Jos saan viran ja opiskelupaikan?
Minua ollaan vähän pedattu virkaan mutta haen samanaikaisesti ns. jatko-opintoihin, joissa on läsnäolovelvoite eli opintoja ei voi tehdä etänä. Töitä olen tehnyt vasta pari vuotta, joten minun ei ole mahdollista saada vuorotteluvapaata. Opintovapaakaan ei varmaan käy päinsä, koska opinnot eivät ole työn kannalta välttämättömät. Opintojen suorittamisen jälkeen olisi mahdollista sitten tehdä sitä työtä, mitä oikeasti haluaa ja osaisi parhaiten tehdä.
Jos saan opiskelupaikan, tarkoittaako tämä että joudun päättämään opiskelu- ja työpaikan välillä? Virkoja ei ole kovin usein vapaana ja opiskelupaikkaankin on todella vaikea päästä ja se vaatidi muuttoa. Yritän nyt miettiä etukäteen skenaariota, mitä kannattaisi tehdä, jos saankin molemmat, mutta en tiedä, mitkä ovat mahdollisuuteni.
Kommentit (7)
Opintovapaalle pääset kyllä, työnantajan on käytännössä pakko myöntää opintovapaata, vaikka opinnot ei liity työhön. Googleta vaikka.
Eli jos olen ollut osa-aikaisena samalla työnantajalla kaksi vuotta, minulle tulisi lain mukaan myöntää opintovapaata saatuani viran? Ap
Eikun siis määräaikaisena, ei osa-aikaisena. Olen tehnyt täysiä päiviä. Ap
Tuota, jos osa-aikainen ja määräaikainen menee sekaisin, niin onko se virka kunnallisella puolella vai valtiolla, vai yksityisellä? Ettei menis virka, toimi ja työsuhde sekaisin samalla tavalla.
Ihan googlettamalla löytyy heti tieto, että oikeus kahden vuoden opintovapaaseen syntyy, kun on työskennellyt yli vuoden samalla työnantajalla. Virkaa ei tarvita.
Eli lusikka kauniiseen käteen ja googlettamalla selviää.
Eli ymmärsin, että vaikka yksikkö olisi vaihtunut mutta työnantaja sama, niin olen oikeutettu opintovapaaseen. Pitääpä katsoa, miten hauissa ja sen työpaikan suhteen käy. Ap
Virkavapaalle voi jäädä tai sopia jostain osa-aikaisesta työskentelystä.