Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä säästätte palkkaleikkaukset?

Vierailija
14.09.2015 |

Tiukat ajat on tiedossa monella perheellisellä. Tähän ketjuun voi laittaa ideoita mistä itse kukin aikoo säästää.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari remonttia on tulossa. Kummankin saa tehdä työtön sukulaispoika pimeästi. Vanha talo, mihin on vuosien varrella joutunut tekemään ennenkin remonttia. Olemme käyttäneet kotitalousvähennystä ja tehetyttäneet paikallisille yrittäjille, mutta ei enää.

Huonekaluja pitää kohta uusia. Olin haaveillut elämäni ensimäisistä laadukkaista huonekaluista, sohvasta ja sohvapöydästä ja ihanista nojatuoleista. Mutta kun tarkemmin ajattelen, olen tullut tähänkin asti ilman toimeen ja löydän kyllä kirpparilta uudemmat, kun nämä hajoaa.

Eli omista isommista menoista voin karsia tuhansia euroja, jotka menee kyllä paikallisten yrittäjien taskuista. Pimeänä kannattaa tehetyttää kaikki mahdollinen halvemmalla. Onneksi suvussa on kampaaja, joka mielellään tekee sukulaisille "palveluksia"

Vierailija
42/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta enää mitään uutena. Olen ns lastenvaatehullu ja olen ostanut lapselle usein vaatetta uutena, enimmäkseen suomalaisilta pienyrittäjiltä ja käsityöläisiltä. Itselleni harvemmin, silloinkin olen pyrkinyt ostamaan eettisesti tuotettuja vaatteita joltakin suomalaiselta yritykseltä. Nuo jäävät nyt pois. Työllisyys tuolla nousuun?

En enää aio palkata lapsenvahtia sitä varten että menen joskus ulos viettämään omaa aikaa (olen pienen lapsen yksinhuoltaja). Siinä joku nuori jää ilman taskurahaa.

Uimahallikäynnit ja muu sisäurheilu jää väliin.

Irtisanon minun ja lapsen yhteiset harrastukset. Siinäkin taitaa kärsiä eniten paikallinen musiikkikoulu sekä taidealan opetusta tarjoava koulu.

Ulkona syöminen vähenee. 

Irtisanon oman terveysvakuutukseni, eli enää ei käyntejä yksityisellä lääkärillä sairastumisen sattuessa. Kuormitan sitten työterveyshuoltoa ja julkista terveydenhuoltoa.

Matkustelu Suomessa viikonloppuisin ja lomilla vähenee. Olemme reissanneet lapsen kanssa suht usein ja tarpeen tullen yöpyneet hotellissa tai hostellissa. Toki useimmiten ystävien luona. Nyt en enää lähde matkaan ellei majapaikka ole tiedossa jonkun luota.

Olen satunnaisesti tilannut jonkun kirjan netistä uutena kotiin. Lopetan senkin sitten kokonaan. Jatkossa lähetän enemmän kirjatoiveita kirjastoon. 

Jos tämä linja jatkuu niin täytyy harkita vakavasti ulkomaille muuttoa. Lapsi on vielä pieni ja ehtisi käydä koulunsa vaikka Saksassa. Halvempaan asuntoon emme enää voi vaihtaa, asumme kaupungin vuokrakaksiossa. Ainoa vaihtoehto olisi oma tai aso, mutta näillä tuloilla ja menoilla säästäminen on hidasta joten pääkaupunkiseudulla täytyy asuntohaaveet unohtaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:07"]

Jätetään suunniteltu lapsi tekemättä.. Ei tässä tilanteessa uskalla. Raskauden ajan sairaspoissaolot pelottaa, kun niitä oli jo ekassa raskaudessa paljon. Lisäksi karsitaan tietenkin jo mainittuja ravintolassa käyntejä ja huvituksia. Kahden pienipalkkaisen vuorotyöläisen lompakkoon nämä leikkaukset osuvat kovaa.

[/quote]

Suomi saa näitä ilmaiseksi ulkomailtakin. Ei tarvitse suomalaisten enää tehdä lapsia

Vierailija
44/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennän verojen maksamista tietty.

Vierailija
45/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:30"]

Lakkaan ostamasta kotimaisilta pienyrityksiltä, oikeastaan jo ihan periaatteen vuoksi. Niin moni yrittäjä kannattaa näitä leikkauksia, että enpä viitsi rahojani heille enää kantaa.

Kun ei näytä juolahtavan yrittäjän pikkuiseen päähän, että yleinen ostokyvyn heikkeneminen näkyy hyvinkin pian yrittäjän omassa kukkarossa.

