Lääkäriksi vai diplomi-insinööriksi?
Kertokaahan kokemuksia lääkärin ja DI:n työnkuvasta ja opiskeluajasta. Olen kahden vaiheilla että kumpaan sitä hakisi ensi keväänä ja päätös pitäisi tehdä tämän viikon aikana, että voin alkaa lukemaan pääsykokeisiin. Kokemuksia?
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:57"]
Jos noi molemmat alat todella kiinnostaa, niin hakisin ehdottomasti terveystieteen insinööriksi. Voisit yhdistää molemmat alat.
[/quote]
kiitos vinkistä, pitääkin tutkia asiaa :)
Näin 17 vuotta DI:nä työskennelleenä ja juuri aloittaneena läketieteenopiskelijana sanoisin, että opiskele lääkäriksi. Vaikka en ole ollut päivääkään työttömänä, niin nämä ikuiset yt:t ja suhteelisen huono palkka ei enää jaksa innostaa. Jos haluaisi edetä ja saada parempaa palkkaa, niin pitäisi suuntautua ennemmän myyntihommiin (myyjäksi, tuotepääliköksi...) ja se ei ole minun juttuni.
DI-opinnot ei ole kovin raskaat, helposti valmistui aikanaan 4,5 vuodessa ja ehti kyllä hyvin tehdä muutakin kuin istua nenä kiinni kirjassa. Matikatkaan ei ole mitään tähtitiedettä. Minun opintojeni jälkeen matikkaa vielä helpotettiin eli jaettiin laajaan matematiikkaan ja helpompaan insinöörimatikkaan. Laajaan matikkaan menivät vain ne joita matematiikka oikeasti kiinnostaa ja muut inssimatikkaan. Ja itse en ole siis mikään matikkanero, kirjoitin M:n, mutta hyvin tuolla pärjäsi.
Nyt vajaan kuukauden lääkisopintojen jälkeen harmittelen vain sitä, että en keksinyt tätä aiemmin. Todella mielenkiintoinen ala, paljon eri vaihtoehtoja erikoistua ja hyvä palkka vielä plussana. Töitä saa kyllä tehdä ja lukea enemmän kuin DI-opinnoissa ikinä. Toisaalta oma motivaatio oppia on ihan eri tasolla kuin silloin lukion jälkeen ja tuntuu, että tämä on oikeasti minun juttuni.
Ja mitä bileisiin tulee, niin kyllä lääkiksessäkin ne osataan. Itse perheellisenä ja töissä käyvänä ei vaan pysty juurikaan osallistumaan.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 16:50"]Juuri nyt 3100 työtöntä diplomi-insinööriä ja 146 työtöntä lääkäriä.
[/quote]
Tämän perusteella olisi helppo valita.
Totanoin... taloudellisesti ajateltuna lääkäriksi opiskelu kannattaa aina takuuvarmasti. Saa heti valmistuttuaan yli 4000e palkan, vaikka tekisi vain päivätyötä terveyskeskuksessa. DI voi päästä samoihin summiin vasta 5-10v. valmistumisensa jälkeen (jos on uraohjus). Tavallisempaa on jämähtää jonnekin 3800e:n palkan tehtäviin ja taistella duunipaikkansa puolesta.
KUITENKIN, tämä nyt on vain mun mielipide, mutta musta lääkärintyö vaatii kutsumusta ja tietynkaltaista persoonallisuutta. Etenkin jos haluaa olla hyvä lääkäri. Lääkärin työ nyt on kuitenkin lähinnä aina sitä samaa ihmisten kohtaamista. DI voi halutessaan vaihtaa työtehtäviä sujuvammin.
Lääkäriksi lukisin itse, jos olisin nyt valitsemassa. Enpä ole enää. Tekee mieli pyyhkiä ahteri noilla DI:n papereilla.
Vaikka männynkävyksi jos se ei tunnu omalta niin vaikka sitten paskaksi.
Älä ainakaan liiaksi palkkaa mieti, kun päätöstä teet. Raha ei itsessään jaksa motivoida kovin pitkään. Tärkeää olisi pikemminkin miettiä, että mitä tekisit mieluiten, vaikket saisi palkkaa? Se ohjaa sinua tekemään oikean valinnan.
