Hoitajien ruokatauosta palkaton
Hoitajien ruokatauko ollaan muuttamassa palkattomaksi kun hoitajat siirretään yhteistyöajan piiriin. Kommentointia seuratessa olen huomannut, ettei monilla oli käsitystä siitä mitä tämä tarkoittaa käytännössä. Minäpä selvennän: kun pidän nykyisin ruokataukoni, kuulen taukohuoneeseen mitä hoitolaitoksessa tapahtuu sekä minulla on mukana hakulaite. Olen siis tavallaan töissä, vaikka syönkin. Yleensä en tosiaankaan pysty pitämään sitä 20 minuutin ruokataukoa, koska hoitajia on kerroksessa minun lisäkseni vain yksi, joten aina tulee joku jolla on asiaa.
Tästä lähtien ruokatauko on omaa aikaani, koska siitä ei makseta enää palkkaa. En aio ottaa mukaan hakulaitetta enkä kännykkää kun lähden 20 minuutiksi pihalle syömään. Jos jotain tapahtuu sillä välin, se on hyvin ikävää, mutta se ei valitettavasti ole minun syyni.
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 08:39"]
Meillä, yksityisessä firmassa, oli vielä muutama vuosi sitten 8 tunnin työpäivä, johon kuului tunnin ruokatauko (lähimpään lounasravintolaan on viiden kilometrin matka). Työehtoja muutettiin niin, että laskutettavien tuntien määrä päivässä on 8 tuntia ja meillä on oikeus pitää tunnin lounastauko, jolloin toimistokännykkä on oltava mukana ja puheluihin ja sähköposteihin vastattava. Koska ihmisen on joskus käytävä myös wcssä tai muuten jaloiteltava, tarkoittaa 8 laskutettavaa tuntia käytännössä 9,5 tuntia työpaikalla ja tunti lounaalla. Työmatkat päälle ja koko p*skaan menee päivittäin 11,5 tuntia. Jos tunteja ei saa kasaan viikolla on kompensoitava viikonlopulla. Ja ei, palkkoja ei korotettu siihen entiseen 8-9 tuntiin nähden. Tervetuloa yksityiseen firmaan töihin!
[/quote]
No tuo onkin ollut jo hullua ylellisyyttä, että 8 tunnin päivässä on ollut tunnin PALKALLINEN ruokatauko. Onhan se järjen köyhyyttä. Palkallinen ruokatauko kestää 20 minuuttia. Jos sen pituus on 30 minuuttia, se on palkaton.
Eli kiristyksenne on ihan järkevä. On se sitten yksityinen tai kunnallinen. Tunnin palkallinen ruokatauko on nyt vain ollut työnantajan löperyyttä, josta olisitte saaneet olla todella kiitollisia.
Kannatan palkatonta ruokataukoa / tuntia niissä töissä joissa se voidaan järkevästi toteuttaa. Olen nyt niin paljon kuunnellut hoitajien valitusta siitä kun ei ehdi kunnolla syömään. On parempi että on se "oma puolituntinen". Ruoka"tunnit" voidaan järjestää esimerkiksi porrastetusti. jollakin on sitten se puhelin sillä aikaa. Ja kyllä, positiivista on jos palkataan lisää työvoimaa.
Joillakin mm. hoitajilla on ollut suuri katkeruus kun olen ruokatunnilla asioilla, lounasruokalassa, käymässä kotona tms. ymmärrystä tosin ei ole ollut, että se on ollut omaa aikaani, ei palkallista työaikaa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:03"]
Mä teen koulutusalalla töitä ja käytännössä ruokatauoista ja kahvitauoista (jotka siis palkattomia, koska vain tehdyistä tunneista maksetaan) menee suuri osa työsähköpostien ja muiden työjuttujen hoitamiseen. En silti valita, sellaista se nyt vaan on. Hyvä vaan, että on vielä töitä! Sitä paitsi suurimmassa osassa työpaikkoja ruokatuntia joutuu viettämään tiloissa, joissa vieressä tehdään töitä tai kuuluu tekemisen ääntä tai joku tulee kysymään jotain työasiaa ja sitä pidetään ihan normaalina. Jännä, että hoitoalalla tätä pidetään asiana, josta voi kiukutella.
