Haluaisin soittaa ihotautilääkärille, mutta...
Hei, olen 15-vuotias tyttö inhottavien ja itsetuntoa murskaavien iho-ongelmien kanssa. Ennen kuin käsket minun painua Demi.fi:hin, käännyin Vauva-palstan puoleen, koska oletin täältä saavan aikuisilta helpommin ja varmempaa apua..
Juttu on nyt niin, etten enää jaksa lukioikäisenä painia finnien ja mustapäiden kanssa. En jaksaisi joka helvetin aamu alkaa peittämään niitä meikkivoiteella ja pesun jälkeen en jaksaisi tuijotella poskiani, jotka ällöttää mua ihan helvetisti. Oon saanut lukiosta kavereita ja ollaan menossa porukalla joskus mökille viettämään aikaa, niin suoraan sanottuna mua ahdistaa. Siis totta kai tulee olemaan kivaa jne, mut en halua olla ilman meikkiä siellä ja näyttää joltain suohirviöltä. Ja siis ylipäätänsä ahdistaa nämä iho-ongelmat ylipäätänsä..
Ajattelin soittaa ihotautilääkärille tai varmaan ihan ensiksi lääkärille terveyskeskukseen, mutta miten ihmeessä mä menettelen? Soitanko tk:lle ja sanon, haluaisin varata lääkäriajan? Entä sen jälkeen? Oon 15, joten oon vielä vanhempien holhouksen alainen sekä asun kotona, joten peritäänkö mun ajasta jotain maksua ja miten se hoidetaan? Jos ja kun saan ajan, kannattaako mun mennä meikittä tai ainakin ilman peitevoiteita sinne? Oikeesti, anteeksi jos oli tyhmiä kysymyksiä, mut haluisin saaha tietää, ennenkö alan soittelemaan yhtään mihinkään.
Saa antaa ihan kotikonsteja, jolla mahdollisesti saisin parannettua akneni.. Syön tällä hetkellä Zinkosalin 15mg sinkkikapseleita kahdesti päivässä ja juon vettä väh. 1.5 litraa päivässä. Käytän meikkivoiteena Lumenen CC-voidetta ja Lumene Natural Code puuteria päälle. Meikit pesen Herbinan uudella, sellaisella vaahtomaisella meikinpuhdistusaineella, sen jälkeen pyyhin kasvot Eucerin kasvovedellä (alkoholiton), pahimpiin käytän Sebamedin kasvovettä (alkoholillinen) ja laitan sitten kasvoveden kuivuttua vähän kookosöljyä kasvoille.
Otan oikeastaan kaikenlaisia vinkkejä, kiitos..
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:35"]Tietysti menet ilman meikkiä lääkäriin. Lääkärillä ei ole tutkaa, jolla näkisi meikin läpi, mikä on ihon tilanne, vaikka olisi kuinka taitava. Terveyskeskuslääkärikin voi määrätä monenlaisia lääkkeitä akneen, eikä ainakaan meillä ihotautipoli ota vastaan lähetteellä aknepotilaita, ellei ole sitten vaikea, kystinen akne kyseessä. Voit toki varata ajan suoraan yksityiselle ihotautilääkärille.
[/quote]
Tämä!!
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:43"]Mikäli mahdollista, varaisin sinuna ajan suoraan yksityiselle ihotautilääkärille. Hyvin mahdollista nimittäin, että tk:ssa ei oteta vakavasti. Vaikka sun akne iän myötä paraniskin, on silti ihan mahdollista, että arvet jää. Siitäkin syystä pitäisi asia saada pian hoitoon.
[/quote]
Itse tekisin näin.
Terveyskeskus/koulun terveydenhoitaja ei sinua paljon voi auttaa. Onko sinulla mitään mahdollisuutta mennä suoraan yksityiselle, aknen hoitoon perehtyneelle ihotautilääkärille? Onko sinulla mitään omaa rahaa, jota voisit käyntiin käyttää, jos vanhemmiltasi et saa? Nimittäin olisi kyllä parasta mennä heti yksityiselle ja saada apua pian. Googlaa ihotautilääkäreitä ja katso, mitä he tarjoavat. Suosittelen kunnon lääkäriä ja nyt heti.
