Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäriksi vai diplomi-insinööriksi?

Vierailija
14.09.2015 |

Kertokaahan kokemuksia lääkärin ja DI:n työnkuvasta ja opiskeluajasta. Olen kahden vaiheilla että kumpaan sitä hakisi ensi keväänä ja päätös pitäisi tehdä tämän viikon aikana, että voin alkaa lukemaan pääsykokeisiin. Kokemuksia?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriksi ja ulkomaille yksityiselle sektorille töihin. Turhaa jäädä Suomeen julkisen sektorin lääkäriksi nostamaan pientä palkkaa. 

Vierailija
22/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksaisi junnata lekurina loppuikääni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 16:43"]

Minä olen Tuta-DI ja ehdottomasti valitsisin alani samoin, jos valita pitäisi uudestaan. Valmistuin 4,5 vuodessa ja siitä pitäen on mielenkiintoisia ja vaihtelevia töitä riittänyt yllin kyllin. Olen oppinut paljon eri bisneksistä ja asiakkaista ja työ on vienyt milloin minnekin, kaukoitää myöten. 

[/quote]

Minulla myös ystävä, joka valmistui myös 4,5 vuodessa tuta-DI:ksi loistavilla arvosanoilla. Ei ole opintojen päättymisen jälkeen saanut vieläkää miltein kahteen vuoteen yhtäkään työpaikkaa. Ensiksi haki luonnollisesti enemmän oman alan töitä, joista mihinkään ei päässyt. Tämän jälkeen alkanut hae ns. matalammin koulutetun duunipaikkoja ja niihin ei pääse koska on ylikoulutettu. 

Jos DI:ksi lukee niin kannattaa valita pääaineeksi jokin kova tieteenala, kuten energia-, sähkö- tai konetekniikka. Tuotantotalous on viimeisin "tekniikan" ala jota kannattaa valita. Samoista työpaikoista kisaavat insinöörit, tradenomit ja KTM:t.

Lääkäriksi kannattaa aloittaa lukea vain, jos on todellista motivaatiota siihen, muutakin kuin raha. Koulutus on pidempi ja rankempi kuin DI-tutkinto. DI:ksi lukee parhaimmillaan reilussa neljässä vuodessa. Lääkäriksi ei oikein voi valmistua kovinkaan paljoa tavoiteaikaa aikaisemmin, tai näin minulle on kerrottu.

Vierailija
24/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 16:47"]

http://www.akava.fi/tyoelama/akavalaiset_tyoelamassa/tyottomyystilastot/1._korkeasti_koulutettujen_tyottomyys?gpid_9929=16071#gallery_9929

[/quote]

Pahalta kyllä näyttää tämä tilasto. Toisaalta valmistuisin vasta 6 vuoden päästä eli tilanne voi muuttua

Vierailija
25/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärinä saat vapaasti valita, missä kaupungissa haluat työskennellä. DI:n työpaikat on pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
26/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 16:56"]

Lääkäriksi ja ulkomaille yksityiselle sektorille töihin. Turhaa jäädä Suomeen julkisen sektorin lääkäriksi nostamaan pientä palkkaa. 

[/quote]

:) En kuitenkaan ensisijaisesti palkan takia haluaisi lääkikseen, jos sinne tiellä lähden haluaisin olla terveyskeskuslääkäri ja sitten erikoistua lasten lääkäriksi

Vierailija
27/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon ja uskon että lääkäritkin vedetään vessasta alas palkkoineen. Ala on täyttä humpuukia, ja Duodecimin hörhöliitto on toimillaan saanut aikaan keinotekoisen lääkäripulan, ja alahan on muutenkin raskaasti tuettu verovaroin. Nykyäänhän on uskoteltu että lääkkeet ovat yhtä tärkeitä kuin ruoka, ja yhteiskunta tukee avokätisesti köyhiä lääkemenoissa. Lääkefirmojen sponsoroimat lääketutkimukset ovat suurta huijausta, kyllä ilman suurinta osaa lääkkeitäkin tulee toimeen, on ennenkin tultu.

Vierailija
28/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 16:58"]

http://www.akava.fi/tyoelama/akavalaiset_tyoelamassa/tyottomyystilastot/1._korkeasti_koulutettujen_tyottomyys?gpid_9929=16071#gallery_9929

[/quote]

Pahalta kyllä näyttää tämä tilasto. Toisaalta valmistuisin vasta 6 vuoden päästä eli tilanne voi muuttua

[/quote]

Samalla tapaa ne nyt valmistuvat diplomi-insinöörit ajattelivat. Aloittivat opintonsa siinä 2008-2009 ja taantuma oli juuri alkanut. Oletettiin että valmistutaan parhaimpana nousukautena 2014. Ei ole tainnut talouskasvua olla tässä välissä kertaakaan. :)

Vierailija
29/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 16:58"]

[/quote]

[/quote]

Nyt on kyllä niin syvä kuoppa ja työttömissä paljon vastavalmistuneita, että siihen nähden 6 v on lyhyt aika tilanteen korjaantumiseksi.

Vierailija
30/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkiksellä meidän kurssilla oli mies, joka oli DI, ja vakityössä johtotehtävissä. Luki lääkäriksi, ja erikoistui silmälääkäriksi. 

Vierailija
31/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:00"]

Toivon ja uskon että lääkäritkin vedetään vessasta alas palkkoineen. Ala on täyttä humpuukia, ja Duodecimin hörhöliitto on toimillaan saanut aikaan keinotekoisen lääkäripulan, ja alahan on muutenkin raskaasti tuettu verovaroin. Nykyäänhän on uskoteltu että lääkkeet ovat yhtä tärkeitä kuin ruoka, ja yhteiskunta tukee avokätisesti köyhiä lääkemenoissa. Lääkefirmojen sponsoroimat lääketutkimukset ovat suurta huijausta, kyllä ilman suurinta osaa lääkkeitäkin tulee toimeen, on ennenkin tultu.

[/quote]

Lääkärithän pitää lääkärivajetta itse yllä. Kun takavuosina aiottiin lisätä opiskelijamääriä, että lääkäripulasta päästäisiin, lääkärit menivät lakkoon.

Vierailija
32/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 16:57"]

Minä olen Tuta-DI ja ehdottomasti valitsisin alani samoin, jos valita pitäisi uudestaan. Valmistuin 4,5 vuodessa ja siitä pitäen on mielenkiintoisia ja vaihtelevia töitä riittänyt yllin kyllin. Olen oppinut paljon eri bisneksistä ja asiakkaista ja työ on vienyt milloin minnekin, kaukoitää myöten. 

[/quote]

Minulla myös ystävä, joka valmistui myös 4,5 vuodessa tuta-DI:ksi loistavilla arvosanoilla. Ei ole opintojen päättymisen jälkeen saanut vieläkää miltein kahteen vuoteen yhtäkään työpaikkaa. Ensiksi haki luonnollisesti enemmän oman alan töitä, joista mihinkään ei päässyt. Tämän jälkeen alkanut hae ns. matalammin koulutetun duunipaikkoja ja niihin ei pääse koska on ylikoulutettu. 

Jos DI:ksi lukee niin kannattaa valita pääaineeksi jokin kova tieteenala, kuten energia-, sähkö- tai konetekniikka. Tuotantotalous on viimeisin "tekniikan" ala jota kannattaa valita. Samoista työpaikoista kisaavat insinöörit, tradenomit ja KTM:t.

Lääkäriksi kannattaa aloittaa lukea vain, jos on todellista motivaatiota siihen, muutakin kuin raha. Koulutus on pidempi ja rankempi kuin DI-tutkinto. DI:ksi lukee parhaimmillaan reilussa neljässä vuodessa. Lääkäriksi ei oikein voi valmistua kovinkaan paljoa tavoiteaikaa aikaisemmin, tai näin minulle on kerrottu.

[/quote]

Lääkäriopinnot ovat hyvin koulumaisia. Kaikki etenevät saman lukujärjestyksen mukaan. 

Vierailija
33/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 16:57"]

[/quote]

[/quote]

Lääkäriopinnot ovat hyvin koulumaisia. Kaikki etenevät saman lukujärjestyksen mukaan. 