[/quote]
Ota kuule huomioon että kaikki eivät voi noin tehdä työn luonteen vuoksi. Itse olen hammashoitaja enkä todellakaan voi kesken toimenpiteen ruveta hörppimään kahvia :D. Nytkin käydään koko ajan kamppailua kelloa vastaan kun on minuuttiaikataulut. Minulla ei ole ollenkaan kahvitaukoja ja ruokis monesti Max 20min. Mutta jos nyt tulee tehdä ruokis sisään niin pidän tasan tarkkaan 30 minuutin rukouksen ja kun ollaan sitten myöhässä niin potilaat odottavat ja minulle kertyy ylitöitä, jihuu...
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:03"]
Mä teen koulutusalalla töitä ja käytännössä ruokatauoista ja kahvitauoista (jotka siis palkattomia, koska vain tehdyistä tunneista maksetaan) menee suuri osa työsähköpostien ja muiden työjuttujen hoitamiseen. En silti valita, sellaista se nyt vaan on. Hyvä vaan, että on vielä töitä! Sitä paitsi suurimmassa osassa työpaikkoja ruokatuntia joutuu viettämään tiloissa, joissa vieressä tehdään töitä tai kuuluu tekemisen ääntä tai joku tulee kysymään jotain työasiaa ja sitä pidetään ihan normaalina. Jännä, että hoitoalalla tätä pidetään asiana, josta voi kiukutella.
[/quote]
Ota kuule huomioon että kaikki eivät voi noin tehdä työn luonteen vuoksi. Itse olen hammashoitaja enkä todellakaan voi kesken toimenpiteen ruveta hörppimään kahvia :D. Nytkin käydään koko ajan kamppailua kelloa vastaan kun on minuuttiaikataulut. Minulla ei ole ollenkaan kahvitaukoja ja ruokis monesti Max 20min. Mutta jos nyt tulee tehdä ruokis sisään niin pidän tasan tarkkaan 30 minuutin rukouksen ja kun ollaan sitten myöhässä niin potilaat odottavat ja minulle kertyy ylitöitä, jihuu...
[/quote]
30min ruokiksen, en nyt sentään rukoilemaan ala...
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:18"]Jos ruokatauko on palkaton, ei sillon voida olettaa että on valmiudessa säntäämään ruoan äärestä töihin. Sitten työnantajan tulee varmistaa, että joku toinen on paikkaamassa tätä kuka on omalla ajallaan syömässä ja taukoa pitämässä. Vai onko se niin että aina vain työntekijän täytyy joustaa loputtomiin, pääasia että työnantaja säästää joka kohdassa.
[/quote]
Ja omalla ajalla voi poistua vaikka läheiseen kahvilaan syömään. En todellakaan tee työnantajalle palkatonta työtä; en enää kirjoita samalla rapsaa, vastaa puhelimeen tai vastaa omaisten kyselyihin. Miksi pitäisi tehdä palkatonta työtä omalla ajallaan? Tottakai työnantaja on vastuussa miten asiat organisoidaan.
Mä tajusin just tän porvareiden logiikan. Sairasloma palkattomaksi -> ihmisillä ei varaa sairastaa -> ei tarvita sairaanhoitajia, ei siis makseta heille palkkaakaan.