Onhan akne ikävää, mutta ota myös huomioon ettet välttämättä koskaan pääse siitä eroon, joten koita asennoitua myös siihen. Helpompi on elää ja olla, kun on tiedostanut tämän ja itsetunto kehittyy.
Minä olen jo yli 40-vuotias ja edelleen aknea pukkaa kasvoihin, rintaan ja selkään.
Kaikki antibiootit/e-pillerit/Roaccutan/vitamiinit ym./ruokavalio/voiteet/kosmetologikäynnit on 28 vuoden aikana kokeiltu ja nyt olen luovuttanut ja suoritan vain puhdistukset aamuisin ja iltaisin, lähinnä runsaan rasvoittumisen takia. Ei puhdistus tehoa finneihin pätkääkään...
Onneksi jo 10 vuoden ajan itsetunto on antanut kulkea meikittä kodin ulkopuolella, joten aikaa ei tuhlaannu meikin tuhertamiseen, mikä olisi aikas turhaakin, koska harvoin meikki pysyi kauniina paria tuntia pitempään.
TIETENKIN ap:n tilanne voi olla toinen ja (ihotauti)lääkäri ja hänen "määräämät" toimenpiteet + aika voi tehdä ihmeitä, mutta älä heittäydy liian toiveikkaaksi, ettei pudotus todellisuuteen tule rytinällä.
Tsemppiä jokatapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:50"]Mene sitkeästi hakemaan apua ihoosi. Tuosta äitisi suuttumisesta - just niinkuin oma äitini aikanaan. Hän vähätteli ja lopulta suuttui, kun puhuin asiasta, että ei niitä edes huomaa. Kyllä huomasi. Minullakin meni aamulla aikaa loputtomiin finnien peittämisessä. Tuntui että koko elämä ja ajatukset pyörivät ihossa. Olen nyt jo melkein 50-vuotias ja siitä on todella kauan, mutta kirjoituksesi sai vanhat muistot esiin. Hae apua, ole rohkea ja muista, että äitisi mielipidettä sinun ei tässä asiassa tarvitse kuunnella. Ei hän elä elämääsi eikä jostain syystä ymmärrä ongelmaasi. Minä alistuin silloin siihen, ettei apua haeta (menin vasta kotoa muutettuani ihotautilääkärille), mutta ole sinä viisaampi ja vaadi sitä! Tsemppiä ihan hirveästi kohtalotoverilta vuosikymmenten takaa.
[/quote]
Onneks en oo ainut.. Tuntuu jotenkin typerältä suuttua tollasesta asiasta ja itseä ärsyttää ihan hirveästi, kun tuota ongelmaa vähätellään. Tosi pinnallista, mutta mulla kans tuntuu et elämä pyörii tuon naaman ympärillä ja meinaa itku tulla, kun kavereilla, joilla on sama tilanne, vain paranee iho ja yksi pärjää pelkällä puuterilla.. Huoh
Eikö tosiaan terveyskeskuksissa ole ihotautilääkäreitä? Täältä päin kaupungin sairaalalle on matkaa varmaan 20km eikä julkiset täältä kulje (lähin käytössä oleva bussipysäkki 7 km päässä..). Koitan varmaan kuitenkin ensimmäisenä terkkarin kautta ja jos menee lässytykseksi, niin sitten soittelen lääkärille.. Ap
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:36"]
Hyyyi, onneks itellä ei oo finnin finniä ollutkaa <33
[/quote]Ja ikää oli 9v?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:43"]Mikäli mahdollista, varaisin sinuna ajan suoraan yksityiselle ihotautilääkärille. Hyvin mahdollista nimittäin, että tk:ssa ei oteta vakavasti. Vaikka sun akne iän myötä paraniskin, on silti ihan mahdollista, että arvet jää. Siitäkin syystä pitäisi asia saada pian hoitoon.
[/quote]
Itse tekisin näin.
[/quote]
Huoh, no mulla ei yksinkertaisesti ole rahaa omasta takaa maksaa noita kuluja.. :( selvä, taidan torpata tuon terveydenhoitajan.
