Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajien ruokatauosta palkaton

Vierailija
14.09.2015 |

Hoitajien ruokatauko ollaan muuttamassa palkattomaksi kun hoitajat siirretään yhteistyöajan piiriin. Kommentointia seuratessa olen huomannut, ettei monilla oli käsitystä siitä mitä tämä tarkoittaa käytännössä. Minäpä selvennän: kun pidän nykyisin ruokataukoni, kuulen taukohuoneeseen mitä hoitolaitoksessa tapahtuu sekä minulla on mukana hakulaite. Olen siis tavallaan töissä, vaikka syönkin. Yleensä en tosiaankaan pysty pitämään sitä 20 minuutin ruokataukoa, koska hoitajia on kerroksessa minun lisäkseni vain yksi, joten aina tulee joku jolla on asiaa.

Tästä lähtien ruokatauko on omaa aikaani, koska siitä ei makseta enää palkkaa. En aio ottaa mukaan hakulaitetta enkä kännykkää kun lähden 20 minuutiksi pihalle syömään. Jos jotain tapahtuu sillä välin, se on hyvin ikävää, mutta se ei valitettavasti ole minun syyni.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alalla työnantaja ei ole edes velvollinen järjestämään ruokataukoa, mutta silloin henkilökunnalla täytyy olla oikeus nauttia virvokkeita työnantajan piikkiin. Jos semmoinen tauko joskus harvoin onnistuu, lakisääteisesti se on 30min palkallista aikaa. Ei kukaan kuitenkaan sitä ikinä ehdi pitämään, kun ei ravintolasalia asiakkaineen voi yksin jättää. Olisi ihanaa kun työpäivän välissä olisi 30min tauko ihan vaikka palkatonta.

Vierailija
82/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:19"] Opettajat saavat syödä oppilaiden räkimää ruokaa päivittäin ihan omaan piikkiinsä. Palkka ei juokse, eikä kieltäytyä voi. [/quote]   Voihan ottaa omat eväät ja syödä niitä ruokalassa. [/quote] Kun en voi.

[/quote]Miksi et muka voi? Minä en syö kouluruokaa. Valvon vain oppilaiden ruokailun, ja siinä on ihan tekemistä, en edes kerkeäisi syödä järjellisesti. Koska ruokailu on myös opetustilanne, en suostu siitä maksamaan senttiäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:07"]

Ihan oikein,jääpähän vähemmän vapaa aikaa paapoa elintasosurffareita.

[/quote]

Onko esim. vanhainkodeissa elintasosurffareita?
[/quote]

Siellä niitä vasta onkin, yksityisillä.

Vierailija
84/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:03"]Mä teen koulutusalalla töitä ja käytännössä ruokatauoista ja kahvitauoista (jotka siis palkattomia, koska vain tehdyistä tunneista maksetaan) menee suuri osa työsähköpostien ja muiden työjuttujen hoitamiseen. En silti valita, sellaista se nyt vaan on. Hyvä vaan, että on vielä töitä! Sitä paitsi suurimmassa osassa työpaikkoja ruokatuntia joutuu viettämään tiloissa, joissa vieressä tehdään töitä tai kuuluu tekemisen ääntä tai joku tulee kysymään jotain työasiaa ja sitä pidetään ihan normaalina. Jännä, että hoitoalalla tätä pidetään asiana, josta voi kiukutella.
[/quote]niin et näe eroa siinä hoidatko sähköposteja vai lähdetkö kesken palkattoman ruokatauon siivoamaan konkun oksennukset tai paskat. Itseeni ärsyttää kun työkaverit ruokiksella vastaa työpuhelimeen ja kokoajan kahvihuoneessa jauhetaan asiakasasioita.

Vierailija
85/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh!