[/quote]

Vaikka pahalta tuntuu, mutta tulen nauttimaan, kun monessa pienyrittäjän liikkeen ikkunoissa on loppuunmyynti. Loppuu se orkun partaalla nauttiminen ja huutaminen, että duunarilta liksaa vähemmäs, kun pienyrittäjä painaa 60 tunnin viikkoa. Kohta saa pienyrittäjä lepäillä 24 tuntia vuorokaudessa aivan vapaasti, eikä työt paina. 

Vierailija
46/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:21"]

Vähennän verojen maksamista tietty.

[/quote]

Minä jopa olen ajatellut niin pitkälle, että jään pois työelämästä rasittamasta työnantajaa, kun en enää kykene töitä tekemään. Tiedän saavani sairauseläkepaperit, kun sairauteni tulee pahenemaan. Mutta taidan jäädä roikkumaan työnantajan riesaksi pitkillä, pitkillä saikuilla. Käyn välillä köpöttämässä töissä, jotta saan saikun katkaistua ja taas jään muutamaksi kuukaudeksi saikulle, enkä suostu jäämään eläkkeelle. Se sitä vasta työnantajalle kalliiksi tuleekin. Ja minä saan enemmän rahaa saikulla, kun eläkkeellä.

Vierailija
47/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin on nuukasti tähänkin asti eletty ja taloa ei vaan voi jättää remontoimatta, joten kyllä tässä voi vielä itku tulla. Pari juttua onneksi löytyy meiltäkin, joista voi vielä tinkiä:
Vanhaa kakkosautoa ei enää korjata, kunhan se hajoaa. Romikselle vaan, niin ei tule kuluja. Yhdellä pärjää, jos minun työttömyys tästä jatkuu.
Vielä pahempi hätä jos tulee, niin vaihdetaan ykkösauto halvempaan.
Ruokalista suunnitellaan supertarkasti, ei heräteostoksia ja proteiinilähteet edullisia.
Jos korot kovasti nousee eikä työpaikkaa näy, pakko hyödyntää lyhennysvapaita.
Lehtitilauksiin menee 20e/kk, ne pois.
Bioastian tyhjennys 10e/kk, se pois.

Parturissa käyn 2 krt vuodessa, emme harrasta kalliisti emmekä tänäkään vuonna matkustelleet kuin Suomessa vuokramökillä viikon, joten noista ei mahdottomia säästetä. Toki matkan voi jättää tekemättä, mutta mieluummin säästän muusta, että lapset pääsevät välillä muuallekin kuin uimahalliin...

Vierailija
48/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea valinta. Joko säästämisestä tai ulkonasyömisestä. Molemmat rakkaita harrastuksia, joten en ole varma, että kummasta säästetään. Järkevä säästäisi ulkonasyömisestä, mutta hedonistinen minä voi olla toista mieltä.

Toisesta autosta olemme jo luopuneet.

Vierailija
49/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruutan Aku Ankan tilauksen. onhan se tähän torppaan tullut jo yli 30 vuotta ja joka ainoa on tallessa, siinä on ihan hyvin luettavaa seuraavaksi 30 vuodeksi.

Poikien hiukset leikkaan tästä lähin kotona ja omat kampaamokäyntini rajoitan vain niihin kertoihin, kun on todella laittauduttava joihinkin juhliin, esim häät.

Ulkona syödään jos joku muu tarjoaa.

Jokainen ostos tullaan miettimään todella tarkkaan, erityisesti isot ostot, joihin mahdollisesti pitäisi ottaa velkaa.

Jos kepulit meinaa vielä leikellä lomarahojakin, niin sitten ei tehdä enää lomareissuja.

Vierailija
50/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijaa ei leikkaukset juuri hetkauta. Kampaamoon, lehtitilauksiin ym. ei ole koskaan varaa ollutkaan. Onneksi on luonnostaan kaunis hiusväri ja pitkä malli ei kasva heti ulos tyylistään. Okei, palkkatulojakin kertyy tänä vuonna 3000 euroa miinus verot, se on mennyt ja menee turhuuksiin kuten lenkkareihin, sähköhammasharjaan ja karkkiin.

Vierailija
51/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:54"]Jo tämän kyselyn perusteella voi päätellä, ketkä myös kärsivät hallituksen suunnittelemista leikkauksista: suomalaiset yritykset (etenkin pienyrittäjät)!  [/quote] Niinpä. Onhan se ilmiselvää. Kampaajat, kosmetologit, hierojat yms.