Hienoa, ruokatauko palkattomaksi ja omaksi ajaksi! Niin monta kertaa on jäänyt ruoka koskematta pöytään kun häly tulee, eipä jää enää t.ensihoitaja
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:46"] [quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:17"] [quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:15"] Miksi ruokatauosta edes pitäisi maksaa? [/quote] Siksi ettei se ole omaa aikaa sairaanhoitajilla. Yövuorossa ei ole ketään päästämässä ruokkikselle, eväät popsitaan silloin kun ehditään (jos ehditään). Miten voi olla noin vaikea ymmärtää, etteivät kaikki ole 8-16 toimistotyössä? [/quote] Miten se voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että aika monet pitävät työkännyn päällä ruokiksella ja vastaavat, ja tarvittaessa syövät kiireesti loppuun, jos tilanne niin vaatii. Ihan palkattomalla tauolla. [/quote] Se on sinun oma mokasi [/quote] Ei vaan se on normaalia työmoraalia. Arvostan hoitajien tekemää työtä kyllä, mutta tätä kitikitivalivali asennetta en yhtään.
[/quote]
Siis jos olen puoli tuntia palkattomalla ajalla yöllä, minun pitäisi ihan samalla tavalla olla yöllä kuivittamassa ja antamassa spiraa?
Se on käytännössä sama, kuin olisin ensin 11 tuntia töissä ja aamulla jatkaisin puoli tuntia aamutyöläisten kanssa ilmaiseksi pukemista ja suihkutuksia.
Kyllä se on jo oikeasti vastuukysymys, jos olen palkattomalla ajalla, voinko mennä antamaan lääkkeitä sinä aikana.
Minulle toki sopii palkaton ruokatauko yövuorossa, jos työnantaja huolehtii, että potilaat ovat turvassa ja heillä on hoitaja siellä takaamassa turvallisuuden. Mutta palkaton aika on sitä, että on oikeus lähteä työpaikaltaan pois.
Ps. oikeasti en yksin yökkönä edes pidä varsinaista ruokataukoa. En vain uskalla mennä kahvihuoneeseen, vaan hakaisen leivät äkkiä keittiöstä ja istun päiväsalin keinutuolissa syömässä samaan aikaan vahtimassa, että kaikki ovat hyvin. Ja kun ääniä kuuluu, niin jätän leivän odottamaan ja lähden katsomaan, mistä se kuului. Mutta jos se on palkatonta aikaa, en voi olla vastuussa sinä aikana potilaista. Siinä jos jotain sattuu, niin on jo vakuutusyhtiölläkin jotain sanottavaa, miksi tulee työtapaturma töissä, vaikka on ollut palkattomalla ajalla sillä aikaa. Toiseksi,vastuukysymys myös siinä, että kukaan ei ole vastuussa potilaista sinä aikana, kun hoitaja on palkattomalla. Työnantajalle eli kunnalle voi tulla iso rapsu, jos joku huomaa valittaa, että yövuoron aikana ei ole yhtään hoitajaa virallisesti töissä puolen tunnin aikana.
Asia ei ole niin yksinkertainen, että hoitaja voi työaikansa ulkopuolella noin vain mennä tekemään hoitotoimenpiteitä osastolle. Ei edes yövuorossa, jos olisi puolen tunnin palkaton aika.
Hoitajilla on kyllä aina niin vaikeaa... maailman vaikein ja vastuullisin ja sorretuin työ. Huoh.
Minä en ainakaan hoitajana uskaltaisi ottaa vastuuta omalla ajalla hoitotoimenpiteistä. Jos sattuu jotain, olisi melkoisessa kusessa, kun pitäisi selittää, että olin omalla ajalla elvyttämässä, mutta potilas kuoli. Oman oikeusturvan takia en uskaltaisi mennä työskentelemään omalla ajalla, mikä ei ole työnantajan aikaa.
Meillä kaupassa on palkaton ruokatauko ja jos sen aikana tulee esimerkiksi ruuhkaa kassoille joutuu tauon keskeyttämään ja mennä auttamaan. Ihan turhasta valitatte hoitajat, teillä ei ole mitään oikeutta parempiin etuihin kuin yksityisellä puolella, joka muuten maksaa palkkanne.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:08"]
Hoitajilla on kyllä aina niin vaikeaa... maailman vaikein ja vastuullisin ja sorretuin työ. Huoh.
