Haluaisin soittaa ihotautilääkärille, mutta...
Hei, olen 15-vuotias tyttö inhottavien ja itsetuntoa murskaavien iho-ongelmien kanssa. Ennen kuin käsket minun painua Demi.fi:hin, käännyin Vauva-palstan puoleen, koska oletin täältä saavan aikuisilta helpommin ja varmempaa apua..
Juttu on nyt niin, etten enää jaksa lukioikäisenä painia finnien ja mustapäiden kanssa. En jaksaisi joka helvetin aamu alkaa peittämään niitä meikkivoiteella ja pesun jälkeen en jaksaisi tuijotella poskiani, jotka ällöttää mua ihan helvetisti. Oon saanut lukiosta kavereita ja ollaan menossa porukalla joskus mökille viettämään aikaa, niin suoraan sanottuna mua ahdistaa. Siis totta kai tulee olemaan kivaa jne, mut en halua olla ilman meikkiä siellä ja näyttää joltain suohirviöltä. Ja siis ylipäätänsä ahdistaa nämä iho-ongelmat ylipäätänsä..
Ajattelin soittaa ihotautilääkärille tai varmaan ihan ensiksi lääkärille terveyskeskukseen, mutta miten ihmeessä mä menettelen? Soitanko tk:lle ja sanon, haluaisin varata lääkäriajan? Entä sen jälkeen? Oon 15, joten oon vielä vanhempien holhouksen alainen sekä asun kotona, joten peritäänkö mun ajasta jotain maksua ja miten se hoidetaan? Jos ja kun saan ajan, kannattaako mun mennä meikittä tai ainakin ilman peitevoiteita sinne? Oikeesti, anteeksi jos oli tyhmiä kysymyksiä, mut haluisin saaha tietää, ennenkö alan soittelemaan yhtään mihinkään.
Saa antaa ihan kotikonsteja, jolla mahdollisesti saisin parannettua akneni.. Syön tällä hetkellä Zinkosalin 15mg sinkkikapseleita kahdesti päivässä ja juon vettä väh. 1.5 litraa päivässä. Käytän meikkivoiteena Lumenen CC-voidetta ja Lumene Natural Code puuteria päälle. Meikit pesen Herbinan uudella, sellaisella vaahtomaisella meikinpuhdistusaineella, sen jälkeen pyyhin kasvot Eucerin kasvovedellä (alkoholiton), pahimpiin käytän Sebamedin kasvovettä (alkoholillinen) ja laitan sitten kasvoveden kuivuttua vähän kookosöljyä kasvoille.
Otan oikeastaan kaikenlaisia vinkkejä, kiitos..
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:16"]
Terveyskeskuslääkäri voi kirjoittaa tuon lähetteen jotta pääset erikoislääkärille, kun sieltä saat ajan ehkä äitisi mielipide muuttuu ja vanhempasi hoitavat sinut sinne sairaalaan. huomaa että kaikissa sairaaloissa ei ole kaikkia erikoisalan lääkäreitä , se voi olla myös kauempana olevassa sairaalassa.
[/quote]Yleensä ottaen ihotautipoliklinikoilla ei ole resursseja hoitaa tavallisia aknepotilaita. Jos ihotautilääkärille kaipaa, on aika varattava yksityislääkärille.
[/quote]
Noinhan asia on. Sitä vain ei moni tunnu tietävän tässäkään ketjussa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:36"]Hyyyi, onneks itellä ei oo finnin finniä ollutkaa <33
[/quote]
Kyllä säkin vielä kerkeet saamaan aknen. :))
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:16"]Terveyskeskuslääkäri voi kirjoittaa tuon lähetteen jotta pääset erikoislääkärille, kun sieltä saat ajan ehkä äitisi mielipide muuttuu ja vanhempasi hoitavat sinut sinne sairaalaan. huomaa että kaikissa sairaaloissa ei ole kaikkia erikoisalan lääkäreitä , se voi olla myös kauempana olevassa sairaalassa.
[/quote]
Voi kirjoittaa lähetteen JOS katsoo aiheelliseksi. Eli ei sieltä välttämättä saa lähetettä. Reseptin toki varmastikin saa. Ensin yleensä kokeillaan mm.antibioottihpito tai vaikka ehkäisypillerit.
On oikeastaan ns.kiven alla noiden lähetteiden saaminen, oli sitten kyseessä mikä erikoisala tahansa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:05"]Voisko sosiaalitoimesta saada rahallista tukea tällaiseen? [/quote] No ei. Vanhempien kuuluu kustantaa tuo.