[/quote]

Ymmärtäväisivätpä ne hierojat ja muut ryhtyä sitten hintasotaan niin voisi heidän palveluistaan joskus nauttiakin... Mutta joku 45 minuutin aika johon menisi kolme omaa tuntipalkkaa ei oikein houkuttele.

Tai hieroisikohan joku edullisemmin pimeästi? Tai paremminkin, mistähän sellaisen pimeän hierojan oikein löytäisi?

Vierailija
52/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hajua, kun en nytkään ostele mitään turhaa. Kai se pitää alkaa myymään persettä että pärjää jatkossa.

Vierailija
53/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusjutuista: vähemmän ravintolassa syömistä, en ostele vaatteita, jätetään talvilomalla menemättä lomapaikkoihin. Auton kaskon taidan irtisanoa joka tapauksessa, koska auto on jo niin iäkäs. Joululahjoja tarkastellaan kriittisesti, tässä on kyllä muutenkin tullut järki päähän. Huonekaluostokset on muutenkin olleet jäissä jo pitkään, ei edelleenkään mitään huvin vuoksi ostoksia. Siis peruskulutuksesta nippaan pois.

Vierailija
54/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhutaan useamman satalappusen katoamisesta kuukaudessa.. Kun työt on viikonloppupainotteisia ja vuorot pitkiä molemmilla. Enpä tiedä vielä mistä säästetään, kun nyt on jo tiukkaa. Varmaan kaikesta ns.turhasta, niin kuin muutkin.

Vierailija
55/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:42"]

Ompelen itse lapsille vaatteet. Vielä pitää etsiä joku edullinen (ulkomainen) kangaskauppa. Huuto.net ja tori myös ovat kovassa käytössä muihin hankintoihin. Yritän puhua meidän miehet kasvattamaan pitkät hiukset niin parturikäynneissä säästää. Itse käyn 2krt vuodessa.

[/quote]

Itse olen leikannut jo monia vuosia 20e hiustenleikkuukoneella ja jälki todella hyvää kun vähän panostaa siihen touhuun. Ei ole vaikeaa ja olen säästänyt huikeita summia

Vierailija
56/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion lopettaa avustukset spr:lle, erota kirkosta ja irtisanoa hesarin kestotilauksen.

Vierailija
57/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:23"]

Ruuasta, aion käydä säntillisesti Lidlissä.

Ravintolakäynnit loppuu, kampaaja loppuu, kauneushoitolat. En osta vaatteita tai kenkiä paikallisista liikkeistä vaan pärjään vanhoilla. Emme osta huonekaluja tai mattoja. En vaihda autoa jos voin sinnitellä. Kilpailutan vakuutukset ja lopetan muut kuin välttämättömät. Lehdet olen jo lopettanut. Lykkään kaikkia talon remontteja. Ostamme lapsen sukset ja pyörät käytettynä.

Junalipuista, bussilipuista. Hotelliöistä, laskettelusta, kylpyläreissuista.

Huvipuistoista ja elokuvista.

[/quote]

Jotenkin tuntuu, että palkanalennukset vie Suomen turmioon. Mutta kai Stubb, Sipilä ja Soini tietävät, mitä tekevät.

Vierailija
58/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laskin että palkkaleikkaus + veroale tuo +8 e lisää!! T. Kaupankassa

Vierailija
59/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:54"]Jo tämän kyselyn perusteella voi päätellä, ketkä myös kärsivät hallituksen suunnittelemista leikkauksista: suomalaiset yritykset (etenkin pienyrittäjät)!  [/quote] Niinpä. Onhan se ilmiselvää. Kampaajat, kosmetologit, hierojat yms.

[/quote]

Ymmärtäväisivätpä ne hierojat ja muut ryhtyä sitten hintasotaan niin voisi heidän palveluistaan joskus nauttiakin... Mutta joku 45 minuutin aika johon menisi kolme omaa tuntipalkkaa ei oikein houkuttele.

Tai hieroisikohan joku edullisemmin pimeästi? Tai paremminkin, mistähän sellaisen pimeän hierojan oikein löytäisi?

[/quote]

Käyn edullisella Tallinnan risteilyllä kerran kuukaudessa. Sieltä saa hieronnan, kosmetologin, jalkahoidon, hiustenleikkuun- ja värjäyksen lähes puolet halvemmalla. Ei yksinkertaisesti riitä rahat Suomessa palveluiden ostoon, ei ainakaan tulevaisuudessa.

Vierailija
60/65 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroan liitosta, suunnittelen ruokailun paremmin, tingin ylimääräisestä kulutuksesta.