[/quote]
Ei,vaan kyseessä on myös sinunkin oikeusturvasi. Haluatko olla ilman hoitoa puoli tuntia osastolla. Tai haluatko, että sinua elvyttävä hoitaja ei ole sillä hetkellä työnantajan palveluksessa. Näitä voi olla hankala selvittää jälkeen päin, kenen vastuulla on, jos jotain tapahtuu, jos sinua ei olekaan hoitamassa työnantajan ajalla oleva hoitaja.
Ps. lääkelupani eivät ole voimassa omalla ajallani. Minä en saa mennä osaston lääkekaapeille muuna aikana, kuin työaikana. Ja minä en tee rikosta, koska joudun siitä kärsimään isosti, jos sen teen.
Tuo kannattaa ottaa hyvänä muutoksena, ruokatauko on omaa aikaa eikä siitä kannata tinkiä. Meillä tyypit katsoivat pitkään kun en ottanut työpuhelinta ruokalaan; "mitäs jos joku soittaa?" "Soittaa sitten uudelleen, jättää viestin tai lähestyy sms:llä." Ei ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 20:05"]
Kyllä esim. kaupanalalla tehdään monesti työtä ruokiksella tai kahvitauolla vaikka se olisikin palkatonta. Esim. itse työskentelen kauppakeskuksessa, jossa teen yksin liikkeessä 8 tuntia. No tällöin ei ole palkallista ruokataukoa mutta ei kyllä ole kahvitaukojakaan. Joskus on niin kiire, että vessassakin täytyy käydä juosten, kun asiakkaita on liikkeessä ja vain toivoa, että kukaan ei varasta mitään. Toisessa liikkeessä ollessani (jossa on muitakin) on palkaton ruokatauko, mutta sielläkin joudun vastailemaan puhelimeen ja neuvomaan muita myyjiä ja asiakkaita ruokatauollani. Ei sitä voi sanoa asiakkaalle, että odotapa 30min, että ehdin syödä lounaani.
[/quote]
Kyllä minulla useassa kaupassa kun oli palkaton ruokatauko, lähdin syömään muualle tai ostin eväät ja menin pukukoppiin syömään. Ikinä en ole kaupassa palkattomalla tauolla tehnyt töitä ja ei ole työnantaja sellaista vaatinut. Lauantaina ei ollut palkatonta taukoa, mutta kauppias oli takahuoneeseen järjestänyt leipää ja leikkeleitä, jotka hotkaisimme kahvitauolla ja kipaisimme töihin.
[/quote]
Pikkukaupassa on pakko olla valmis työntekoon kesken taukojen, jos esim on vain kaksi myyjää töissä ja tulee paljon asiakkaita.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:12"]
Meillä kaupassa on palkaton ruokatauko ja jos sen aikana tulee esimerkiksi ruuhkaa kassoille joutuu tauon keskeyttämään ja mennä auttamaan. Ihan turhasta valitatte hoitajat, teillä ei ole mitään oikeutta parempiin etuihin kuin yksityisellä puolella, joka muuten maksaa palkkanne.
[/quote]
Eli suostut menemään palkattomana aikana palkattomasti töihin kassalle. Muistathan, että jos jotain sattuu, työnantajasi ei korvaa tapaturmaa yms. koska se on palkatonta aikaa sinulle.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 20:05"] Kyllä esim. kaupanalalla tehdään monesti työtä ruokiksella tai kahvitauolla vaikka se olisikin palkatonta. Esim. itse työskentelen kauppakeskuksessa, jossa teen yksin liikkeessä 8 tuntia. No tällöin ei ole palkallista ruokataukoa mutta ei kyllä ole kahvitaukojakaan. Joskus on niin kiire, että vessassakin täytyy käydä juosten, kun asiakkaita on liikkeessä ja vain toivoa, että kukaan ei varasta mitään. Toisessa liikkeessä ollessani (jossa on muitakin) on palkaton ruokatauko, mutta sielläkin joudun vastailemaan puhelimeen ja neuvomaan muita myyjiä ja asiakkaita ruokatauollani. Ei sitä voi sanoa asiakkaalle, että odotapa 30min, että ehdin syödä lounaani. [/quote] Kyllä minulla useassa kaupassa kun oli palkaton ruokatauko, lähdin syömään muualle tai ostin eväät ja menin pukukoppiin syömään. Ikinä en ole kaupassa palkattomalla tauolla tehnyt töitä ja ei ole työnantaja sellaista vaatinut. Lauantaina ei ollut palkatonta taukoa, mutta kauppias oli takahuoneeseen järjestänyt leipää ja leikkeleitä, jotka hotkaisimme kahvitauolla ja kipaisimme töihin. [/quote] Pikkukaupassa on pakko olla valmis työntekoon kesken taukojen, jos esim on vain kaksi myyjää töissä ja tulee paljon asiakkaita.
