Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä säästätte palkkaleikkaukset?

Vierailija
14.09.2015 |

Tiukat ajat on tiedossa monella perheellisellä. Tähän ketjuun voi laittaa ideoita mistä itse kukin aikoo säästää.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita ja kenkiä meille ei ole ostettu vuosiin paitsi jos edelliset ovat niin rikki ettei niitä voi käyttää missään tilanteessa. Talveksi pistetään sähkölämmöt pois kokonaan ja lämmitetään puulla talo. Mpö:tä laitetaan diesel-auton tankkiin. Ja kuukaudessa jää ainakin 3 kauppareissua pois. Kampaamossa olen käynyt 1-4x vuodessa, nyt määrä tulee olemaan 0. Mielestäni ruoka, polttoaine, lämmitys tai edes ehjät vaatteet eivät ole luksusta mihin pitäisi säästää rahaa, vaan kyllä meidän jotka tekee 40h/viikko töitä pitäisi saada sen verran rahaa että nämä kaikki vaivatta saadaan. Kampaamo on ollut minulle sitä luxusta kun saan hyvinvoivat hiukset joihin ei tarvitse työntää niin paljon hoitoaineita ja syväpesuja, nyt sitten menee enemmän rahaa hiusten hoitoon kun kampaajalle ei voi mennä. Minulta lähtee yli kuukauden palkka vuodessa joten pakko on säästää ihan perusasioista. T. Lähihoitaja ja metallimies

Vierailija
22/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tämän kyselyn perusteella voi päätellä, ketkä myös kärsivät hallituksen suunnittelemista leikkauksista: suomalaiset yritykset (etenkin pienyrittäjät)! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen harrastuksesta. Muista asioista on jo säästetty.

Vierailija
24/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle ollaan tähän asti ostettu kirppiskamojen rinnalle jonkin verran vähän kalliimpia vaatteita, pääasiassa suomalaista designia, luomupuuvillaa ynnä muuta "parempaa". Sellaisesta joutaa luopua kokonaan, kirppikseltä löytyy kyllä päällepantavaa. Jos akuutisti tarvitaan jotakin, niin ruotsalaisketjuista löytyy kukkaroystävällisempään hintaan.

Meille aikuisille ei ole ostettu vaatteita tähänkään asti kuin harvakseltaan, voidaan luopua vähästäkin, kun tarpeeseen on jo ja ylikin. No, talvikengät ihan oikeasti tarvitsen, toki niitäkin löytyy käytettyinä jos on oikein tiukka tilanne.

Lehtiä ei ole tilattu tähänkään asti, Netflixistä ja Spotifysta voisi luopua jos näyttäisi siltä.

Kampaajalla olen käynyt n. 2 kuukauden välein, jatkossa täytynee siirtyä kunnallisen kampaamokoulun asiakkaaksi tai pyytää kaveria leikkaamaan, se voisi muuten olla ihan hauska molemminpuolinen hemmotteluhetki, täytyy laittaa harkintaan. Miestä varten on hiustenleikkuukone, suosittelen, saa tällainen tumpelokin ihan siistiä jälkeä aikaan. 

Ruokakaupasta on valikoitu suomalaista, kasvisten kohdalla luomua. Molemmista arvoista voidaan tarpeen mukaan kyllä tinkiä, terveellisyydestä vain ihan viimeisimmässä hädässä, kun kaikki muu on jo mennyt.

Kuntosalikortti meillä on molemmilla yliopiston salille, maksaa 65 e/vuosi eikä siis pahemmin kuormita. Voihan sitä lenkkeilläkin ja nostella lasta puntteina, jos siltä alkaa näyttää. 

Asunto on opiskelija-asuntosäätiön muovimattokaksio lähiössä, ei ole enää mahdollista säästää tästä. Noh, netistä maksetaan vähän ekstraa kun haluttiin nopeampi kiinteän 10 megan yhteyden sijasta. Vesi menee henkilömäärän mukaan ja sähkö kuuluu vuokraan.

Vierailija
25/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotaan kirkosta.

