Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajien ruokatauosta palkaton

Vierailija
14.09.2015 |

Hoitajien ruokatauko ollaan muuttamassa palkattomaksi kun hoitajat siirretään yhteistyöajan piiriin. Kommentointia seuratessa olen huomannut, ettei monilla oli käsitystä siitä mitä tämä tarkoittaa käytännössä. Minäpä selvennän: kun pidän nykyisin ruokataukoni, kuulen taukohuoneeseen mitä hoitolaitoksessa tapahtuu sekä minulla on mukana hakulaite. Olen siis tavallaan töissä, vaikka syönkin. Yleensä en tosiaankaan pysty pitämään sitä 20 minuutin ruokataukoa, koska hoitajia on kerroksessa minun lisäkseni vain yksi, joten aina tulee joku jolla on asiaa.

Tästä lähtien ruokatauko on omaa aikaani, koska siitä ei makseta enää palkkaa. En aio ottaa mukaan hakulaitetta enkä kännykkää kun lähden 20 minuutiksi pihalle syömään. Jos jotain tapahtuu sillä välin, se on hyvin ikävää, mutta se ei valitettavasti ole minun syyni.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä hoitajauutisia kun lukee, niin väistämättä herää ajatus, että alalle pitää saada oma työehtosopimus. Kun asioista neuvotellaan samassa pöydässä koko muu kuntahenkilöstön kanssa, kaikki pitää huomioida tasapuolisesti. Näin esityksestä tulee tasapaksu K-VTES ja hoitotyön erityisyyttä ei huomioida.

Miksi sitä omaa sopimusta ei sitten voi tehdä? No siksi että hoitoalan henkilöstö on poteroitunut omiin liittoihinsa ja kyräilevät toisiaan vastaan (esim.sh vs.lh) sen sijaan että yhdessä haluaisivat nostaa alansa palkkakuopasta ja surkeista työehdoista. Liittojen jäsenet ovat passiivisia puskistahuutelijota, vaikka nimenomaan heidän pitäisi aiheuttaa painetta päättäjäportaaseen päin mm.liittofuusioiden ym. edistämiseksi. Tehy ja Super kun yhdistyisi, niin siinä joukossa olisi jo aidosti voimaa. Nyt ollaan näpertelyasteella ja varmasti fuusioneuvotteluja ei käydä, koska painetta ei ole ja jokainen yrittää todistella että on vahva omillaan. Näin hajallaan oleva ay-kenttä ei todellakaan palvele työntekijöiden etua ja alaa ei nykyisellä järjestörakenteella saada nostettua sen ansaitsemalle tasolle.

Kuntapöydässä hoitajien työehdoista neuvottelee Tehy ja Super nk. Koho-ryhmässä. JHL on siis täysi väärä paikka järjestäytyä, koska he eivät edes neuvottele K-VTes:siä hoitohenkilöstön osalta.

Vierailija
42/109 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:46"]

Miten se voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että aika monet pitävät työkännyn päällä ruokiksella ja vastaavat, ja tarvittaessa syövät kiireesti loppuun, jos tilanne niin vaatii. Ihan palkattomalla tauolla.

[/quote]

MIKSI?? Miksi teet palkatonta työtä? Minä ainakin arvostan omaa aikaani niin, että silloin en hoida työasioita.

T. hoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:46"]

Miten se voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että aika monet pitävät työkännyn päällä ruokiksella ja vastaavat, ja tarvittaessa syövät kiireesti loppuun, jos tilanne niin vaatii. Ihan palkattomalla tauolla.

[/quote]

MIKSI?? Miksi teet palkatonta työtä? Minä ainakin arvostan omaa aikaani niin, että silloin en hoida työasioita.

T. hoitaja
[/quote]

Siksi, että olen joustava työntekijä, en itke joka minuutin perään. Ja työnantajani on aina joustanut, jos on tarvinnut omia asioita hoitaa työajalla. Niin se molemminpuolinen kunnioitus toimii.

Vierailija
44/109 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:01"]

Sen verran usein olen sairaalassa joutunut öitäni viettämään, sekä sairauteni että leikkauksieni vuoksi etten lainkaan ymmärrä missä nämä hoitajat ovat jotka eivät ehdi muuta tehdä kuin juosten syödä eväänsä. Kaikissa sairaaloissa missä minua on hoidettu, hoitajat ovat kyllä käyneet ruokatunnilla ja pitäneet taukoja. Hoitajat haluavat antaa työstään kiireisen kuvan, mutta moni joka on sairaalassa aikaansa potilaanakin viettänyt, tietänee ettei asia ole kuin poikkeustapauksissa niin että hoitajilla on hirveä kiire. Valitettavasti on niitäkin hoitajia joita ei heti huvita tulla hoitamaan potilasta kun kello soi. Paljon on sitä ettei kovin välitetä poitlaiden mielipiteistä. Mutta tuo ei ole vain hoitajien ongelma vaan työmoraali on pudonnut muutenkin Suomessa hyvin paljon, monilla aloilla.

Mutta olen kiitollinen kaikesta saamastani hoidosta, mutta en hyväksy asioiden vääristelyä.

[/quote]

Esimerkiksi tk-sairaaloissa ja vanhustenhoitolaitoksissa sekä kotihoidossa. Sen paremmin minun kuin sinunkaan kokemus ei ole koko totuus, mutta ole ystävällinen, äläkä syyttele asioiden vääristelystä.

