En tunne ketään, joka tienaisi yli 3000e/kk
Ja olen akateeminen. Humanistikaverit ja esim. aineenopettajaksi valmistuneet tekevät lyhyitä sijaisuuksia siellä täällä, vakituista työtä ei löydy. 25-30-vuotiaat kaverini tienaavat parhaimmillaan hieman alle 3000e/kk. Useimpien palkka on 2200-2500e/kk välillä. Pätkätöitä ja määräaikaisuuksia kaikilla.
Kavereideni ammatteja ovat mm. opintosihteeri (tradenomi), sairaanhoitaja(amk), lastentarhanopettaja (KK), sosiaalityöntekijä (sosionomi), erityisopettaja (KM).
Miten joku 5-6k palkka on perusteltua, kun niin monilla korkeakoulutetuilla liksa ylittää juuri ja juuri kaksi tonnia?? Itse en ole vielä valmistunut, mutta vituttaa jo etukäteen.
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:06"]
Ongelma ei ole se, etteivätkö kaikki korkeakoulutetut saa yli 3 tonnin palkkaa. Onglema on, että pelkällä peruskoulupohjallakin voi yltää sellaisiin ansioihin, kun samanaikaisesti ne korkeakoulutetut tienaavat paljon vähemmän.
[/quote]
Mikä ihmee siinä on ongelma? Millä logiikalla pelkkä koulutustaso pitäisi olla palkan määrääjänä?
Jokainen voi halutessaan mennä sinne teurastamolle hankkimaan 22e tunnissa (esimerkki tästä ketjusta), mutta jostain kumman syystä aika harva haluaa, ja SIKSI siitä maksetaan.
[/quote]
Ei tietenkään pelkkä koulutustaso määritä palkkaa, mutta jonkinlainen korvaus vuosien opiskelusta olisi kohtuullista näkyä palkassa.
Korkeakoulutus tuottaa teoreettista osaamista, jota työnantaja hyödyntää. Ilman koulutusta kykenee lähinnä lihanleikkaajaksi tai hoiva-avustajaksi, mutta silti esimerkiksi opettajat (varhaiskasvatus) ja sairaanhoitajat saavat naurettavan pientä palkkaa koulutukseensa nähden.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:21"]
Ongelma ei ole se, etteivätkö kaikki korkeakoulutetut saa yli 3 tonnin palkkaa. Onglema on, että pelkällä peruskoulupohjallakin voi yltää sellaisiin ansioihin, kun samanaikaisesti ne korkeakoulutetut tienaavat paljon vähemmän.
[/quote]
Mikä ihmee siinä on ongelma? Millä logiikalla pelkkä koulutustaso pitäisi olla palkan määrääjänä?
Jokainen voi halutessaan mennä sinne teurastamolle hankkimaan 22e tunnissa (esimerkki tästä ketjusta), mutta jostain kumman syystä aika harva haluaa, ja SIKSI siitä maksetaan.
[/quote]
Ei tietenkään pelkkä koulutustaso määritä palkkaa, mutta jonkinlainen korvaus vuosien opiskelusta olisi kohtuullista näkyä palkassa.
Korkeakoulutus tuottaa teoreettista osaamista, jota työnantaja hyödyntää. Ilman koulutusta kykenee lähinnä lihanleikkaajaksi tai hoiva-avustajaksi, mutta silti esimerkiksi opettajat (varhaiskasvatus) ja sairaanhoitajat saavat naurettavan pientä palkkaa koulutukseensa nähden.
[/quote]
No näkyyhän se. Sairaanhoitajalla on parempi palkka kuin lähihoitajalla, ja lääkärillä parempi palkka kuin sairaanhoitajalla, ja erikoislääkärillä parempi palkka kuin "perus"lääkärillä. Opettaja saa parempaa palkkaa kuin koulunkäyntiavustaja, ja rehtori parempaa palkkaa kuin opettaja. Koulutus korreloi suoraan palkkaan ihan niinkuin toivoitkin.
Lisäksi, moni amk-koulutettu saa huonompaa palkkaa kuin sairaanhoitaja. Hoitaja ei suinkaan ole se huonoiten palkattu koulutukseensa nähden. Samaten moni yliopistokoulutettu saa huonompaa palkkaa kuin opettaja. En siis ymmärrä mistä tulee se käsitys, että nämä ammatit olisivat jotenkin erityisen huonosti palkattuja koulutustasoonsa nähden!
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:47"]
Ja olen akateeminen. Humanistikaverit ja esim. aineenopettajaksi valmistuneet tekevät lyhyitä sijaisuuksia siellä täällä, vakituista työtä ei löydy. 25-30-vuotiaat kaverini tienaavat parhaimmillaan hieman alle 3000e/kk. Useimpien palkka on 2200-2500e/kk välillä. Pätkätöitä ja määräaikaisuuksia kaikilla.
Kavereideni ammatteja ovat mm. opintosihteeri (tradenomi), sairaanhoitaja(amk), lastentarhanopettaja (KK), sosiaalityöntekijä (sosionomi), erityisopettaja (KM).
Miten joku 5-6k palkka on perusteltua, kun niin monilla korkeakoulutetuilla liksa ylittää juuri ja juuri kaksi tonnia?? Itse en ole vielä valmistunut, mutta vituttaa jo etukäteen.
[/quote]
Tunnet kyllä. Heitä on niin paljon, ettei ole teoriassakaan mahdollista, että et tuntisi. Yli puolet suomalaisista tienaa yli 3 000 euroa kuussa. Kyse on vain siitä, että et tiedä kaikkien tuntemiesi ihmisten palkkoja.
