"Olin nice guy ilman valtaa"
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008652303.html
Henrik on kiltti ja se on ajanut hänet burnoutiin ja terapiaan.
"Henrik on ollut suurimman osan elämästään palkkatöissä, mutta kokeillut myös yrittäjyyttä. Yrittäjänä hänen työyhteisössään oli ihmisiä, joiden kanssa hän ei tuntenut tulevansa toimeen.
”Oli jatkuvasti tilanteita, joissa oli pehmeä kovaa vastaan”, hän kuvailee. ”En pystynyt hallitsemaan vastakkaista tapaa käsitellä asioita.”
Hän ei uskaltanut tehdä ikäviä mutta välttämättömiä päätöksiä, ja lopulta hän tunsi tulleensa ohitetuksi kaikessa päätöksenteossa.
”Minusta tuli nice guy ilman valtaa.”
Jatkuva jännite johti huonovointisuuteen ja sitten loppuunpalamiseen. Henrik toipui burn outista kaksi vuotta."
Myös Henrikin avioliitto päättyi liikaan kiltteyteen.
”Aikaisempi avioliittoni päättyi siihen, että olin liian kiltti”, Henrik sanoo.
Ajatuksia? Kokemuksia? Henkilökohtaisesti en tunnista itseäni artikkelista, vaikka vahvasti sovinnollisena itseäni pidänkin
("Psykologien käyttämän piirreteorian mukaan kaikilla ihmisillä on synnynnäisiä ominaisuuksia, joista puhumme luonteenpiirteinä. Sovinnollisuus on yksi tällaisista piirteistä. Toiset ovat syntyjään sopuisampia ja sovittelevampia, toiset kärkkäämpiä ilmaisemaan tunteitaan ja mielipiteitään ja seisomaan niiden takana.
Sovinnollisuuteen liittyvät usein avuliaisuus, luottavaisuus ja toisten tunteiden huomioiminen. Näiden vastinpari on Valjakan mukaan ärtyvyys ja itsekkyys.")
Kiltti-sanan tulkitsen itse viittaavan enemmän tottelevaisuuteen kuin sovinnollisuuteen. Koirat ja lapset voivat olla kilttejä, aikuisten ei pidä olla.
Kommentit (6)
Minä olen herkkä välttelijä ja sen verran etukäteen sovinnollinen, että parempi etten koskaan hankkiudu varsinaisiin töihin.
Sama syndrooma kuin killltin tytön-syndroomakin, en tiedä miksi miesten vastaavasta käytetään englannin kielistä termiä ”nice guy”?
Killltin pojan syndrooma.
Syyt varmaan sekoitus luonnetta, kasvatusta, sattumaa?
Haitallisuus riippuu tietty myös siitäkin, minkälaisiin ihmisiin elämässään tutustuu, mutta usein tuollaisilla on ainakin nuoruudesta kokemusta hyväksikäyttäjistä niin työelämästä kuin ihmissuhteistakin.
Vierailija kirjoitti:
Sama syndrooma kuin killltin tytön-syndroomakin, en tiedä miksi miesten vastaavasta käytetään englannin kielistä termiä ”nice guy”?
Killltin pojan syndrooma.Syyt varmaan sekoitus luonnetta, kasvatusta, sattumaa?
Haitallisuus riippuu tietty myös siitäkin, minkälaisiin ihmisiin elämässään tutustuu, mutta usein tuollaisilla on ainakin nuoruudesta kokemusta hyväksikäyttäjistä niin työelämästä kuin ihmissuhteistakin.
Artikkelin mukaan Henrikillä oli myös "huijarisyndrooma" eli pseudokompetenssi:
"Suurimman osan urastaan Henrik sanoo peitelleensä sitä tosiasiaa, että hänellä ei ole minkäänlaista tutkintoa alalle.
”Olen myös löytänyt itseni oudoista tilanteista, joista en haluaisi löytää itseäni, koska en todellisuudessa tunne hanskaavani tilannetta. En ole kokenut, että minulla olisi todellista osaamista asiassa.”
Huonommuudentunteitaan hän on peitellyt tekemällä tolkuttoman paljon töitä ja olemalla avulias ja kiltti."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haitallisuus riippuu tietty myös siitäkin, minkälaisiin ihmisiin elämässään tutustuu, mutta usein tuollaisilla on ainakin nuoruudesta kokemusta hyväksikäyttäjistä niin työelämästä kuin ihmissuhteistakin.Artikkelin mukaan Henrikillä oli myös "huijarisyndrooma" eli pseudokompetenssi:
"Suurimman osan urastaan Henrik sanoo peitelleensä sitä tosiasiaa, että hänellä ei ole minkäänlaista tutkintoa alalle.
”Olen myös löytänyt itseni oudoista tilanteista, joista en haluaisi löytää itseäni, koska en todellisuudessa tunne hanskaavani tilannetta. En ole kokenut, että minulla olisi todellista osaamista asiassa.”
Huonommuudentunteitaan hän on peitellyt tekemällä tolkuttoman paljon töitä ja olemalla avulias ja kiltti."
Huijarisyndroomassa ihminen on pätevä mutta ei itse usko siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haitallisuus riippuu tietty myös siitäkin, minkälaisiin ihmisiin elämässään tutustuu, mutta usein tuollaisilla on ainakin nuoruudesta kokemusta hyväksikäyttäjistä niin työelämästä kuin ihmissuhteistakin.Artikkelin mukaan Henrikillä oli myös "huijarisyndrooma" eli pseudokompetenssi:
Huijarisyndroomassa ihminen on pätevä mutta ei itse usko siihen.
Tiedän. En nyt jaksa palata artikkeliin, mutta hänellä ei siis ollut ongelmia selvitä töistään eli tutkinnon puutteesta huolimatta hän oli tehtäväänsä ihan pätevä.
Läheisriippuvuus.