Painatko sinä koskaan vahingossa jarrun sijaan kaasua?
Niin kävi tämän uutisen mukaan iäkkäälle miehelle, jonka auto sen takia ajautui R-kioskiin sisään ja tuhosi kioskin: https://yle.fi/uutiset/3-12378571
Kommentit (36)
En kesken ajon, mutta joskus liikkeelle lähtiessä kun vaihdekeppi pitää siirtää p:stä d:hen olen vahingossa painanut jarrun sijaan kaasua. Siinä ei onneksi pääse mitään sattumaan, mitä nyt hävettää kun moottori huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Jos on automaatti niin sitä ajetaan aina yhdellä jalalla, ei kahdella. Jos on vaikea tottua manuaalin jälkeen automaattiin, niin toinen jalka aina pois polkimien läheltä, vaikka lenksulla kiinni penkkiin aluksi. Noita vanhuksia on liikaa liikenteessä, kortista luopuminen on kuin kastrointi monelle miehelle.
Ja silloinko ei voi seota polkimissa? Millä logiikalla? Nimenomaan manuaalissa sulla on pienempi mahdollisuus sekottaa kaasu ja jarru, kun sun täytyy sekottaa poljinten lisäksi jalkasi.
Miten niin? Samalla jalalla kaasua ja jarrua käytetään manuaalissakin
Vierailija kirjoitti:
En kesken ajon, mutta joskus liikkeelle lähtiessä kun vaihdekeppi pitää siirtää p:stä d:hen olen vahingossa painanut jarrun sijaan kaasua. Siinä ei onneksi pääse mitään sattumaan, mitä nyt hävettää kun moottori huutaa.
Lisään vielä, että väsyneenä näin saattaa käydä. Saatan myös sekoittaa oikean ja vasemman. Täytyis varmaan ostaa Volvo... (Ikinä en ole ajanut kolaria tai muutenkaan törttöillyt liikenteessä)
Pari kertaa olen eksyny väärälle reijälle kännispäissään kielellä lipsutellessa.
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa olen eksyny väärälle reijälle kännispäissään kielellä lipsutellessa.
Tuliko kaasut kielelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko kaasut kielelle?
Pahempaa, Karvoissa roikkuvia paska jyviä!
Jarru on minusta niin kaukana kaasupolkimesta, että ei ole ollut lähelläkään sotkea niitä keskenään.
Sen sijaan automaattiiin tottumattomana jalkani haki vanhasta muistista vasemman puolimmaista poljinta, kun halusin painaa "kytkintä". Painoin sitten vahingossa jarrun pohjaan. Meni sekunti ennen kuin tajusin mitä hittoa tapahtuu.
En ikinä.
Manuaalivaihteisella autolla tällaisen tilanteen tapahtuminen on hieman epätodennäköisempää kuin automaativaihteisella, sillä automaatissa jarrupoljin on leveämpi kuin manuaalissa.
Erehdyksiä sattuu, mutta tällaisia ei pitäisi sattua. Onneksi kukaan ei loukkaantunut vakavasti.
Melko samalla logiikalla, voisi kysyä, että pyyhitkö vessa-asioinnin jälkeen koskaan vahingossa takaa eteen kun pitäisi pyyhkiä edestä taakse?
Ei mutta sekoilen välillä ohjaamon säätimissä. Kun pitäisi ottaa stop & start-toiminto päältä niin pistän vahingossa penkinlämmittimen päälle. Välillä vilkun viiksen sijasta käytänkin lasinpyyhkimen viiksiä. Onneksi näillä ei ole useimmiten vaikutusta liikenneturvallisuuteen.
Mulla on 50 vuotta ollut ajokortti. En ikinä ole sotkenut polkimia! Mutta ennen kuin parin vuoden päästä täytän 70, laitan kyllä kortin ihan itse hyllylle. On nimittäin onneksi lapsia jotka kuljettavat, jos haluan. Autoni saavat lastenlapset yhteiseen käyttöönsä.
Nuorena kerran, läheltä piti tilanne. Onneksi kukaan ei loukkaantunut.
Uuden auton kun ostin niin jalat ei ollut vielä tottunut polkimin. Silloin kävi joskus niin mutta heti sen huomasi ja painoi sitten jarrua. Enää niin ei käy koskaan.
Ajan todella harvoin automaattivaihteisella ja siitä johtuen joskus unohtuvat aivot matkasta ja voi käydä niin, että yritän painaa jarrun JA kytkimen (tietämättömille tiedoksi, että automaattivaihteisessa ei ole kytkintä, vaan pelkästään jarru ja kaasu) pohjaan pysähtyessäni esim parkkipaikalla. Monissa automaattivaihteisissa autoissa on vielä leveä jarrupoljin, niin seuraa melkoinen äkkipysähdys hitaassakin vauhdissa, kun linttaa kytkinjalalla jarrupolkimen pohjaan epähuomiossa. Onneksi on olemassa turvavyöt, sillä olisin jo lyönyt naamani rattiin pari kertaa. Kaasua ja jarrua en ole koskaan sekottanut keskenään, enkä tiedä miten se on mahdollista, koska niiden paikat eivät vaihdu automallien välillä. Vaihdetta olen myös yrittänyt mukamas vaihtaa risteystä lähestyessäni automaattivaihteisella, mutta nykyisin jo tiedostan ajavani automaattisella.
Ajovirheitä sattuu helpoiten tylsällä ajomatkalla tai paljon huomiota vaativalla alueella, kuten parkkipaikalla. Aivot jotenkin yrittävät tiedostamattomasti hoitaa ajattelua taustalla, kun tietoinen ajattelu on valjastettu kokonaan ympäristön havainnointiin. Sinänsä ymmärrän siis, miksi onnettumuuksia sattuu paljon juuri pysäköintialueilla tai ruuhkaisessa tasa-arvoisessa risteyksessä, missä on joka suuntaan myös jalankulkijoiden tienylityspaikkoja.
Ei tarvitse ajatella tietoisesti jalan sijaintia, mutta kyllähän siitä on koko ajan selvillä, missä ne jalat ovat. Tulen sen verran vastaan, että uskon noin voivan käydä jollekin, joka ei ole ajanut paljoa. Mutta jos nyt on vähänkään tajuissaan, niin tuntuuhan kaasupoljin jalan alla ihan erilaiselta kuin jarru. Kun eteenpäin päästäkseen on pidettävä oikea jalka kaasulla, on se vastaavasti nostettava sieltä pois, kun haluaa jarruttaa, joten missä välissä poljin voi mennä sekaisin, kysyn vain.