Painatko sinä koskaan vahingossa jarrun sijaan kaasua?
Niin kävi tämän uutisen mukaan iäkkäälle miehelle, jonka auto sen takia ajautui R-kioskiin sisään ja tuhosi kioskin: https://yle.fi/uutiset/3-12378571
Kommentit (36)
En. Jos on automaatti niin sitä ajetaan aina yhdellä jalalla, ei kahdella. Jos on vaikea tottua manuaalin jälkeen automaattiin, niin toinen jalka aina pois polkimien läheltä, vaikka lenksulla kiinni penkkiin aluksi. Noita vanhuksia on liikaa liikenteessä, kortista luopuminen on kuin kastrointi monelle miehelle.
Ajoin kesäduunissa automattivaihteista trukkia eli siinä oli vain kaasu- jarrupoljin
Kerran sitten käytävällä kymppi käveli tyhjäkäynnillä eteenpäin rullavan trukin vierellä ja alkoi antaa minulle työohjeita. Käännyin penkillä sivuttain että sain pääni paremmin vain osittain avattavan ikkunan rakoon.
Ohjeet olivat kesken kun päätyseinä alkoi lähestyä ja siirsin jalkani jarrulle hidastaakseni kevyesti vauhtia. Kauhukseni vauhti kuitenkin kiihtyi ja painoin hädissäni "jarrupoljinta" oikein kunnolla kun seinä oli enää parin metrin päässä.
Kymppin leuka loksahti auki kun hullu suviuuno survaisi kesken lauseen kaasun pohjaan ja ajoi trukinpiikit pystyyn harkkoseinään.
Jos kiihdytykseen olisi ollut muutama metri enemmän tilaa niin parin tonnin vastapainotrukki olisi mennyt siitä seinästä läpi.
No en tietenkään.
Ymmärrän, että vanhukselle voi niin käydä, mutta siinä vaiheessa, kun oma kytkin luistaa niin paljon, ettei tiedä kumpi poljin on kaasu ja kumpi jarru, EI PIDÄ ENÄÄ AJAA.
Jos kaasu ja jarru menee sekaisin kannattaa kävellä, käyttää julkisia tai mennä taksilla.
Olen onnistunut sotkemaan molempia yhtaikaa kun oli crocksit jalassa.
Painan molempia samaan aikaan, kun lämmitän renkaita liikennevaloissa. Jarrua toki kevyemmin.
tOMAATTIAUTOSSA on riski
Minulla olisi siihen ratkaisu eli koroke polkimien välissä. Parkkihallissa olen melkein törmäillyt itsekin. Rallikokemuksellakin ;-)
Kysymyksessä ei siis ole erehtyminen vaan kengänreunan hipaisu.
Tuttu, kokenut kuski, ajoi auton perässä reipasta vauhtia kun molemmat autot saapuivat t-risteykseen. Etummainen auto oli kääntymässä oikealle ja tuttu perässä. Sitten ensimmäinen auto peruikin äkisti menemisen ja pysäytti. Risteävää tietä tulikin auto kovaa vauhtia. Tuttuni ei ehtinyt jarruttaa vaan teki pientareen kautta väistöliikkeen voimakkaasti. Hän ohitti etummaisen auton ja oli siis menossa risteävää tietä tulevan auton alle. Hän painoi voimakkaasti jarrua, mutta äkillisen väistöliikkeen seurauksena hän oli hieman heilahtanut penkillä ja jalka osuikin kaasulle. Onneksi oikea poljinkin sitten löytyi, mutta paha kolari oli erittäin lähellä. Syynä tähän kaikkeen oli liian kova tilannenopeus ja liian lähellä edellämenijää ajaminen.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran olen jonossa erehtynyt polkimista. Autoilu hermostuttaa minua ja helppo mennä sekaisin kaasusta ja jarrusta.
Oletko venäläinen panssarivaununkuljettaja?
