaa opiskelevaa nuortaan?
ootpä sä sekasin..
Millä perusteella? Siksikö että olen sitä mieltä, että omasta asumisesta pitää maksaa, vaikka puoliso saisikin vanhemmiltaan enemmän avustuksia kuin itse saa omiltaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka Tomi? Sinäkö?
Taisi lipsahtaa ns freudilainen.. 😅😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksa, tilille tulee osa, maksavat autolainani sekä antavat käteistä melko usein.
Saan rahaa sen vuoksi että mummoni halusi että vanhempani tukevat opiskeluani parhaansa mukaan. Myös siskoni saa saman summan.
Ap
Okei eli tilanne on se, että tyttöystäväsi menettää ilmeisesti asumistuen muuttaessaan luokseksi? Hän siis saa kuukaudessa opintorahaa 250e ja lainaa 650e. Jos hän asuisi vaikka opiskelijoiden kimppakämpässä, maksaisi vuokra ehkä 200-300e ja siihen saisi vielä asumistukeakin 80% vuokrasta. Kyllä sanoisin että rahallisesti ei hänen todellakaan kannata muuttaa luoksesi. Yhteenmuuttaessa sitä toivoo että kulut laskisivat, mutta nyt hänellä vain nousisivat.
Hyvä pointti.
Ap,n nainen kuullostaa ihan mun exältä, lokki on lokki eikä muuksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eka joka tässä ketjussa hyökkäsi henkilön (ja tomin) kimppuun. osui ja upposi siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kaikin puolin huonolta. Sinä haluat tienata puolisollasi asunnon suhteen, ja puoliso ei halua osallistua reilulla tavalla auton kuluihin. Jos teillä olisi aitoa rakkautta, en usko, että kumpikaan toimisi kuten nyt toimii.
Mitenkähän aloittaja tienaa asunnolla mikä ei ole hänen?
Ei itse maksa vuokraa, mutta ottaisi sitä puolisoltaan.
Ei, vaan vuokranantaja ottaisi vuokraa vuokralaisiltaan. Miksi ihmeessä ap:n vanhempien pitäisi aloittajan tyttiksen vuokrat maksaa?
jos ap asuisi yksin, korvaisi vanhemmat kaiken kuitenkin
Niin? Siinäkään tapauksessa ap:n vanhemmat eivät maksaisi tyttöystävän vuokraa ja miksi pitäisikään? Eihän tyttöystävä heidän lapsensa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eka joka tässä ketjussa hyökkäsi henkilön (ja tomin) kimppuun. osui ja upposi siis.
Montako kertaa meinaat kommentoida typoa?
Ap on kertonut että on opiskelija ja että vanhemmat haluavat tukea häntä opiskelussa, osittain siksi että ap:n mummo on tätä toivonut ennen kuolemaansa. Ap:! Vanhemmat antavat rahaa myös hänen siskolleen.
Se että vanhemmat haluavat luopua omaisuudestaan lapsiensa hyväksi ei edelleenkään ole lokkeilua vaikka kuinka väität.
Miksi kukaan jättäisi perinnöksi kaiken ja maksattaisi lapsillaan perintöveron kun rahaa voi antaa jo eläessään ilman veroja.
Mikä ihmeen tarve sulla on haukkua ap:ta lokiksi? Oletko vähän vajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap sanoi että he ovat asuneet yhdessä jo puoli vuotta vuokra-asunnossa, jota ap:n vanhemmat eivät omista. Ei se tyttis varmaan asumistukea siihenkään vuokraan ole saanut. Toki ap voisi selventää vähän tätä tämänhetkistä asumis- ja vuokrakuviota. Onko tyttöystävä ehkä tähän mennessä asunut ap:n maksamassa kämpässä ilmaiseksi ollen samaan aikaan kuitenkin kirjoilla jossain muualla ja nyt sitten haluaisi jatkaa ilmaiseksi asumista mutta muuttaen kuitenkin virallisestikin aloittajan kanssa samaan asuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Äkkiä laskettuna apn vanhemmat pyytävät molemmilta vuokraa 250€
Se ei todellakaan ole paljon keskusta-asunnosta (jos nyt vähänkään puhutaan isommasta kaupungista)
Toki jos haluat mielummin asua vuokrakommuunissa tuntemattomien ihmisten kanssa niin menee sitten sinne!
Mutta miksi ap:n tyttöystävä ei saisi tukea tähän asuntoon? Ei ap ainakaan ole sanonut olevansa töissä joten eivät hänen tulonsa siihen vaikuta kun molemmat ovat kerran opiskelijoita.
Jos siis olette puoli vuotta asuneet yhdessä ja sinusta tuntuu, ettei homma toimi, niin kannattaa tosiaan ottaa se aikalisä jos tyttöystävä sellaiseen suostuu, tai erota mieluummin kokonaan. Puoli vuotta on sen verran pitkä aika kuitenkin, että kyllä siinä ehtii huomata sujuuko yhteiselo molempia miellyttävällä tavalla vaiko ei. Se on kuitenkin myös niin lyhyt aika, että jos sinä aikana jo tulee sellainen olo, ettei halua jatkaa, niin tuskin suhde pidemmän päälle ainakaan paremmaksi muuttuu.
Muuta vanhempiesi omistamaan asuntoon nyt ainakin ilman tyttöystävää. Sitten jos vielä haluatte yrittää, kannattaa asua erillään ja yhdessä jutella asumis- ja muiden kulujen jakaminen ja tietenkin muutkin suhteen ristiriidat selväksi ennen kuin taas pistätte hynttyyt yhteen. Missään tapauksessa en suosittele yhteiseen asuntoon muuttamista nyt, kun koko suhteen jatko mietityttää sinua.
Ei tässä minusta pidä sekoittaa vanhemmilta saatavaa tukea siihen vuokranmaksuun.
Meillä oli vähän vastaavanlainen kuvio, että oma tytär asui meidän omistamassa asunnossa ja maksoi siitä Kela-optimoitua vuokraa. Sitten poikaystävä muutti siihen ja sitten tytär ei saanut enää asumistukea. Poika maksoi suuremman osan vuokrasta, koska hänen tulojensa takia tytär sen asumistuen menetti. Mutta vuokra oli edullinen, joten ei siinä ollut ongelmaa.
Eikä siinä mennyt kauan, ennen kuin tytär pääsi osa-aikatyöhön ja alkoi tienata muutakin kuin opintotuen. Näillä on tosin alusta asti ollut sellainen meininki, että rahat on yhteiset. Tytöllä on säästöjä, joita ovat käyttäneet ja pojalla taas oli alkuun vähän enemmän tuloja, kun oli töissä.
Myöhemmin he ostivat meiltä tuon asunnon sopuhintaan, mutta kuitenkin niin, ettei lahjaveroa mennyt. Ja ovat muuttaneet siitä jo seuraavaan. Pojasta tuli meille vävy ja viimeksi kun tehtiin verovapaita lahjoituksia, niin lahjoitettiin vävyllekin.