Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! En kuulu liittoon, työpaikalla pe. työnseisaus.

Vierailija
14.09.2015 |

En kuulu (mihinkään) liittoon, olen kyllä harkinnut liittymistä mutta pohdin vielä kahden välillä kumpaan liityn, siksi asia on venynyt (enkä nyt tällä viikolla ole liittymässä). Työttömyyskassaan yllä kuulun.

Nyt perjantaina työpaikallani liiton X ihmiset aikovat pitää työnseisauksen, lähes kaikki kuuluvat tuohon liittoon. Mitä minä voin tehdä? Olen samaa mieltä hallituksen leikkauksista, eli MIELELLÄNI osallistuisin tuohon, liitto kai (jossain tapauksissa) maksaa jotain korvauksia, ymmärrän etten mitään sellaisia saisi kun en liittoon kuulu.

Kyse on nyt vaan siitä että saanko ilman ns. seuraamuksia osallistua tuohon lakkoon ja jäädä kotiin (kuten valtaosa työpaikkani ihmisistä) vai tuleeko siitä minulle (siksi kun en kuuulu liittoon) jotain seuraamuksia? Palkan/liiton korvausten menettämisen tiedän, tarkoitan lähinnä siitä saako liittoon kuulumaton lakkoilla vai ei?

Kiitos jos joku jaksaa vastata, olen nuori, en ole perillä asioista.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/30 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:00"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:58"]

Mistä se työnantaja tietää kuka kuuluu liittoon ja kuka ei?

[/quote]'

Vuoden pässi -titteli sinulle :D.

[/quote]

Miten niin? En ole kelle vastasit, mutta vasta muutama viikko sitten oma työnantajani kysyi, mihin liittoon kuulun. Kysyi sitä siksi, kun meille tuli uusi työntekijä, nuori, hänen sukulaisensa ja miettivät hänelle sopivaa liittoa. No oma liittoni ei käy, koska hänellä ei ole alan koulutusta eikä hän tee samoja tehtäviäkään kuin minä. Työnantaja maksaa palkat itse, minä maksan jäsenmaksuni (sis. kassan maksun) itse. Ei ole työsopimuksessa mitään mainintaa minun liitostani. 

[/quote]

Kassan, ei liiton eiks niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 20:54"]

[/quote]'

[/quote]

Miten niin? En ole kelle vastasit, mutta vasta muutama viikko sitten oma työnantajani kysyi, mihin liittoon kuulun. Kysyi sitä siksi, kun meille tuli uusi työntekijä, nuori, hänen sukulaisensa ja miettivät hänelle sopivaa liittoa. No oma liittoni ei käy, koska hänellä ei ole alan koulutusta eikä hän tee samoja tehtäviäkään kuin minä. Työnantaja maksaa palkat itse, minä maksan jäsenmaksuni (sis. kassan maksun) itse. Ei ole työsopimuksessa mitään mainintaa minun liitostani. 

[/quote]

[/quote]

Mikä liitto estää liittynmästä ?  Minä olen alalla x, ja voin silti liittyö liittoon y.

Vierailija
24/30 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]'

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miten niin kassan? Kyllä minä maksan nimeomaan liiton jäsenmaksun, se on vielä aluejärjestö, mihin menee osa. Eri alueilla jäsenmaksu vaihtelee. Meillä se on kiinteä maksu, tienasi mitä tienasi. Tuohon jäsenmaksuun sisältyy työttömyyskassan maksu. 

Vierailija
25/30 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:05"]Siinä on hyvä sauma pölliä työpaikalta tavaraa kun suurin osa porukasta ei ole paikalla.
[/quote]

Varkaudesta saa potkut

Vierailija
26/30 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:02"]

[/quote]'

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miten niin kassan? Kyllä minä maksan nimeomaan liiton jäsenmaksun, se on vielä aluejärjestö, mihin menee osa. Eri alueilla jäsenmaksu vaihtelee. Meillä se on kiinteä maksu, tienasi mitä tienasi. Tuohon jäsenmaksuun sisältyy työttömyyskassan maksu. 

[/quote]

Korjaus, siis jäsenmaksu on varmaan erikseen, mutta olen aikoinaan rastinut että liityn sekä kassaan että liittoon ja maksan tämän samassa. 

Vierailija
27/30 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:43"]En kuulu (mihinkään) liittoon, olen kyllä harkinnut liittymistä mutta pohdin vielä kahden välillä kumpaan liityn, siksi asia on venynyt (enkä nyt tällä viikolla ole liittymässä). Työttömyyskassaan yllä kuulun.

Nyt perjantaina työpaikallani liiton X ihmiset aikovat pitää työnseisauksen, lähes kaikki kuuluvat tuohon liittoon. Mitä minä voin tehdä? Olen samaa mieltä hallituksen leikkauksista, eli MIELELLÄNI osallistuisin tuohon, liitto kai (jossain tapauksissa) maksaa jotain korvauksia, ymmärrän etten mitään sellaisia saisi kun en liittoon kuulu.

Kyse on nyt vaan siitä että saanko ilman ns. seuraamuksia osallistua tuohon lakkoon ja jäädä kotiin (kuten valtaosa työpaikkani ihmisistä) vai tuleeko siitä minulle (siksi kun en kuuulu liittoon) jotain seuraamuksia? Palkan/liiton korvausten menettämisen tiedän, tarkoitan lähinnä siitä saako liittoon kuulumaton lakkoilla vai ei?

Kiitos jos joku jaksaa vastata, olen nuori, en ole perillä asioista.
[/quote]

Se on poliittinen mielenilmaus, johon voi halutessaan osallistua... Se ei siis ole lakko, jolloin siihen olisi liittoon kuuluvana osallistuttava tai voidaan erottaa liitosta. Olisin varmaan töissä, mikäli yksin voi tehdä töitä. Esim tehtaassahan ei voi yksin hihhuloida, jolloin muutkin voivat joutua olemaan työnantajan käskystä pois töistä.

Vierailija
28/30 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:05"]Lakossa ollaan yleensä jonkun tes:n piirissä eli henkilöt jotka kyseistä tessiä noudattavat. Siinä ei tarvita liittoon kuulumisia. Noin jleisesti.
[/quote]

Miksi alapeukut? Lakossa on yleensä tietyn tessin alaiset työtehtävät. Tekeeniitä kuka tahansa. Se on sitten eri juttu jäävätkö ihmiset lakkoon.

Vierailija
29/30 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:04"]

Varkaudesta saa potkut

[/quote]

Ei saa kun ei jää kiinni. 

Ja esim. kaupoissa ei olisi yhtäkään työntekijää jos siellä saisi potkut siitä, että laittaa vaivihkaa vähän tavaraa autonsa takaluukkuun.

Vierailija
30/30 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Tää oli päivän paras :D 

Mä olen ollut saman työnantajan palveluksessa jo 10 vuotta ja koko sen ajan kuulunut ammattiliittoon. Nimenomaan liittoon, en pelkkään työttömyyskassaan. Kertaakaan näiden vuosien aikana työnantaja ei ole kysynyt multa, mihin liittoon kuulun tai kuulunko edes mihinkään. Itse maksan jäsenmaksuni samalla kuin muutkin laskuni.