Vierailija
45/109 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:46"]   Miten se voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että aika monet pitävät työkännyn päällä ruokiksella ja vastaavat, ja tarvittaessa syövät kiireesti loppuun, jos tilanne niin vaatii. Ihan palkattomalla tauolla. [/quote]   MIKSI?? Miksi teet palkatonta työtä? Minä ainakin arvostan omaa aikaani niin, että silloin en hoida työasioita.   T. hoitaja [/quote] Siksi, että olen joustava työntekijä, en itke joka minuutin perään. Ja työnantajani on aina joustanut, jos on tarvinnut omia asioita hoitaa työajalla. Niin se molemminpuolinen kunnioitus toimii.

[/quote]

Sairaalastapa ei lähdetä omille asioille kesken työpäivän.

Vierailija
46/109 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:46"]   Miten se voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että aika monet pitävät työkännyn päällä ruokiksella ja vastaavat, ja tarvittaessa syövät kiireesti loppuun, jos tilanne niin vaatii. Ihan palkattomalla tauolla. [/quote]   MIKSI?? Miksi teet palkatonta työtä? Minä ainakin arvostan omaa aikaani niin, että silloin en hoida työasioita.   T. hoitaja [/quote] Siksi, että olen joustava työntekijä, en itke joka minuutin perään. Ja työnantajani on aina joustanut, jos on tarvinnut omia asioita hoitaa työajalla. Niin se molemminpuolinen kunnioitus toimii.

[/quote]

Sairaalastapa ei lähdetä omille asioille kesken työpäivän.
[/quote]

Äh, tarkoittaa sitäkin, että voin maksaa vaikkapa laskut työajalla, tai soittaa omia puheluita. Tai jos lapsella on lääkäri, pystyn sopimaan työnantajan kanssa, että teen pidemmän päivän joskus toiste.

Vierailija
47/109 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:12"]

Meillä kaupassa on palkaton ruokatauko ja jos sen aikana tulee esimerkiksi ruuhkaa kassoille joutuu tauon keskeyttämään ja mennä auttamaan. Ihan turhasta valitatte hoitajat, teillä ei ole mitään oikeutta parempiin etuihin kuin yksityisellä puolella, joka muuten maksaa palkkanne.

[/quote]

Mitä p*skaa sä jauhat?

Vierailija
48/109 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:51"]Hienoa, ruokatauko palkattomaksi ja omaksi ajaksi! Niin monta kertaa on jäänyt ruoka koskematta pöytään kun häly tulee, eipä jää enää t.ensihoitaja
[/quote]

No mielenkiintoista kyllä miten työnantaja tämän aikoo järjestää :D

Vierailija
49/109 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:08"]Hoitajilla on kyllä aina niin vaikeaa... maailman vaikein ja vastuullisin ja sorretuin työ. Huoh.
[/quote]

Amen!

Vierailija
50/109 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä ei makseta palkkaa, silloin ruokatauko on omaa aikaa joten ei silloin tarvitse tehdä töitä.
Näin toimitaan omalla työpaikalla. Kun on ruokatauko, leima ulos ja kun tauko on ohi (30min), leima sisään. Taukonsa voi pitää missä huvittaa. Sanomattakin selvää että silloin ei tehdä töitä. Vuorotyössä tauot kuuluu työaikaan ja ne pidetään kun ehditään.
En ole hoitoalalla, mutta ei kenenkään kuulu tehdä töitä omalla ajallaan.

Vierailija
52/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein,jääpähän vähemmän vapaa aikaa paapoa elintasosurffareita.

Vierailija
53/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, tee ihmeessä noin. Työnantajan täytyy suunnitella työt paremmin jos työntekijän puolentunnin ruokatauko romuttaa kaiken.
Ja mitä itse olen sairaalassa työskennellyt niin hyvällä halulla hoitsut puputtaa siellä ruokalassa ilman kiirettä. Huoh.

Vierailija
54/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä osastolla työtätekeviltä hoitajilta olla poistamassa? Sihteereiltä, fysioterapeuteilta ja terveydenhoitajilta? Meillä sairaalassa ollaan poistettu jo kaikilta, paitsi kolmivuorotyötä tekeviltä.

Vierailija
55/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:07"]

Ihan oikein,jääpähän vähemmän vapaa aikaa paapoa elintasosurffareita.

[/quote]

Onko esim. vanhainkodeissa elintasosurffareita?

Vierailija
56/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelosen viesti on törkeyden huippu! Eli pitäis anteeksipyydellen käydä syömässäkin? Jotain rotia tähän hoitajien haukkumiseenkin!

Vierailija
57/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla muistaakseni Espoo joutui maksamaan kotihoidon työntekijöille palkattomien ruokataukojen ajalta palkat, koska työntekijät joutuivat kuitenkin tekemään toimistotöitä ruokatuntinsa aikana, mm. vastaamaan puhelimeen. Ilmeisesti päättäjillä ei aina ole käsitystä hoitotyön luonteesta. Jos ruokatunti on palkaton, silloin ei myöskään tehdä töitä. Ja kun miehitys jo valmiiksi on pieni, ongelmia tulee.

Vierailija
58/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karusti sitten vaan ruokatauko ilman työpuhelinta. Voivoi jos joku kuolee, itsehän olen palkattomalla tauolla ja se on omaa aikaa!

Vierailija
59/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:09"]Nelosen viesti on törkeyden huippu! Eli pitäis anteeksipyydellen käydä syömässäkin? Jotain rotia tähän hoitajien haukkumiseenkin!
[/quote]

Sanoin että Tottakai ruokatauko on omaa aikaa koska se on palkatonta. Eli silloin syödään rauhassa ja piste. Onkohan hoitsuina kovinkin epästabiilia porukkaa kun kaikissa keskustelunaiheissa hiillytään ja keittää yli..

Vierailija
60/109 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi tietysti järjestää palkattoman ruokatunnin sillä, että palkkaa lisää hoitajia päästämään muita syömään? Tätä se käytännössä kolmivuorotyötä tekevien kohdalla tarkoittaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi