Hoitajien ruokatauosta palkaton
Hoitajien ruokatauko ollaan muuttamassa palkattomaksi kun hoitajat siirretään yhteistyöajan piiriin. Kommentointia seuratessa olen huomannut, ettei monilla oli käsitystä siitä mitä tämä tarkoittaa käytännössä. Minäpä selvennän: kun pidän nykyisin ruokataukoni, kuulen taukohuoneeseen mitä hoitolaitoksessa tapahtuu sekä minulla on mukana hakulaite. Olen siis tavallaan töissä, vaikka syönkin. Yleensä en tosiaankaan pysty pitämään sitä 20 minuutin ruokataukoa, koska hoitajia on kerroksessa minun lisäkseni vain yksi, joten aina tulee joku jolla on asiaa.
Tästä lähtien ruokatauko on omaa aikaani, koska siitä ei makseta enää palkkaa. En aio ottaa mukaan hakulaitetta enkä kännykkää kun lähden 20 minuutiksi pihalle syömään. Jos jotain tapahtuu sillä välin, se on hyvin ikävää, mutta se ei valitettavasti ole minun syyni.
Kommentit (109)
Miksi ruokatauosta edes pitäisi maksaa?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:15"]
[/quote]
Siksi ettei se ole omaa aikaa sairaanhoitajilla. Yövuorossa ei ole ketään päästämässä ruokkikselle, eväät popsitaan silloin kun ehditään (jos ehditään).
Miten voi olla noin vaikea ymmärtää, etteivät kaikki ole 8-16 toimistotyössä?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:14"]
Työnantaja voi tietysti järjestää palkattoman ruokatunnin sillä, että palkkaa lisää hoitajia päästämään muita syömään? Tätä se käytännössä kolmivuorotyötä tekevien kohdalla tarkoittaisi.
[/quote]
Miksi palkattaisiin lisää hoitajia tämän takia kun nytkin on vain minimimiehitys?
Jos ruokatauko on palkaton, ei sillon voida olettaa että on valmiudessa säntäämään ruoan äärestä töihin. Sitten työnantajan tulee varmistaa, että joku toinen on paikkaamassa tätä kuka on omalla ajallaan syömässä ja taukoa pitämässä. Vai onko se niin että aina vain työntekijän täytyy joustaa loputtomiin, pääasia että työnantaja säästää joka kohdassa.
Opettajat saavat syödä oppilaiden räkimää ruokaa päivittäin ihan omaan piikkiinsä. Palkka ei juokse, eikä kieltäytyä voi.
[/quote]
Niin. Mielestäni vessaankin pitäisi olla oikeus mennä vain jos vähintään puhuu työpuhelua samaan aikaan.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:07"]
Ei kai sitä osastolla työtätekeviltä hoitajilta olla poistamassa? Sihteereiltä, fysioterapeuteilta ja terveydenhoitajilta? Meillä sairaalassa ollaan poistettu jo kaikilta, paitsi kolmivuorotyötä tekeviltä.
[/quote]
Hoitopuolelta on vaikea poistaa. Esim. meillä yökötetään yksin. En voi jättää osastoa ruokatauon ajaksi. Mutta jos se on omaa aikaa, voin poistua työpaikalta.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:19"]
Opettajat saavat syödä oppilaiden räkimää ruokaa päivittäin ihan omaan piikkiinsä. Palkka ei juokse, eikä kieltäytyä voi.
[/quote]
Voihan ottaa omat eväät ja syödä niitä ruokalassa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:19"]
[/quote]
Voihan ottaa omat eväät ja syödä niitä ruokalassa.
[/quote]
Kun en voi.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:12"]
Meillä kaupassa on palkaton ruokatauko ja jos sen aikana tulee esimerkiksi ruuhkaa kassoille joutuu tauon keskeyttämään ja mennä auttamaan. Ihan turhasta valitatte hoitajat, teillä ei ole mitään oikeutta parempiin etuihin kuin yksityisellä puolella, joka muuten maksaa palkkanne.
[/quote]
Jos joudut keskeyttämään ruokatuntisi, se maksetaan sinulle ylityökorvauksena takaisin. Sinulla tulee olla mahdollisuus poistua työpaikalasi palkattoman ruokatunnin aikana.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:19"] Opettajat saavat syödä oppilaiden räkimää ruokaa päivittäin ihan omaan piikkiinsä. Palkka ei juokse, eikä kieltäytyä voi. [/quote] Voihan ottaa omat eväät ja syödä niitä ruokalassa. [/quote] Kun en voi.