[/quote]
No jos eivät kustanna?
[/quote]
No tekee sitten itsestään lasun
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:16"]
Terveyskeskuslääkäri voi kirjoittaa tuon lähetteen jotta pääset erikoislääkärille, kun sieltä saat ajan ehkä äitisi mielipide muuttuu ja vanhempasi hoitavat sinut sinne sairaalaan. huomaa että kaikissa sairaaloissa ei ole kaikkia erikoisalan lääkäreitä , se voi olla myös kauempana olevassa sairaalassa.
[/quote]Yleensä ottaen ihotautipoliklinikoilla ei ole resursseja hoitaa tavallisia aknepotilaita. Jos ihotautilääkärille kaipaa, on aika varattava yksityislääkärille.
[/quote]
Tämä on niin totta.
Varaa aika terveyskeskuslääkärille, voit saada sieltä maksusitoumukse jalähetteen yksityiselle ihotautilääkärille. Helpoin olisi mennä suoraan yksityiselle, mutta se ei nyt tässä tapauksessa käy. Ihmettelen tuollaisia vanhempia, ite vein oman tyttöni heti kun tuli ongelmaa. Kerrot tilanteen rehellisesti lääkärille. Kyllä ihon kunto vaikuttaa itsetuntoonkin. Tsemppiä.
En halua vähätellä ongelmaasi, mutta mulla oli yksi ystävä sun ikäisenä, joka kanssa piti itseään tosi rumana finnien takia. Mä en suoraan sanottuna koskaan pitänyt hänen ihoaan kovin finnisenä enkä nähnyt sitä ongelmaa samoin kuin tää ystävä. Joskus voi olla niinkin, että lääkäritkään ei näe ongelmaa niin pahana eikä siksi kirjoita niitä reseptejä joita toivot. Jos niin sattuu käymään, niin luota siihen, että ne ihotautilääkärit osaa arvioida sen, että milloin tilanne on sellainen, että niitä tarvii.
Tää mun ystävä on kaunis naisihminen ja mielestäni silloin nuorena käytti liikaa aikaa oman ulkonäön murehtimiseen, koska ois senkin ajan voinut vain nauttia kaveriporukan seurasta ja muusta mukavasta elämästä. Toivon siis, että säkin nautit elämästä vaikket ihan heti ihotautilääkärille pääsiskään. Uskon, että olet kyllä kaunis jo nyt ja muut näkee sussa paljon muutakin kuin ihon. :)
Niin ja jonkun suosittelemia e- pillereitä kyllä pitäisin viimeisenä vaihtoehtona. Hormonit sekoittaa kropan, on veritulpan riskiä ym.
Tv.49
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:52"]Varaa aika terveyskeskuslääkärille, voit saada sieltä maksusitoumukse jalähetteen yksityiselle ihotautilääkärille. Helpoin olisi mennä suoraan yksityiselle, mutta se ei nyt tässä tapauksessa käy. Ihmettelen tuollaisia vanhempia, ite vein oman tyttöni heti kun tuli ongelmaa. Kerrot tilanteen rehellisesti lääkärille. Kyllä ihon kunto vaikuttaa itsetuntoonkin. Tsemppiä.
[/quote]
Voi saada tai sitten ei. Siis lähetteen.