Vierailija
26/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöt tulee meillä olemaan tilanteen mukaan, mutta nyt on jo toitakin ajatuksia.                                     

Lehtien/kirjojen ostot jäihin.  Ei uusita tekniikkaa, jos laite menee rikki, ollaan ilman. Vaatteet, jos vanhat vaatteet ovat nyt pieniä niin yritämme laihduttaa. Mikäli kaapissa on liian isoja vaatteita, niin kaikkihan olettaa, että ollaan laihduttu kun vaatteet vähän roikkuu. Emme ole olleet aikaisemmin Eestistä (Virosta) alkoholia kuskaavia, mutta nyt täytynee siirtyä hakuporukkaan. Joten jotain matkailuakin olisi tiedossa. Eihän tää elämä pelkkää kurjuutta saa olla.  Siivotaan todennäköisesti nykyistä harvemmin, ettei kalliit välineet kulu liian pian. Imurin pölypussi täytyy tyhjentää ja käyttää uudelleen. Eli kaikkea pientä joilla voi ajan kanssa säästää ainakin jonkin verran. 

Vierailija
27/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaamo- ja ravintolakäynnit menee minimiin. Tilataan enemmän ulkomaisista nettikaupoista. Lopeteaan kuntosalilla käynti. Lehtitilaukset pois.

Vierailija
28/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinat Virosta.

Vierailija
29/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään. Kaikki on mennyt tähänkin saakka mitä on tullut. Sopimuspalkalla olen 3500/kk. Ylitöitä joskus harvoin jaksan edes laskuttaa.

Vierailija
30/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:54"]

Vaatteita ja kenkiä meille ei ole ostettu vuosiin paitsi jos edelliset ovat niin rikki ettei niitä voi käyttää missään tilanteessa. Talveksi pistetään sähkölämmöt pois kokonaan ja lämmitetään puulla talo. Mpö:tä laitetaan diesel-auton tankkiin. Ja kuukaudessa jää ainakin 3 kauppareissua pois. Kampaamossa olen käynyt 1-4x vuodessa, nyt määrä tulee olemaan 0. Mielestäni ruoka, polttoaine, lämmitys tai edes ehjät vaatteet eivät ole luksusta mihin pitäisi säästää rahaa, vaan kyllä meidän jotka tekee 40h/viikko töitä pitäisi saada sen verran rahaa että nämä kaikki vaivatta saadaan. Kampaamo on ollut minulle sitä luxusta kun saan hyvinvoivat hiukset joihin ei tarvitse työntää niin paljon hoitoaineita ja syväpesuja, nyt sitten menee enemmän rahaa hiusten hoitoon kun kampaajalle ei voi mennä. Minulta lähtee yli kuukauden palkka vuodessa joten pakko on säästää ihan perusasioista. T. Lähihoitaja ja metallimies

[/quote]

Minä olen myös laskenut, että saan säästettyä sen kuukauden palkan jättämällä pienyrittäjien toimintaa tukematta. Lisäksi sanon irti erilaiset avustuskeräykset, joihin olen laittanut rahaa säännöllisesti. 

Suomalaiset alkavat kohta olla melkoisia rääsyläisiä. Hauska seurata, kuinka hyvin toimeentulevat aaveemammat tekee täällä taas aloituksia, että kuinka suomalaiset puketuu rumasti ja autokanta on vanha ja suomalaiset ovat niin synkkiä ja hiuksiakaan ei ole laitettu tyylikkäästi.

No, ei ole varaa, kun tulee joka päivää tuosta rajan yli yli 500 elätettävää

Vierailija
31/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuasta, aion käydä säntillisesti Lidlissä.

Ravintolakäynnit loppuu, kampaaja loppuu, kauneushoitolat. En osta vaatteita tai kenkiä paikallisista liikkeistä vaan pärjään vanhoilla. Emme osta huonekaluja tai mattoja. En vaihda autoa jos voin sinnitellä. Kilpailutan vakuutukset ja lopetan muut kuin välttämättömät. Lehdet olen jo lopettanut. Lykkään kaikkia talon remontteja. Ostamme lapsen sukset ja pyörät käytettynä.