[/quote]
Mutta jos sinulla on tunnin tai puolen tunnin palkaton ruokatauko, teetkö sen ilmaiseksi työnantajalle töitä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:12"]
[/quote]
Eli suostut menemään palkattomana aikana palkattomasti töihin kassalle. Muistathan, että jos jotain sattuu, työnantajasi ei korvaa tapaturmaa yms. koska se on palkatonta aikaa sinulle.
[/quote]
Pakkohan se on mennä ettei koko kauppa ole tukossa kassalle jonottavista asiakkaista, haloo!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 20:05"] Kyllä esim. kaupanalalla tehdään monesti työtä ruokiksella tai kahvitauolla vaikka se olisikin palkatonta. Esim. itse työskentelen kauppakeskuksessa, jossa teen yksin liikkeessä 8 tuntia. No tällöin ei ole palkallista ruokataukoa mutta ei kyllä ole kahvitaukojakaan. Joskus on niin kiire, että vessassakin täytyy käydä juosten, kun asiakkaita on liikkeessä ja vain toivoa, että kukaan ei varasta mitään. Toisessa liikkeessä ollessani (jossa on muitakin) on palkaton ruokatauko, mutta sielläkin joudun vastailemaan puhelimeen ja neuvomaan muita myyjiä ja asiakkaita ruokatauollani. Ei sitä voi sanoa asiakkaalle, että odotapa 30min, että ehdin syödä lounaani. [/quote] Kyllä minulla useassa kaupassa kun oli palkaton ruokatauko, lähdin syömään muualle tai ostin eväät ja menin pukukoppiin syömään. Ikinä en ole kaupassa palkattomalla tauolla tehnyt töitä ja ei ole työnantaja sellaista vaatinut. Lauantaina ei ollut palkatonta taukoa, mutta kauppias oli takahuoneeseen järjestänyt leipää ja leikkeleitä, jotka hotkaisimme kahvitauolla ja kipaisimme töihin. [/quote] Pikkukaupassa on pakko olla valmis työntekoon kesken taukojen, jos esim on vain kaksi myyjää töissä ja tulee paljon asiakkaita.
[/quote]
Mutta jos sinulla on tunnin tai puolen tunnin palkaton ruokatauko, teetkö sen ilmaiseksi työnantajalle töitä.
[/quote]
Yksityisellä puolella on vähän toinen työtahti kuin julkkarilla. Ei ole varaa pitää turhia nenänkaivajia töissä.
Lain mukaan: Työntekijällä on vähintään 30 min kestävä Ruokatalo, joka ei ole työaikaa. Eli työpäivä pitenee puolella tunnilla. Tuolloin voi poistua työpaikalta muualle syömään tai vaikka päiväunille. Hoitajille ei tällaista ole, vaan he saavat syödä pikaisesti 15- 20 min jos sopiva aika löytyy. Tuolloin on oltava valmis lähtemään töihin myös kesken syömisen.
Tämä ei tosiaan koske osastoilla työskenteleviä kolmivuorotyöntekijöitä. Terevydenhoitajat ovat ilmeisesti jaksotyöajan piirissä, vaikka tekevät päivätyötä, näin ymmärsin. Älkää vauhkotko nyt niin kauheasti, jos ette ymmärrä lukemaanne.