Noissa antibiooteissa mua pelottaa ensinnäkin se pahenemisvaihe (kauan kestää, kuinka pahaksi menee?) ja se, että lopetettuani ne, tuleeko akne takaisin pahempana.. Ap
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:50"]Mene sitkeästi hakemaan apua ihoosi. Tuosta äitisi suuttumisesta - just niinkuin oma äitini aikanaan. Hän vähätteli ja lopulta suuttui, kun puhuin asiasta, että ei niitä edes huomaa. Kyllä huomasi. Minullakin meni aamulla aikaa loputtomiin finnien peittämisessä. Tuntui että koko elämä ja ajatukset pyörivät ihossa. Olen nyt jo melkein 50-vuotias ja siitä on todella kauan, mutta kirjoituksesi sai vanhat muistot esiin. Hae apua, ole rohkea ja muista, että äitisi mielipidettä sinun ei tässä asiassa tarvitse kuunnella. Ei hän elä elämääsi eikä jostain syystä ymmärrä ongelmaasi. Minä alistuin silloin siihen, ettei apua haeta (menin vasta kotoa muutettuani ihotautilääkärille), mutta ole sinä viisaampi ja vaadi sitä! Tsemppiä ihan hirveästi kohtalotoverilta vuosikymmenten takaa. [/quote] Onneks en oo ainut.. Tuntuu jotenkin typerältä suuttua tollasesta asiasta ja itseä ärsyttää ihan hirveästi, kun tuota ongelmaa vähätellään. Tosi pinnallista, mutta mulla kans tuntuu et elämä pyörii tuon naaman ympärillä ja meinaa itku tulla, kun kavereilla, joilla on sama tilanne, vain paranee iho ja yksi pärjää pelkällä puuterilla.. Huoh Eikö tosiaan terveyskeskuksissa ole ihotautilääkäreitä? Täältä päin kaupungin sairaalalle on matkaa varmaan 20km eikä julkiset täältä kulje (lähin käytössä oleva bussipysäkki 7 km päässä..). Koitan varmaan kuitenkin ensimmäisenä terkkarin kautta ja jos menee lässytykseksi, niin sitten soittelen lääkärille.. Ap
[/quote]
Onko sinulla jotain muuta aikuista, jonka puoleen voisit kääntyä ja joka ottaisi asiasi tosissaan? Kummitätiä, tätiä, isompaa serkkua? Ettet olisi niin yksin. Äidillesi voisit yrittää puhua vielä, sanoa vaikka, että voitaisiko jutella, vaikka huoneessasi ovi kiinni, eikä seisten jossain kotiaskareiden lomassa, missä hän kiireisenä jotain tuhahtelee. Kertoisit, että sua tämä iho ahdistaa ja surettaa tosi paljon ja haluat tehdä asialle jotain ja olet netistä hakenut tietoa ja ihotautilääkärille olisi päästävä. Jos hän edelleen suuttuu (kuten omani aikanaan), sitten miettisit, olisiko joku muu aikuinen kuten ehdotin, joka voisi sinua tukea ja tarpeen mukaan viedä lääkärille jne. Tsemppiä ihan hirveästi!
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:50"]Mene sitkeästi hakemaan apua ihoosi. Tuosta äitisi suuttumisesta - just niinkuin oma äitini aikanaan. Hän vähätteli ja lopulta suuttui, kun puhuin asiasta, että ei niitä edes huomaa. Kyllä huomasi. Minullakin meni aamulla aikaa loputtomiin finnien peittämisessä. Tuntui että koko elämä ja ajatukset pyörivät ihossa. Olen nyt jo melkein 50-vuotias ja siitä on todella kauan, mutta kirjoituksesi sai vanhat muistot esiin. Hae apua, ole rohkea ja muista, että äitisi mielipidettä sinun ei tässä asiassa tarvitse kuunnella. Ei hän elä elämääsi eikä jostain syystä ymmärrä ongelmaasi. Minä alistuin silloin siihen, ettei apua haeta (menin vasta kotoa muutettuani ihotautilääkärille), mutta ole sinä viisaampi ja vaadi sitä! Tsemppiä ihan hirveästi kohtalotoverilta vuosikymmenten takaa.
[/quote]
Onneks en oo ainut.. Tuntuu jotenkin typerältä suuttua tollasesta asiasta ja itseä ärsyttää ihan hirveästi, kun tuota ongelmaa vähätellään. Tosi pinnallista, mutta mulla kans tuntuu et elämä pyörii tuon naaman ympärillä ja meinaa itku tulla, kun kavereilla, joilla on sama tilanne, vain paranee iho ja yksi pärjää pelkällä puuterilla.. Huoh
Eikö tosiaan terveyskeskuksissa ole ihotautilääkäreitä? Täältä päin kaupungin sairaalalle on matkaa varmaan 20km eikä julkiset täältä kulje (lähin käytössä oleva bussipysäkki 7 km päässä..). Koitan varmaan kuitenkin ensimmäisenä terkkarin kautta ja jos menee lässytykseksi, niin sitten soittelen lääkärille.. Ap
[/quote]
Ei ole erikoislääkäreitä terveyskeskuksessa. Ja sinne sairaalaan et pääse ilman lääkärin lähetettä. Ei julkisella puolella voi itse varailla erikoislääkäreille aikoja.
Ihosi on siinä kunnossa että kannattaa toimia pikaisesti
Se yksityinen ihotautilääkärille ajan varaaminen on paras idea.
Tsemppiä.
T. Äiti jonka pojalla aikoinaan paha acne. Nyt hyväihoinen nuorimies
Voisko sosiaalitoimesta saada rahallista tukea tällaiseen?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:43"]Mikäli mahdollista, varaisin sinuna ajan suoraan yksityiselle ihotautilääkärille. Hyvin mahdollista nimittäin, että tk:ssa ei oteta vakavasti. Vaikka sun akne iän myötä paraniskin, on silti ihan mahdollista, että arvet jää. Siitäkin syystä pitäisi asia saada pian hoitoon.
[/quote]
Itse tekisin näin.
[/quote]
Huoh, no mulla ei yksinkertaisesti ole rahaa omasta takaa maksaa noita kuluja.. :( selvä, taidan torpata tuon terveydenhoitajan.
Noissa antibiooteissa mua pelottaa ensinnäkin se pahenemisvaihe (kauan kestää, kuinka pahaksi menee?) ja se, että lopetettuani ne, tuleeko akne takaisin pahempana.. Ap
[/quote]
Antibioottihoidossa ei alussa ole pahenemisvaihetta.
Kannattaa kokeilla e-pillereitä, ittelleni auttoi cypretyl (diane novan rinnakkaisvalmiste) iho-ongelmiin. Nyt pysynyt 5v kurissa :)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:05"]Voisko sosiaalitoimesta saada rahallista tukea tällaiseen?
[/quote]
No ei. Vanhempien kuuluu kustantaa tuo.
Tiettyjä e-pillereitä käytetään tytöillä/naisilla myös aknen hoitoon...
Onko sulla isovanhempia elossa tai kummeja, jotka voisivat osallistua lääkärikuluihin? Omaa säästökirjaa, jolla vähän rahaa tai voisitko saada jonkun pienen sivutyön josta saisit rahaa? Mieti olisiko jotain mahdollisuutta saada rahaa niihin lääkärikuluihin, jos ei muuten, niin vaikka lainata kummitädiltä tai joltain läheiseltä sukulaiselta, jolle muutenkin voisit uskoutua tässä asiassa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:05"]Voisko sosiaalitoimesta saada rahallista tukea tällaiseen? [/quote] No ei. Vanhempien kuuluu kustantaa tuo.