olen tyttäreni kanssa (hänkin lukiolainen) käynyt sekä yleislääkärillä että ihotautilääkärillä iho-ongelmien vuoksi. Voit toki hakeutua lääkäriin terveydenhoitajan lähetteellä, mutta suoraan ihotautilääkärille et tuota kautta pääse. Hoito on kunnallisella puolella porrastettu siten, että aina ensisijaisesti käytetään "edullisemman" lääkärin palveluja eli tässä tapauksessa hakeudut ensin yleislääkärin vastaanotolle. Hän arvioi tilanteesi mukaan sen, onko tarvetta erikoislääkärille (=ihotautilääkäri) ja kirjoittaa lähetteen, jos katsoo sen tarpeelliseksi. Paikkakunnasta riippuen ajan erikoislääkärille saat muutaman viikon kuluessa. Joskus vaiva voi olla myös sellainen, että yleislääkärikin osaa diagnoosin tehdä ja määrätä hoidon. Eli tuon Roaccutan-kuurin voit kyllä saada ihan terveyskeskuksen yleislääkäriltäkin. Ja tuossa tosiaan on hoidon aloittamisen jälkeen "pahenemisvaihe", joka voi kestää joitakin viikkoja. Jos haluat päästä suoraan erikois- eli ihotautilääkärille, sekin onnistuu, mutta tällöin sinun pitää soittaa yksityiselle lääkäriasemalle ja varata aika. Tämä on nopeampi ja kalliimpi vaihtoehto, arviolta noin sata euroa. Terveyskeskuksen kautta varatttu ihotautipoliklinikka-aika on tosiaan halvempi, poliklinikkamaksu on kolmen kympin luokkaa. Hoitojonot näihin ovat siis pidemmät, eli ajan saaminen voi mennä viikkojenkin päähän. Joka tapauksessa valitsitpa kumman tavan tahansa, aknen hoito on aikaa vievää puuhaa ja kärsivällisyyttä vaaditaan. Lääkkeetkin maksavat jonkin verran. Tsemppiä matkaan, uskon että voit saada avun vaivaasi. Pyri pitämään mielesi iloisena ja positiivisena, sillä stressi voi pahentaa aknea. Mukavaa, että olet saanut kavereita, se auttaa positiivisen mielen ylläpitämisessä. Juttele vanhempiesi kanssa hoitosi rahoittamisesta. Niin ja lääkäriin sun pitää mennä meikittä, jotta lääkäri saa tilanteestasi kokonaiskuvan. Jos akneen liittyy esim. pahenemisvaiheita, kannattaa ottaa kuvia kännykällä ja näyttää niitä lääkärille. Niistä hän saa tärkeää tietoa.
Olen 15-vuotiaan tytön äiti. Tyttö on nyt pari viikkoa syönyt Isotretinoin Actavis-lääkettä (vastaava kuin Roaccutan). Hän söi viime talvena kaksi kuuria antibioottia, finnit kyllä hävisivät mutta tulivat uudelleen noin puolen vuoden päästä.
Olen itse kärsinyt aknesta nuorena aikuisena, mutta minulla auttoivat silloin Diane Nova e-pillerit. Iho on jo ainakin 20 vuotta ollut ok, eli kyllä siitä on mahdollista päästä eroon.
En hetkeäkään epäröinyt viedä tyttöä ihotautilääkärille omien kokemusteni perusteella. Muistan miten paljon ne finnit vaikuttivat itsetuntoon.
Olisiko tyhmä idea näyttää tätä ketjua äidillesi, jos tulisi järkiinsä? :)
Minulla parani akne kun siirryin laktoosittomiin. En tarvitse enää roaccutania, mutta saan aknea jos syön paljon suklaata. Maidoton ruokavalio voi olla kokeilemisen arvoinen. Ainakin tiedät johtuuko siitä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:56"]olen tyttäreni kanssa (hänkin lukiolainen) käynyt sekä yleislääkärillä että ihotautilääkärillä iho-ongelmien vuoksi. Voit toki hakeutua lääkäriin terveydenhoitajan lähetteellä, mutta suoraan ihotautilääkärille et tuota kautta pääse. Hoito on kunnallisella puolella porrastettu siten, että aina ensisijaisesti käytetään "edullisemman" lääkärin palveluja eli tässä tapauksessa hakeudut ensin yleislääkärin vastaanotolle. Hän arvioi tilanteesi mukaan sen, onko tarvetta erikoislääkärille (=ihotautilääkäri) ja kirjoittaa lähetteen, jos katsoo sen tarpeelliseksi. Paikkakunnasta riippuen ajan erikoislääkärille saat muutaman viikon kuluessa. Joskus vaiva voi olla myös sellainen, että yleislääkärikin osaa diagnoosin tehdä ja määrätä hoidon. Eli tuon Roaccutan-kuurin voit kyllä saada ihan terveyskeskuksen yleislääkäriltäkin. Ja tuossa tosiaan on hoidon aloittamisen jälkeen "pahenemisvaihe", joka voi kestää joitakin viikkoja. Jos haluat päästä suoraan erikois- eli ihotautilääkärille, sekin onnistuu, mutta tällöin sinun pitää soittaa yksityiselle lääkäriasemalle ja varata aika. Tämä on nopeampi ja kalliimpi vaihtoehto, arviolta noin sata euroa. Terveyskeskuksen kautta varatttu ihotautipoliklinikka-aika on tosiaan halvempi, poliklinikkamaksu on kolmen kympin luokkaa. Hoitojonot näihin ovat siis pidemmät, eli ajan saaminen voi mennä viikkojenkin päähän. Joka tapauksessa valitsitpa kumman tavan tahansa, aknen hoito on aikaa vievää puuhaa ja kärsivällisyyttä vaaditaan. Lääkkeetkin maksavat jonkin verran. Tsemppiä matkaan, uskon että voit saada avun vaivaasi. Pyri pitämään mielesi iloisena ja positiivisena, sillä stressi voi pahentaa aknea. Mukavaa, että olet saanut kavereita, se auttaa positiivisen mielen ylläpitämisessä. Juttele vanhempiesi kanssa hoitosi rahoittamisesta. Niin ja lääkäriin sun pitää mennä meikittä, jotta lääkäri saa tilanteestasi kokonaiskuvan. Jos akneen liittyy esim. pahenemisvaiheita, kannattaa ottaa kuvia kännykällä ja näyttää niitä lääkärille. Niistä hän saa tärkeää tietoa.