Vierailija
86/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa kuplassa tämä julkisen porukka elää? Olen itse tehnyt yksityisellä asiantuntijatyötä 15 vuotta ja ruokatunti on aina ollut venyvä käsite. Työaika on periaatteessa 7,5 tuntia, mutta työnantaja laskee 8 tuntia, koska oletus on, että pidät 30 minuutin ruokatauon. Pidit tai et, se lisätään työaikaan. Ja se ruokatauko on parhaimmillaan leppoisaa syömistä ja lehden lukemista. Mutta yhtä usein se on keskeytetty, pitänyt käydä työhuoneessa välissä, puhelin pirissyt (joka on siinä pöydällä mukana) jne.

Tämä on ihan arkielämää muuallakin. Vaikka on ruokatunti, niin silti voi koska vaan tulla jollekin jotain työasiaa, soittoa, tarvetta keskeyttää syöminen ja käydä katsomassa jotain jne.

Vierailija
87/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:13"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:03"]

Mä teen koulutusalalla töitä ja käytännössä ruokatauoista ja kahvitauoista (jotka siis palkattomia, koska vain tehdyistä tunneista maksetaan) menee suuri osa työsähköpostien ja muiden työjuttujen hoitamiseen. En silti valita, sellaista se nyt vaan on. Hyvä vaan, että on vielä töitä! Sitä paitsi suurimmassa osassa työpaikkoja ruokatuntia joutuu viettämään tiloissa, joissa vieressä tehdään töitä tai kuuluu tekemisen ääntä tai joku tulee kysymään jotain työasiaa ja sitä pidetään ihan normaalina. Jännä, että hoitoalalla tätä pidetään asiana, josta voi kiukutella.

[/quote]

Ehkä hoitoalalla on fiksumpaa väkeä, ihan kaikkea paskaa ei tarvitse niskassaan kantaa mitä työnantaj suuressa armossaan antaa.

[/quote]

Niinpä. Palkattoman ruokatunnin aikana voi vapaasti poistua työpaikalta ja jättää kännykät ja muut pöydälle. Jos jää palkattoman ruokatunnin ajaksi tekemään töitä, se on täysin omaa tyhmyyttä.

[/quote]

Niin ja oma työpaikkasi on vissiin hoitajana tai jossain yksityisen tehdastyössä? Ei nykypäivänä ole vaan varaa olla niin jyrkkä, jos meinaa, että työpaikka säilyy. Joustavuutta vaaditaan ja se taitaa olla osalle kansaa täysin epäselvää, että muilla aloilla tämmöiset käytännöt ihan normaaleja.

Vierailija
88/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde toki koko puoleksi tunniksi.

Vierailija
89/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä palkallista ruokataukoa olla poistamassa osastoilla työskenteleviltä, kaikki jotka vähäkään systeemiä tuntee sen tajuavat..

Vierailija
90/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko lääkäreitä?

Vierailija
91/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon koskee vain yleistyöaikaa tekeviä, ei vuorotyöläisiä. Johan tuon järkikin sanoo.

Vierailija
92/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esim. kaupanalalla tehdään monesti työtä ruokiksella tai kahvitauolla vaikka se olisikin palkatonta. Esim. itse työskentelen kauppakeskuksessa, jossa teen yksin liikkeessä 8 tuntia. No tällöin ei ole palkallista ruokataukoa mutta ei kyllä ole kahvitaukojakaan. Joskus on niin kiire, että vessassakin täytyy käydä juosten, kun asiakkaita on liikkeessä ja vain toivoa, että kukaan ei varasta mitään. Toisessa liikkeessä ollessani (jossa on muitakin) on palkaton ruokatauko, mutta sielläkin joudun vastailemaan puhelimeen ja neuvomaan muita myyjiä ja asiakkaita ruokatauollani. Ei sitä voi sanoa asiakkaalle, että odotapa 30min, että ehdin syödä lounaani.