Eipä tommosessa mitään voi tehdä, jos kuski ei tajua jarrun ja kaasun eroa. Automaattinen havaitsin voisi sitten tehdä vaarallisia virheitä muissa tilanteissa pakottamalla jarrua.
Tulevaisuudessa voi toki tulla semmoisia GPS tai vastaavia nopeuszoneja eli auton nopeus rajoitetaan väkisin eri alueilla ja parkkipaikan lähellä jopa kävelyvauhtiin. Silloin kaasun painaminen aiheuttaisi vähemmän vahinkoa. Siihen on vielä pitkä matka eli menee vuosikymmeniä ennen kuin autokanta mahdollistaa ohjatun liikennekäyttäymisen taajamissa.
Eläkeläiskerhoissa jaetaan vinkkejä mille lääkärille kannattaa mennä ajokorttitsekkaukseen. Sitten ne harjoittelee etukäteen niitä testejä ja kysymyksiä joita ko. lääkäri käyttää 😐
Uutinen ei kerro, saiko iäkäs mies tuon jälkeen vielä pitää ajokorttinsa.
Ei voi mennä sekaisin normaalikunnossa olevalta kuskilta. Käytät molempia polkimia oikealla jalalla. Kaasupoljinhan on ihan eri muotoinenkin kuin jarru. Samoin jalkatuntuma kaasussa on keveämpi kuin jarrussa ainakin jokaisessa minun elämäni aikana ajamassani autossa. Ja kyllähän senkin tuntee, onko oikea jalka jalkatilan oikeassa reunassa vai sen keskellä.
Jos ei noita erota, ei ole enää asiaa rattiin.
Vierailija kirjoitti:
En. Jos on automaatti niin sitä ajetaan aina yhdellä jalalla, ei kahdella. Jos on vaikea tottua manuaalin jälkeen automaattiin, niin toinen jalka aina pois polkimien läheltä, vaikka lenksulla kiinni penkkiin aluksi. Noita vanhuksia on liikaa liikenteessä, kortista luopuminen on kuin kastrointi monelle miehelle.
Ja silloinko ei voi seota polkimissa? Millä logiikalla? Nimenomaan manuaalissa sulla on pienempi mahdollisuus sekottaa kaasu ja jarru, kun sun täytyy sekottaa poljinten lisäksi jalkasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mennä sekaisin normaalikunnossa olevalta kuskilta. Käytät molempia polkimia oikealla jalalla. Kaasupoljinhan on ihan eri muotoinenkin kuin jarru. Samoin jalkatuntuma kaasussa on keveämpi kuin jarrussa ainakin jokaisessa minun elämäni aikana ajamassani autossa. Ja kyllähän senkin tuntee, onko oikea jalka jalkatilan oikeassa reunassa vai sen keskellä.
Jos ei noita erota, ei ole enää asiaa rattiin.
No kyllä vaan voi, näitä sattuu. Ei siinä polkaistessa arvioida jalan sijaintia ja polkimen tuntumaa kuule. Mun naapuri, kolmikymppinen mies kolhi meidän autoa pihassa, kun meni vaan polkimet sekaisin parkkeeratessa. Toki aina on ajatuksissaan, mutta ei tarvitse olla sairas, vanha tai epänormaalissa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mennä sekaisin normaalikunnossa olevalta kuskilta. Käytät molempia polkimia oikealla jalalla. Kaasupoljinhan on ihan eri muotoinenkin kuin jarru. Samoin jalkatuntuma kaasussa on keveämpi kuin jarrussa ainakin jokaisessa minun elämäni aikana ajamassani autossa. Ja kyllähän senkin tuntee, onko oikea jalka jalkatilan oikeassa reunassa vai sen keskellä.
Jos ei noita erota, ei ole enää asiaa rattiin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaasu-ja-jarru-menivat-sekaisin-koe…
https://www.ts.fi/uutiset/545843
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005804663.html
Kyllä näitä sattuu.
Muutaman kerran olen jonossa erehtynyt polkimista. Autoilu hermostuttaa minua ja helppo mennä sekaisin kaasusta ja jarrusta.