Junalipuista, bussilipuista. Hotelliöistä, laskettelusta, kylpyläreissuista.

Huvipuistoista ja elokuvista.

Vierailija
32/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaan ostamasta kotimaisilta pienyrityksiltä, oikeastaan jo ihan periaatteen vuoksi. Niin moni yrittäjä kannattaa näitä leikkauksia, että enpä viitsi rahojani heille enää kantaa.

Kun ei näytä juolahtavan yrittäjän pikkuiseen päähän, että yleinen ostokyvyn heikkeneminen näkyy hyvinkin pian yrittäjän omassa kukkarossa.

Vierailija
33/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista ja lasten vaatteista, niitä on ostettu joskus turhaankin. Ruoasta. Olemme käyneet kerran vuodessa ulkomailla ja hiihtolomalla laskettelemassa, näistä emme haluaisi luopua ellei ole pakko.

Vierailija
34/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan vaikka saman toistoa: säästetään ravintoloista, elokuvateatterista, kahviloista, kylpylöistä, lomailusta. Lapsi saa vielä käydä uimahallissa, kun niin siitä tykkää - se on viimeinen huvi mikä lähtee. Vaatteita haeskellaan entistä enemmän käytettynä, opettelen leikkaamaan lapsen hiukset itse ym. On jo lopetettu lehtitilaukset ja maksuteeveet, ei polteta eikä juuri baareissa käydä. Ei käydä nyt senkään vertaa. Kirkosta olen jo eronnut, täytyy puhua miehellekin. En tiedä viitsinkö enää kuulua ammattiliittoon, joten ytk:hon liittymällä säästää satasia. Asunnon remontointi siirtyy taas, kun ei pystytä säästämään enää niin paljoa. Haave omasta talosta katosi juuri, joten yritetään sitkutella pienessä kolmiossa me nelihenkinen perhe. Ja täältä saa taloja reilulla sadalla tonnilla joten suurista summista eikä luksuksesta ole edes kyse. 

Kyllähän se on selvää että SSS-miehet saa Suomen nousuun.

Vierailija
35/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan hyvinpalvelleen parturikampaajan pulleat tissit amiksen parturilinjan tyttöjen ketunhäntiin.

mies

Vierailija
36/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:14"]

Tiukat ajat on tiedossa monella perheellisellä. Tähän ketjuun voi laittaa ideoita mistä itse kukin aikoo säästää.

[/quote]

Haen jatkossa safkatkin Virosta.

Vierailija
37/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion säästää vähemmän ja kuluttaa saman verran. Nyt jo olen hyvin maltillinen rahankäyttäjä, joten teen mielummin näin päin.

Vierailija
38/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätetään suunniteltu lapsi tekemättä.. Ei tässä tilanteessa uskalla. Raskauden ajan sairaspoissaolot pelottaa, kun niitä oli jo ekassa raskaudessa paljon. Lisäksi karsitaan tietenkin jo mainittuja ravintolassa käyntejä ja huvituksia. Kahden pienipalkkaisen vuorotyöläisen lompakkoon nämä leikkaukset osuvat kovaa.

Vierailija
39/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:54"]Jo tämän kyselyn perusteella voi päätellä, ketkä myös kärsivät hallituksen suunnittelemista leikkauksista: suomalaiset yritykset (etenkin pienyrittäjät)! 
[/quote]

Niinpä. Onhan se ilmiselvää. Kampaajat, kosmetologit, hierojat yms.

Vierailija
40/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin säästökohteeni on talouspaperin käytön vähentäminen. Aiemmin meni rulla päivässä. Ostin Ikeasta ison kasan neliön mallisia pikkupyyhkeitä, joita käytämme talouspaperin sijasta. Pestään välillä ja takaisin käyttöön.

Lisäksi olen alkanut ostamaan ulkomailta kaiken, minkä saa halvemmalla kuin suomesta.