[/quote]
Mikset voi? Meillä ainakin voi. Pitäisikö sinun kysäistä asiasta työnantajaltasi?
Sopii, saan syödä ruokani ilman että täytyy lämmittää se pari kolme kertaa uudestaan.
Meillä tuo on jo käytössä terveydenhoitajille. Osastonhoitajalle eli meidän pomolle oli yllätys, kun emme enää vastaa puhelimeen puoliltapäivin: hän kun ajattelee niin, että juuri siihen aikaan meille on hyvä soittaa, kun ei ole asiakkaita. Laittoi ihan määräyksen, että puhelimeen on vastattava kaikissa tilanteissa, jos asiakas ei ole paikalla. Luottamusmies vastasi siihen, että palkattomalla ruokatunnilla kukaan ei vastaa, ellei ruokatunnin ajalta makseta varallaolon palkkaa. Nyt se osastonhoitaja tunkee neuvolan pikkuruiseen taukotilaan selittämään asioitaan, mutta me poistumme paikalta todeten, että meillä on nyt ruokatunti, puhutaan 30 min kuluttua.
Aivan turha alapeukuttaa aloitusta! Jos ruokatauko on vapaa-aikaa tästä lähtien, niin miksi minun pitäisi tehdä sinä aikana minkäänlaisia töitä? En lähde vapaapäivänänikään töihin, paitsi jos töistä soitetaan ja pyydetään ja MAKSETAAN PALKKA.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:19"]
[/quote]
Niin. Mielestäni vessaankin pitäisi olla oikeus mennä vain jos vähintään puhuu työpuhelua samaan aikaan.
[/quote]
Itse asiassa työpuhelin on taskussa vessassakin. Olen kusella istuessa puhunut omaisen kanssa hänen läheisen asioista ja selvittänyt lääkitystä. Kun se kusisuihku ei suostunut keskeytymään, kun puhelin soi. Panin pönttöön äkkiä paperia, ettei lorina kuulu ja hiljaa yritin liruttaa samalla kun mietimme, että tarvitseeko omainen närästyslääkettä.
hoitsu
Ei minunkaan ruokataukoni ole palkallinen. Silti toimistolle saattaa syömisen aikana tulla asiakas, joka on palveltava. Kiireaikoina ruokatauko saattaa olla 15 min, hiljaisena aikana 45 min. Osaan kuitenkin kirjata työaikaseurantaan, kuinka kauan olen lounastanut. Kirjanpitäjä.
Mä teen koulutusalalla töitä ja käytännössä ruokatauoista ja kahvitauoista (jotka siis palkattomia, koska vain tehdyistä tunneista maksetaan) menee suuri osa työsähköpostien ja muiden työjuttujen hoitamiseen. En silti valita, sellaista se nyt vaan on. Hyvä vaan, että on vielä töitä! Sitä paitsi suurimmassa osassa työpaikkoja ruokatuntia joutuu viettämään tiloissa, joissa vieressä tehdään töitä tai kuuluu tekemisen ääntä tai joku tulee kysymään jotain työasiaa ja sitä pidetään ihan normaalina. Jännä, että hoitoalalla tätä pidetään asiana, josta voi kiukutella.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:03"]
Mä teen koulutusalalla töitä ja käytännössä ruokatauoista ja kahvitauoista (jotka siis palkattomia, koska vain tehdyistä tunneista maksetaan) menee suuri osa työsähköpostien ja muiden työjuttujen hoitamiseen. En silti valita, sellaista se nyt vaan on. Hyvä vaan, että on vielä töitä! Sitä paitsi suurimmassa osassa työpaikkoja ruokatuntia joutuu viettämään tiloissa, joissa vieressä tehdään töitä tai kuuluu tekemisen ääntä tai joku tulee kysymään jotain työasiaa ja sitä pidetään ihan normaalina. Jännä, että hoitoalalla tätä pidetään asiana, josta voi kiukutella.
[/quote]
Ehkä hoitoalalla on fiksumpaa väkeä, ihan kaikkea paskaa ei tarvitse niskassaan kantaa mitä työnantaj suuressa armossaan antaa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:03"]
[/quote]
Ehkä hoitoalalla on fiksumpaa väkeä, ihan kaikkea paskaa ei tarvitse niskassaan kantaa mitä työnantaj suuressa armossaan antaa.
[/quote]
Niinpä. Palkattoman ruokatunnin aikana voi vapaasti poistua työpaikalta ja jättää kännykät ja muut pöydälle. Jos jää palkattoman ruokatunnin ajaksi tekemään töitä, se on täysin omaa tyhmyyttä.
Ai mikä ruokatauko? Mikä se on?