[/quote]
No jos eivät kustanna?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:50"]Mene sitkeästi hakemaan apua ihoosi. Tuosta äitisi suuttumisesta - just niinkuin oma äitini aikanaan. Hän vähätteli ja lopulta suuttui, kun puhuin asiasta, että ei niitä edes huomaa. Kyllä huomasi. Minullakin meni aamulla aikaa loputtomiin finnien peittämisessä. Tuntui että koko elämä ja ajatukset pyörivät ihossa. Olen nyt jo melkein 50-vuotias ja siitä on todella kauan, mutta kirjoituksesi sai vanhat muistot esiin. Hae apua, ole rohkea ja muista, että äitisi mielipidettä sinun ei tässä asiassa tarvitse kuunnella. Ei hän elä elämääsi eikä jostain syystä ymmärrä ongelmaasi. Minä alistuin silloin siihen, ettei apua haeta (menin vasta kotoa muutettuani ihotautilääkärille), mutta ole sinä viisaampi ja vaadi sitä! Tsemppiä ihan hirveästi kohtalotoverilta vuosikymmenten takaa. [/quote] Onneks en oo ainut.. Tuntuu jotenkin typerältä suuttua tollasesta asiasta ja itseä ärsyttää ihan hirveästi, kun tuota ongelmaa vähätellään. Tosi pinnallista, mutta mulla kans tuntuu et elämä pyörii tuon naaman ympärillä ja meinaa itku tulla, kun kavereilla, joilla on sama tilanne, vain paranee iho ja yksi pärjää pelkällä puuterilla.. Huoh Eikö tosiaan terveyskeskuksissa ole ihotautilääkäreitä? Täältä päin kaupungin sairaalalle on matkaa varmaan 20km eikä julkiset täältä kulje (lähin käytössä oleva bussipysäkki 7 km päässä..). Koitan varmaan kuitenkin ensimmäisenä terkkarin kautta ja jos menee lässytykseksi, niin sitten soittelen lääkärille.. Ap
[/quote]
Onko sinulla jotain muuta aikuista, jonka puoleen voisit kääntyä ja joka ottaisi asiasi tosissaan? Kummitätiä, tätiä, isompaa serkkua? Ettet olisi niin yksin. Äidillesi voisit yrittää puhua vielä, sanoa vaikka, että voitaisiko jutella, vaikka huoneessasi ovi kiinni, eikä seisten jossain kotiaskareiden lomassa, missä hän kiireisenä jotain tuhahtelee. Kertoisit, että sua tämä iho ahdistaa ja surettaa tosi paljon ja haluat tehdä asialle jotain ja olet netistä hakenut tietoa ja ihotautilääkärille olisi päästävä. Jos hän edelleen suuttuu (kuten omani aikanaan), sitten miettisit, olisiko joku muu aikuinen kuten ehdotin, joka voisi sinua tukea ja tarpeen mukaan viedä lääkärille jne. Tsemppiä ihan hirveästi!
[/quote]
Kiitos ihanista sanoista <3
Olen monta kertaa sanonut olevani kyllästynyt ihoni kuntoon, ja tässä ihan viime aikoina olen harkinnut soittamista jollekin alan asiantuntijalle, joka voisi auttaakin mua tässä ongelmassa. Kerran aloin itkemään pelkästä turhautumisesta, kun ei aikuinen ihminen vain tajunnut minun olevan tosissani. Hän halasi, sanoi menevän pian ohitse ja käski minun "antaa olla". Ei äitini paha ole, hyvin vainoharhainen vain ...
Ei, ei tosiaan ole ketään muuta, mutta yritän äitini kanssa saada jotenkin asiaa etenemään. Ap
Terveyskeskuslääkäri voi kirjoittaa tuon lähetteen jotta pääset erikoislääkärille, kun sieltä saat ajan ehkä äitisi mielipide muuttuu ja vanhempasi hoitavat sinut sinne sairaalaan. huomaa että kaikissa sairaaloissa ei ole kaikkia erikoisalan lääkäreitä , se voi olla myös kauempana olevassa sairaalassa.
Niin jos saisit lähetteen terveyskeskuksesta, äitisi ehkä heräisi tiedostamaan ongelman. Silloin se ei olisi enää sinun omaa "hömpötystäsi", jos kerran tk-lääkäri kokee, että sinut pitää lähettää eteenpäin jatkotutkimuksiin- ja hoitoon. Ehkä se on paras tie. Kunhan nyt saat sen lähetteen, eikä tk-lääkäri ala vaan jotain tehottomia voiteita kirjoittelemaan. Sinun pitää olla siellä aika energisenä, että haluat suoraan eteenpäin ihotautien erikoislääkärille.
Minä menisin suoraan yksityiselle ihotautilääkärille. Sieltä sain itse heti apua ja reseptin kunnon lääkkeeseen, eli Roaan. Terveyskeskuksessa laitettiin vain reseptejä joihinkin turhiin voiteisiin, koska siellä minun akneani ei pidetty pahana.