Vierailija
93/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:19"] Opettajat saavat syödä oppilaiden räkimää ruokaa päivittäin ihan omaan piikkiinsä. Palkka ei juokse, eikä kieltäytyä voi. [/quote]   Voihan ottaa omat eväät ja syödä niitä ruokalassa. [/quote] Kun en voi.

[/quote]Miksi et muka voi? Minä en syö kouluruokaa. Valvon vain oppilaiden ruokailun, ja siinä on ihan tekemistä, en edes kerkeäisi syödä järjellisesti. Koska ruokailu on myös opetustilanne, en suostu siitä maksamaan senttiäkään.
[/quote]
Eli sinulla ei ole ruokatuntia ollenkaan?
Nice!

Vierailija
94/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:03"]

Mä teen koulutusalalla töitä ja käytännössä ruokatauoista ja kahvitauoista (jotka siis palkattomia, koska vain tehdyistä tunneista maksetaan) menee suuri osa työsähköpostien ja muiden työjuttujen hoitamiseen. En silti valita, sellaista se nyt vaan on. Hyvä vaan, että on vielä töitä! Sitä paitsi suurimmassa osassa työpaikkoja ruokatuntia joutuu viettämään tiloissa, joissa vieressä tehdään töitä tai kuuluu tekemisen ääntä tai joku tulee kysymään jotain työasiaa ja sitä pidetään ihan normaalina. Jännä, että hoitoalalla tätä pidetään asiana, josta voi kiukutella.

[/quote]

Ehkä hoitoalalla on fiksumpaa väkeä, ihan kaikkea paskaa ei tarvitse niskassaan kantaa mitä työnantaj suuressa armossaan antaa.

[/quote]

Se työnantaja antaa kengänkuvan perseeseen aika nopeasti yksityisellä sektorilla, jos alkaa nillittämään. Siellä on nuoria tekijöitä oven takana jonossa, ainakin minun alallani!

Vierailija
95/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:53"]

Koskeeko lääkäreitä?

[/quote]

No mitäpä luulet koskeeko hoitajien työaikamääräykset lääkäreitä??

Vierailija
96/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:19"]Opettajat saavat syödä oppilaiden räkimää ruokaa päivittäin ihan omaan piikkiinsä. Palkka ei juokse, eikä kieltäytyä voi.
[/quote]

Lastenhoitajana saan syödä muksujen kanssa yhdessä. Samalla syöttäen muutamaa, pyyhkien kaatuneet maidot, hakien lisää ruokaa reippaalle syöjälle, yrittäen maanitella nirsoa maistamaan ruokaa, voidellen leipiä, lisäillen maitoa mukeihin. Ja jos pyllynsä penkistä nostaa ilman että muistaa ottaa lautasen mukaansa, aika nopeasti on vieressä istuvan pienet sormet napsimassa lautaselta parhaita paloja.
Ja silti olen sitä mieltä että asiasta on turha valittaa. Osaksi ammatinvalintakysymys, meille ei vain kuulu semmoista ruokataukoa, jossa ruoan saisi syödä rauhassa tai edes vaikka lämpimänä. Ja kaikesta tästä huvista lähtee vielä maksukin.

Vierailija
97/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää voivottelua ruokatunnista?? Mä olen ollut yksityisellä puolella 35v (mm Nokialla) eikä mulla ole koskaan ollut palkallista ruokatuntia. Eikä kahvituntejakaan vaan sumppi haetaan pikaisesti ja juodaan töiden lomassa.

Vierailija
98/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku liitosta sanottiin...

Vierailija
99/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 20:22"]

Hirveää voivottelua ruokatunnista?? Mä olen ollut yksityisellä puolella 35v (mm Nokialla) eikä mulla ole koskaan ollut palkallista ruokatuntia. Eikä kahvituntejakaan vaan sumppi haetaan pikaisesti ja juodaan töiden lomassa.

[/quote] saanko arvata, sä et vaihda psk a vaippaa sitä kahvia juodessas

Vierailija
100/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi