HELP! Onko pullistunut (elintarvike)pakkaus pilalla?
Ostin Jouluksi jonkinlaisen "like meat"tuotteen, päiväys on merkitty 13.1.2023 ja meinasin nyt käyttää sen pois, kun ei jouluna tarvittukaan, mutta se pakkaus oli pullistunut. Ensin ajattelin että sen voi varmaan silti käyttää kun päiväys ok ja näyttää normaalilta muutoin, joten repaisin paketin auki, mutta epäilyttää...aloin muistella, että juuri se pullistuminen kertoisi siitä että tuote on pilaantunut.
Eli otanko turhan riskin jos syön tota?
Kommentit (17)
Pullistumisesta ei nykyään välttämättä voi päätellä mitään, kun monet elintarvikepaketit täytetään suojakaasulla, jota joskus menee pakettiin enemmän ja joskus vähemmän. Pullistumisella on merkitys lähinnä vanhojen metallisten säilykepurkkien kohdalla.
eihän se pakkaus ainakaan ole. Pullistuminenhan on varma merkki että se PAKKAUS on ehjä eikä pääse kaasu vuotamaan ulos.
itse tuote taas saattaa olla, tai olla olematta pilalla, riippuen siitä onko se kaasu sisällä suojakaasua vai bakteerien toiminnan seurausta.
Okei, kiitos vastauksista. Jos toi pakkaus on pullistunut vasta nyt viime päivien aikoina niin vaikuttaako se asiaan jotenkin? tai siis voiko siitä päätellä jotain lisää?
-ap
Vierailija kirjoitti:
V***n vihervassu!
En ole :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Okei, kiitos vastauksista. Jos toi pakkaus on pullistunut vasta nyt viime päivien aikoina niin vaikuttaako se asiaan jotenkin? tai siis voiko siitä päätellä jotain lisää?
-ap
No eipä se sitten suojakaasusta johdu, vaan enemmänkin viittaa pilaantumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
No eipä se sitten suojakaasusta johdu, vaan enemmänkin viittaa pilaantumiseen.
Voi johtua myös säilytyslämpötilan noususta, kaasu laajenee lämmetessään.
Itse käyttäisin huoletta jos haisee normaalilta.
Jos se näyttää, haisee ja maistuu normaalilta, niin käyttäisin.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Pitäisin huonona merkkinä, en käyttäisi.
Kannatraako ottaa riskiä, ruokamyrkytys ei ole mukava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ei haista heti avatessa, ettei hengitä kaasuja.
Hain koronarokotteen ja nyt pierettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ei haista heti avatessa, ettei hengitä kaasuja.
Joo, ne on pakattu myrkkykaasuun.
Älä avaa vaan anna sen posahtaa omia aikojaan. Toimii uudenvuoden paukkuna vielä! 🧨
Ei ole noin yksiselitteinen.