Poikkiksen veli opiskeli juurikin tuolla bio-it linjalla. Piti kovasti poikkilääketieteellisistä opinnoista, mutta valmistumisen jälkeen karu todellisuus iski vasten kasvoja. Teki hetken tutkijan hommia alle 2000e palkalla. Tai apurahaa se taisi olla. Töitä ei meinannut millään saada ja vaikka oli huippuarvosanat opiskeluista ja lopputyöstä niin ei töitä pätevälle tyypille löytynyt vaikka opiskelujen aikana luuli luoneensa hyvät kontaktit moneen firmaan. Lopulta kävi vielä toisen yliopistotutkinnon tuohon päälle ja nyt on hyvässä työpaikassa jossa onnistuu hyödyntämään jossain määrin molempia koulutuksiaan.
Eli mun kokemus on että tosi vaikeeta on työllistyä toltakin linjalta.
Voimia luku-urakkaan kumpaan ikinä päädytkin!
Vierailija kirjoitti:
Nykyään voi huoleti valmistautua kumpaankin pääsykokeeseen, koska enää ei tarvitse opetella Galenosta ulkoa.
Galenos pitäisi saada takaisin. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoilta puuttuu hyvät pohjatiedot.
Lääkärinä joudut päivystämään eli tekemään 24 tuntisia päiviä. Päättämään jatketaanko hoitoja vai annetaanko potilaan menehtyä. Jos teet väärän diagnoosin...
Insinöörin duuni on niin tylsääää..
Vierailija kirjoitti:
Jos sinussa on yhtään perfektionistin "vikaa", niin älä hae lääkikseen. Lääketiede on paisunut niin laajaksi alaksi, että asioiden hyvin hallitseminen on mahdotonta. Joutuu koko ajan sietämään epävarmuutta ja arvailemaan... Terveisin loppuvaiheen lääketieteen opiskelija, jolla opinnot nyt tauolla ja joka jo pari vuotta miettinyt, että kannattaisi vaihtaa insinööripuolelle, että vois oikeasti osatakin työnsä.
No kuules, sovellukset auttaa sinua, kukaan ei ulkomuistista muista kaikkea. Apotti tulee auttamaan paljon ja jo nyt on sovellukset joilla ne 64v lääkäritkin ratsastaa.. huoli pois. T. Sairaanhoitaja
DI on ovimatto. En suosittele. Ei kai kukaan oikeasti mieti näiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi ehdottomasti, jos on mahdollisuus valita. Lääkäreillä on aina työtä.
Lue itsesi avaruusaivotutkijaksi tai kirurgiksi. Niitä on paljon vokissa työttömänä. Huippuosaajia! Irakista.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinussa on yhtään perfektionistin "vikaa", niin älä hae lääkikseen. Lääketiede on paisunut niin laajaksi alaksi, että asioiden hyvin hallitseminen on mahdotonta. Joutuu koko ajan sietämään epävarmuutta ja arvailemaan... Terveisin loppuvaiheen lääketieteen opiskelija, jolla opinnot nyt tauolla ja joka jo pari vuotta miettinyt, että kannattaisi vaihtaa insinööripuolelle, että vois oikeasti osatakin työnsä.
Ala patologiksi. Ainakin potilaat eivät voi kuolla toista kertaa. Vastuu on pienempi ja osattava ala melko kapea.
Ps. Haartmanissa on jollekin herrasmies vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi ehdottomasti. Lääkäreille löytyy varmasti töitä, kun taas dippainssejä Suomi on pullollaan. Lääkärin palkkakin on heti alusta kunnon palkkaa. Dippainssinä voi ihan helposti jäädä alle suomalaisten keskipalkan, varsinkin aluksi. Itse olen kehitysinsinööri ja tienaan vajaa 3200€/kk. Pitäisi päästä ylenemään, jotta palkka nousisi, mutta ei niitä ylemmän tason hommia kaikille riitä. Tosin nykyinen homma on varmaan leppoisampaa kuin lääkärin työ. Opiskeluajan suhteen teekkareilla tietysti kaikkein hauskinta, mutta lääkiksen bileetkin on hyviä kun lääketehtaat sponssaa kivasti.
-DI
Seura on varmaan hyvää mut naisiakin olis kiva nähdä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 16:56"]
Lääkäriksi ja ulkomaille yksityiselle sektorille töihin. Turhaa jäädä Suomeen julkisen sektorin lääkäriksi nostamaan pientä palkkaa.