[/quote]
Ei tienaa. Ei edes puolet työssä käyvistä tienaa noin. Nuo luvut tulevat yksityisen sektorin kokoaikaisten kuukausipalkkaisten palkoista. Eli noin 700 000 ihmistä on otettu laskelmiin mukaan.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 12:22"]
[/quote]
Älä huoli, 5000-6000€ liksasta jää kuitenkin se alle kolmetonnia käteen, kun veroprogressio nousee raketin lailla.
[/quote]
Miksi te aina valehtelette tästä?
6000/kk on 75k vuodessa, veroprosentti 31,5 kirkollisveroineen. +6,35 = 37,85%, eli 6000 jää käteen 3700. Ja tämä on ilman mitään ylimääräisiä vähennyksiä, kuten asuntolaina. Jossain kunnissa korkeampi verotus, mutta missä muka niin korkea olisi ettei kolmea tonnia jäisi käteen kuudesta.
Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina.
Vaihda tuttavapiiriä!
Sitten tunnet!
Kaveripiirissä on myös näitä IT-alan ihmisiä, jotka napattiin kesken opintojen koodaamaan ja ovat sitten edenneet firmoissa. Konsultti on aika monen nimike ja palkka 4000 e ja ylöspäin. Opiskelu ei paljon palkkapussissa näy, kun itse on sosiaalialalla töissä...
Olen aiemmalta koulutukseltani yo-lähihoitaja. Tein 3-vuorotöitä ja tienasin silloin paremmin kuin nyt YLIOPISTOSTA valmistuneena.
Toki minulla on nyt "siisti sisätyö", mutta työ on henkisesti kuormittavaa ajatustyötä naisvaltaisella alalla. Pienestä pitäen ikäluokalleni hoettiin, että koulutus kannattaa. No, ei siltä tunnu tai se ei ainakaan palkassa näy.
Miksi peruskoulun jälkeen 3 vuotta opiskelleen pitää saada samaa palkkaa kuin pk:n jälkeen 3+5v opiskelleen?
En minäkään, mut tuttavapiiri koostuu lähinnä duunareista.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"]
Riippuu alanvalinnasta. Itse olen it-alalla, ja tienaan 4500 euroa kuussa. Mieheni, samalla alalla myös, tienaa 5600 euroa kuussa. Ihan koodaamisesta konsulttina.
[/quote]
Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh.
Mä tunnen mlntakin. Mieheni on korkeakoulun käynyt, liksa 15 000€/kk. Itse olen It-alalla ja palkka yli 4000€/kk, kuten monella kollegalla. En tosin ole edes valmistunut edes datanomiksi
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:52"]
Kaveripiirissä on myös näitä IT-alan ihmisiä, jotka napattiin kesken opintojen koodaamaan ja ovat sitten edenneet firmoissa. Konsultti on aika monen nimike ja palkka 4000 e ja ylöspäin. Opiskelu ei paljon palkkapussissa näy, kun itse on sosiaalialalla töissä...
[/quote]
IT-ala on siitä paha, että vain huippuosaajat työllistyvät alansa hommiin huippupalkalla. 4/5 onkin sitten valmistunut tusinatradenomiksi ja päätyy Lidlin kassalle. Näin ainakin siis omille opiskelukavereilleni kävi (itse vaihdoin toisaalle opiskelemaan, kun tajusin oman keskinkertaisuuteni IT-asioissa).
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"]
[/quote]
Mistäköhän teillekin maksetaan noin paljon? On se reilua, kun IHMISHENKIEN pelastaminen on halvempaa kuin joku javan näpyttely. Huhhuh.
[/quote]
Ootko kertaskaan oysähtynyt miettimäön mitä kaikkea se "näpyttely" tänä päivänä mahdollistaa? Mitä kaikkea koodi liikuttaakaan? Aloutetaan vaikka tuosta ihmishenkien pelastamisesta, ihan ilman tietotekniikkaako se toimii? Miten liikkuu ruoka, tavara ja ihmiset?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"]
[/quote]
[/quote]
No reiluuteen en ota kantaa, mutta noin yleensäkin työstä maksetaan sen kannattavuuden mukaan. Eli sen mukaan, mitä itse teet rahaa työnantajallesi.
Munkin lähipiirissä on paljon vastavalmistuneita aine- ja luokanopettajia, jotka tienaa ton 2200-2500€/kk.
Mun mies on amk-inssi ja tienaa lisät huomioiden n. 4500€/kk.
Ei se yliopistokoulutus takaa hyvää palkkaa, ainakaan humanistisilla aloilla.
12 lisää vielä, että tää mun mies kyllä tekee tuntejakin varmaan kolminkertaisesti opettajaan nähden.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:50"]
[/quote]
[/quote]
Eiköhän heille makseta ihan siitä, että tuottavat edustamalleen yritykselle reilusti rahaa. Ja se ei ole keneltäkään muulta pois. Yksityinen yritys saa maksaa ihan mitä palkkaa haluaa työntekijöilleen. Vaikka maksaisivat vähemmän niin eipä se muita ihmisiä mitenkään auttaisi. Itse asiassa vain tekisi hallaa, kun nämä työntekijät maksaisivat vähemmän veroja, joilla hoitoalan ihmisten palkat maksetaan.
[/quote]sun kaverithan työskentelee ammateissa jotka rahoitetaan verovaroista, ihan ymmärrettävää ettei palkkaa tuon enempää makseta kun valtiolta on rahat loppu :/
Pyörit väärissä piireissä. 3 tonnin palkka on vielä aika surkea. Etenkin PK seudulla varsin riitttämätön normaaliin elämään.
[/quote]