[/quote]

Motivaatio onkin juuri se kysymys mitä olen miettinyt. Raha ei ole kummassakaan ammatissa se ykkösjuttu miksi haluaisin kyseisille aloille. Enemmänkin kiinnostaa molemissa ihmisten auttaminen, lääkärinä sitä saisi tehdä ihan konkreettisesti kun taas DI:nä erilaisten innovaatioiden välityksellä. Lääkäri on "lapsuudenunelmani", minkä takia siitä on hyvin vaikea päästää irti. DI taas uusi tulokas, bioinformaatioteknologia kuulostaisi juuri oikealta alalta minulle mutta kyllä nuo työttömyystilastot kauhistustuttaa...

Vierailija
34/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta on täynnä hoitsuja. Siksi lääkäri on kova sana. Lääkäri on God.

Vierailija
35/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI-opinnoissa voit harhautua sivupoluilla... kukaan ei katso perään, ketään ei kiinnosta, pitää itse selvittää, mitä haluaa, minkälainen kokonaisuus olisi sopiva työllistymisen kanssa jne vaatii paljon oma-aloitteisuutta.

Lääkiksessä menet vaan lukujärjestyksen mukaan ja valmista tulee...

Vierailija
36/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:00"]

[/quote]

Lääkärithän pitää lääkärivajetta itse yllä. Kun takavuosina aiottiin lisätä opiskelijamääriä, että lääkäripulasta päästäisiin, lääkärit menivät lakkoon.

[/quote]

Heillä on hyvä etujärjestö. Lääkäripulasta todellakin päästäisiin opiskelupaikoja lisäämällä (eikä tasokaan laskisi koska hakijamäärä on aina erittäin suuri aloituspaikkoihin nähden) mutta lääkärit ei halua tilannetta jossa (Etelä-Suomen) työpaikoista joutuisi kilpailemaan.

Vierailija
37/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu a) kiinnostuksenkohteistasi ja b) persoonallisuudestasi. Itselleni sopii paremmin tekniikka, sillä kaipaan työltäni mahdollisuutta toteuttaa luovuuttani. Jollekin ihmiskeskeiselle hoivaajatyypille sopinee paremmin lääketiede. Lääkis on varma valinta työllistymisen kannalta, tekniikka sen sijaan suhdanneherkempi, joten sen valitseminen edellyttää jonkinlaista epävarmuudensietokykyä. Tosin täällä mielestäni liioitellaan dippainssien työllisyyttä niin tällä hetkellä kuin etenkin tulevaisuudessa. Huomioikaa laskelmissanne DI-koulutettujen valtava lukumäärä ja prosntuaalinen työttömyys. Ja sitten kun vienti lähtee vetämään taas, niin keiden käsissä kuvittelette tuon viennin arvonlisäyksen syntyvän? Kampaajien, sosionomien ja lähäreidenkö?

Päätit miten päätit, niin molemmat ovat hyviä valintoja.

Vierailija
38/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen diplomi-insinööri ja vaimoni on lääkäri. Vaimoni työ on kyllä stressaavampaa, minulla on aika leppoisaa. Hänen palkkansa on kyllä parempi ja työllisyystilanne paljon parempi. Itse saan hieman ehkä pelätä työpaikkani puolesta, enkä uskalla nykytilanteessa lähteä ainakaan työpaikkaa vaihtamaan, lääkäreillä työtilanne on vielä niin hyvä että kotiin soitellaan ja kysellään töihin.

Vierailija
39/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noi molemmat alat todella kiinnostaa, niin hakisin ehdottomasti terveystieteen insinööriksi. Voisit yhdistää molemmat alat.

Vierailija
40/70 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi läheiseni ja tuttu on DI, itse olen arkkitehti. Monikaan ei ole varsinaisesti niissä töissä joihin kouluttautui, mutta tekninen peruskoulutus taipuu moneksi. Tottakai aina saa pelätä työpaikkansa puolesta, mutta siihen tottuu. Kun saa kokemusta, tietää että aina joku muu ottaa töihin.

Lääkäriksi en ehkä olisi ryhtynyt, kun olen enemmän asiaihminen enkä kovinkaan ihmis-ihminen. Lisäksi kun teen virheen, siihen ei kukaan kuole.