:) En kuitenkaan ensisijaisesti palkan takia haluaisi lääkikseen, jos sinne tiellä lähden haluaisin olla terveyskeskuslääkäri ja sitten erikoistua lasten lääkäriksiHyvä peruste. Ei lääkäriksi palkan takia haeta, vaan sen takia, että saadaan mielenkiintoinen työ, jossa on ongelmanratkaisua ja jossa voi olla vuorovaikutuksessa potilaiden kanssa. Palkka tulee siinä sivussa, tosin erikoistumisaikana sairaalassa se ei ole hääppönen.
Mä olen nuorehko erikoislääkäri ja en suosittele tätä alaa, jos itse olisin nyt saman valinnan edessä niin ehdottomasti DI. Lääkiksessä menee väkisin sen 6 vuotta, nopeammin ei voi valmistua. Sen jälkeen pakollinen tk-vaihe ja erikoistumisessa menee 5-6 vuotta, yleensä pidempään koska joudut odottelemaan esim. paikkaa yliopistosairaalaan. Erikoistumisvaiheen palkka ei ole mitenkään kummoinen, noin 3300e viikkotyöajalla 38.25h. Ja joo, ansiot ovat usein isommat mutta ne tulevat usein ihan s****nallisen päivystysvelvoitteen tuomana eli käytännössä teet joka viikko 24h vuoron putkeen ja siihen viikon normityöt päälle. Siinä voi helposti unohtaa muun elämän. Vastuuta pitää sietää, samoin epäonnistumisia, kiirettä, sosiaaliset taidot pitäisivät olla hyvät ja pitäisi pystyä tekemään vajavaisilla tiedoilla isoja päätöksiä, joita ei oikein sitten jälkikäteen perustella. Ja alan arvostus on nykyään nolla, on todella turhauttavaa kun yrität tehdä parhaasi ja hoitaa ihmisia niin hyvin kuin mahdollista työuupumuksen reunamilla, niin sitten siihen päälle kuulet olevasi puoskari/ahne rikas p*ska/muuten vaan jotenkin pohjasakkaa. Erikoislääkäriksi valmistuminen helpottaa hieman, palkka nousee sinne 4500-5500 välille, ei yleensä etupäivystyksiä mutta takapäivystykset toki jatkuvat ikuisesti. Ja oikeasti, ei toi palkka musta ole mikään mahdoton ottaen huomioon, että se on vaatinut 12v yliopistokoulutuksen ja jatkuvia uhrauksia muusta elämästä. Terveyskeskuslääkärin palkka usein on toki parempi, mutta siitä mä en jaksa edes aloittaa. Sanonpahan vaan, että nostan hattua kaikille niille kollegoille, jotka jotenkin vuodesta toiseen jaksavat siellä.
Eli summa summarum, jos sulla ei oo alalle kutsumusta tai et muuten vaan halua rääkätä itseäsi, niin hae ihmeessä DI:ksi. Lääkärin ammatin ihannoijat eivät tiedä mistä puhuvat.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinä joudut päivystämään eli tekemään 24 tuntisia päiviä. Päättämään jatketaanko hoitoja vai annetaanko potilaan menehtyä. Jos teet väärän diagnoosin...
Insinöörin duuni on niin tylsääää..
Minä teen lääkärinä terveyskeskuksessa 6 tunnin päivää, en päivystä lainkaan. Pari kertaa on tullut tässä parinkymmenen uravuoden aikana Valviralta / TEO:ltä lisäselvityspyyntö jostain potilastapauksesta, se ei johtanut mihinkään. DNR-päätösten ja saattohoitopäätösten teko on arkipäivää. En murehduta itseäni väärillä diagnooseilla, sanon potilaalle, että tulee uudelleen, jos nämä tropit ei auta.
Lääkärien työllisyys ei välttämättä ole tulevaisuudessa enää niin helppoa mille nyt näyttää. Nyt jo yliopistokaupungeissa ja niiden lähikunnissa on lääkäreistä ylitarjontaa, toki niitä tuppukylien virkoja on vielä varmaan muutama vuosi auki. Esimerkiksi hammaslääkäreistä ja eläinlääkäreistä oli vielä hetki sitten pulaa, mutta nyt on jo virat täytetty ja esimerkiksi eläinlääkärin työllistyminen ei enää olekkaan niin helppoa jos haluaa itse valita missä asuu.
LK, 4 vuosikurssi, itä-Suomen yliopistolta