[/quote]
Mistä alkaen yleislääkärillä on ollut oikeus kirjoittaa ROAA?
Kiitän jo etukäteen infosta.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:56"]olen tyttäreni kanssa (hänkin lukiolainen) käynyt sekä yleislääkärillä että ihotautilääkärillä iho-ongelmien vuoksi. Voit toki hakeutua lääkäriin terveydenhoitajan lähetteellä, mutta suoraan ihotautilääkärille et tuota kautta pääse. Hoito on kunnallisella puolella porrastettu siten, että aina ensisijaisesti käytetään "edullisemman" lääkärin palveluja eli tässä tapauksessa hakeudut ensin yleislääkärin vastaanotolle. Hän arvioi tilanteesi mukaan sen, onko tarvetta erikoislääkärille (=ihotautilääkäri) ja kirjoittaa lähetteen, jos katsoo sen tarpeelliseksi. Paikkakunnasta riippuen ajan erikoislääkärille saat muutaman viikon kuluessa. Joskus vaiva voi olla myös sellainen, että yleislääkärikin osaa diagnoosin tehdä ja määrätä hoidon. Eli tuon Roaccutan-kuurin voit kyllä saada ihan terveyskeskuksen yleislääkäriltäkin. Ja tuossa tosiaan on hoidon aloittamisen jälkeen "pahenemisvaihe", joka voi kestää joitakin viikkoja. Jos haluat päästä suoraan erikois- eli ihotautilääkärille, sekin onnistuu, mutta tällöin sinun pitää soittaa yksityiselle lääkäriasemalle ja varata aika. Tämä on nopeampi ja kalliimpi vaihtoehto, arviolta noin sata euroa. Terveyskeskuksen kautta varatttu ihotautipoliklinikka-aika on tosiaan halvempi, poliklinikkamaksu on kolmen kympin luokkaa. Hoitojonot näihin ovat siis pidemmät, eli ajan saaminen voi mennä viikkojenkin päähän. Joka tapauksessa valitsitpa kumman tavan tahansa, aknen hoito on aikaa vievää puuhaa ja kärsivällisyyttä vaaditaan. Lääkkeetkin maksavat jonkin verran. Tsemppiä matkaan, uskon että voit saada avun vaivaasi. Pyri pitämään mielesi iloisena ja positiivisena, sillä stressi voi pahentaa aknea. Mukavaa, että olet saanut kavereita, se auttaa positiivisen mielen ylläpitämisessä. Juttele vanhempiesi kanssa hoitosi rahoittamisesta. Niin ja lääkäriin sun pitää mennä meikittä, jotta lääkäri saa tilanteestasi kokonaiskuvan. Jos akneen liittyy esim. pahenemisvaiheita, kannattaa ottaa kuvia kännykällä ja näyttää niitä lääkärille. Niistä hän saa tärkeää tietoa.
[/quote]
Eipä voi Roaccutania kirjoittaa ykeislääkäri.
Puhu vanhemmillesi. Sitten yksityiselle ihotautilääkärille. Kyseinen lääkärikäynti maksaa n.100e ja lääkkeet kuurina 100-200.
Mutta se toinen halvempi polku on seuraava:
1. Kouluterv.hoitaja
2.tk/koululääkäri (ilmainen)
3.sairaalan ihotautilääkäri (n.30e)
En osaa sanoa onko sairaalamaksut ilmaisia alaikäisille. Huomio että aika voi mennä usean kk päähän.
58
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:16"]