Vanhat vuokralaiset, ilmoitus poliisille?
Eli tilanne on seuraavanlainen; olen miehen kanssa muuttanut uuteen vuokra-asuntoon kaksi viikkoa sitten. Tapasimme vanhat vuokralaiset ennen muuttoa ja vaikuttivat ihan mukavilta, mies pyysi että voisimme jättää hänen työkamppeilleen häkkivaraston vielä viikoksi. Nyt on lähes kaksi viikkoa kuulunut tuosta eikä äijä vastaa yhteydenottoihin joissa pyysimme saada pikaisesti häkkivaraston omaan käyttöömme. Hänellä on myös vielä vara-avain asuntoomme. Nyt on mitta todella täyttynyt, kyseiset ihmiset ovat muutenkin röyhkeyden huippu, jättivät esimerkiksi todella likaisen asunnon siivoamatta ennen lähtöään ja vuokraisäntä maksaa nyt mulle asunnon siivoamisesta. Mietitään tässä just että soittaisko tosta häkkivarastoasiasta vuokraisännälle vai suoraan poliisille mikäli eivät vastaa tässä muutaman tunnin sisään. Kenelläkään neuvoja asiaan?
Kommentit (17)
Ottaisin ensiksi yhteyttä vuokranantajaan. Yritä myös soittaa ex-vuokralaiselle jostain toisesta puhelinnumerosta jota hän ei tunnista sinun numeroksesi.
Soita vuokranantajalle nyt ensiksi.
Oisit nyt edes muuton aikana ottanut sen vara-avaimen siltä pois. En mä ainakaan haluaisi että jollain tuntemattomalla ois avain mun kotiin.
Ja nyt pyydät isännöitsijältä että sarjoittaa teidän lukot samantien ettei vanha vuokralainen pääsee sinne luvatta.
Älä nyt poliisille soita. Vuokraisännälle kannattaa soittaa. Eihän asia nyt kovin kummoinen ole. Varmasti selviää.
Olen itsekin muuttanut asuntoon, joka oli jätetty tosi siivottomaan kuntoon. En ajatellut asiaa sen kummemmin vaan tartuin siivousvälineisiin ja tein puhdasta jälkeä. Olen myös siivonnut erään kaupungin vuokra-asunnon, kun eräs kaverini oli sinne töiden takia muuttamassa. Oli jätetty aivan järkyttävään kuntoon. Menin asuntoon puolen päivän aikaan. Luulin, että siellä on hieman pintojen pyyhkimistä, mutta mitä vielä. Pinnat olivat tiukassa liassa. Kun kaverini muuttoauto saapui kaukaa maalta noin kahdeksan aikaan illalla, oli siivoamiseni vielä kesken.
Vuokraisännälle lukkojen sarjoitus heti ja kamojen poisvienti varastosta. Sekään ei ole sun hommaa, vaan vuokraisännän
Mitä luulet, että vuokraisäntä voi tehdä? Hän on vuokrannut teille asunnon + häkkivaraston ja te lupasitte edellisille vuokralaisille, että saavat pitää häkkivaraston käytössään. Ei vuokranantaja voi auttaa, jos te teette typerän sopimuksen.
Toiseksi ei pidä muuttaa likaiseen asuntoon vaan jos muuttovaiheessa huomaa kämpän likaiseksi, yhteys vuokranantajaan ja keskustelu siitä, kuka korvaa väliaikaisen asumisenne kulut sillä aikaa kun siivousfirma siivoaa asunnon edellisen asukkaan laskuun.
Ja jos vaaditte sitä avainten uudelleensarjoitusta siksi, että tietoisesti annoitte edellisen vuokralaisen pitää vara-avaimen, niin te maksatte sarjoituksen kaikki kulut.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:39"]Oisit nyt edes muuton aikana ottanut sen vara-avaimen siltä pois. En mä ainakaan haluaisi että jollain tuntemattomalla ois avain mun kotiin.
[/quote]
Joo tämä on totta. Ei oo tällästä tilannetta tullu koskaan aiemmin eteen. Lupasi vara-avaimella hakea häkkivarastosta kamppeensa ja pudottaa avaimen postiluukusta. Oppii tässä ainakin ite olemaan olematta liian lepsu.
Tuosta avainasiasta kyllä voitte ottaa yhteyttä poliisiin, jos sitä ei ole palautettu sopimuksen mukaan niin se on varkaus.
Kellari asiassa olisin yhteydessä isännöitsijään, joka ilmoittaa määräajan missä tavarat pitää noutaa ja jos ei nouda niin ne lähtee roskiin.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:49"]
Tuosta avainasiasta kyllä voitte ottaa yhteyttä poliisiin, jos sitä ei ole palautettu sopimuksen mukaan niin se on varkaus. Kellari asiassa olisin yhteydessä isännöitsijään, joka ilmoittaa määräajan missä tavarat pitää noutaa ja jos ei nouda niin ne lähtee roskiin.
[/quote]
Isännöitsijä ei voi puuttua yksittäisen osakkeenomistajan häkkivaraston sisältöön, ellei siellä ole selkeästi lainvastaista tavaraa. Hän ei voi määrätä edellistä vuokralaista viemään tavaroitaan pois, koska hänen valtuutensa eivät siihen riitä. Hän kun ei voi tietää, onko teillä millainen sopimus (toisen osapuolen sana ei paljoa paina) etenkin kun olet mennyt jättämään edelliselle vuokralaiselle vara-avaimenkin.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:40"]Älä nyt poliisille soita. Vuokraisännälle kannattaa soittaa. Eihän asia nyt kovin kummoinen ole. Varmasti selviää.
Olen itsekin muuttanut asuntoon, joka oli jätetty tosi siivottomaan kuntoon. En ajatellut asiaa sen kummemmin vaan tartuin siivousvälineisiin ja tein puhdasta jälkeä. Olen myös siivonnut erään kaupungin vuokra-asunnon, kun eräs kaverini oli sinne töiden takia muuttamassa. Oli jätetty aivan järkyttävään kuntoon. Menin asuntoon puolen päivän aikaan. Luulin, että siellä on hieman pintojen pyyhkimistä, mutta mitä vielä. Pinnat olivat tiukassa liassa. Kun kaverini muuttoauto saapui kaukaa maalta noin kahdeksan aikaan illalla, oli siivoamiseni vielä kesken.
[/quote]
Joo sanoin miehelle että tässä oli vähän nuoruuden ja kokemattomuuden tyhmyyttä meillä. Kun kävimme katsomassa asuntoa oli vielä kalusteita jäljellä eikä asunnon siivottomuus tarttunut niin silmään. Typeränä tuli oletettua että tottakai siivoavat asunnon. Siivousfirmaa en halunnut koska meille opiskelijoille kelpaa raha ja veloitan siivoojan tuntipalkan hinnan työstä. Ainoa mikä harmittaa on että muuttamisen ilo katosi. Soitan vuokra-isännälle tuosta asiasta mikäli en saa yhteyttä näihin tyyppeihin. Toivon mukaan selviää tilanne kivuitta:)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:43"]
Vuokraisännälle lukkojen sarjoitus heti ja kamojen poisvienti varastosta. Sekään ei ole sun hommaa, vaan vuokraisännän
[/quote]
Miksi se olisi vuokraisännän tehtävä, jos ap on antanut siihen luvan?
pistä sille tekstiviesti, että aika on ummessa ja siirtää ne paskat vittuun sieltä esim tänään tai huomenna. sen jälkeen sä rikot lukon ja viet tavarat vaikka löyötavaratoimistoon.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:40"]Älä nyt poliisille soita. Vuokraisännälle kannattaa soittaa. Eihän asia nyt kovin kummoinen ole. Varmasti selviää. Olen itsekin muuttanut asuntoon, joka oli jätetty tosi siivottomaan kuntoon. En ajatellut asiaa sen kummemmin vaan tartuin siivousvälineisiin ja tein puhdasta jälkeä. Olen myös siivonnut erään kaupungin vuokra-asunnon, kun eräs kaverini oli sinne töiden takia muuttamassa. Oli jätetty aivan järkyttävään kuntoon. Menin asuntoon puolen päivän aikaan. Luulin, että siellä on hieman pintojen pyyhkimistä, mutta mitä vielä. Pinnat olivat tiukassa liassa. Kun kaverini muuttoauto saapui kaukaa maalta noin kahdeksan aikaan illalla, oli siivoamiseni vielä kesken. [/quote] Joo sanoin miehelle että tässä oli vähän nuoruuden ja kokemattomuuden tyhmyyttä meillä. Kun kävimme katsomassa asuntoa oli vielä kalusteita jäljellä eikä asunnon siivottomuus tarttunut niin silmään. Typeränä tuli oletettua että tottakai siivoavat asunnon. Siivousfirmaa en halunnut koska meille opiskelijoille kelpaa raha ja veloitan siivoojan tuntipalkan hinnan työstä. Ainoa mikä harmittaa on että muuttamisen ilo katosi. Soitan vuokra-isännälle tuosta asiasta mikäli en saa yhteyttä näihin tyyppeihin. Toivon mukaan selviää tilanne kivuitta:)
[/quote]
On tuossa vuokranantajankin tyhmyyttä. Asuntoa ei pidä lopputarkastaa ennen kuin se on siivottu. Itse en palauta vuokravakuutta ellei asuntoa tarkasteta yhdessä siinä vaiheessa, kun se on tyhjä ja siivottu. Hurjan moni vuokralainen lähtee niin, että avaimet jätetään tiskipöydälle ja kämppä on siivoamatta. No, se siivous ja muut kulut maksaa 2 kk vuokran eli vakuuden verran.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:59"]
pistä sille tekstiviesti, että aika on ummessa ja siirtää ne paskat vittuun sieltä esim tänään tai huomenna. sen jälkeen sä rikot lukon ja viet tavarat vaikka löyötavaratoimistoon.
[/quote]
Hyvä idea. Oikeudessa vastapuolella on esittää tämä tekstari todisteena siitä, että ap on luvattomasti vienyt toisen omaisuutta.
Mitähän poliisi tekisi? Vuokranantaja tai isännöitsijä oikeampi taho.